جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

بی پولی پارس جنوبی را به تعدیل کشید

سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب: 388520
مسئولان شرکت ملی نفت ایران هر چند بر روی شمارش معکوس بهره برداری از طرح توسعه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی حساب باز کرده اند اما به دلیل مشکلات مدیریتی و عدم تخصیص صحیح منابع مالی توسط پیمانکاران اصلی توسعه این فاز گازی کند و حتی با تعدیل نیرو روبرو شده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، طرح توسعه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی این روزها به یکی از طرح های اولویت دار صنعت نفت کشور تبدیل شده است به طوری که رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از آغاز بهره‌برداری و تولید گاز از این پروژه مشترک گازی خبر داده است.

همزمان با این اظهار نظر مسئولان ایدرو هم با انتشار گزارشی، اعلام کرده اند که تا پایان آبان ماه سال جاری تولید گاز با ظرفیت ۱۲.۵ میلیون متر مکعب و با راه اندازی یک ردیف شیرین سازی گاز رسما آغاز خواهد شد.

با این وجود اخبار کسب شده از عسلویه نشان می دهد که به دلیل عدم پرداخت منابع مالی به پیمانکاران شاغل در طرح توسعه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی توسط پیمانکار اصلی این پروژه هم اکنون برخی از پیمانکاران بخش های مختلف طرح توسعه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی فعالیت های خود را به حالت تعلیق درآورده و یا اقدام به تعدیل نیرو کرده اند.

این در حالی است که از ابتدای سال جاری تاکنون شرکت ملی نفت ایران بیشترین حمایت مالی را از طرح توسعه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی کرده است و بیشترین منابع مالی در بین همه‌ی فازهای پارس جنوبی در سال جاری به فاز ۱۷ و ۱۸ این میدان مشترک اختصاص یافته است.

هم اکنون تعدیل نیرو به دلیل عدم مدیریت منابع مالی در طرح توسعه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی منجر به کند شدن روند توسعه این فاز مشترک گازی شده است که حدود ۸۷ ماه از آغاز عملیات اجرایی این پروژه مشترک گازی می گذرد.

از سوی دیگر هر چند برای سال جاری وزیر و مسئولان شرکت ملی نفت ایران وعده افزایش ۱۰۰ میلیون متر مکعبی تولید گاز با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی را مطرح کرده اند که مشکلات فعلی مدیریتی در طرح توسعه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی به هیچ وجه منجر به تحقق اهداف کلان گازی وزارت نفت تا پایان سال جاری نخواهد شد.

بر اساس گزارش های رسمی شرکت ملی نفت ایران با بهره برداری از هر فاز استاندارد پارس جنوبی روزانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار درآمد جدید از محل تولید گاز طبیعی، میعانات گازی، گاز مایع و گوگرد حاصل می شود که تاخیرهای فعلی در طرح توسعه پارس جنوبی عدم النفع اقتصادی هم برای کشور به همراه دارد.

پیش از این گزارش شده بود که یکی از مدیران اسبق شرکتهای تابع شرکت ملی نفت ایران به عنوان مدیرعامل یکی از شرکتهای پیمانکار طرح توسعه فاز ۱۷ و ۱۸ منصوب شده است که حتی توسط دستگاه های نظارتی تحت پیگرد قرار گرفته بود.

این مدیر تازه منصوب شده اخیرا جابه جایی‌های گسترده‌ای که در این شرکت انجام داده و استخدام افراد جدید با حقوق‌های چندین میلیون تومانی که به گفته برخی از کارکنان و مدیران، از گروه آشنایان این مدیرعامل جدید هستند، موجبات این امر را فراهم کرده که نباید به طرح توسعه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی و رسیدن گاز آن به دست مصرف کنندگان در زمستان سال جاری زیاد دلخوش کرد.

زیرا این افراد کمترین سابقه را در حوزه بالادستی صنعت نفت داشته و یا به طور کلی از سابقه فعالیت در این حوزه بی‌بهره هستند.

تغییرات لزوما به معنای بدتر شدن اوضاع در یک مجموعه نیست، ولی شنیده شده است یکی از مهمترین دلایل انتصاب آشنایان این مدیر جدید در سمت های مختلف مدیریتی در مجموعه این شرکت، تسهیل و تسریع در اخذ مجوز و مصوبات لازم از هیئت مدیره این شرکت پیمانکاری است که تاکنون نیز فایده ای برای توسعه این فاز در بر نداشته است.

این گزارش در پایان تصریح می کند به نظر می رسد مجموعه وزارت نفت قبل از آنکه فرصت را برای توسعه این فاز از دست بدهد، می‌تواند اقدامات اساسی خود را از هم اکنون برای پیگیری این موضوع آغاز کند.

طرح توسعه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی توسط کنسرسیومی متشکل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با سهم ۴۸ درصد به عنوان رهبر کنسرسیوم، شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC) با سهم ۳۱ درصد و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی (IOEC) بعنوان پیمانکار بخش دریا با سهم ۲۱ درصد در دست اجرا است.

محصولات این فاز پس از بهره برداری شامل تولید روزانه ۲۸۸۰ تن پروپان-بوتان ( گاز مایع)، ۸۰ هزار بشکه مایعات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد، ۵۰‌ میلیون مترمکعب گاز طبیعی، ۷۰‌ میلیون فوت مکعب گاز اتان برای تحویل به شرکت ملی صنایع پتروشیمی و تولید سالانه یک‌ میلیون تن گاز مایع خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *