چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۲
هشدار!

رکورد بي‌سابقه مصرف گاز در كشور

دماي هوا در بسياري از نقاط كشور به 22 تا 27 درجه زيرصفر رسيد
سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب: 207502
با افزايش ميزان برودت هوا، مصرف گاز در كشور به 556 ميليون متر مكعب در روز رسيدكه 456 ميليون متر مكعب آن فقط در بخش خانگي و تجاري مصرف مي‌شود. با ثبت اين ركورد بي‌سابقه مصرف گاز اكنون به مرز هشدار رسيده است.
به گزارش جهان، در حال حاضر روزانه 592 ميليون متر مكعب گاز در كشور توليد مي‌شود، اما با افزايش سرماي هوا كه از 2 روز پيش در 31 استان كشور رخ داده؛ ميزان مصرف گاز در بخش خانگي و تجاري با افزايش شديدي روبه‌روست. شركت ملي گاز ايران با اعلام اين ميزان مصرف هشدار داد مردم نسبت به مصرف گاز صرفه‌جويي كنند تا با قطعي يا افت فشار گاز در كشور مواجه نشويم.

طبق گزارش سازمان هواشناسي كشور، دماي هوا در بسياري از نقاط كشور از جمله استان‌هاي شمالي و غربي كشور به 22 تا 27 درجه زير صفر رسيده كه اين موضوع موجب افزايش مصرف گاز در اين مناطق شده است.

در حال حاضر در اغلب استان‌هاي سردسير كشور بارش برف و يخ‌بندان وجود دارد. ميزان مصرف گاز در استان‌هاي تهران و البرز طي 2 روز گذشته به 100 تا 120 ميليون متر مكعب در روز رسيده است. در شهر تهران طي روزهاي اخير 55 ميليون متر مكعب گاز به مصرف رسيده است. اين آمار نشان مي‌دهد ميزان مصرف در شهر تهران مساوي توليد 2فاز پارس جنوبي است.

مجيد بوجارزاده، سخنگوي شركت ملي گاز ايران در گفت‌وگو با جام‌جم درباره وضعيت مصرف گاز و روند هشدارآميز آن گفت: با وجود آن كه منابع توليد گاز در كشور افزايش نيافته، اما روند مصرف سير صعودي و بالايي دارد، اما در حال حاضر به دليل مديريت مصرف و توزيع خوشبختانه مشكلي در كشور ايجاد نشده است. وي با اشاره به كاهش شديد واردات گاز از همسايه شمالي (تركمنستان) كه تامين‌كننده بخش عمده‌اي از گاز استان‌هاي شمالي و شمال شرقي كشور است، تصريح كرد: با رعايت صرفه‌جويي و همكاري مردم در اين زمينه مي‌توان با توجه به كاهش شديد دماي هوا از ايجاد مشكل براي تامين گاز كشور بويژه مناطق سردسير جلوگيري كرد.

وي افزود: هم‌اكنون ميزان مصرف گاز در كشور به 556 ميليون مترمكعب رسيده است كه بخش زيادي از آن به ميزان 456 ميليون مترمكعب فقط در بخش خانگي و تجاري مصرف مي‌شود. به گفته بوجارزاده شركت ملي گاز هم‌اكنون طبق تعهد خود به نيروگاه‌ها روزانه 25 ميليون مترمكعب و گاز صنايع نيز به ميزان 85 ميليون مترمكعب تحويل مي‌شود و تاكنون به دليل مديريت در توزيع و مصرف، گاز مصرفي موردنياز صنايع و گاز صادراتي به تركيه نيز قطع نشده است.

براساس اين گزارش، طبق آمار رسمي شركت ملي گاز ايران، مصرف گاز در روزهاي اخير نسبت به تاريخ مشابه سال قبل 10/9 درصد افزايش داشته است.

بوجارزاده همچنين قطع گاز صادراتي تركمنستان به ايران را تلاشي ديگر از سوي آمريكا به عنوان اهرم ديگري به منظور فشار به ايران عنوان كرد و گفت: با مديريت مصرف و صرفه‌جويي در داخل مي‌توان اين نقشه را خنثي كرد.

وي در عين حال تاكيد كرد: چنانچه ايران از تركمنستان گاز وارد نكند، اين كشور به دليل حجم بالاي تجارت با كشورمان آسيب خواهد ديد كه در نهايت به ضرر آنها تمام مي‌شود.

اين گزارش حاكي است ايران با در اختيار داشتن 33تريليون متر مكعب از ذخاير 181 تريليون مترمكعبي گاز جهان، 16 درصد از سهم ذخاير گاز طبيعي جهان را در اختيار دارد، اما به دليل حجم گسترده مصرف داخلي كمتر از يك‌درصد بازار صادراتي را در اختيار ايران است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Serbia
هوا سرد شده داریم یخ میزنیم دیگر جانی در بدنمان نمانده دولت گفته گاز کم مصرف کنید گاز سهمیه بندی شده و در بسته های 100 متر مکعبی برای 4 ماه جلوتر پیش فروش می شود!!

گوشه ای از دست نوشته مردم یخ زده در صد سال پیش (1390)
گاز مصرف نکنیم که شما صادر کنید؟