پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱

اساس شکل‌گیری امت واحده

سه شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۵۰
کد مطلب: 457523
دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه جامعه اسلامی جمعی به هم پیوسته و در حال حرکت بسوی هدفی معین است، گفت: تمدن اسلامی و امت واحده اسلامی رابطه تنگاتنگی باهم دارند و وحدت حقیقی از ذات خداوند و رسول اکرم(ص) نشآت می‌گیرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، آیت الله محسن اراکی در "همایش امت واحده اسلامی زمینه سازتمدن اسلامی" در دانشگاه بوعلی با بیان اینکه عنوان برنامه امت واحده اسلامی و تمدن اسلامی عنوان بسیار به جایی است و نشانگر آشنایی برگزار کنندگان با مبانی تفکر اسلامی است اظهار داشت: این دو مقوله تمدن اسلامی و امت واحده اسلامی رابطه تنگاتنگی باهم دارند. 
 
وی با تأکید بر تبیین واژگان اصلی در بحث امت واحده اسلامی افزود: مقصود از امت در معنی رایج آن، امت جمعی است به هم پیوسته که با هدفی معین حرکت می‌کنند که هم پیوستگی، هم هدفمندی و هم جنبش و تکاپو در آن گنجانده شده است.
 
دبیر کل مجمع کل تقریب مذاهب اسلامی  گفت: جمع باید به هم پیوسته باشد و اگر به سوی هدفی واحد نباشد امت نیستند و امت این سه عنصر را دارد.
 
وی با اشاره به اینکه جامعه اسلامی را به عنوان امت می‌شناسیم تصریح کرد: جامعه اسلامی به عنوان امت یعنی جمعی به هم پیوسته و در حال حرکت به هدفی معین است.
 
اراکی با بیان اینکه وحدت دونوع است، بیان کرد: نوع نخست وحدت که وحدت اعتباری و قراردادی است و نوع دوم نیز وحدت حقیقی است.
 
وی عنوان کرد: وحدت قراردادی وحدتی براساس قرارداد است و در کشورها و در بین امت‌ها شکل می‌گیرد که یک منطقه جغرافیای و سیاسی را در بر می‌گیرد و اگر در یک نقطه جغرافیایی و سیاسی واحد زیست کنند یک ملت واحد براساس قانون اساسی شمرده می‌شوند. 
 
دبیرکل مجمع کل تقریب مذاهب اسلامی افزود: سرزمین پذیرفته قانون اساسی،ملت واحده را در وحدت اعتباری شکل می‌دهد که در اسلام با عنوان امت اسلام با سیستم سیاسی یاد می‌شود. 
 
وی با بیان اینکه اسلام، دارالاسلام را قبول دارد که یک سیستم سیاسی که در آن یک مدیری با عنوان رهبری  حاکم است تصریح کرد: در اسلام چنین چیزی وجود دارد و ملاک پیوستن به این سیستم در واقع اسلام آوردن است.
 
اراکی افزود: خداوند در قرآن کریم فرمانروا شناخته و معرفی می‌شود نه یک پروردگاری که آفریننده است، اما در گرایش‌های سکولار خداوند را فقط آفریننده می‌دانند.
 
وی بیان کرد: در مکتب سکولاریسم خدا کاری با زندگی ندارد و خداوند را آفریننده جهان دانسته و معتقدند که  خدا بعد از آفرینش کار را به عهده زندگی گذاشت و موجودی مقدس است که یکشنبه‌ها در کلیسا نماز می‌خوانیم و او را احترام می گذاریم و این دقیقا ضد آن چیزی است که قرآن کریم خداوند را تعریف می‌ کند.
 
دبیرکل مجمع کل تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه قرآن خدا را آفریننده می‌داند که فرمان می‌دهد و در واقع حاکم است، عنوان کرد: فرمان از آن خداست و با فرمانروایان دیگر تفاوت دارد چراکه پاک است و به عدل فرمان می راند.
 
وی بیان کرد: خدا ملک و سلطان مردم است و تنها کسی که در عالم هستی شایسته لقب پادشاهی است خداست وخدا شایسته تکبر است چراکه ذاتاً برتر است.
 
اراکی با بیان اینکه خدا تنها فرمانروای حاکم است، گفت: فرمانروایی یعنی اراده‌ای برتر از اراده دیگران  و حکم فرمانروا الزام آور است و قانون، دستور فرمانرواست.
 
وی افزود: ماهیت قانون الزام آور است و فرقی نمی‌کند چه کسی وضع کرده چراکه برتر است و باید همه از آن تبعیت کنند و قانون در اسلام به خوبی تعریف شده است.
 
دبیر کل مجمع کل تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه فرمانروا اکبر است و آن خداست چراکه الله اکبر یعنی حاکمیت خدا و خدایی که اسلام تعریف می‌کند حاکم است.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در هر رفتاری از یک حاکمیتی تبعیت می‌کنیم، تصریح کرد: رفتارهای اختیاری از یک فرمان تبعیت می‌کند و قرآن قلب را مرکز تصمیم‌گیری می‌داند.
 
اراکی افزود: هر دستوری که انسان به خود صادر می‌کند از دو ریشه است یا دستوری است که خدا داده و یا براساس دل است که هوای نفس است.
 
وی گفت: همه رفتارهای انسانی محکوم ریشه خود خواهی است و رفتارهای انسانی یا از ریشه خدایی است و یا هوای نفس است.
 
دبیرکل مجمع کل تقریب مذاهب اسلامی خدا را منبع فرمان برشمرد و گفت: خدا منبع گزینش‌هاست و اساس همه شرک‌ها از این جا شکل می‌گیرد که آفرینش را برای غیر خدا قائل شویم. 
 
وی افزود: خدا را به عنوان نه فقط براساس اسلام بلکه براساس عقل به عنوان فرمانروا می شناسیم و وقتی "اشهد ان لا اله الله" می‌گویم به الوهیت خدا که فرمانروایی اوست و حقیقت عبادت پرستش است و اله یعنی معبود و کسی که استحقاق فرمانروایی دارد.
 
اراکی بیان کرد: خم شدن نماد فرمانبری است و سجده عبادت نیست و بلکه فرمانبری است و حتی سجده را برای خدا بدون دستور خدا انجام دهیم شرک است و در عبادت، ملاک اطاعات خداست.
 
وی با بیان اینکه ملیت اسلامی از "اشهد ان لا اله الله" شکل می‌گیرد و سیستم سیاسی شروع می‌شود، عنوان کرد: رسول اکرم مأمور اول و گماشته نخستین است وقتی شهادتین را گفتیم و سیستم سیاسی اسلام را پذیرفتیم در واقع فرمانروایی خدا را پذیرفته‌ایم که از طریق پیامبر اسلام(ص) ارائه می‌شود.
 
اساس شکل‌گیری امت اسلامی شهادتین است 

 
وی افزود: اگر تسلیم شدیم و رفتارهای خود را ارادی و اختیاری براساس خواست خداوند و رسول اکرم(ص) تنظیم کردیم هویت ایجاد می‌شود.
 
اراکی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سوال که انسان کیست و چیست؟ و شخصیت انسان چگونه شکل می‌گیرد؟ گفت: شهید مطهری می‌فرمود هر رفتاری که انسان نشان می‌دهد مثل آجری است که در ساختمان به کار می‌رود که روی هم قرار بگیرند و شخصیت انسان اینگونه شکل می‌گیرد.
 
وی بیان کرد: هویت انسانی غیر از رفتار انسانی نیست و رسول اکرم(ص) گماشته خدا بر روی زمین است که در واقع نماد فرمان خدا است.
 
دبیر کل مجمع کل تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه اهلیت در قرآن تعریف شده است، تصریح کرد: اهل بیت تعریف شده و بیت رسول الله، خانه نیست بلکه بیت در واقع کل مؤمنون است و بیت یعنی ساختار و ساختار براساس هویت شکل می‌گیرد و تبعیت از رسول اسلام (ص) مردم را اهل بیت می‌کند.
 
وی با بیان اینکه هویت فرمانبری خدا، رسول اکرم (ص) است و این یک هویت است و کسی که تن به این فرمان می‌دهد بخشی و جزئی از این هویت می‌شود و در واقع هویت اجتماعی شکل گرفته است.
 
اراکی با اشاره به اینکه براساس هویت رسول اکرم(ص) هویت واحد شکل می‌گیرد که وحدت حقیقی است و آغاز وحدت از اعلام شهادتین است و بعد با پیروی از رسول اسلام (ص) است که به هویت اجتماعی واحد تبدیل می‌شود.
 
وی بیان کرد: هویت رسول اکرم(ص) وحدتی و تسلیم به خداست و این هویت یکپارچه یک شهر را ایجاد می‌کند که یکی شهر عرفی است که در یک منطقه جغرافیایی است و دیگری شهر حقیقی است که شهر حقیقی ملاک تمدن است.
 
دبیر کل مجمع کل تقریب مذاهب اسلامی جان را تمدن ساز دانست و گفت: جان مردم را یکپارچه می‌کند و هر شهری جانی، کالبدی و روحی دارد و کالبد شهرها باید متناسب با جان باشد چراکه جان ما محمدی است.
 
وی با بیان اینکه امام یعنی کسی که مردم را به هم پیوند می‌دهد، گفت: امام مردم را حول محور تقوا جمع می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *