پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۲۴
مذاکرات هسته‌ای در روز چهارشنبه

ظریف: اراده سیاسی طرف مقابل همیشه مشکل داشته/ نتیجه اجلاس بیشتر از یک بیانیه نخواهد بود

چهارشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۰۱
کد مطلب: 415024
ظریف: کارها به این دلیل که به جزییات راه‌حل‌ها رسیده است، بسیار دشوار است، امیدواریم پیشرفتی حاصل شود ... مردم و دولت ما به دنیا نشان داده‌اند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال تعامل سازنده است، اما هیچگاه زیر بار زور نمی‌رود و زیاده خواهی را نمی‌پذیرد ... من از مردم خوبمان انتظار دارم که فرزندان خود در هیأت مذاکره کننده را از دعای خیر فراموش نکنند و روز جمهوری اسلامی و روز زمین را به آنها تبریک می‌گویم و...
ظریف: اراده سیاسی طرف مقابل همیشه مشکل داشته/ نتیجه اجلاس بیشتر از یک بیانیه نخواهد بود
گروه سیاست جهان نيوز ـ تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به ریاست محمدجواد ظریف چهارشنبه شب به منظور شرکت در دور جدید مذاکرات هسته‌ای وارد شهر لوزان شد.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه شب در شهر لوزان بر سر یک میز به گفت‌وگو نشستند.

اخبار مرتبط با روز چهارشنبه ۱۲ فروردین ماه نیز در بخش زیر قابل مشاهده است.

***

۲۲:۳۰ ظریف و کری بار دیگر دیدار کردند

۲۱:۵۰ ظریف: اراده سیاسی طرف مقابل همیشه مشکل داشته/ نتیجه اجلاس بیشتر از یک بیانیه نخواهد بود

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه مذاکرات هنوز ادامه دارد و پیشرفت مذاکرات بستگی به اراده سیاسی دارد، گفت: اراده سیاسی طرف مقابل همیشه مشکل داشته است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دقایقی قبل و در هشتمین روز مذاکرات در لوزان در جمع خبرنگاران و در حالی که در حال پیاده روی بود با بیان اینکه پیشرفت مذاکرات بستگی به اراده سیاسی دارد، گفت: اراده سیاسی طرف مقابل همیشه مشکل داشته است.

وی ادامه داد: برخی از مسئولان غربی و وزرای خارجه نیاز داشتند برای مسائل داخلی که داشتند به کشورهای خود بازگردند. در صورتی که نیاز باشد وزرا برمی‌گردند، البته مدیران سیاسی و معاونان وزرا حضور دارند.

وی افزود: پیش از این هم همیشه در همین سطح برنامه‌ها دنبال می‌شده است.

ظریف در پاسخ به این سؤال که از دو چالشی که قید می‌شد کدام یک پیشرفت داشته است؟ گفت: کارها به این دلیل که به جزییات راه‌حل‌ها رسیده است، بسیار دشوار است، امیدواریم پیشرفتی حاصل شود.

وزیر خارجه گفت: هنوز مذاکرات ما ادامه دارد، گفت‌وگوها بین تمام هیأت‌ها ادامه دارد. الان همزمان بین چندین هیأت باید گفت‌وگوها صورت گیرد. در حال حاضر مذاکرات بین دو هیأت در جریان نیست، بلکه چندین هیأت با نگرانی‌ها، دیدگاه‌ها و شاید گرایش‌های مختلف هم از نظر حقوقی و هم سیاسی با هم در حال مذاکره هستند. به همین دلیل است که کارها مقداری پیچیده‌تر است.

وی اضافه کرد: این پیچیدگی هم در بحث توافق بین ایران و کشورها وجود دارد و هم در توافق داخلی بین گروه ۱+۵.

ظریف ادامه داد: موضوعات زیادی به راه‌حل رسیده و درباره راه‌حل آن توافق شده است اما چند موضوع هم هست که با فراز و نشیب روبرو بوده است.

به گزارش فارس ظریف همچنین گفت:‌ از طرفی باید توجه داشته باشیم که همزمان با شش کشور که دارای منافع و مواضع مختلفی هستند و هم اینکه دیدگاه‌های متفاوتی دارند و نوع روابط آنها با جمهوری اسلامی متفاوت و نوع دیدگاه آنها در این موضوعات متفاوت است و بعضا اختلافات داخلی در سایر موضوعات با یکدیگر دارند، روبرو هستیم که این باعث می‌شود هماهنگی در بین این کشورها نیز یک اقدام قابل توجه باشد.

وی ادامه داد: اما آنچه به نظر من بسیار مهم است، این است که مردم و دولت ما به دنیا نشان داده‌اند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال تعامل سازنده است، اما هیچگاه زیر بار زور نمی‌رود و زیاده خواهی را نمی‌پذیرد، اما هر زمان که باقی بازیگران صحنه که با ما مذاکره می‌کنند، این واقعیت را به درستی درک کنند که زیاده‌خواهی پاسخی جز مقاومت مردم و نمایندگانشان در هیأت مذاکره کننده ندارد و به این واقعیت پی ببرند که یک فرصت بسیار استثنایی توسط مردم بزرگوار ما فراهم شده که گذشته‌ها جبران شود.

ظریف خاطرنشان کرد: گذشته‌هایی که به مردم ایران ظلم زیادی شده و حقوق مردم ما را پایمال کرده و توسط شورای امنیت علیه این مردم چه در جنگ تحمیلی و چه در زمانی که برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران به ناحق زیر نظر شورای امنیت بود، اقدامات بسیار جدی خلاف حقوق بین الملل انجام داده‌اند، اکنون یک فرصت استثنایی است که درصدد جبران این گذشته بربیایند و یک راه را برای تعامل با مردم ایران انتخاب کنند.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای اضافه کرد: ما در یک موقعیت بسیار خوبی برای شروع جدید در چنین رابطه‌ای هستیم، البته اگر طرف‌های مذاکره کننده ما قدر آن را بدانند.

*پیشرفت‌های خیلی خوبی داشتیم/نتیجه اجلاس حتما بیشتر از یک بیانیه نخواهد بود

وی گفت: ما پیشرفت‌های خیلی خوبی داشتیم و در بسیاری از زمینه‌ها به نکات مورد نظر طرفین که بازی با حاصل جمع مثبت یا برد - برد است،‌رسیده‌ایم. اما هنوز نکاتی است که باید حل شود و ما بعد از اینکه این نکات را حل کنیم، باید وارد مرحله دشوار نگارش توافق شویم که برای آن کار تا دهم تیر ماه فرصت داریم.

ظریف افزود: من از مردم خوبمان انتظار دارم که فرزندان خود در هیأت مذاکره کننده را از دعای خیر فراموش نکنند و پیشاپیش روز زمین را به آنها تبریک می‌گویم و امیدوارم فردا همه مردم در کنار خانواده‌هایشان خوش بگذرانند و امروز هم که روز جمهوری اسلامی بود به همه مردم مبارک باشد و امیدوارم همه ما بتوانیم در سایه جمهوری اسلامی با عزت و افتخار زندگی کنیم.

وزیر خارجه درباره انتشار بیانیه گفت: هنوز درباره بیانیه یا سایر نتایجی که از این اجلاس خارج می‌شود، تصمیمی گرفته نشده است. بحث‌های زیادی از شب گذشته در این زمینه بوده است. حتی تلاش‌هایی برای نگارش نیز صورت گرفته است، اما هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌ایم که از اینکه نتیجه اجلاس چه خواهد بود، صحبت کنیم. اما حتما بیشتر از یک بیانیه نخواهد بود.

ظریف در خصوص اینکه آیا فردا و پس فردا مذاکرات ادامه دارد، پاسخ داد: معلوم نیست و همه چیز ممکن است.

۲۱:۰۰ وزارت خارجه آلمان: رایزنی‌های فشرده و هماهنگی‌های نزدیک بین اشتاینمایر، موگرینی، هاموند و کری در جریان است.

۲۰:۲۹ وزیر جنگ رژیم‌ صهیونیستی با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای در لوزان به جایی نمی‌رسد، گفت طرفین در پایان این گفت‌وگوها نهایتاً یک بیانیه صادر می‌کنند.

۲۰:۲۱ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چهارشنبه شب گفت ایران و ۱+۵ برای نهایی کردن «یک توافق خوب» هسته‌ای، سخت در تلاش هستند.

۱۹:۳۲ اشتون کارتر در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی تاکید کرد اگر مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ به توافق خوب منجر نشود، ‌«مطمئنا گزینه نظامی روی میز باقی خواهد ماند».

۱۶:۳۹ صدراعظم آلمان ابراز امیدواری کرد توافق هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ روز چهارشنبه حاصل شود.

۱۶:۲۳ دیپلمات‌های اروپایی مدعی هستند مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ ممکن است برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت دیگر تمدید شود.

۱۵:۵۰ ادامه جلسه صالحی و مونیز

۱۵:۳۷ یک دیپلمات غربی گفت گروه ۱+۵ که در حال رایزنی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور است بیانیه‌ای که فاقد جزئیات باشد را نمی‌پذیرد.

۱۵:۰۰ نشست دوجانبه ظریف و کری وزرای خارجه ایران و آمریکا در هشتمین روز مذاکرات دقایقی قبل در لوزان سوئیس آغاز شد.

۱۴:۲۶ وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که در مذاکرات هسته‌ای شب گذشته در لوزان در برخی موضوعات مهم، طرف‌ها به بن بست رسیده بودند.

۱۴:۲۵ پایان نشست وزرای ۱+۵ و ادامه رایزنی‌های داخلی هیئت‌ها

۱۴:۰۵  عراقچی: اگر درباره همه موضوعات به جمع بندی برسیم در پایان امشب بیانیه مشترک مطبوعاتی صادر خواهد شد


معاون وزیر خارجه گفت: اگر درباره همه موضوعات به جمع بندی برسیم در پایان امشب بیانیه مشترک مطبوعاتی صادر خواهد شد.

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده در گفت‌وگو با خبر ساعت ۱۴ گفت: از دیروز جلسه وزرای خارجه ایران و ۱+۵ شروع شد یکی از سنگین‌ترین روزهای مذاکراتی را داشتیم. امروز از هفت صبح جلسات کارشناسان و وزرای خارجه ۱+۵ با هم و بعد با حضور وزیر خارجه ایران ادامه یافت.

وی افزود: در وقت اضافه مذاکرات هستیم. قرارمان بر این بود تا دیروز مذاکرات به سرانجام برسد ولی هیچ وقت اجازه ندادیم زمان ما را اسیر خودش کند.

عراقچی گفت: برخی اختلافات و فاصله‌ها وجود داشت و تصمیم گرفتیم مذاکرات ادامه یابد. درباره همه موضوعاتی که در دستور کار است باید به راه‌حل برسیم.

وی با بیان اینکه باید نسبت به جزئیات تصمیم گیری شود و به راه‌حل برسیم، یادآور شد: پیشرفت خوبی داشتیم و امروز صبح بحث‌ها مجدداً از سر گرفته شد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با اشاره به اینکه همه موضوعات کماکان در دستور کار است، گفت: دو سه موضوع هست که هنوز راه‌حل‌ها به جمع بندی نرسیده و اختلافات هست که امیدواریم این موارد حل شود.

عراقچی در خصوص جزئیات توافق و تحریم‌ها نیز گفت: اجازه دهید وارد جزئیات نشوم تا به سرانجام برسد. هدف ما این است که از یک طرف اعتمادسازی به برنامه هسته‌ای ایران ایجاد شود و از سوی دیگر تحریم‌ها رفع شود.

معاون وزیر خارجه درباره لغو تحریم‌ها نیز گفت: نمی‌شود توافقی داشته باشیم که لغو تحریم‌ها در آن وجود نداشته باشد. این دو با هم سازگاری ندارند.

عراقچی در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه برداشته شدن تحریم‌ها نیز گفت: تحریم‌ها به لحاظ کمی و کیفی گستره زیادی دارند. نوع تحریم‌ها و مرجع صادر کننده آنها متنوع است که باید تفکیک و مشخص شوند.

وی یادآور شد: ما مصر هستیم در گام اول توافق، همه تحریم‌های اقتصادی،‌ مالی و نفتی لغو شود و برای تحریم‌هایی که با قسمت‌های دیگر سر و کار دارد چارچوب مشخصی مشخص شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای همچنین افزود: پیشرفت‌هایی در خصوص لغو تحریم ها حاصل شده ولی کامل نشده است.

عراقچی ادامه داد: دو سه موضوع باقی مانده که کلیدی و مهم هستند و بدون رسیدن به راه‌حل واقع بینانه و معتدل در مورد آنها توافق نخواهیم داشت. تحریم‌ها یکی از موضوعات کلیدی است و تحقیق و توسعه هم یک موضوع کلیدی دیگر است که بر آن تأکید داریم و امیدوارم امروز به جمع بندی برسیم.

معاون وزیر خارجه درباره نتیجه این مذاکرات که آیا بیانیه یا توافقنامه‌ای صورت می‌گیرد؟ اظهار داشت: امروز جلسه وزرای خارجه ایران و ۶ کشور جریان دارد و خانم موگرینی به عنوان هماهنگ کننده اتحادیه اروپا حضور دارد.

وی ادامه داد: تصور ما این است که اگر در پایان درباره همه موضوعات به جمع بندی و راه‌حل برسیم. بیانیه مشترک مطبوعاتی از سوی طرفین صادر و پیشرفت‌های حاصله و راه‌حل‌ها را اعلام کند و اینکه ما به کارمان برای نگارش بپردازیم.

عراقچی تصریح کرد: آنچه امروز اعلام می‌شود در بیانیه مطبوعاتی اعلام پیشرفت در مذاکرات است و از این مرحله به بعد این راه‌حل‌‌ها را مکتوب می‌کنیم.

وی گفت: وقتی شما به راه‌حل و فرمول‌ها می‌رسید، باید روی کاغذ آورده شود.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه در برخی مسائل پیشرفت خواهیم داشت، افزود: در پایان امشب بیانیه خواهیم داشت که پیوستی نخواهد داشت. این یک بیانیه مشترک مطبوعاتی است. یکسری اسناد بین ما و ۱+۵ است که ضمیمه جایی نیست و باید به یک توافق نهایی منجر شود.

عراقچی درباره حضور تیم ایرانی در لوزان افزود: تا هر زمانی نیاز داشته باشد مذاکرات ادامه خواهد یافت و تا زمانیکه نظراتمان تامین نشود مذاکرات را پایان نخواهیم داد. تا آخرین لحظه‌ای که نیاز باشد بر سر میز مذاکره می‌مانیم.

وی افزود: احتمال جمع بندی از راه‌حل‌های موجود امشب وجود دارد.

 ۱۳:۰۰ آغاز نشست وزرا و معاونین ایران و ۱+۵

۱۲:۴۲ آغاز نشست داخلی وزرای خارجه ۱+۵ بدون حضور وانگ یی،‌ فابیوس و لاوروف

۱۱:۴۶ نشست معاونان و کارشناسان وزرای خارجه ۱+۵ در جریان است.

۱۱:۴۲ نشست رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا دقایقی پیش آغاز شد و پس از ۱۰ دقیقه پایان یافت.

۱۰:۳۳ یک رسانه روس از قول یک منبع آگاه گفته اینکه وزیر خارجه چین رایزنی‌های هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ را ترک کرده حاوی معانی پنهان نیست.

۱۰:۳۱ رئیس‌جمهوری روسیه با شورای امنیت این کشور تشکیل جلسه داد و به مشورت درباره تحولات یمن، اوکراین و مذاکرات هسته‌ای ایران پرداخت.

۹:۴۶ «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه با مشاوران کلیدی امنیت ملی خود تشکیل جلسه داد.

۹:۴۲ در حالی که وزرای خارجه ایران و روسیه از پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای خبر داده‌اند، یک مقام ارشد ناشناس آمریکایی گفته که «بر سر همه موضوعات توافق نشده است».

۹:۱۸ خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات نزدیک به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ تاکید کرد که خبرها درباره حل همه اختلافات در موضوعات اصلی صحت ندارد.

۴:۴۵ وزیر خارجه فرانسه دقایقی پیش لوزان را ترک کرد.

۰۴:۰۰ دكتر ظريف در جمع خبرنگاران اعلام كرد: در اكثر مسايل راه‌حل‌ها مشخص شده و احتمالا صبح نگارش متن آغاز می‌شود. به گفته وزیر امور خارجه از صبح ۱۳ فروردین کار نگارش توافقنامه جامع آغاز خواهد شد.

۳:۴۵ وزیر خارجه روسیه پیش از خروج از محل مذاکرات به خبرنگار شبکه خبری راشاتودی گفته که بر سر نکات کلیدی به تفاهم رسیدیم.

۳:۲۸ جلسه تا صبح فردا متوقف شد. ساعت ۶ به وقت محلی نشست کارشناسی و ساعت ۸ نشست وزرا خواهد بود.

۳:۰۰ شنیده‌ها حاکی از آن است که جلسه بعدی مذاکرات وزرا ساعت ۶ صبح به وقت لوزان برگزار می‌شود. برخی خبرنگاران این خبر ار تایید نکرده و عنوان می‌کنند که مذاکرات تا صبح ادامه دارد در حالیکه هیچ مقام رسمی این خبر را تایید و تکذیب نکرده است.

۲:۱۵ نشست وزیران ۱+۵ و ایران همچنان ادامه دارد

۱:۲۳ خبرنگار جروزالم‌پست به نقل از یک مقام غربی می‌گوید که خبر منتشر شده در خصوص تعیین سپیده‌دم چهارشنبه به عنوان آخرین ضرب‌الاجل برای توافق هسته‌ای، نادرست است.

۱:۵۱ یک مقام ایرانی در گفت وگو با یکی از خبرنگاران ایرانی اعزامی به لوزان گفته که بحث ضرب الاجل سپیده دم از بیخ و بن دروغ است.

۱:۵۰ لاوروف از نشست وزرا خارج شد.

۱:۴۴ یک دیپلمات غربی به خبرنگار فرانس ۲۴ گفته که در جلسه فشرده امشب (سه شنبه) ۷ ساعت برای یافتن یک راه‌حل وقت صرف شد ولی ایرانیان هیچ چیز جدید را قبول نکردند و (اوضاع به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد) آنها بازی می‌کنند.

۰۰:۴۴ خبرنگار فرانسوی حاضر در لوزان می‌گوید که وزیر خارجه این کشور، ساعت ۵ صبح محل مذاکرات را ترک می‌کند. اشتان مایر نیز صبح امروز از لوزان می‌رود.

۰۰:۰۴ خبرنگار المانیتور می‌گوید که وزیر خارجه روسیه برنامه‌ای برای سفر به تاجیکستان دارد و بر این اساس فردا ساعت ۴ عصر از فرودگاه مسکو به سمت دوشنبه پرواز خواهد کرد.

۲۳:۵۰ نشست وزرای خارجه ایران و ۶ کشور به همراه معاونان و موگرینی دوباره از سر گرفته شد.

۲۲:۵۸ بعیدی نژاد: بسیاری از جنبه‌های موضوع تحریم تا به حال حل و فصل شده از جمله اینکه تحریم‌های یکجانبه و چند جانبه باید برداشته شود و بسیاری از جزئیات تدوین شده است.الان در مرحله پایانی مذاکرات هستیم که مسائل محدود مربوط به تحریم‌ها در کنار چند موضوع از جمله تحقیق و توسعه کار می‌کنیم و امیدواریم با حل این چند موضوع کل بحث تحریم‌ها حل و فصل شود.

۲۲:۵۰ بسیاری از موضوعات تحریم‌ها حل و فصل شده و در مسائل محدود که مربوط به جزئیات است و بحث تحقیق و توسعه این موضوعات به طور کامل حل و فصل شود.

۲۲:۵۰ منابع چینی گفتند که وزیر خارجه چین محل مذاکرات را ترک کرده

۲۲:۴۰ ادامه نشست وزرا در سطح وزرا بعد از تنفسی کوتاه

۲۲:۳۷ فابیوس: داریم پیشرفت می کنیم اما مداکرات بسیار پیچیده و سخت است و ادامه دارد.
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
خدارو شکر
سعید
اگر مجبور شيم به خاطر تعامل سازنده و رو به جلو با دنيا و در راس اونا آمريكا همه تاسيسات هسته اي رو هم ببنديم ارزشش رو داره چون تحت اين شرايطي كه بخصوص در اين دهه اخير شاهدش بوديم ايران داره پتانسيلهاي به مراتب ارزشمند تر از انرژي هسته اي رو از دست ميده كه در راس اونا مهاجرت نخبگان علمي و مالي كشور به خاطر ترديدي كه نسبت به اينده ايران دارند هست.
سجاد
برادر عزیز محض اطلاع دانش هسته ای به 500 علم مربوط میشه که اگر هسته ای بسته بشه ضربه بزرگی می خوریم نمونش 800 هزار بیمار سرطانی محتاج غنی سازی بیست درصد و کار کردن راکتور تهران هست. برادر عزیز دانشمندان ما در 500 علم منتظر درست شدن ضمینهواق کار هستن حالا اگه تعطیل کنیم باعث نمیشه مهاجرت نخبگان به قول شما بده.
واقعا چه اندیشه ای
شایان آذرخش
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم تیم مذاکره کننده هسته ای تو زرد از آب در نیایند و شش دانگ حواسشون رو جمع کنند که آنکه روبرو و فیس تو فیس آنها نشسته چندافعی هستند که اگر مجذوب خط و خالشان شوند سرنوشت محتوم شان بلعیده شدن است حسبنالله و نعم الوکیل
سعید
دکتر ظریف ممنون خدا پشت و پناهتان
خدا قوت بده .خسته نباشید.
خدا ب داد برسه
منتظر
تا الان هم اگه ایستادگی رهبر معظم نبود
همه چیز حتی موشکها و فضایی الفاتحه!!!!
Iran, Islamic Republic of
به امید فردای بهتر برای ایران عزیزمان

فرزندان ایران متشکریم
.....یا به توافق میرسید یا صبر ملت همراه با جامعه جهانی به سر میاید....
محمد
اگه ایستادگی قاطعانه نبود اونا به این راحتی کوتاه نمی امدند
ماهان
تازه عراقچی این رو هم گفت ما تمام تعطیلاتمون رو در لوزان بودیم!!!!
یکی نبود بپرسه مگه تعطیلات ها به شما خیلی خوش میگذره؟!!!
مسئله برداشتن تحريم ها گم شده است ! دولت روحاني تا كنون به اين نتيجه رسيده است كه مذاكره فايده اي ندارد و خوش بيني بيش از حدي داشته اند "اما چون ميداند اعلام اين موضوع " يك شكست محسوب ميشود" ميخواهد حداقل يك بيانيه اي صادر كند "
اره شما راس میگی
Italy
مذاکرات شکست خورده است؛ اعلام نمی کنند
باشه اقای تحلیلگر
احمدی
نکته قابل توجه این است که یک هفته همه دنیا تیتر اول خبر هاشون مذاکرات هسته ای هست ولی آقای عراقچی اعلام کرده فقط یک بیانیه مطبوعاتی !!! میدهیم !!! جای سوال است واقعا ! آیا توافق روی کلیات همان بیانیه مطبوعاتی نیست ؟ ایا توافق دو مرحله ای نشده است ؟ رهبری فرمودند توافق فقط یک مرحله داشته باشد و همه تحریم ها یکجا لغو شود . آیا ابن اتفاق می افتد یا با بازی کردن با کلمات میخواهند اسم توافق کلی را بیانیه مطبوعاتی اعلام کنند !!
امیدواریم عاقبت همه مردم ایران ختم به خیر شود ...
منتظر
Iran, Islamic Republic of
این که میشه توافق دو مرحله ای
یعنی تیم ایرانی تمام هم و غم خود را گذاشت و باز شد عکس خواسته اقا
تحریمها هم که سر جاشه
رضا مصطفوی
این که شد همون توافق دو مرحله ای !!!!!!!!!!!!
noh
همه چی رو تخته کردن میگن جزییات مونده . حالا جزییات چیه تحریم ها!!!
خنده دار نیست
واقعا خسته نباشید
Germany
انقدر پول و وقت و عزت ملتتون رو هدر ميديد و آخر هم هيچي كه گيرتون نمياد هيچ، آمريكا به ملتهاي جهان هم پُز ميده كه جمهوري اسلامي ايران هم مجبور شد با ما بياد مذاكره كنه.
Iran, Islamic Republic of
مذاکرات مالیده
ایرانی
خسته نباشید...
ان شاء الله با حفظ اقتدار و استقلال و عزتمون در روند مذاکرات پیروز باشیم.
محمد
بخدا قسم اگه کوچکترین ذره ای از فرموده های حضرت آقا سرپیچی کرده باشن, این بار دیگه بچه حزب اللهی ها ساکت نمیشینن