پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
به منظور تعمیق روابط؛

ایران و مجارستان ۸ سند همکاری امضا کردند

دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۲۰
کد مطلب: 458720
به منظور تعمیق و توسعه ی روابط میان جمهوری اسلامی ایران و مجارستان، ۸ سند و یادداشت تفاهم همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و مجارستان به امضا رسید.
به گزارش جهان به نقل از مهر، در جریان سفر ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان  به ایران، پس از نشست مذاکرات مشترک هیات های عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران و مجارستان که در مجموعه سعدآباد تهران برگزار شد، هشت سند و یادداشت تفاهم همکاری توسط وزرای دو کشور امضاء شد.
 
این اسناد همکاری که در حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور کشورمان و  ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان به امضای وزرا و مقامات دو کشور رسید عبارتند از: یادداشت تفاهم همکاری و رایزنی های سیاسی میان وزارت امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران و وزارت خارجه و تجارت مجارستان، موافقت نامه ی اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی، موافقت نامه همکاری های اقتصادی، قصدنامه ی تشویق سرمایه گذاری، یادداشت تفاهم در زمینه ی میراث فرهنگی و گردشگری، برنامه ی مبادلات فرهنگی، علمی و آموزشی، یادداشت تفاهم همکاری های پزشکی و بهداشتی و موافقت نامه ی همکاری در زمینه ی فناوری ارتباطات.
 
پس از این مراسم معاون اول رئیس جمهور در نشست خبری مشترک با نخست وزیر مجارستان اظهار داشت: ایران و مجارستان رابطه ای بسیار دیرینه دارند و بیش از ۹۰ سال است که میان دو کشور روابط سیاسی برقرار است.
 
جهانگیری با بیان اینکه در گذشته روابط اقتصادی مناسبی در زمینه های مختلف میان تهران و بوداپست برقرار بوده است، تصریح کرد: این روابط در سالهای اخیر به شدت کاهش یافته و امیدوارم سفر نخست وزیر مجارستان به تهران بتواند نقطه ی عطفی در مناسبات میان دو کشور باشد.
 
جهانگیری با اشاره به ظرفیت های فراوان همکاری میان ایران و مجارستان، بر لزوم فعال شدن این ظرفیت ها تأکید کرد و افزود: با فعال شدن این ظرفیت ها حجم مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور افزایش خواهد یافت.
 
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد:  انرژی، اقتصاد دانش بنیان، همکاری های علمی و فرهنگی، همکاری های کشاورزی و همکاری در زمینه ی فناوری اطلاعات و مسائل پزشکی از جمله زمینه های مورد علاقه ی دو کشور در بخش اقتصادی است و امضای ۸ سند و یادداشت تفاهم همکاری میان دو کشور می تواند به توسعه ی همکاری های فیمابین کمک کند.
 
معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: برخی اسناد همکاری از جمله اجتناب از اخذ مالیات مضاعف  که امروز به امضا رسید جزو اسناد پایه ای هستند که می تواند پیش نیاز توسعه ی همکاری های اقتصادی دو کشور در آینده باشد.
 
جهانگیری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از حضور شرکت های مجارستانی برای سرمایه گذاری در زمینه های مختلف در ایران استقبال می کند افزود: امیدوارم بخش خصوصی دو کشور از این فرصت در جهت توسعه ی همکاری های تجاری و اقتصادی تهران-بوداپست استفاده کند.
 
ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان هم در این نشست خبری مشترک، مذاکرات انجام شده میان هیأت های عالیرتبه ی دو کشور را بسیار مفید و سازنده ارزیابی کرد و گفت: امروز یکی از مفیدترین مذاکرات خود را پشت سر گذاشتیم.
 
ویکتور اوربان با ابراز ناخرسندی از حضور کمرنگ ایران در تجارت بین المللی که به واسطه ی تحریم ها  ایجاد شده بود اظهار امیدواری کرد: جمهوری اسلامی ایران بتواند هر چه زودتر وارد جریان اقتصادی و تجارت جهانی شود.
 
نخست وزیر مجارستان همچنین به ملت ایران بخاطر پشت سر گذاشتن تحریم ها تبریک گفت  و افزود: برای مجارستان مایه ی خوشحالی و خرسندی است که جمهوری اسلامی ایران دوباره می تواند وارد جریان اقتصاد بین المللی شود.
 
وی با تأکید بر اینکه ما نسبت به اقامت در ایران احساس خاصی داریم گفت: تهران مرکز یک تمدن باسابقه است و اولین یادگارهای تاریخی مجارستان به زبان های ایرانی و عربی بوده است و این برای ما از اهمیت فراوانی برخوردار است.
 
نخست وزیر مجارستان گفت: معتقد هستم روابط و خط مشی جدیدی در مناسبات و سطح همکاری های دوجانبه ایجاد خواهد شد و لازم است موافقت نامه های فی مابین پیگیری و دنبال شود تا بتوانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.
 
وی خاطرنشان کرد: مجارستان قاطعانه خواستار ارتباط و دوستی میان دو ملت و به خصوص جوانان دو کشور است تا بتوانیم بر پایه ی این ارتباطات صمیمانه گام های بعدی را در جهت توسعه ی روابط برداریم.
 
وی افزود: ما اطمینان داریم که ثبات منطقه بدون حضور فعال جمهوری اسلامی ایران امکان پذیر نیست و ایران نقش مهمی در ثبات و امنیت منطقه دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *