جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

تبيين شاخص‌هاي انتخاب اصلح توسط رهبر معظم انقلاب اسلامي

سه شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۹:۳۸
کد مطلب: 49182
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خطاب به ملت ايران اظهار داشتند: کسي را برگزينيد که درد کشور را بفهمد، درد مردم را بداند و از درد مردم احساس درد کند، با مردم يگانه و صميمي باشد، ساده زيست باشد و خود و خانواده و نزديکانش از فساد و اشرافي گري و اسراف دور باشند.
تبيين شاخص‌هاي انتخاب اصلح توسط رهبر معظم انقلاب اسلامي

به گزارش "جهان" به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در اجتماع عظيم مردم کردستان در ميدان آزادي سنندج و خيابانهاي اطراف، ضمن قدرداني از استقبال باشکوه و پرشور مردم صميمي و با محبت کردستان از استقامت، هوشياري و مجاهدت مردم مومن، و با فرهنگ اين استان تجليل کردند و با تأکيد بر حفظ عزت ملي، به تبيين شاخصهاي انتخاب بهترين و صالح ترين رئيس جمهور از ميان نامزدهاي صالح پرداختند.

رهبر معظم انقلاب اسلامي با تشريح علل و عوامل عزت ملي به عنوان مسئله اي بسيار مهم و اساسي، آن را از نشانه هاي حيات حقيقي يک جامعه سرافراز و پويا و از عوامل مهم ايستادگي در مقابل بيگانگان خواندند و افزودند: ملتي که از«تاريخ و فرهنگ و موجوديت» خود، احساس حقارت و ذلت نکند و با چشم غرور و اميد به داشته ها، سنن، آداب و تاريخ و مفاخر خود بنگرد، از عزت ملي برخوردار است و اين مهم به فرموده قرآن کريم با اتکاي به ايمان محقق خواهد شد چرا که عزت، مخصوص پروردگار، پيامبر خدا و مؤمنان به پروردگار است.

ايشان با اشاره به تلاش استعمارگران و حکومتهاي وابسته براي القاي احساس حقارت در ملت ايران، سياستهاي مذلت بار حکومتهاي ديکتاتوري و فاسد قاجار و پهلوي را در مقابل انگليس و امريکا مصيبت بزرگ ملت ايران در دوران قبل از انقلاب دانستند و خاطرنشان کردند:ملت ايران با اتکاي به اسلام و به رهبري امام عظيم الشأني که مظهر عزت اين ملت و اين سرزمين بود در مقابل چنين مصيبتي قيام کرد و امروز مردم ايران به ايراني بودن و مسلمان بودن خود افتخار مي کنند و قدرتمندان عالم هم معترفند که تهديدات آنها هيچ تأثيري در ملت عزتمند ايران و نظام مقتدر و پرنفوذ اسلامي ندارد.

حضرت آيت الله خامنه اي حفظ عزت ملي را در گرو حفظ ايمان، وحدت، اقدام شجاعانه، استقامت و ارتقاي روحيه «کار و تلاش و ابتکار» خواندند و افزودند: حفظ عزت ملي نقطه اي اساسي در تحليل حوادث سياسي است و همه مردم بخصوص جوانان بايد در بررسي مسائل، به علل تداوم عزت ملي توجه کافي کنند.

ايشان عناصر برهم زننده وحدت ملي را عوامل آگاه و يا ناآگاه دشمن خواندند و تأکيد کردند: هرکسي وحدت ملي را به بهانه هاي مذهبي از جمله طرفداري از شيعه و سني خدشه دار کند چه شيعه باشد و چه سني، مزدور دشمن و دشمن اسلام است چه بداند و چه نداند.

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به ناآگاهي برخي عوامل مزدور دشمن افزودند: بسياري از عناصر و عوامل وهابي و سلفي که در عراق و افغانستان و پاکستان اقدامات تروريستي مي کنند متوجه مزدوري خود نيستند همچنانکه فرد شيعه اي که به مقدسات اهل سنت توهين مي کند حتي اگر متوجه نباشد مزدور دشمن است.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: در نگاه جماعت سلفي و وهابي، شيعيان و «اهل سنتِ محب اهل بيت و اهل سنت پيرو عرفان قادري»، در هر جاي دنيا باشند کافرند اما حقيقت اين است که پيروان اين فکر شوم مأمور ايجاد اختلاف ميان برادران مسلمان هستند همچنانکه شيعه اي که از روي ناداني و يا غرض به مقدسات اهل سنت توهين مي کند مأمور ايجاد اختلاف است و بهرحال رفتار هر دو گروه حرام شرعي و خلاف قانوني است.

ايشان ملت را به قدرشناسي همراهي «دولت با مردم» و دولت را به قدرشناسي «ايمان و حضور پرشور و شوق مردم» توصيه کردند و افزودند: بايد ابتکار و روحيه کارآفريني مردم بويژه جوانان را قدر شناخت.

رهبر انقلاب اسلامي همچنين منطقه کردستان را سرزمين ايمان، فرهنگ و هنر – صفا و وفاداري و «استان فداکاريهاي بزرگ» خواندند و افزودند: مجاهدتهاي مردم رشيد اين خطه که با هوشياري، توطئه دشمن را در اولين و حساس ترين سالهاي عمر نظام تشخيص دادند و مردانه در مقابل آن ايستادند از ياد ملت ايران نخواهد رفت.

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به آشنايي نزديک خود با مردم کردستان افزودند: مردم با عظمت اين استان، مردمي امتحان داده هستند چرا که وقتي دشمن با سياست خباثت آلود خود در پي ايجاد تفرقه قومي و مذهبي در پيکره عظيم ملت ايران بود، مردم کردستان با هوشياري و مجاهدت اين توطئه بزرگ را خنثي کردند.

ايشان طبيعت زيبا و سرسبز، روحيه مهربان و با صفاي مردم استان و علما و شعراي بزرگ اين خطه را از جلوه هاي زيباي استان فرهنگي کردستان دانستند و خاطرنشان کردند: مخالفين سرافرازي ايران، از اول انقلاب سعي کردند اين منطقه را استاني امنيتي کنند اما نظام مقتدر اسلامي با همراهي مردم، اين مشکل بزرگ را حل کرد.

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به قدرداني مردم کردستان از شهيدان بزرگي همچون کاوه – صياد شيرازي – متوسليان – بروجردي، کاظمي و ديگر سرداران شهيد افزودند: جوانان رزمنده اي که به اين ديار مي آمدند نيز محبت مردم کردستان را فراموش نمي کنند.

رهبر انقلاب اسلامي، با اشاره به سياست رژيم طاغوت براي عقب نگه داشتن استان کردستان افزودند: اين استان، قبل از انقلاب فقط 360 دانشجو داشت و تنها حدود 30 درصد مردم استان باسواد بودند و کارهاي عمراني نيز در حد صفر بود اما اکنون بيش از 40 هزار دانشجو در بيش از 20 مرکز آموزش عالي مشغول تحصيلند.

ايشان کارها و خدمات نظام اسلامي در منطقه کردستان را عظيم دانستند اما خاطرنشان کردند کارهاي فراوان ديگري وجود دارد که بايد با توجه و همت بيشتر مسئولان انجام شود - و در زمينه حل دو مسئله اصلي اين استان يعني بيکاري و کمبود سرمايه گذاري، گامهاي بزرگتري برداشته شود.

حضرت آيت الله خامنه اي، نگاه نظام اسلامي به مسئله تنوع اقوام را نگاهي برخاسته از متن اسلام خواندند و افزودند: در نگاه ما، تنوع اقوام فرصت بزرگي است تا اجزاء پيکره ملت ايران با مراودات صحيح، همزيستي و اتحاد کامل بتوانند با استعدادها و ظرفيتهاي مختلف يکديگر را تکميل کنند.

ايشان در همين زمينه تأکيد کردند: نگاه ما به استان کردستان، نگاهي لبريز و متکي به محبت، برادري، اتحاد و همدلي است و هرکس با اين نگاه مخالف است، برخلاف سياست نظام رفتار مي کند.

ايشان با يادآوري دوراني که ايادي بيگانه، حرفهاي دشمنان را به اسم حرفهاي مردم کرد مطرح مي کردند افزودند: در آن دوران مردم استان و مجموعه رشيد و پر افتخار پيشمرگان کرد مسلمان با تقديم 5400 شهيد، به مقابله با دستهاي تفرقه افکن برخاستند و افتخار بزرگي آفريدند.

ايشان جوانان استان کردستان را به آشنايي با تاريخ فداکاريها و مجاهدات مردم اين سرزمين توصيه کردند و افزودند: مسائل عبرت آموزي نيز در حوادث تاريخي اين منطقه وجود دارد از جمله اينکه خانواده هاي بي گناهي که فرزندانشان فريب بيگانگان را خوردند و خونشان را در راه اهداف امريکا و صهيونيزم به هدر دادند در نگاه دلسوزانه ما خانواده هايي داغدارند که اين نيز از خسارتهايي است که ضد انقلاب به اين استان وارد کرده است.

حضرت آيت الله خامنه اي فعاليتهاي ضد انقلاب در سالهاي اول تشکيل جمهوري اسلامي باعث از دست رفتن فرصت کار عمراني و سرمايه گذاري بيشتر در استان کردستان دانستند و افزودند: دولتها کارهاي فراواني در اين استان انجام داده اند بگونه اي که امروز بر خلاف دوران طاغوت، دولتها به استانها و شهرهاي مختلف کشور مي روند و مردم دور افتاده ترين مناطق نيز، شاهد حضور رئيس جمهور، وزرا و ديگر مسئولان هستند.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به ضرورت هوشياري در مقابل توطئه هاي پيچيده استکبار تأکيد کردند: دشمن با وجود ناکاميهاي متعدد، ساکت ننشسته است و از استقامت ملت و مسئولان جمهوري اسلامي ايران عصباني است بنابراين همه بايد با هوشياري کامل، تحرکات و طرحهاي بيگانگان را زير نظر داشته باشند چرا که ممکن است دشمن ضمن عوض کردن روشها همان اهداف پليد را دنبال کند.

حضرت آيت الله خامنه اي در همين زمينه تأکيد کردند: ملت ايران به ويژه جوانان با هوشياري کامل و با همه توان از موجوديت و تماميت ارضي کشور و از اسلام عزيز دفاع مي کنند و همانگونه که تاکنون از رعد و برق توخالي دشمنان نترسيده اند از اين به بعد هم نمي ترسند و عقب نشيني نمي کنند.

حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنان خود، انتخابات را از آزمونهاي بزرگ ملي برشمردند و خاطرنشان کردند: حضور فعال و همه جانبه مردم در انتخابات رياست جمهوري، مسئله اي بسيار مهم است و باعث افزايش آبرو و عزت ملي و تحکيم استقامت کشور خواهد شد و دشمن را از طمع ورزي، توطئه گري و فساد و فتنه، نااميد خواهد کرد.

ايشان با اشاره به حساسيت دشمنان پرکينه ملت ايران نسبت به اين انتخابات افزودند: دشمنان در تبليغاتي که به تدريج و از حدود يک سال پيش آغاز کرده اند در درجه اول سعي دارند انتخابات را در ايران تعطيل کنند که البته موفق نخواهند شد همانگونه که در برهه اي درباره انتخابات مجلس چنين طرحي داشتند اما خداي متعال و اراده ملت حيله آنها را بي اثر گذاشت.

حضرت آيت الله خامنه اي دومين غرض بيگانگان را حضور نيافتن ملت در پاي صندوقهاي رأي و برگزاري يک انتخابات سرد و سبک دانستند و تأکيد کردند: ملت هوشيار ايران، درست در نقطه مقابل خواست دشمن، «فعال، پرشور و شعور - و همراه با درک و آگاهي کامل» در پاي صندوقهاي رأي حضور خواهد يافت چرا که انتخابات را آبروي ملي، وسيله اي براي افزايش عزت ملي و از جمله شاخص هاي رشد ملي مي داند.

رهبر انقلاب اسلامي، امکانات بسيار گسترده اي را که در اختيار رئيس قوه مجريه است، از جمله علل اهميت انتخابات 22 خرداد برشمردند و افزودند: ملت بزرگ ايران براي خود «حق و توان تصميم گيري و تأثيرگذاري» در روند مديريت و اداره کشور قائل است و مي داند و مي بيند که اگر رئيس جمهور منتخب او شور و شوق و اراده داشته باشد مي تواند چه خدمات بزرگي انجام دهد.

حضرت آيت الله خامنه اي اولين و مهمترين مسئله در انتخابات رياست جمهوري را حضور گسترده مردم دانستند و افزودند: دومين مسئله در انتخابات آتي اين است که مردم از ميان نامزدهايي که صلاحيت آنها پس از عبور از ذره بين شوراي نگهبان، اعلام خواهد شد، صالح ترين نامزد را برگزينند.

ايشان در همين زمينه افزودند: همه نامزدهايي که شوراي نگهبان اعلام مي کند صالحند اما نبايد در مسئله مهمي همچون انتخاب رئيس جمهور به حداقل ها کفايت کرد بلکه بايد با تکيه بر شاخص ها، از ميان نامزدهاي صالح، بهترين و صالح ترين نامزد را انتخاب کرد.

حضرت آيت الله خامنه اي، با يادآوري اينکه بنده نسبت به اشخاص هيچگونه نظري ابراز نمي کنم به تبيين شاخص هاي مهم انتخاب صالح ترين رئيس جمهور پرداختند و خطاب به ملت افزودند: کسي را برگزينيد که درد کشور را بفهمد، درد مردم را بداند و از درد مردم احساس درد کند، با مردم يگانه و صميمي باشد، ساده زيست باشد و خود و خانواده و نزديکانش از فساد و اشرافي گري و اسراف دور باشند چرا که گرايش مسئولان به اشراف و تجمل آفت بزرگي است.

ايشان در بحث ضرورت دوري مسئولان از تجمل و اسراف به نامگذاري سالجاري به سال حرکت به سوي اصلاح الگوي مصرف اشاره کردند و افزودند: مبارزه با اسراف و تبديل آن به فرهنگ، به سالها تلاش مستمر نياز دارد اما طبعاً مسئولاني که خود و يا نزديکانشان اهل اسراف باشند نمي توانند در اين زمينه به ملت کمک کنند.

رهبر انقلاب اسلامي در جمعبندي اين بخش از سخنانشان به مردم تأکيد کردند: با اين شاخص ها در ميان نامزدها جستجو کنيد تا آگاهانه به صالح ترين فرد برسيد سپس با قصد قربت، به آنچه رسيديد رأي دهيد تا خداوند نيز به شما اجر دهد.

حضرت آيت الله خامنه اي همچنين نامزدهاي محترمي را که مشغول تبليغات و بيان ديدگاههاي خود هستند به انصاف، پرهيز از تخريب و توجه کامل به حق و صدق فراخواندند و افزودند: نامزدها گاه مسائلي خلاف واقع درباره اوضاع کشور و مسائل اقتصادي مطرح مي کنند که مردم را نگران مي کند و انسان نمي تواند باور کند که دادن اين همه نسبت خلاف، از روي صدق و صفا مطرح شده باشد.

ايشان به نامزدهاي انتخاباتي خاطرنشان کردند: کسي به گوينده اينگونه حرفهاي تخريبي که انشاءالله از روي اشتباه بيان مي شود، دلبسته و علاقه مند نخواهد شد بنابراين نامزدهاي محترم دقت کنند که با حرفهايي که بسياري از آنها واقعيت هم ندارد افکار عمومي را تخريب نکنند.

حضرت آيت الله خامنه اي در پايان سخنانشان تأکيد کردند: ملت و مسئولان ايران، حاکميت اسلام را که متضمن آبادي دنيا و آخرت مردم است به عنوان هدف اصلي خود برگزيده اند و در اين راه تا آخر ايستاده اند و هيچ فشار و قدرتي نمي تواند بر اراده مسئولان که متکي بر اراده ملت است تأثيري بگذارد.

در ابتداي اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين سيد موسي موسوي نماينده ولي فقيه در منطقه کردستان با اشاره به انتظار عاشقانه مردم کردستان براي ديدار با رهبر معظم انقلاب اسلامي گفت: تقديم هزاران شهيد و جانباز در راه دفاع از ايران اسلامي نشان از عمق ارادت و تعلق مردم اين خطه به سرزمين ايران اسلامي دارد و استقبال پرشکوه مردم اين خطه از حضرت آيت الله خامنه اي نشان دهنده اين حقيقت روشن است.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *