جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

کاهش ۴۲ درصدی مصرف شیر در کشور

شنبه ۸ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۲۴
کد مطلب: 377720
مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران گفت: شیر در حال حاضر رقابتی ترین صنعت کشور است و در ۷۵ شهر کشور ۱۰۷۰ برند فعال وجود دارد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، مهندس حسین چمنی عصر شنبه در بیست و دومین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی ایران که در سالن خلیج فارس دانشگاه منابع طبیعی استان برگزار شد، اظهار کرد: شیر از ابتدای خلقت نقش ارزنده ای در تغذیه بشر داشته است و کاملترین غذای شناخته شده و غذای بدون جایگزین است.

وی تصریح کرد: هجمه های وارد شده به صنعت شیر طی ماه های گذشته اعتماد عمومی را خدشه دار کرد و ما برگزاری این کنگره را به فال نیگ می گیریم تا بتوانیم اعتماد را به این صنعت در کشور برگردانیم.

چمنی افزود: میزان نیاز بدن به شیر روزانه بین هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۵۰۰ میلی گرم است و شیر تاثیر بسزایی در اقتصاد کشور ما دارد.

معاون صنایع شیر ایران در ادامه با بیان این که هشت میلیون تن در سال تولید شیر داریم گفت: ۲۴ هزار میلیارد تومان گردش مالی این صنعت در سال است و ۴ میلیون فرصت شغلی تاکنون توسط این صنعت در کشور ایجاد شده است که بخشی از آن ثابت بخشی پاره وقت است.

۷۰۰ میلیون دلار صادرات صنعت شیر در سال

چمنی در ادامه با اشاره به این که یک و نیم میلیون فرصت شغلی کامل توسط این صنعت در کشور ایجاد شده است بیان کرد: اگر ارزش هر فرصت شغلی بخش کشاورزی ۷۰ میلیون تومان باشد ارزش فرصت های شغلی ایجاد شده در این بخش به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می رسد.

وی افزود: ما تا سال ۷۵ وارد کنندگان شیرخشک، پنیر و کره بودیم گفت: سالانه ۴۰۰ میلیون دلار حجم واردات ما بود ولی از سال ۷۵ به بعد با همت دامداران و صنایع تبدیلی کشور و تحقیقات دانشگاهی توانسته ایم از ۴۰۰ میلیون دلار واردات به ۷۰۰ میلیون دلار صادرات برسیم.

۴۰ درصد صادرات صنایع غذایی کشور در اختیار صنعت شیر است

وی با بیان این که در حال حاضر ۴۰ درصد صادرات صنایع غذایی کشور در اختیار صنعت شیر است گفت: طبق گزارش سال قبل بانک مرکزی مصرف شیر بعد از اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها حدود ۴۲ درصد کاهش یافت. در این گزارش آمار مصرف مربوط به ۱۱ قلم کالا اعلام شده که کاهش مصرف آنها از ۴۲ درصد مربوط به شیر تا ۶ درصد مربوط به ماهی است که میانگین کاهش مصرف مربوط به این ۱۱ قلم نیز حدود ۱۸ درصد می‌شود.

چمنی با اشاره به اینکه بیش از دو میلیون نفر در کشور به دلایل کمبود کلسیم دچار پوکی استخوان هستند، اظهار کرد: روند سبک زندگی در کشور مثبت نیست و تراکم استخوانی ایرانیان در طی سال های ۸۰ تا ۹۰ شش تا ۱۴ درصد کاهش داشته است.

معاون صنایع شیر ایران در ادامه با بیان این که شیر یک فرآورده فرا بنگاهی و ملی است گفت: بیش از ۷۰ درصد کودکان کشور در حال حاضر با کمبود ویتامین D روبه رو هستند.

وی با اشاره به چالش های صنعت شیر در کشور بیان کرد: مصرف سرانه شیر در کشور باید به ۱۶۴ کیلو برسد و برای رسیدن به این آمار بیش از ۱۳ و دو میلیون تن شیر در سال و فرهنگ سازی لازم است.

فعالیت در عرصه صنعت شیر غیر اقتصادی است

چمنی سود حاصل از صنعت شیر را بین یک و نیم تا دو درصد بیان کرد و گفت: پالم، وایتکس و کم فروشی و گرانفروشی از بحران های ساختگی برای صنعت شیر بود که تنها منجر به خدشه دار شدن اعتماد عمومی و کاهش مصرف شیر کشور شد.

معاون صنایع شیر ایران در ادامه افزود: ممکن است تخلفاتی در این صنعت رخ داده باشد که ما منکر آن نیستیم اما هرچ کدام از این تخلفات اثبات نشد و بحث پالم نیز بر اساس یک تحلیل غلط ارائه شد .

این مقام مسئول صنعت شیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود خدشه دار شدن اعتماد عمومی به صنعت شیر، خدشه دار شدن اعتماد به کارکرد دستگاه های نظارتی ، کم شدن مصرف سرانه شیر کشور، هدایت شدن مردم به استفاده از شیر فله به جای شیر صنعتی و سالم و دچار چالش شدن صادرات این صنعت را از مهم ترین نتایج و تبعات بحران های به وجود آمده رد صنعت شیر کشور عنوان کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


فاطمه
بالا رفتن قیمت دارو و هزینه درمان، حقوق پزشکان رو چندین برابر کرد. در حالیکه حقوق کارمندای دیگه وزارت بهداشت همچنان لنگ می زنه و مردم کم درآمد دیگه حتی جرأت دکتر رفتن هم ندارن.
هاشمی مچکریم