پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱۳
۴۳

علت عصبانیت روحانی پس از مذاکرات هسته ای مسقط

سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۴۹
کد مطلب: 391805
آنچه کارشناسان از آن به « ناخن خشکی» طرف آمریکایی یاد کرده و باعث واکنش نسبتا تند رئیس‌جمهوری روحانی شد، احتمالا موضوع اصلی گزارش کری به اوباما در جریان سفر وی به پکن بوده است.
علت عصبانیت روحانی پس از مذاکرات هسته ای مسقط
به گزارش جهان به نقل از شهروند، روز گذشته، یوسف بن علوی، وزیرخارجه عمان، در سفری غیرمنتظره به ایران آمد. گفته می‌شود بن علوی در این سفر با مقامات عالی‌رتبه ایران دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان درحالی در سفری از پیش اعلام نشده به تهران آمد که تنها ه٨ روز از مهلت تعیین شده برای حصول توافق جامع هسته‌ای مانده است. بن علوی دو روز نیز پیش از این در فرودگاه مسقط و در جریان سوختگیری هواپیمای وزیرخارجه آمریکا، دیداری یک ساعته و از پیش اعلام نشده با جان کری داشت.

بن علوی ۶۹ ساله که تقریبا همه نیمه دوم عمر خود را وزیر خارجه سلطان‌نشین عمان بوده، درحالی به تهران می‌آید که تصور می‌رود، حامل پیام مهمی برای مقامات ایرانی درباره موضوع هسته‌ای باشد. برگزاری آخرین دور مذاکرات هسته‌ای در مسقط بین جان کری، ظریف و اشتون که بعد از آن با مذاکرات کارشناسی همراه شد، بنا به گفته برخی مقامات روس به مرحله‌ای رسیده که توافق بر سر چهارچوب برداشته شدن تحریم‌ها تنها مسأله مهم باقی مانده در مذاکرات است، ولی آنچه کارشناسان از آن به « ناخن خشکی» طرف آمریکایی یاد کرده و باعث واکنش نسبتا تند رئیس‌جمهوری روحانی شد، احتمالا موضوع اصلی گزارش کری به اوباما در جریان سفر وی به پکن بوده است. فروکش کردن بحث‌های فنی - رسانه‌ای درباره موضوع غنی‌سازی و اشاره اخیر وزیرخارجه آمریکا به تبدیل شدن فتوای رهبری در موضوع هسته‌ای به سندی حقوقی گمانه‌ها درباره این‌ را که تحریم‌ها تنها مسأله مهم باقی مانده در مذاکرات است تقویت کرده است. کری پس از سفر به پکن و درحالی که‌ هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از آن بازگشت وی به مسقط را تکذیب کرده بود، بنا به دلیل اعلام شده سوخت‌گیری در فرودگاه مسقط، توقفی یک ساعته داشت که به گفت و گو با بن علوی اختصاص یافت. گفتنی است، سفر بن علوی به تهران می‌تواند آخرین نقش‌آفرینی همسایه ایران در روندی باشد که از ماه‌های پایانی دولت دهم و با میزبانی همسایه آرام ایران، محرمانه و بدون خبرسازی و حاشیه‌های رسانه‌ها آغاز شده بود. شاید بن علوی حامل پیامی باشد که آخرین گره‌های پرونده را هم باز کند.

مذاکرات هسته‌ای البته فارغ از گمانه‌زنی‌هایی اینچنینی در جریان است و قرار است سه‌شنبه همین هفته، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران مذاکراتی با کاترین اشتون، مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا داشته باشد.

وزیر امورخارجه کشورمان و هماهنگ‌کننده ١+٥ قرار است روز سه‌شنبه بر سر میز ناهار به رایزنی بپردازند. محمدجواد ظریف و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران قرار است بامداد سه‌شنبه به‌منظور شرکت در دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای و انجام گفت‌وگوهای دو و چندجانبه به منظور رفع اختلافات و حصول توافقنامه جامع راهی وین شوند. مذاکرات هسته‌ای فشرده میان ایران و قدرت‌های جهانی هفته گذشته در عمان برگزار شد و نشانه‌های چندانی از این‌که آیا این مذاکرات نشانه‌ای از رسیدن به توافق نهایی تا ٢٤ نوامبر بود، در دست نیست. اما شرایط و فضا همانند هفته پایانی قبل از رسیدن به توافق موقت در‌سال پیش در ژنو است. اما اتفاقات مربوط به مذاکره اخیر در عمان دو موضوع مهم را مشخص کرد: اول، روسیه ممکن است نقش مهمی در حل اختلافات بر سر ظرفیت غنی‌سازی ایفا کند، مسئله‌ای که یکی از نکات مهم در مذاکرات بوده است. دوم، عدم توافق بر سر جدول زمان‌بندی برای برداشتن تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که نیازمند یک قطعنامه بزرگتر است. مجموعه‌ای از مذاکرات سه‌جانبه و دو‌جانبه میان جان کری، محمدجواد ظریف و کاترین اشتون در روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه در عمان انجام شد. بعد از آن هم جلسه معاونان برگزار شد تا تمام جزییات برای آخرین دور مذاکرات که قرار است هفته آینده در وین برگزار شود، بررسی شده باشند. علاوه بر مسائل مربوط به غنی‌سازی و تحریم، مذاکره‌کنندگان همچنین باید در زمینه مدت زمان اجرای توافق هم به تفاهم برسند.

مساله غنی‌سازی از طریق تعدادی راه‌حل‌های فنی قابل حل است و نقشی بزرگتر در توافق نهایی به روسیه می‌دهد. به نظر می‌رسد که ایران توجه جدی‌ای به گزینه انتقال اورانیوم با غنای پایین خود به روسیه دارد. علاوه بر تعداد سانتریفیوژ، ظرفیت غنی‌سازی ایران هم وابسته به بهره‌وری سانتریفیوژ‌ها است، این‌که ذخایر اورانیوم غنی شده چگونه فرآوری شوند و چگونه این ذخایر حفظ شوند. اگر ایران با انتقال ذخایر اورانیومش به روسیه موافقت کند، روسیه می‌تواند این مواد را به میله‌های سوختی مورد استفاده برای نیروگاه هسته‌ای بوشهر تبدیل کند. این مسأله به کشورهای عضو ١+٥ این اطمینان را می‌دهد که مقدار زمان موردنیاز ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای افزایش یافته است.

همزمان با مذاکرات عمان، ایران و روسیه روز سه‌شنبه توافقی را امضا کردند که براساس آن سازمان انرژی اتمی روسیه راکتورهای هسته‌ای دیگری برای ایران خواهد ساخت. روسیه موافقت کرده است که سوخت موردنیاز این راکتورها را تأمین کند و سوخت مصرف شده آنها را هم به روسیه بر می‌گرداند. این مسأله پیامد مهمی بر مذاکرات هسته‌ای خواهد داشت، چون نیازهای عملی میان مدت ایران به تولید اورانیوم با غنای پایین را کاهش می‌دهد.وقتی صحبت از لغو تحریم‌ها می‌شود، تمرکز در مذاکرات از تعلیق و حذف تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده و اتحادیه اروپا (تحریم‌هایی که هدفشان بخش مالی و نفت ایران است) به تعیین جدول زمان‌بندی برای حذف تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که از ‌سال ٢٠٠٦ وضع شده‌اند، تغییر می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آن موقع که باید با آمریکایی ها تند صحبت می کرد ، با منتقدین با عصبانیت صحبت می کرد. الان که دیگر آمریکایی ها دل و جگر دولت را وجب کرده اند و بعید است کوتاه بیایند .
منافق
خود کرده را تدبیر نیست اگر به نصایح مشفقانه حسین شریعتمداری حفظه الله گوش میکردی اینقدراز آمریکا رکب نمیخوردیشیخ دیپلمات
زرشک
Iran, Islamic Republic of
اسمتو عوض کن تا ثبت احوال عوضت نکرده
آخه پدرومادر عاقل اسم بچشو این جونور نمی زا ره که
محسن
Iran, Islamic Republic of
تسلیم قدرت های بزرگ در برابر ملت ایران!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
قربون کلام آقا
من دیپلمات نیستم ، من یک انقلابی ام .....
من به مذاکرات خوش بین نیستم
آنچه جوان، در آیینه هم نمی بیند؛ پیر در خشت خام می بیند
صلوات جلیلی ختم کن
داریوش
Iran, Islamic Republic of
... من نگرانم
بابا این جه ربطی به عصبانیت روحانی دارد؟؟؟؟؟؟؟؟این عصبانیت یا جنک زرکری است یا واقعی که باید شما انن را اطلاع رسانی و تحلیل می کرددید که خبری از ان در این کزارش نیست!!!!!!!!!!!!!
توفیقی از قزوین
دیگر از سخنان قاطع پیشرفتهای مذاکرات خبری نیست جواب تحریم های جدید اروپا و امریکا چه کسی باید بدهد
ارمیا
من هم جای آمریکا بودم امتیاز نمیدادم...
آخه این به اصطلاح دیپلمات های ما هر چی داشتیم دور اول با دست و دلبازی و عجله ی مفرط تحویل دادن و چیزی ندارن که توی دور جدید بدن و در مقابلش امتیاز جدید بگیرن...
من نمیدونم تمذاکرات ژنو اگر به جای 100 رو مثلا 200
روز طول میکشید و در عوض یکم کارشناسی و دقت روی متنش انجام میشد اسمون به زمین میومد؟...
منطقی
هـــــــــــــعی....
خب بالاخره یه جوری باید در کتاب های تاریخ آیندگان عمق فاجعه ی «قرار داد ژنوچای» رو بگن دیگه....
خدا حفظت کنه منطقی این ژنوچای رو از کجا آوردی؟! انقدر خندیدم که اشکم در اومد! :))
Iran, Islamic Republic of
می دانید توافقنامه ی ژنو یعنی چه؟
یعنی تسلیم قدرتهای جهانی در مقابل ملت ایران!!!
اشتباه مثبت دادم
احتمالا یک کار خیری کرده بودی اینجا اتفاقا دست به خیر رفت
حرفا و شعارهای قشنگ بی پشتوانه علمی انتخابات 92 رو یادتونه؟! هم باید سانتریفیوژها بچرخه هم چرخ زندگی مردم!
خوبه دیگه چرخ هر دو از اصطحلاک نجات پیدا کرد!!!
Iran, Islamic Republic of
حسن آقا نتیجه کار کسی که به خدا اعتماد نمیکند و منم منم میکند همین است
قال امیر‌المؤمنین علیه‌السلام:
«اِجْعَلوُا کُلَّ رَجَائِکُمْ ‌لِلهِ سُبْحَانَهُ وَ لا تَرْجُوا أحَداً سِواهُ فَإِنَّهُ مَا رَجَا أحدٌ غَیْرَ‌الله تَعَالی إِلا خَابَ»
تمامی اميدتان را به خداى سبحان قرار دهید و به كسى جز او اميد مبنديد ؛ پس به راستی که هیچ‌ کس به غیر خداوند امید نبست، ‌مگر اینکه محروم و زیانکار گردید.
عصبانی
په میخواستی باهیات دولتش دست وجیغ وهورابرن.دوسال به جای سرمایه گذاری روی اقتصادمقاومتی وتولیدداخلی مردم روبامذاکرات بدون نتیجه یاوزارت علوم بدون ریس سرگرم می کنند.
Iran, Islamic Republic of
دوستانی که خوشحالند که توافق شکل نگرفته فکر کنند و ببینند ما برای چه به پای میز مذاکره برگشتیم؟ تحریم‌ها مملکت را قفل کرده و امثال بابک زنجانی کشور را اداره می‌کردند و هندی‌ها هر چه برنج سمی داشتند به عوض نفت مفتی ما به ما می‌دادند ما عاشق آمریکا و غرب نیستیم ما مسلمونیم و تو مکتب امام حسین بزرگ شدیم ولی واقعیت ها را باید ببینیم
Iran, Islamic Republic of
بله اما واقعیت این است که خوی استکباری شیطان بزرگ هرگز تغییر نخواهد کرد حتی اگر آن شیاطین را مودب و باهوش خطاب کنید.
واقعیت اظهر من الشمس....
United States
مشکل اینجاست که به جای اینکه چشم امید به خدا داشته باشیم و دست روی زانوی خودمان بگیریم و از قفل شدگی مملکت بیرون می اومدیم و اقتصاد داخلی را نوسازی می کردیم آقایان مشغول کشمکش سیاسی و سیاست بازی بودند و هستند و طبعا باید هم چشم امید به شیطان بزرگ داشته باشند که از قفل شدگی بیرون می اومدیم. ما می توانیم نفت نفروشیم و زندگی شرافتمندانه ایرانی بسازیم. اگر و فقط اگر به وعده خدا باور داشته باشیم
رضا
Iran, Islamic Republic of
عزیزم تحریم ها مملکت راقفل نکرده بلکه عدم اعتقاد دولت مردان به تولید داخلی و.....مملکت راقفل کرده است
Iran, Islamic Republic of
والله تا آنجايي كه يادمان مي آيد و حوادث سال 88 و كودتاي نافرجام شاهنشاه و سخنان پسر ايشان در آن نوار كذايي كه مي گويد ما به غربيها گفتيم كه ايران را تحريم كنند به يادمان مي آورد
تحريمها نتيجه خيانت اين جماعت بوده است !!!
و نه كس ديگري !!!
من از فریب خوردن و دروغ بیزارم
آخه چرا باید کسانی بگویند 80درصد مشکلات از بی تدبیری دولت(سابق) است و ما میتوانیم با تدبیر مشکل را حل کنیم اما بعد از گرفتن رای بگویند توان ما در سطح آبگوشت بزباش است!!!

در مورد اون 20درصد(تحریم و مذاکره) هم که بگویند اگر با تدبیر! پیش برود یکساله حل میشود حالا بعد از یکسال و نیم عقب انداختن کشور که ضررش بیشتر از میلیاردها دلار است گردن کج کنند
البته برنجی که فرمودید با سبد کالای تکریم ملت به خورد ملت داده شد
ارمیا
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز اشتباه امثال شما اینه که فکر میکنن ما قبلا مذاکره نمی کردیم!...
مذاکره هم معنای خاص خودشو داره...
اون استقامت ما به اصول داشت نتیجه میداد اما این دست و دلبازی در امتیاز دادن چه نتیجه ای جر تحریم و تحقیر بیشتر داشت...
هیچ کس با مذاکره مخالف نیست اما مشکل از اوجا شروع میشه که پیام کربلا رو مذاکره بدونیم!
در حالی که کربلا به ما میگه هیهات منا الذله و....
عزیز من ما از نتیجه نگرفتن خوشحال نیستیم. ما که با کسی پدر کشتگی نداریم. من یکی خوشحالم که ذات پلید کفار امریکایی برای کسانی که هنوز نشناخته بودنش آشکار شد. حتی ما حاضر بودیم قسم بخوریم که تهش همین می شه اما وقتی دشمنان دروغگوی امریکایی رو به چشم ملک راستگو و فرشته نجات می دیدند ما یقمون رو هم پاره می کردیم باورشون نمی شد و باید بهش می رسیدن!
دوست من همینطور که عاشورا و تحریم آب به هر سختی که بود گذشت امروز هم می گذره و صد سال دیگه از هیچکدوم از ما دیگه صدایی در نمیاد!
ما میخواهیم که زندگی کنیم، خوب هم زندگی کنیم خود آزاری که نداریم اما می دونیم لبخند زدن به زورگوی دزد راه بدست آوردن آسایش زندگی نیست!
دوست خوب من واقعیت همون چیزیه که مکتب امام حسین علیه السلام به ما یاد داد که مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلته!
اگر یه نفر توی دعوای شخصی به ما زور بگه جلوش وا می ایستیم اما بعضی از ما وقتی به دولت زورگو می رسیم فکر می کنیم فرق داره! در صورتی که خیلی از کسانی که ما زیر بار زورشون نمی ریم همکیش و هموطن خودمون هم هستن که بعضی وقتا میشه با محبت زیر سیبیلی ردش کرد اما در برابر کافری که ما رو به خاطر دین و شرفمون تحت فشار گذاشته جای هیچ گذشتی هست؟!
امام حسین علیه‌السلام نمیگویند من با یزید بیعت نمی کنم بلکه می فرمایند: مثلی لا یبایع مثله ؛ مثل من با مثل یزید بیعت نمی کند. این یعنی درس برای من و تو که امروز اگر می خواهیم مثل مولامون باشیم نباید در برابر یزید زمان شرف و دینمون رو معامله کنیم و باید بدونیم که اگر فقط امیدمون به خدا باشه امریکا واقعا نمیتونه هیچ غلطی بکنه. باور کن اینو با تمام وجودم میگم اما اگر زندگی و آسایشمون رو در لبخند به یزید زمان ببینیم خسر الدنیا و الاخرة می شیم!
خدای تبارک و تعالی می فرماید:
وَ عِزَّتي و جَلالي لَأقْطَعَنَّ أملَ كُلِّ مَنْ يُؤَمِّلُ غَيْري بِاليَأْسِ
به عزّت و جلال خودم سوگند كه اميد هر كس را كه به غير من اميد بندد به نوميدى مى كشانم.
علیرضا
عزیزان بیایید خدارو شکر کنیم الان دیگه همه به این نتیجه رسیدن که مذاکره با غرب سرانجامی نداره.
به نظر من الان دیگه وقت متحد شدنه
مجلس بهتره برای دریافت اطلاعات مذاکرات به جای دولت روحانی به دولت اوباما یا رژیم صهیونیستی مراجعه کنن اونها بیشتر از مجلس راس امور ما در خصوص سرنوشت هسته ای کشور و اقتدار آینده ما در حوزه انرژی اطلاعات دارن و برای ما حق قائلن
حسام آشنا در حقیقت به عنوان کسی که راحت حرف می زنه میزان شعوری که دولت برای مردم و مجلس قائله رو نشون داده
منم سرم کلاه بره عصبانی می شم مگه چیه؟؟؟؟؟؟
مجید مجد
United States
با احترام مشکل در ناخن خشکی طرف امریکایی نیست بلکه در خوشبینی مفرط اقایان دولت یازدهم به طرف های غربی است البته شاید این امر زیاد هم عجیب نباشد زیرا اکثر این اقایان سالهایر متمادی را در این کشورها زندگی و درس خوانده اند در نتیجه حرمت نمک را نگه داشته اند وگرنه چه دلیلی دارد که علیرغم تمام بد قولی ها و تمام سوابق بد عهدی و تمام تهدیدات قدیم و جدید روی میزشان بازهم می گویند انشاء الله گربه است . منظورشان چنین و چنان بود . ما همین وضعیت را در سال های دهه اول 80 نیز در تیم مذاکره کننده انروز و مسئولان امروز دولت یازدهم داشتیم پس بهتر است دوستان عزیز به سوابق قبلی طرف ایرانی و هم طرف غربی مراجعه کنند در ان صورت شاید پیش بینی درست رفتارهای دولت یازدهم و همچنین غربی ها در اینده زیاد دور از انتظار نباشد .از نظر این وجیزه این مذاکرات حداقل در ان معنی که برخی از خوش خیالان فکر می کنند که در ان تمام حقوق هسته ای ما به رسمیت شناخته شده و تحریم ها لغو خواهد شد خوابی است که بقول رهبر معظم انقلاب اسلامی تعبیری ندارد پس بر هیئت دولت است که در مذاکرات به قول هایی که طرف غربی می دهد زیاد اعتنا و اعتباری قائل نشوند .
مجید مجد دانشجوی دکترای اقتصاد از دانشگاه برکلی کالیفرنیا
یک ایرانی
در این دوسال اگر فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی را اویزه گوشهایمان میکردیم و وابسته و دل داده استکبار جهانی و ایادیش مانند این دولت نبودیم حالا حرف اول را در مذاکرات میزدیم زور را داه ایم و التماس درخواست میکنیم در زمان دولت خاتمی هم این اقایان ایران را در بحث هسته ایش به تعلیق رسانند حالا هم همان فکر ها را در سر دارند مردم باید به ادمهای شجاع و نترس و مبارز رای دهند نه ادمهای وابسته و خارج زندگی و درس خوانده مگر قحط الرجال است دل به چه کس هایی خوش کرده ایم
Latvia
گود مورنینگ مستر پرزیدنت. احوال کدخدا چطوره؟....
حسن کلید ساز
تنکس اوباما خیلی مودبه کدخدامون سلام رسوند
ستار
اگه برای گزارش صد روزه عجله نمی کرد و به ظریف نمی گفت زود باش یه چیزی بنویس بیار تو برنامه تلویزیونی بگم دستم خالی نباشه این جوری نمی شد.
چرا توافق ژنو تو صد روز انجام شد ولی بعد از دو شش ماه نتونستن به توافق برسن ؟! معلومه توافق اول ناشیانه و غیر کارشناسی بود کلی امنتیاز دادیم هیچی نگرفتیم الان انتظار دارن همه ی تحریم ها رو بردارن.
United States
بیچاره ملت.بیچاره تر باز رسانه ها خود فروخته
اگر همه رئيس جمهور ها پيش از هر اقدامي با حسين شريعتمداري مشورت كنند هيچ مشكلي بوجود نمي آيد
شیطون یک بار به آدم گفت از میوه این درخت بخور تا در بهشت جاودانه بشی! آدم هم بهش اعتماد کرد و خورد و ....
توی اولین جلسات مذاکراتشون عجب شویی برای بعضی مردم ساده لوح راه انداخته بودن! اونا هم فکر می کردن همین فردا قراره در دامن شیطان بزرگ ایران تبدیل به بهشت بشه و... اما فقط خوار شدیم!
مذاکرات هسته ای در مسقط از هستی ساقط شد!
داود م
توی دعوا هم کتک می خوری هم می زنی . وقتی بده که فقط کتک بخوری اقای روحانی وقت هدر نده
والا به پایان مسابقه چیزی نمانده
محمود بیا