پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

جنگ روانی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب: 393227
جنگ روانی و تبلیغاتی اکنون به یکی از مهم‌ترین عناصر تأثیرگذار فضای مذاکراتی بدل شده است.
به گزارش جهان، روزنامه رسالت در مطلبی به قلم سیدصاحب صادقی آورده است:

موسسه علوم و امنیت بین المللی (isis) به مدیریت دیوید آلبرایت مهم ترین بازوی تبلیغاتی هسته ای علیه ایران است. مدیر این موسسه در گذشته در زمره مجرب ترین کارشناسان هسته ای آژانس بین المللی انرژی اتمی محسوب می شد اما از سال ۲۰۱۱ رویه موسسه تحت امر وی کاملا غیر حرفه ای شده و با نفوذ صهیونیستها در این موسسه، جهت گیری های سیاسی و عمدتاضد ایرانی آن برجستگی خاصی یافته است. برخی از مهم ترین عوامل فعال آیپک در ایالات متحده مانند "استیون روزن" و "چاس فریمن" ارتباط تنگاتنگی با دیوید آلبرایت پیدا کرده و حتی موسسه تحت امر وی را به صورت گسترده ای تحت حمایت مالی قرار دادند. تشدید سیاست ضد ایرانی آیپک و کمک به موسساتی چون موسسه آلبرایت موجب شد که از اواخر سال ۲۰۱۱ افرادی مانند "جاش بلاک" که یکی از سه ضلع مثلث سیاست‌گذاری آیپک محسوب می شد با این استدلال که رویه های خطرناک آیپک به وقوع جنگ علیه ایران می انجامد،به تدریج از آیپک خارج شده و از آن زاویه بگیرند.

لابی های یهودی فعال در آمریکا با مجموعه های بزرگ و پیچیده خود مهم ترین نمادهای ضد ایرانی در جامعه و سیاست آمریکا محسوب می شوند. آیپک مهم ترین مجموعه این گروه ها محسوب می شود. این مجموعه سیاسی تلاش دارد تا زمینه های لازم برای ارتقای موقعیت اسرائیل در ساختار سیاسی ایالات متحده را فراهم سازد. دیوید آلبرایت تحت تاثیر تشدید گرایش های افراط گرایانه آیپک در مقاطع مختلف، یکی از مهم ترین عوامل جوسازی و جنگ روانی علیه ایران به حساب آمده است. تبلیغات منفی وی علیه تاسیسات پارچین، تاسیسات مخفی اعلام نشده ایران و نیز این ادعا که ایران در سال ۲۰۱۴ به بمب اتم دست پیدا می کند، به محور شایعه پراکنی هسته ای صهیونیستها علیه ایران بدل شد. وی اخیرا افرادی مانند اولی هاینونن را که وی نیز از کارشناسان سابق آژانس به حساب می آید، تحت استخدام خود درآورده است. اولی هاینونن که سابقا برخی از اطلاعات محرمانه تاسیسات ایران را به آمریکایی ها ارائه کرده بود، در پوشش بازرس آژانس چندین بار به ایران سفر کرده بود. موسسه علوم و امنیت بین المللی تحت مدیریت آلبرایت تقریبا تنها موسسه فعال مطالعات امنیتی است که به صورت مداوم تصاویر ماهواره ای مربوط به ایران را با هزینه های گزاف خریداری می کند که نشان دهنده پشتیبانی قوی اطلاعاتی و مالی از این موسسه می باشد.

دیوید آلبرایت اخیرا نیز پس از گزارش آژانس ایران را به نقض توافق ژنو متهم کرد و گفت: «آخرین گزارش آژانس حاکی از آن است که ایران در سانتریفیوژهای "آی‌آر ۵" گاز اورانیوم وارد کرده است. ایران گاز طبیعی را وارد این نوع از سانتریفیوژ کرده که پیشرفته‌ترین نوع سانتریفیوژی است که ایران در اختیار دارد. توافق ژنو به صراحت تاکید کرده بود که ایران از این نوع سانتریفیوژ خود نباید استفاده کند.»

نقش موسسه علوم و امنیت بین المللی به همراه دیگر موسسات فعال مطالعاتی و امنیتی در تاثیرگذاری بر ادراک کارگزاران اجرایی و عملیاتی دیپلماسی آمریکا انکار ناشدنی‌است و جوسازی های این موسسه همواره نقش مخربی در روند مذاکرات داشته است. از سوی دیگر یکی از مهم ترین موانع رودرروی آمریکاییان در مذاکرات و رسیدن به توافق نیز این موسسه می باشد. طبیعی است که رویکردهای این موسسه به عنوان خط قرمزها و راهبردهای افراطیون و تندروهای آمریکایی و لابی های صهیونیستی به شمار می‌رود و بنابر این جهت گیری های آن تاثیر به خصوصی بر فضای مذاکرات دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *