جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۶
۷۶
پرونده مهم فساد اقتصادی کشور در انتظار حکم

آزمونی بزرگ برای دستگاه قضا و هاشمی رفسنجانی/ بعد از خداداد، جزایری و مه آفرید نوبت کیست؟

سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب: 407906
دستگاه قضا با احکام قاطعانه در پرونده معاون اول رئیس جمهور دولت دهم نشان داد که سیستم قضایی ایران تحت تاثیر جریانات سیاسی قرار نمی‌گیرد.
آزمونی بزرگ برای دستگاه قضا و هاشمی رفسنجانی/ بعد از خداداد، جزایری و مه آفرید نوبت کیست؟
گروه جامعه جهان‌نیوز ـ سید عمار علوی: اواسط سال ۷۶ بود که غلامحسین کرباسچی به اتهام اختلاس به مبلغ یک میلیارد و چهارصد و پنجاه و سه میلیون تومان، مشارکت در ارتشا، تبانی، تضییع و تصرف اموال عمومی به سوژه اصلی بزرگترین پرونده مفاسد اقتصادی تا آن سال تبدیل شد.

بلافاصله یک جریان سیاسی تلاش کرد تا وابستگی کرباسچی به یک جناح خاص را عامل محاکمه وی معرفی کند اما قوه قضائیه توانست با اقتدار در مقابل فشار سیاسی جریان خاص ایستادگی کند و متهم با رای دادگاه به ۳ سال زندان و ۱۰ سال انفصال از خدمات دولتی و بازگرداندن اموال محکوم شد. این اولین گام مقابله با فساد رانتی در کشور بود که زمینه امیدواری مردم را به یک نظام قضایی مقتدر و مستقل از جریانات سیاسی فراهم آورد.

اما داستان مفاسد به همین‌جا ختم نشد. سال ۸۱ بود که رسانه‌ها از فساد مالی یک فعال اقتصادی با نام شهرام جزایری عرب، پرده برداشتند. وی بعد از مدتی به یکی از معروف‌ترین شخصیت‌های رسانه‎‌ای کشور بدل شد. جزایری با اتهاماتی چون ارتشاء، صادرات غیر قانونی، جعل اسناد دولتی و اختلاس‌های کلان در دادگاه به ۲۷ سال حبس محکوم شد که با رای دیوان عالی کشور رای دادگاه نقض شد.

در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۸۵ مجتمع ویژه جرائم اقتصادی اعلام کرد که شهرام جزایری در جریان انتقال برای معرفی دارایی‌هایش موفق شده‌است ماموران محافظ خود را فریب داده و بگریزد. دادگاه شهرام جزایری در غیاب وی به کار خود ادامه داد و در ۷ اسفند ۱۳۸۵ او را به ۱۴ سال زندان، ۱۰ سال تبعید، ۱۰ سال محرومیت از فعالیت‌های بازرگانی و تجاری و جریمه نقدی محکوم کرد. پس از فراز و نشیب فراوان سرانجام جزایری در یکی از روستاهای کشور عمان دستگیر و در حکمی دوباره به ۱۱ سال حبس تعزیری و جریمه نقدی محکوم شد.

پرونده مقابله قوه قضائیه با مفاسد به همین دو مورد محدود نشد و افرادی چون مه‌آفرید امیر خسروی، بابک زنجانی، محمدرضا رحیمی را در بر گرفت. اغلب این پرونده‌ها به گونه‌ای بودند که شائبه دست داشتن برخی افراد نزدیک به جریانات سیاسی و شخصیت‌های مطرح در آنها وجود داشت و این قضیه حساسیت مردم را درباره نحوه واکنش قوه قضائیه بالا می‌برد.

سال‌هاست رسانه‌های معاند تلاش می‌کنند اینگونه القا نمایند که نظام حاشیه‌‌ای امن برای برخی افراد ایجاد کرده و به واسطه تمرکز ثروت و قدرت در دست آنان توان برخورد با قانون شکنی‌ها را ندارد. موضوع ریشه‌دار شدن فساد در دستگاه حاکمیت ایران به خط خبری مرسوم رسانه‌های ضدانقلاب بدل شد.

دستگاه قضا با احکام قاطعانه در پرونده معاون اول رئیس جمهور دولت دهم نشان داد که سیستم قضایی ایران تحت تاثیر جریانات سیاسی قرار نمی‌گیرد. هر چند شاید اثبات مفاسد برخی شخصیت‌های سیاسی برای اعتماد عمومی خوب نباشد اما صدور حکم دستگاه قضا در مقابل این افراد این مژده را به مردم می‌دهد که حتی با وجود خلاهای قانونی و برخی مبادی سوء استفاده، اجازه دست اندازی به بیت‌المال به هیچ فردی داده نخواهد شد.

آخرین مورد پرونده مفاسد اقتصادی مربوط است به آقای مهدی هاشمی فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که بزرگ بودن ابعاد آن و انتساب این فرد به آقای اکبر هاشمی از چهره‌های شاخص انقلاب، حساسیت دو چندان افکار عمومی را در قبال حکم صادره توسط قوه قضائیه در پی داشته است. مردم بواسطه آگاهی از ابعاد مختلف فساد این فرد، منتظرند ببینند آیا قوه قضائیه حاضر است تا شعار عدالتخواهی و مبارزه با فساد را به عنوان یکی از اصول انقلاب اسلامی در مقابل فردی با چنین جایگاهی اجرا نماید؟

در واقع مردم مهدی هاشمی را مصداق دانه درشت‌ها می‌دانند و حکم وی را سیاست قوه قضائیه در برابر رفتار رانتی تلقی می‌کنند. شاید بتوان گفت که حکم عادلانه و متناسب با جرم درباره اتهامات گسترده مهدی هاشمی می‌تواند نقطه عطفی در مبارزه با فساد در کشور باشد.

زمانی که مه‌آفرید امیرخسروی اعدام شد، رسانه‌های ضدانقلاب این خط خبری را پیگیری می‌کردند که وی شخصیت مطرح و دانه درشتی نبوده و به همین دلیل مجازات اعدام شامل حال او شد و اگر منتسب به شخص یا جریانی خاصی بود کسی جرات برخورد قاطع با وی را نداشت. این رویه در تمامی رسانه‌های غربی به صورت ویژه دنبال شد. نسل سوم و چهارم انقلاب همواره خاطره افرادی چون مرحوم آیت الله محمدمهدی گیلانی را بدلیل اعدام فرزندانش شنیده است و وی را مصداق یک شخصیت انقلابی می‌داند که حاضر نیست تا ارزش‌ها را حتی با جان فرزندانش معامله کند. آیت الله گیلانی شخصی بود که دو فرزندش را به دلیل عضویت در سازمان مجاهدین خلق شخصا محاکمه و به اعدام محکوم کرد. نسل امروز ایستاده تا ببیند که آیا شخصیت‌های برجسته انقلاب در برابر عدالت سر تواضع فرود می‌آورند یا اینکه نسبت سببی یا نسبی را دلیلی برای عدول از حقیقت می‌دانند؟

تاریخ سی ساله انقلاب اسلامی همواره نهادها و شخصیت‌های انقلابی را در برابر آزمون‌های دشوار قرار داده است تا عیار خلوص افراد و استواری نهادها در راه حق کاملا برای مردم مشخص شود. صدور حکم عادلانه و بدون در نظر گرفتن جایگاه و انتساب مهدی هاشمی می‌تواند این نوید را به مردم بدهد که انقلاب اسلامی همواره در مسیر حقانیت خود حرکت می‌کند و هر کسی و با هر جایگاهی باید هزینه اقدامات غیرقانونی خود را بپردازد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عرشیاعرش نشین
Iran, Islamic Republic of
قوه قضائیه نمایندگان مجلس و دولتمردان و چهره های سیاسی و اصحاب رسانه متوجه باشیدکه عالم محضرخداست و خداوندحاضروناظراست و سرنوشت ابدی ما در همین چندروززندگی تععین میشود این گوی و این میدان
France
سلام
ظاهرا شما یادتون رفته...
Iran, Islamic Republic of
ما همه منتظر اعلام حکمیم.همین
من که چشمم ...
از چارلی پانزلی تا مه آفرید خسروی....
رحیمی رو یادت رفت
از این آزمون هم سربلند بیرون میان
سرور
هم؟!
شهاب الدین
ـــ . . ــــ
میشه!
نمیشه!
میشه!میگن میشه!!
ولی ...
درود بر قوه قضائیه قاطع ما بعد از رحیمی منتظر حکم مهدی هاشمی هستیم
موسی
آره منتظر باش...................
کی حکم صادر می شود؟؟؟
انشاءالله قوه قضاییه با قدرت به پرونده مفاسد اقتصادی و امنیتی این آقازاده رسیدگی نماید و حکم قاطع و انقلابی صادر نماید.
بزرگ ترین دیگه؟ ....
مردم ایران منتظر اشد مجازات برای آقازاده متهم در فساد کرسنت و استات اویل و توتال و فتنه 88 هستند.
در جريان باشيد اين اقا زاده اسطوره ملي است . اسطور ها هميشه زنده هستند.
United States
:D :D :D
مجید
کدام ملت؟
اسطوره خانواده هاشمی هم نیست چه برسه به ملت.
چرا شما خود را سخنگوی ملت میدانید؟
امیدواریم قوه قضاییه با قاطعیت برای این پرونده حکم صادر کند و تحت تاثیر فشارهای صاحبان قدرت و مکنت قرار نگیرد و ملت ایران هم حامی قوه قضاییه هستند.
ای مرجع قضایی /.......... انقلابی
Iran, Islamic Republic of
وقتی مدرکی برعلیه مهدی هاشمی وجود ندارد پس اینهمه اتهام و محاکمه برای چیست ؟ ...
مجید مجد
پرونده های این بنده خدا همیشه رو میز سنگینی می کنه
Z
آقا خوابی یا خودت رابه خواب زده ای ؟ فتنه 88ازبرج قیطریه مدیریت می شد حتی استدیو ضبط BBCهم درآنجا صورت می گرفت و...!!
فساداقتصادی واخذ رشوه و پرونده 20 هزار صفحه ای وبقیه ی مجرا ها هم حتما دچارنسیان شده ای .
ناآشنا
احتمالا شمااز گروه نابینایان ناشنوا هستید ؟؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
فساد اقتصادی مهدی هاشمی درمقایسه بافسادهای دوران اح...صفراست...
آزمونی مشخص که سربلندی آن قطعی است
وقتی شما دست وپا میزنید معنا ومفهوم ان این است که مهدی هاشمی تبرئه خواهد شد
United States
شاید هم فشار روی قاضی زیاده ...
بي نااااام !! ؟؟؛
جرم اين بابا از برج ميلادم مشهود تره. !!!!!
از فشار ... گذشته ، مگه اينگه خداى نكرده ...
Mellat
United Kingdom
این ...........................آقازاده باید مثل جزایری به زندان طویل المدت مثلا ۳۰ سال فرستاده شود تا مردم باور کنند که...
عمار یاسر
Iran, Islamic Republic of
جرم این اقا خیلی بیشتر از مه افرید خسروی است .چشم همه ملت وبلکه همه خیرخواهان انقلاب برای قوت قلب بیشتر و همه بدخواهان برای مایوسی بیشتر است .
قوه محترم قضایی انتظار همه اجرای عدالت به معنای واقعی است نه بیشتر ونه کمتر .خداوند یار ویاور همه عدالت پیشگان وعدالت گستران باشد انشاءالله.
فقط خدا را درنظر بگیرید وبس که خدا یاورتان است اگر صحیح عمل کنید.
انشاالله بعداز مهدی هاشمی هم نوبت به سایر آقازاده ووزرا و وکلاو کلا همه کسانی که خوردند و ببرند هم نیز بشود و نه این که دیگران قصر در برند
حضرت ايت الله هاشمي رفسنجاني هميشه سربلند است اگر قوه قضائيه حکم به مجرميت بدهد ايشان سرافراز است .........
United States
جوک هم تایید می کنی جهان؟؟؟
اشنباهی مثبت دادم.
France
بعدش رحیمی بود دیگه، البته ر...و مرت... و خاوری یادت رفت
Iran, Islamic Republic of
انشاالله نوبت رئيس رحيمي كه براش خط قرمز ميكشيد ...
از قیافه این آقازاده ...ش میباره
خوشم اومد فهمیدم منظورت چیه
انصافا بدون هیچ پیشداوری به نظر من در باره این متهم هم بهترین حکم و عادلانه ترین حکم توسط قوه قضائیه صادر می شه
Iran, Islamic Republic of
هروقت جزایری فرار کرده تو دادگاه بعدی ...در این باره محکوم نشده...
Iran, Islamic Republic of
بذارید دستگاه قضا خودش حکم رو صادر کنه...
کاش بجای اینکه این همه جوش این مهره سوخته بودین به فکر جوونای بدبخت از همه جا رونده مملکت میکردین
...
Iran, Islamic Republic of
پشتش گرمه...
Iran, Islamic Republic of
باسلام
با نظر او بنده خدایی که گفته رو قاضی فشار زیاده موافقم
....
آره حاج آقا هم میاد میگه اعدام کنید پسرمو ... خخ همه چیز میشد فکر جز اینکه بیاد این کارو بکنه
کسری انوشیروان
چطور معاون اول رئیس جمهور سابق خیلی سریع کارش تموم شد ولی این آقازاده ی خیلی آقازاده که به مانند خورشید لنگه ظهر روشنه هنوز کارش تموم نشده .
ت....
پرونده این آقازاده بسیار و بسیار و بسیار سنگین تر از رحیمی می باشد حتی سنگین تر از پرونده مه آفرید خسروی می باشد حال ملت منتظر عدالت دستگاه قضا می باشد...
حكم برائت صادر نخواهد شد.
.
United States
آقازاده دز...جنجالی فت....گر
Finland
آقای سیدعمار که نویسنده این خبر هستید شما اگر عدالت و آزمون قوه قضاییه رو میخواهید محک بزنید باید از پرونده مرتضوی و جرم علنی جناب ... که تصویر و صدای ایشان هم در جلوی 75 میلیون ایرانی پخش شد هم باید میگفتید تا در گفتار وعدالت شما هم خدشه ای وارد نباشه..
احسان
Iran, Islamic Republic of
پس اسم محمدرضا رحيمي توي تيتر چي شد؟
رحيمي معاون اول احمدي نژاد تنها نيست چند نماينده مجلس و وزراي سابق هم در صف هستند براي دادگاه و محاكمه
رسیدگی به پرونده مفاسد این آقازاده سنگ محک قوه قضاییه خواهد بود و باعث جلب اعتماد مردم به قوه قضاییه میشود .
مصطفی
سنگ محک ، مجازات وزرای کابینه دولت ناپاک هستن
Moldova, Republic of
اگر مدرکی بود تا حالا حکمش را داده بودند هیچ مدرکی وجود ندارد الان دارند زمینه سازی می کنند اگر تبریه شد آشوب کنند بگن قاضی تحت فشار بوده است
بهلول !!؟؟ :
انشاءالله ، اينطور نيست ..
پس ف... چه میشه؟ مگه ایقدر فساد نداشته. چرا پارتی بازی
رضا
اونایی که فرزند مسئولین بودند و اعدام شدند خودشون و خانوادشون قبول داشتند چه کارهایی انجام دادند و پای کاری که کرده بودند ایستادند و مجازاتش رو هم دیدند، نه مثل این ...
انقلابی واقعی
دلم براتون میسوزه. ...
کار اصولگرایان عجیب است.
....
امید آنکه ...منتظریم
France
....
واقعیتش ...منو به خنده می اندازه
درود بر روح پرفتوح آیت الله گیلانی
Iran, Islamic Republic of
اقدام آيت الله گيلاني رو از بچه گي شنيده بوديم در مورد يك فرزندش...
Iran, Islamic Republic of
اگرنوبتی هم باشد نوبت ب... و م. و داردوسته اختلاسگر....
Iran, Islamic Republic of
یادتان نرود که خود آیت الله هاشمی ، فرزندش رابه قوه قضاییه تحویل داده است ....
باقر
Iran, Islamic Republic of
ابوی گرامی با گرو گذاشتن وثیقه ی چند میلیاردی برای ازادی فرزندش از امتحان قبول شده است!ازمون دیگر تکراری است و لازم نیست!
م.ه
دستگاه قضا سربلند میاد بیرون ولی آقای هاشمی رو نمی دونم...
France
باید اون کسانی محاکمه بشوند که .....
France
به نظرتون مسخره نیست که یه یارویی به اندازه پنج نسل بعد خودش پول دزدیده و سرمایه جمع کرده. بعد اون وقت...
اگه م ه محکوم بشه حتما عفت خانوم فرمان قیام رو صادر می کنه خخخخخخخخخخخخخخخ
علیمحمد نصیری
بابا جهان چکار بامهدی بدبخت داری؟اصلا آلرژی گرفتیم اینهمه درباره این بابا نوشتی،مشکل وخصومت شخصی داری؟قوه قضائیه داره کارخودشو میکنه،هرروز هرروز مهدی هاشمی،3ساله اخبار سایت روهرروز دنبال میکنم،به والله زشته،ناسلامتی درجامعه اسلامی زندگی میکنیم،تیترش رحیمیه متنش مهدی هاشمی
United States
6000 میلیارد
6000 میلیارد
6000 میلیارد
6000 میلیارد
حمید رضا افتخاری
Iran, Islamic Republic of
این جرمها که مجازات چنین سنگینی ندارد.