چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۱

آغاز به کار «مدرسه اینترنتی خواندن»

دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب: 458621
مدرسه اینترنتی خواندن صبح امروز کار خود را در دو دوره آموزشی آغاز کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، آیین افتتاح مدرسه اینترنتی خواندن صبح امروز ۹ آذرماه با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از مدیران نهاد در این مرکز برگزار شد.

محمد جوهرچی مدیر بخش پژوهش و برنامه ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت مطالعه گفت: خواندن را شاید بتوان توانایی و مهارت بهره گیری از تجربه و دانش و معرفت انسانی دانست که از طریق خط به میراث رسیده و در قالب‌های کهن و نو جاریست که در نهایت این عمل فعال و هوشمندانه به انس و تعامل با متن می‌انجامد و به این ترتیب متن معنا می‌یابد و به جهان خواننده وارد می‌شود.

وی در ادامه به مولفه‌های مورد نیاز برای رسیدن به مهارت خواندن اشاره کرد و افزود: رسیدن به این هدف به جز داشتن فضا، تجهیزات و منابع صامت به مدیریت مدبر و منابع انسانی ناطق و ماهر نیاز دارد تا پیوسته نوآوری کند. از این جهت نهاد کتابخانه‌های عمومی براین هدف تأکید دارد و با توجه به این هدف دوره آموزشی حضوری برای کتابداران به منظور ارتقای مهارت خواندن را در سال جاری در مشهد مقدس برگزار کرد و دبیرکل نهاد نیز سال ۹۵ را سال خواندن اعلام کرد تا از این طریق سمت و سوی نهاد در راستای این هدف با قوت‌تر حرکت کند.

* سرانه فرع ماجراست و اصل بر خواندن و خوب خواندن است

متولیان معاون برنامه ریزی و پژوهش نهاد نیز در این مراسم به مهارت خواندن اشاره کرد و گفت: متأسفانه تا در کشور ما از مطالعه سخنی به میان می‌آید به یاد سرانه مطالعه می‌افتیم حال آنکه سرانه فرع ماجراست و اصل بر خواندن و خوب خواندن است.

وی به اهداف معاونت پژوهش درباره مهارت خواندن اشاره کرد و گفت: معاونت پژوهش کارهای خود را درباره این موضوع به سه بخش اصلی تقسیم کرده است؛ نخست توسعه و تعمیق مطالعه و خواندن است تا از این رهگذر این مطالعات به حوزه عمل وارد شود و در نهایت به ارائه راهکارهایی برای ارتقای این حوزه بیانجامد. دومین مبحث برنامه ریزی براساس ایده‌های نو و تطبیق دادن تجربیات بومی و فراملی موفق است تا از این طریق به الگوی ایرانی اسلامی دست یابد. سومین هدف نیز رسیدن به همزبانی میان کتابداران است.

متولیان یادآور شد: فرق نهاد با دیگر مراکز فعال در این حوزه این است که ما باید بحث و عمومی سازی خواندن را در کتابخانه‌های عمومی قرار دهیم در این زمینه نمی‌توانیم کتابخانه‌های عمومی را نادیده بگیریم و همه خدمات ارائه شده باید ناظر براین موضوع باشد چرا که درک عمومی و عامل اصلی در گرو گسترش و رشد فرهنگ خواندن در میان کتابدار است. از این جهت کتابداران باید درباره خواندن و مهارت‌های مرتبط با آن ارتقا یابند. مدرسه مجازی خواندن نیز ناظر بر هدف سوم طراحی شده است.

وی با بیان اینکه پیوسته از سوی کتابداران بر ارتقای مهارت‌های کتابداران درخواست و تأکید شده است، گفت: خانواده کتابدار امروز ۵ هزار نفر است به همین دلیل ارائه خدمات آموزشی در قالب روش‌های سنتی محدودیت‌هایی دارد علاوه بر این در زمینه اعتبارات نیز نهاد دارای محدودیت‌هایی است به همین دلیل ما راهکار آموزشی مجازی را انتخاب کردیم تا کتابداران در دو دوره طراحی شده به این مهارت‌ها دست پیدا کنند.

به گفته متولیان دو اصل مهم در این رابطه مدنظر قرار گرفته است که نخست تعاملی بودن آن است.

وی ادامه داد: مقوله خواندن در ذات خود نیاز به رد و بدل کردن اطلاعات دارد از این نظر ما مدرسه مجازی را با این هدف طراحی کردیم. نکته دوم استفاده از ظرفیت نهاد کتابخانه‌ها برای ارائه اطلاعات است. در نهاد ظرفیت علمی وسیعی وجود دارد. براساس برآوردهای اولیه انجام شده قریب به ۳۰۰ نفر از همکاران ما اهل تدریس و تألیف هستند. در مدرسه مجازی خواندن تولید و ارائه محتوا توسط این همکاران انجام می‌شود.

معاون برنامه ریزی و پژوهش نهاد کتابخانه‌های عمومی با بیان اینکه ثبت نام در مدرسه اینترنتی خواندن از امروز‌ آغاز می‌شود، گفت: پیش بینی می‌شود که از ظرفیت ۵ هزار نفری کتابداران از هر پستی در این مدرسه شرکت کنند. متأسفانه در حوزه کتابداران روستایی تاکنون کم لطفی‌هایی لحاظ شده به همین دلیل اطلاعات نزدیک به ۵۲۰ نفر از کتابداران روستایی تجمیع شده که آنها نیز می‌توانند در این مدرسه ثبت نام کنند.

وی با بیان اینکه مدرسه در سال اول خود طی دو دوره برگزار خواهد شد، گفت: دوره اول کار خود را امروز آغاز می‌کند و تا اسفند ماه به طول می‌انجامد و دوره دوم کار مدرسه مجازیِ خواندن از اردیبهشت ۹۵ همزمان با نمایشگاه کتاب تهران به مدت ۴ ماه کار خود را آغاز می‌کند. برآورد می‌شود که ۳۰ هزار نفرساعت در یک هفته ارائه محتوا داشته باشیم.

متولیان همچنین در ادامه از راه اندازی مجله اینترنتی مطالعات خواندن تا دو هفته آینده نیز خبر داد و گفت: مدرسه و مجله اینترنتی خواندن هردو مکمل همدیگرند به این صورت که مدرسه بار آموزشی و مجله بار مطالعاتی و مفهومی را برعهده دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *