جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱۲

"عقرب سياه" کیست؟

يکشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب: 158101
پرونده عقرب سياه عفت جامعه را هدف قرار داده‌ است.

 ندای انقلاب نوشت:کی از مسائلی که تحلیل گران مسائل اجتماعی همواره بر آن تاکید داشته و دارند، رابطه‌اي است كه ميان جرم و افکار عمومی جامعه وجود دارد. جرم در يك زمان به وجود آمده و شايدگريبان عده معدودي را بگيرد،‌ اما انتقال آن و تاثيراتي كه بر جامعه خواهد داشت، فضاي گريزي يافته و اثرات بيشتري خواهد داشت.
از همین رو است که حتی در کشورهای اروپایی که ازکنار بعضی از جرایم به سادگی عبور کرده و مجازاتهای سبکی برای آن در نظر می گیرند در خصوص تجاوز به عنف شدیدترین مجازاتها را اعمال كرده و دليل آن چيزي نیست مگر تاثیری که اینگونه جرایم بر خدشه دار نمودن افکار عمومی بر جای می گذارند.
از اين رو شايد، جنایاتی که توسط عقرب سیاه رقم خورد یکی از نمونه هایی است که بیشترین تاثیر را بر افکار عمومی گذاشته و مردم منتظر فرجام کار و همچنين رایی بودند که دستگاه قضایی برای این جانی درنظر خواهد گرفت. اما حکم تبرئه این جانی نه تنها افکار عمومی را بهت زده نمود، بلکه حتی خود بدنه دستگاه قصایی نیز از فرجام این پرونده در شگفت هستند.
تا جايي كه به گفته بسياري از رسانه ها "بنا به ملاحظات اخلاقي، رسانه‌ها همواره از لفظ آزار و اذيت به جاي تجاوز استفاده مي‌كنند، آنچه عقرب سياه انجام داده، تنها تجاوز نيست، بلکه جرایم او اقدام عليه بشريت است."
مجرمی که مبتنی بر بعضی از شواهد با میانجیگری يكي از اقوام پولدار خود كه از تاجران آهن است، توانسته از طناب دار براي بار دوم فاصله بگيرد و شاید پس از مدتی از رندان نیز خلاصی یابد در حالی که هیج کس به فكر زنان و دختران بي‌دفاعي كه قرباني شدند، نيست!
اين مجرم در روش خود، چنان بلايي بر سر قربانيان آورده است كه اين زنان بي‌گناه، ديگر تواني براي دفاع از خود نداشته و بسياري از قربانيان عقرب سياه، هم‌اكنون دچار بيماري‌هاي رواني و افسردگی شده‌اند که در این باره باید گفت، يكي از قربانيان طلاق گرفته و همسرش، اين زن را با كودكش تنها گذاشته است.

اين طنز تلخ از كجا شروع شد؟!
حدود سه سال پیش در اطراف رباط کریم شایعاتی مبتنی بر بازگشت خفاش شب به گوش می رسید که ترس را در جان هر خانم رهگذری که قصد سوار شدن بر ماشین کرایه ای را داشت می انداخت.
گزارشهای متعدد به پلیس بالغ بر ۳۰ مورد در خصوص زورگیری و تجاوز به عنف وجود داشت و پلیس آگاهی با حاد شدن موضوع با تمام امکانات بدنبال این جنایتکار بود. در يكي از روزها،‌ پلیس گشت شاهد درگیری خانمي با راننده ماشین پراید شده و وارد عمل مي شود و با دستگیری راننده، متوجه مي شوند كه جنایتکاری که ماه هاست به دنیال او هستند در چنگال قانون گرفتار گردیده است.
این جنایتکار که از آن پس، "عقرب سیاه" نام گرفته شد، در مراحل اولیه بازجویی و بازپرسی به ربودن و آزار و اذیت بیش از سی زن و دختر اعتراف می نماید.
پس از طی شدن مراحل بازپرسی پرونده به شعبه ۷۷ دادگاه کیفری استان تهران ارسال شده و هیات قضایی این شعبه بعد از محاکمه، عقرب سیاه را به اعدام محکوم می کنند.

حضور بازيگران جديد، روند پرونده قضايي را تغيير مي دهد!
از اینجا به بعد نقش آفرینان دیگری وارد ماجرا شده تا بتوانند به نوعی به جنایتکاری که وجدان عمومی را جریحه دار نموده کمک کنند تا از بند، رهایی یابد.
بازیگر اول این نقش به عهده یک وکیل دادگستری با نام "منصور یاورزاده" و نقش پشتیبانی را یکی از اقوام عقرب سیاه که جزو متمول ترین آدمهای این شهر است، به عهده می گیرند.
رای صادره در دیوان عالی کشور نقض شده و. برای رسیدگی مجدد به شعبه هم عرضه ارسال می گردد این بار شعبه ۷۹ دادگاه گیفری مسئول رسیدگی به این پرونده می گردد .
روز موعود برای رسیدگی فرا می رسد و در حالی که ریاست شعبه در مرخصی است، قاضی دیگری ریاست جلسه را به عهده گرفته و دادگاه شروع می شود.
علاوه بر رای برائت از حکم اعدام که در دادگاه بدوی صادر شده بود و تعجب همگان را بر انگیخت، دادگاه دارای حاشیه هایی و سوال های بی پاسخی بود که افکار عمومی به دنبال آن هستند.

پرسش‌هايي كه بي پاسخ ماند؟
به راستي برگزاري اين دادگاه و تبرئه متهم محكوم به اعدام آن، پرسش‌هاي بسياري را در اذهان عمومي ايجاد كرد كه تنها، رسالت حرفه اي ايجاب مي كند كه بي تفاوت از كنار آن گذر نكرد و هر چند كوچك، پرسش‌هاي مطرح شده در اذهان عمومي را رسانه اي كرد. شايد كه مسئولان قوه قضائيه با چشم بازتري اين پرونده را بررسي كنند!
پرسش اول اين كه: از حاشيه هاي كه شايد از چشمان تيزبين ناظران روند رسيدگي نيز مهجور ماند، حضور تنها ۷ نفر از زناني بود كه مورد تعرض اين جاني قرار گرفته بودند و جاي ۲۳ نفر ديگر از شاكيان در دادگاه خالي بود!! اين سوال مطرح است كه چرا دادگاه به خود زحمت نداده تا اين ۲۳ نفر را خواسته و به شكايت آنها گوش فرا دهد!؟؟
پرسش دوم : چرا قاضی به دو بار اعدام عقرب سیاه راي داده و همکاران ایشان رای به برائت اين جاني داده اند!؟؟ بر اساس چه شواهد و مداركي، قاضي حكم به دوبار اعدام مي كند و همكارانش متهم را تبرئه مي كنند؟! آيا شاكيان تغيير نظر داده اند يا شواهد و مدارك موجود جابه جا شده است؟!!!
پرسش سوم : چرا این موضوع که در میان زنانی که مورد تعرض قرار گرفته اند، زنان شوهردار هم وجود داشته و حتی در یک مورد موجب طلاق و جدایی گردیده، به خوبی مورد رسیدگی قرار نگرفته و هنوز در پرده ای از ابهام قرار دارد؟!
پرسش چهارم : با وجود اینکه در این جلسه قاضی از جزئی ترین تعرضاتی که عقرب سیاه به ۷ نفر شاکی حاضر در جلسه دادگاه سوال می کند تا از سویی پاسخگوی ابهاماتی باشد که دیوان عالی کشور به رای صادره از دادگاه بدوی گرفته و از سوی دیگر عملیات جنایتكارانه عقرب سیاه ثابت شود، باز مستشاران دادگاه رای به برائت این جانی می دهند؟!
پرسش پنجم : آیا این رای، چراغ سبزی به جنایتكارانی که در کمین جامعه می باشند نشان نداده است؟! يعني اي جنايتكاران ،‌کافی است وکیل خوب داشته باشید و قوم و خویشی پولدار! زین پس از انجام هیج جرم و جنایتی نترسید!
پرسش ششم : آیا اصل پيشگيري از جرم، تنها اقدامات پيشگيرانه، مشاوره و ‌آگاهي بخشی است، یا در زمانی صدور به موقع حكم و قاطع بودن رای صادره نیز می تواند تاثیر بسزایی در پیشگیری داشته باشد.
پرسش هفتم: چرا باید در خصوص کسی که به نوعی می توان به دزد ناموس از آن یاد کرد، به گونه ای رای صادر شود که اینگونه به ذهن متبادر شود که تجاوز به عنف در رسیدگی به پرونده نامبرده لحاظ نشده است. حتی اگر یک نفر از ۷ زن مورد تعرض قرار گرفته نیز به این عمل زشت مجرم اذعان نموده باشند برای صدور رای اعدام کافی است.
و در خاتمه :
حضرت علي ـ عليه السلام ـ در خطبه‌اي از نهج‌البلاغه مي‌فرمايند: به من خبر رسيده که مردي از لشکر شام، به خانه زني مسلمان و زني غير مسلمان که در سايه حکومت اسلام بوده، وارد شده و خلخال و دستبند و گردبند و گوشواره‌هاي او را به غارت برده، در حالي‌ که هيچ وسيله‌اي براي دفاع، جز گريه و التماس کردن نداشته‌اند. لشکريان شام با غنيمت فراوان رفتند بدون اينکه حتي يک نفر آنان زخمي بردارد يا قطره خوني از او ريخته شود. اگر براي اين حادثه تلخ، مسلماني از روي تأسف بميرد، ملامت نخواهد شد و از نظر من سزاوار است...اين‌گونه معصيت خدا مي‌شود و شما رضايت مي‌دهيد؟ (نهج البلاغه، خطبه ۲۷)
این فراز از کلام امير مومنان چه پیامی دارد؟ به راستي اگر وجدان بیدار جامعه در خصوص نحوه رسیدگی به پرونده به دار آویخته شود سزاوارتر نیست؟!
هم اکنون انتظار مردم از دستگاه قضايي در پرونده عقرب سياه و پرونده‌هايي كه عفت جامعه را هدف قرار داده‌اند، برخورد قاطع و سخت‌گيرانه است، به گونه ای که مانند جنایت میدان کاج، درس عبرتی باشد برای آنان که حتی فکر چنین کارهایی به سرشان راه می یابد.
https://jahannews.com/vdcdzj0ffyt0kf6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdzj0ffyt0kf6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
يك كمپين انتقام از عقرب سياه تشكيل بدهيم وهر جا مشاهده شد بقتل برسانيمش!!!
Latvia
چرا يك فرد با اين همه جنايت تبرئه مي شود؟
مشکل از چیست؟!‌ هرچه باشد اقناع افكار عمومي بسيار مهم است.
Iran, Islamic Republic of
جاي تعجب است
Iran, Islamic Republic of
بنظرم می بایست قوه قضائیه سریعا پی گیر این قضیه شود تا این جانی را به سزای اعمالش برساند و با مسببین اصلی این ماجرا که موجب تبرئه این شخص شده اند اعم از یکی از اقوام که در صدور حکم دخالت داشته است و همچنین قاضی و دیگران برخورد شدید نماید. هرچند برخورد با مسببین شایسته جرمشان نخواهد بود پس وظیفه رسانه ها هست که بیکار ننشینند و برعلیه این افراد دست به اقداماتی بزنند تا حاشیه امنی برایشان ایجاد نگردد و عبرتی برای دیگران شود .
Iran, Islamic Republic of
جای گریه دارد نه تاسف
Iran, Islamic Republic of
چند سال پیش فرد همدست بیجه معروف که اقدام به گول زدن کودکان کرده و آنها را برای تجاوز و قتل در اختیار بیجه قرار می داد، فقط به چند سال زندان محکوم شد !
Iran, Islamic Republic of
از سایت جهان به خاطر اطلاع رسانی تشکر می کنم. امیدوارم تا آخر پیگیر همین قضیه باشید
Iran, Islamic Republic of
باسلام رقت بار است
چرا این خبر را به گوش مسئولین عالی قضایی نمیرسانید
Iran, Islamic Republic of
خدا رو شکر حضرت آیت الله آملی لاریجانی بعد از شنیدن این خبر دردآور شخصا این پرونده رو بررسی کردنو به این حکم اعتراض کردن
امید هست که ایشون یک اقدام فوری و قاطع در برخورد با این رذل کثیف بکنن
انصافا هرچقدر در قضیه فتنه به این دوستان گلایه داشته باشیم (که یقینا مصالحی لحاظ شده) در بحث مبارزه با اراذل متجاوز به عنف ایشون ذره ای کوتاه نمیان
Iran, Islamic Republic of
با سلام و با تشکر از توجه شما به این مساله مهم
این موضوع آنقدر اذهان عمومی را درگیر خود کرده که مسولین نه تنها باید هرچه سریعتر حکم اعدام این وحشی را صادر و اجرا کنند ، بلکه باید افرادی را که در این پرونده حکم بر بی گناهی این ملعون داده اند نیز بازخواست کنند و این افراد بی مسولیت باید برای این حکم غیر قانونی خود دلایل محکمه پسندی ارائه کنند هرچند که همگان میدانند هیچ دلیل قانونی وجود ندارد
من هم معتقدم در صورت آزادی عقرب سیاه خود جامعه باید او را به قتل برساند
Iran, Islamic Republic of
باید اعدام میشد