پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۴۰
تشریح سیاست دولت درباره حذف یارانه نقدی پردرآمدها توسط وزیر رفاه

ربیعی: روحانی به من گفت بی‌سر و صدا حذف یارانه‌ها را شروع کنید

يکشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۰۳
کد مطلب: 419408
سرانجام یک مسؤول دولتی پرده از سیاست یارانه‌ای برداشت و مشخص شد چرا سخن سخنگوی دولت با سایر مسؤولان تفاوت فاحشی داشته و قصد پنهانکاری دارد!
ربیعی: روحانی به من گفت بی‌سر و صدا حذف یارانه‌ها را شروع کنید
به گزارش جهان، ربیعی، وزیر رفاه روز گذشته در دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی نکاتی درباره حذف یارانه نقدی گفت که سخنگوی دولت در روزهای گذشته تلویحا آنها را تکذیب می‌کرد!

وزیر رفاه گفت: قبل از عید، آقای دکتر روحانی به من گفتند بی‌سروصدا حذف یارانه‌ها را شروع بکنید. من هم از قبل از عید برنامه‌ریزی کردم چون این پروژه‌ای اجتماعی است، اجرای آن سخت است. چیزی که به مردم بدهید گرفتن آن سخت است، چون مردم آن را حق خودشان تلقی می‌کنند. خیلی آرام حرکت کردم. وی افزود: ما این ساماندهی را از ۳۰هزار نفر شروع کردیم و تا ۵۰هزار نفر و سپس ۱۰۰هزار و ۲۰۰هزار نفر نیز پیش رفتیم و این کار را ادامه می‌دهیم تا برسد به ۶ هزار میلیارد تومان. براساس این سخن وزیر، یارانه نقدی حدود ۱۱ میلیون نفر حذف می‌شود تا ۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه ۹۴ تامین شود. ربیعی افزود: همچنین کنار آن نظام اعتراض به حذف یارانه را طراحی و اجرا کردیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: قصد خبری کردن این موضوع را نداشتیم اما یکی از نشریات خبری زد و مجبور به موضع‌گیری ضعیفی شدیم. من شخصاً در مرکز اعتراض به اعتراضات مردم رسیدگی کردم و دیدم کسی که ماشین ۱۷۰میلیونی داشت، از حذف یارانه خود معترض بود و می‌گفت: این یارانه حق من است.

ربیعی با اشاره به سردرگمی بحث رفاه در کشور، خاطرنشان کرد: مسؤولیت حذف ثروتمندان از یارانه برعهده من گذاشته شده است و در این مسائل اقداماتی را شروع کرده‌ایم. در کشور بحث رفاه را اشتباه پیش رفتیم و با توزیع پول، در دام مسیر طی‌شده افتادیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: سال گذشته مردم یکهزار میلیارد تومان به بهزیستی کمک کردند و این کار تا ۲ یا ۳ هزار میلیارد تومان جای افزایش دارد، به‌نظر من باید بهزیستی برای کمک گرفتن از مردم به مساجد برود. وی افزود: سال گذشته بیش از ۸ میلیون نفر را بیمه کردیم و آمار نشان می‌دهد اینها فقرا و حاشیه‌نشین‌ها بودند. در طرح سلامت ۷۰ درصد کار با ما است و سازمان تأمین اجتماعی غیر این،
۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را تحت پوشش دارد.

نوبخت و یارانه

سخنان ربیعی در حالی است که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری و مصاحبه با شبکه خبر از عدم حذف هیچ‌‌یک از یارانه‌بگیران خبر داده و تأکید کرده بود هنوز آیین‌نامه حذف یارانه اقشار پردرآمد تصویب نشده است.

پزشکان، صرافان، اعضای هیات مدیره بانک‌ها و شرکت‌های دولتی، خارج‌نشینان و کسانی که در ۱۰ سال گذشته به خارج سفر کرده‌اند از گروه‌هایی هستند که حذف شده‌اند و هر تعداد از افراد خانواده که خودروی خارجی به نامشان باشد، یارانه سرپرست حذف می‌شود.

طبق قانون، دولت باید منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را صرف زیرساخت‌ها و تولید کشور کند و علاوه بر آن تأکید شده که ۳ هزار میلیارد تومان بابت اشتغال تخصیص پیدا کند.

ربیعی چند روز پیش هم گفته بود تقریباً اعتراض‌ها در حذف یارانه، ۳/۰ درصد بود و افرادی که یارانه آنها قطع شده بود با مراجعه به ما و پس از اینکه اطلاعات را می‌دیدند، قانع می‌شدند.

ربیعی با بیان اینکه طرح هدفمندی یارانه‌ها، طرح اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است و نمی‌توان به آن کم‌توجهی کرد، گفت: در سال ۹۳ مطالعات اولیه بسیاری را صورت دادیم و پایگاه‌های اطلاعاتی را اصلاح کردیم. براساس تکلیف قانونی، ما در بودجه سال ۹۳، نظام شناسایی را فعال و برخی را حذف کردیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس قانون بودجه سال ۹۴ باید آیین نامه‌ای را بنویسیم اما هنوز این کار را آغاز نکرده‌ایم و امیدواریم روندی که از سال ۹۳ آغاز کرده‌ایم، امسال نیز ادامه یابد. در این مرحله به هیچ عنوان کسی را به صرف اینکه در یکی از گروه‌های اجتماعی خاص است از جمع یارانه‌بگیران حذف نکرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه سعی می‌کنیم دقت خود را بالا ببریم، افزود: تقریباً اعتراض‌ها، ۳/۰ درصد بود و افرادی که یارانه آنها قطع شده بود با مراجعه به ما و پس از اینکه اطلاعات را می‌دیدند قانع می‌شدند.

ربیعی گفت: تعدادی را براساس تکلیف قانونی سال ۹۳ از جمع یارانه‌بگیران حذف کرده‌ایم و امسال نیز در صورت نوشتن آیین‌نامه، این روند را ادامه می‌دهیم. این کار به دقت انجام می‌شود و با تدوین نظام اعتراض، با دقت زیادی به اعتراض‌ها رسیدگی می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: سعی کردیم خطاهای خود را در این زمینه به حداقل کاهش دهیم و خطای نوع اول و دوم ما بسیار ناچیز بوده است. با دقت بالایی که در این کار صورت می‌دهیم به متن صریح قانون عمل خواهیم کرد.

سیاست سکوت و پنهانکاری

دولت برای اطلاع‌رسانی موضوع حذف یارانه نقدی از سیاست انتشار دادن قطره‌چکانی اطلاعات استفاده می‌کند. همان‌طور که وزیر رفاه گفته دولت قصد دارد با عدم اطلاع‌رسانی درست درباره حذف یارانه نقدی، مردم اطلاعات زیادی در این باره نداشته باشند تا از آثار احتمالی حذف یارانه نقدی کم شود اما قطعا دولت در اجرای درست این سیاست موفق نخواهد بود چراکه در دنیای اطلاعات پنهانکاری و اجرای بی‌سروصدای طرحی مانند حذف یارانه نقدی امکان‌پذیر نیست.

دولت باید به جای پنهانکاری در این باره اطلاع‌رسانی دقیقی انجام دهد و مثلا از چگونگی اجرای نظام اعتراض به موضوع حذف خبر دهد. دولت در حال انجام دوباره اشتباهات است و به جای اطلاع‌رسانی شفاف قصد دارد بدون سروصدا و با کمترین انتقاد و اعتراضی یارانه‌بگیران را حذف کند در حالی اصلا دوست ندارد معیارهای حذف خود را اطلا‌ع‌رسانی کند.

مشخص نیست با وجود رسانه‌ای شدن سیاست دولت، مسؤولان چه موقع قصد دارند در این زمینه اطلاع‌رسانی شفاف انجام دهند تا ابهامات یارانه‌ای که چندین ماه است وجود دارد برطرف شود.
منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آن احمدي نژاد كاري كرد تا سالها كشور را درگير كند حالا كه دارند درست مي كنند غر بزنيد
امیر
دارن درست میکنند؟؟؟؟؟؟
کجارو؟؟؟؟
شتر درخواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه
مهدی
Iran, Islamic Republic of
سلام .اولا اگه سهمیه بندی سوخت صورت نمیگرفت و یارانه ها نقدی نمیشد الان مصرف سوخت سر به فلک کشیده بود .روحانی اوایل سال گفته بود در زندگی مردم سرک نمیکشه ولی بعدا معلوم شد که هم در حساب بانکی همه اعضای خانواده و هم در اینکه هر کدام از اعضای خانواده چی دارن ماشین یا خونه دارن یا نه سرک کشید...
محسن
Iran, Islamic Republic of
اينم از همدلي دولت مردان با مردم . فقط بلدن ژست آدماي ولايي رو بگيرند . بابا يكم به حرف رهبر عزيزتر از جانمان گوش كنيد .
امیر
آقاجون !
مگه نشنیدی؟
گفت:بی سر و صدا ....
...
خیلی جالب است رئیس جمهور حرفی که می زند حتی وزرایش را هم قبول ندارد که به آنها بگوید آنوقت نوبخت در حضور هزاران چشمان ملت می گوید حذف یارانه شایع است در حالیکه خود روحانی به ربیعی در خصوص حذف یارانه می گوید. این یعنی رییس جمهور به زیر دستانش اعتماد ندارد. این یعنی رئیس جمهور با زیردستان خود وحدت ندارد این یعنی رئیس جمهور با زیر دستان خود مشکل دارد این یعنی .... بقیه را خودتان می دانید.
Iran, Islamic Republic of
یارانه حق ماست.
چرا علما حکم شرعی نمی دهند.
که گرفتن حق ماست، یا نگرفتن.؟؟؟؟!!!!!
یایانه حق پولدارا نبست
حسن روحانی درباره حذف یارانه ها: ما نمی خواهیم در زندگی مردم سرک بکشیم
به دلايل مديريتي خواسته در سكوت انجام بشه، شماها هم كه دائم ميگفتيد يارانه ثروتمندها بايد حذف بشه. حالا با رسانه اي كردن ماجرا تو كارش ميذارين!!!؟
Iran, Islamic Republic of
حذف یارانه ثروتمندان نشانه اقتدار دولت می باشد و مطمئن باشید که نه فقط نتیجه منفی ندارد بلکه شدیدا مردم فهیم ایران از این اقدام حمایت می کنند
امیر
اقتدار یا قلدر مابانه؟؟؟؟

خدا نصیب خودت کنه آمین
ب.م
United States
سلام.
مردم از حذف یارانه ها ناراحت نیبستند مردم از اینک به بهانه یارانه چندین براب یارانه به دولت میدهند، یارانه ها پس از حذف یکجا میروند،ودرآمدهای ... کجا میروند ناراحتند!
مهدیار آستانی
Iran, Islamic Republic of
اگر دولت چنین و چنانِ احمدی نژاد، پرداخت یارانه مستقیم و سهمیه بندی سوخت رو سر و سامان نمیداد حاج حسن آقا با آمار مصرف سوخت فزاینده و بسیار زیاد کشور و حجم بسیار زیاد یارانه غیرمستقیم چه می کرد؟ حالا که هر طوری شده زور می زنه از شر حجم کمتر و محدود یارانه مستقیم دربره تو اون شرایط چکار می کرد؟
Iran, Islamic Republic of
آقای ربیعی یارانه ما معلمان مامور به خارج ، پس از اتمام ماموریت و برگشت به ایران در تیر ماه 93 قطع شد دولت تدبیر چرا .... مگوید.
غفغتف
United Kingdom
شما معلما دیگه حرف نزنید بابا حقوق کمتر از یک و نیم ندارن
رها
مودب باشید معلمها میانگین حقوقشون 700 ت.منه جناب.
با مردم روراست باشید
هادی
همون روز که نوبخت گفت یارانه های هیچ کسی فعلاً حذف نشده، یارانه ما رو حذف کرده بودند!!!
بعد گفتند اون افرادی که یارانه نگرفته اند، از سال قبل حذف شده بودند. خب اگه ما از سال قبل حذف شده بودیم چرا تا ماه قبل یارانه می گرفتیم؟

دولت راستگویان همینه دیگه؟
Germany
اگر اونم بهت نميگفت كلا كارهاي خودت بي سر و صدا و پشت پرده است
Iran, Islamic Republic of
یارانه واس ماس , کلاً واس ماست!
ایرانی بدبخت
United Kingdom
ثروتمند کجا بود بابا
من کارگرم حذف شدم
شش ماه سال کار دارم بقیه بیکارم
اینا همش فیلمه
با این حساب احمدی نژاد خیلی بهتر از روحانی بود حداقل به فکر مردم بود و صداقت داشت
خلیلی
جناب وزیر محترم کار و رفاه
من دارای پنج نفر عایله هستم خانم ام معلم فوق دیپلم شاغل در شرف بازنشستگی که طبق قوانین مدنی حقوقش اش مال خود اش است و نفقه او بر گردن من و این طبق تصریح قوانین مدنی موجود است. 32 سال سابقه معلمی دارم با زیر حکم دو میلیون و ششصد تومان و با دریافتی حدود دو میلیون و صد هزار. پسرم فوق لیسانس ریاضی از دانشگاه آزاد است و 2 سال بیکار جویای کار که به لطف شما هنوز کاری پیدا نکرده است ماهانه 180000 تومان به او پول توجیبی می دهم دخترم دارای لیسانس زیست شناسی بوده چون بیکار مانده مجدد رفته در دانشگاه آزاد پرستاری می خواند که کلی هزینه دارد فرض کنید ماهانه 300000 هزار تومان فرزند دیگرم دانش آموز است یک واحد مسکونی به ارزش حداکثر دویست میلیون تومان و یک خودرو پراید مدل 85 به ارزش حداکثر ده میلیون تومان دارم این خلاصه وضعیت اقتصادی من معلم این کشوراسلامی است. در 27خرداد 94 با توجه به اینکه من از گروه پردرآمد جامعه بوده ام یارانه نقدی کل خانواده ام را حذف کرده اید !! آیا واقعاً کسانی که چنین وضعیت اقتصادی دارند در ایران پردرآمد محسوب می شوند!!!!
مممممم
Iran, Islamic Republic of
باسلام .من معلمی که در شرف باز نشستگی هستم
با سه فرزند که ادامه تحصیل می دهندوهمسرم کارمند بازنشسته میباشد یک ساله که یارانه مان قطع
شده وبا همان مبلغ بعضی از مخارجمان رامیدادیم ولی حالا در گیر هزینه ها هستیم وبرایمان امرار معاش مشکل است
معلم مغضوب
روحانى مجكريم بيش از ٥٠/قشر مرفه جامعه مثل اينكه معلمان سياه بخت هستند كه يارانه اشان قطع شده يه بيشنهاد اضافه حقوق معلمان را به قشر زير خط فقر جامعه كه سبد كالا ميكيرند از جمله تجار وبازاريان كشاورزان ومالكان عمده صنوف طلا فروشان واهن فروشان وقضات وكلاوكارمندان وروساى بانكها نمايشكاهاى اتومبيل و.... بدهيد شرمتان باد
حسن
Germany
چرا يارانه کارمندان بخش هدفمندی يارانه ها ، فرمانداری ها و وزارت کشور قطع نمي شود؟ در بين اونها آدم پولدار پيدا نمي شود؟
احمد بهرامپور
من یک بازنشسته نظامی هستم با 3سر عایله با حقوق ماهیانه یک میلیون و نیم.و یک ماشین سی وسه میلیون توماننی از توانمند سازی باذنشستگی ارتش با اقساط 60 ماهه به مبلغ 500هزار تومان ماهیانه پرداخت میکنم. حالا من پر در امد هستم.شما اشتباه کردید گفتند پر در امدها نه باز نشسته ها با حقوق کم و زیر خط فقر.به هر حال به لطف شما پردرامد ها به ریش من و تو میخندند.من شمارا واگذار میکنم به خدا.
ابراهیم
مسولین خوب باید بدانند زمان بی سروصدایی گذشته اگر شما شفاف سازی نکنید حتما از طریق رسانه بیگانه عملی خواهد شد یعنی این خود شماهستید مردم را خرفت حساب می کنید از آتش ریر خاکستر پرهیز کنید اینقدر با زندگی مردم بازی نکنید مردم روی همان مبلغ بقول شما ناچیز برنامه ریزی کرده است . برنامه ریزی آنها بهم نزنید خدا را خوش نمی آید حداقل قبلا علام کنید بعد از این مدت یارانه حذف می شود تا خودشان را جمع وجور کند به خاطر اون مبلغ کار غیر انسانی انجام ندهدو...................
نینا
با سلام و خسته نباشید .اگر یارانه ها را حذف میکنید حتما عدالت را رعایت کنید .چرا یارانه کسانی که زن و مرد شاغل هستند و ماهیانه بالاتر از هفت هشت میلیون درآمد دارند را حذف نمیکنید.من در فامیل کسانی را میشناسم که زن و مرد هر دو شاغل و بیل مکانیکی و هزار درآمد دیگر دارند و یارانه را هم دریافت میکنند.
حسن اکرمی
امشب پیام حذف یارانه برایم امد با درامد کمی که من دارم وشغلم کارگری ساده ای دارم ازشما درخواست دارم رسیدگی شود متشکرم
علیرضا
سلام. حالا که 3 ماهه یارانه بنده رو قطع کردند یکی نیست پاسخ بده. سازمانی نیست که مراجعه کنیم. فقط میگن از طریق سایت پیگیر باشیم. به این میگن دولت پاسخگو. بابا یه جایی رو بگید بریم واسه بررسی...
دلسوز
سلام.
قسم حضرت عباس را مردم باور کنند یا دم خروس را؟

در مملکتی که کار نیست و روز به روز بر تعداد بیکاران اضافه میشود .
رانت و ثروت دست تعداد بسیار محدودی قرار دارد.
اگر فرمایش جناب نوبخت را بخواهیم باور کنیم دولت برای ساماندهی این مردم بیکار با این گرانی بایستی عنایت ویِژه داشته باشد ولی آیا دارد؟
اقشار گم در آمد علی الخصوص بازنشستگان که به دیزی دولت و پاداش های انچنانی وصل نیستند. هستند؟
محمد ج
Iran, Islamic Republic of
سلام من از کسانیم که قبل از دولت آقای روحانی وضع مالیم خوب بوده برای یارانه ثبت نام نکرده ام ولی با خراب شدن وضع تولید میخواهم یارانه را بگیرم راهی پیشنهاد کنید
محسن
United States
حذف یارانه هیچ کس حتی ثروتمندان نه قانونی هست نه شرعی نه عادلانه ....
سحر
United States
چرا اینقدر به مردم ظلم میکنید . جواب خون شهدا . .... و اسلام. چی میدید ... حذف یارانه ها خیانت به مردم است
United States
من یک کارمند بازنشسته ام با چند سر عایله یارانه ام را حذف کردید به این دلیل که شما دو تا خودرو دارید یکی از دخترانم ازدواج کرده و فرصت نداشته که یارانه اش را سوا کند و یارانه اش را من تحویل و نقدی به او میدادم شوهرش یک خودرو بنام دخترم زده
دخترم سر زندگی خودش یارانه ما قطع میشود
شما که بلدید تو زندگی مردم سرک بکشید از همه چیز مطلع شوید
علی حیدری
دولت هرجور می تواند عمل کند.یادمان هست که خیلها جوربزه اجرای چنینی کاری را نداشتند.ویارانه با 5برابر شدن نرخ گازوتبدیل بنزین از 100به 400واز400به 700 که در سایر انرژیها جنین بود اتفاق افتاد از 100 میلیاردی که هزینه میشد به 33 ملیارد تعدیل گشت.با دوبرابرشدن نرخ دلار به 13 میلیارد نزول کرد وحال زیر 11میلیارددلار است.بازهم ناله؟مگر قرار نبود 100روزه مشکل مردم حل شود شد؟ معنی حل مشکل را فهمیدیم.
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
بابت این یارانه ای که به مردم میدید بنزین قیمتش سر به فلک کشی اب برق گاز چندین برابر گرون شد و شما دروغ گفتید قرار بود یارانه ها در چند مرحله افزایش پیدا کنه و از اونطرف یارانه ای که بابت پول بنزین برق اب داده میشه به مردم بدن و اومدید مرحله اول 45تومن دادید و همه چیز رو گرون کردید ولی یارانه سرجاش موند این دیگه خیلی بی انصافیه که بیاین این کلاه بزرگ رو سر مردم بزارید و اون یارانه ای که بابتش همه چیز بالا رفت حذف کنید من موندم چطور ممکنه اینهمه بی انصافی..چطور میتونید علنن به سر مردم این بلا رو در بیارید خیلی خونواده ها فقط با پول یارانه زندگی میکنن.
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
من از این متعجبم که ما تنها مردمی هستم که میان میگن به ما پول ندهید.خودشون بر ضد خود حرف میزنن و تو کشوری مثل قطر عربستان و خیلی وشورای دیگه مبالغ زیادی هر فرد بصورت عادلانه میگیره نه باعث تورم میشه و نه ربطی به چیزی داره و بسیار مفیده و باعث میشه که مردم حداقلی داشته باشن خرید کنن و این خرید یعنی اشتغال تولید و این پول پشتبانه ای میشه که اگه مثلا وام بگیرم این میتونه ضمانت من باشه و علت رکود و فقر اینه که پول جامه دست اندکی از ماست و دیگران توان خرید ندارن از اونطرف بیکاری و رکود و باید بیشتر بشه جالبه و تی تدبیری اگه حذف بشه.