شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۷
۳۶
سونامی پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه آزاد؛

افزایش ۳۰برابری ظرفیت دکتری‌معماری دانشگاه‌آزاد!

دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب: 380339
تا سال گذشته تنها ۳ واحد دانشگاهی تهران مرکزی، نجف آباد و علوم تحقیقات تهران و آن همه در تعداد بسیار کم و حدود ۲۰ نفر پذیرش داشتند، اما امسال افزایش ظرفیت از ۲۰ نفر به حداقل ۳۰۰ نفر در ۲۸ واحد دانشگاهی از تبریز تا شیراز و از بروجرد تا کیش مطمئناً نشان از یک کار بدون برنامه‌ریزی شده از سوی برنامه ریزان دانشگاه آزاد می باشد.
افزایش ۳۰برابری ظرفیت دکتری‌معماری دانشگاه‌آزاد!
گروه جامعه جهان نيوز - همزمان با انتقاد علیرضا زاکانی از افزایش ۸ برابری ظرفیت پذیرش دکترای دانشگاه آزاد، بدون مصوبه شورای گسترش و ادعای حمید میرزاده درباره اشتباه بودن این اظهارنظر، واکنش‌های زیادی به این موضوع نشان داده شد.

رئیس دانشگاه آزاد بدون اینکه پاسخ بدهد که آیا افزایش ظرفیت سال‌های اخیر مصو قانونی داشته یا نه، گفته بود که دانشگاه متبوعش ظرفیت پذیرش دکترا را نسبت به سال گذشته، تنها ۱.۷۷ برابر کرده است.

ظرفیت پذیرش تنها یک واحد شهرستانی دانشگاه آزاد بیش از مجموع ۵ دانشگاه برتر کشور است!

در همین رابطه سایت تخصصی "برق نیوز" ضمن انتقاد از افزایش بی رویه پذیرش دکترا در رشته مهندسی برق نوشت: "دانشگاه آزادی که تا سال گذشته در پیدا کردن استاد دکتری برق خود با مشکل واجه بود حالا خود مدرک دکتری برق اعطا می کند! افزایش ناگهانی پذیرش دانشجو در بخش کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد هیچ توجیه منطقی ای برای رشد و توسعه علمی نخواهد داشت."

مهدی گودرزی نویسنده این مطلب با مقایسه‌ای جالب میان تعداد پذیرفته‌شدگان دوره‌های تحصیلات تکمیل مهندسی برق در ۵ دانشگاه برتر کشور با تعداد پذیرفته‌شدگان برق در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد، تصریح کرد: "مجموع پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد برق در دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران، امیرکبیر، علم‌و‌صنعت و دانشگاه خواجه‌نصیر؛ کمتر از پذیرش یک واحد دانشگاه آزاد در یک شهرستان است!"

افزایش ۳۰ برابری ظرفیت «دکتری معماری» در دانشگاه آزاد!

به گزارش جهان، مهدی پیرحیاتی (مهندس معمار و پژوهشگر دکتری مرمت ابنیه و بافت) نیز در یادداشتی در سایت تخصصی "معماری نیوز" ضمن انتقاد از افزایش پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد نوشت:
چند روز قبل نتایج دکتری دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد. بعد از مدت اندکی نیز تکمیل ظرفیت این مقطع نیز در سایت دانشگاه آزاد اسلامی نمایه گردید تا داوطلبانی که در مرحله اول پذیرش نشدند بتوانند شانس خود را یک بار دیگر برای قبولی در این مقطع حساس آزمایش کنند.

اما در تکمیل ظرفیت یک اتفاق باورنکردنی روی داد. خیلی از رشته ها مخصوصاً رشته های «معماری و شهرسازی» تعداد پذیرش تکمیل ظرفیتشان تا ۳۰ برابر ظرفیت اصلی اعلام گردید!

البته شاید در وهله اول این همه پذیرش جنبه منفی نداشته و ممکن است برای خیلی از داوطلبان خوشحال کننده باشد و خیلی‌‌ها نیز آرزوی دیرینه خود یعنی پذیرش در مقطع دکتری را دست یافتنی تر می بینند، ولی باید منتظر عواقب ناخوشایند این سونامی پذیرش در مقطع تخصصی دکتری بود.

تا دهه قبل قبولی در رشته معماری حتی در مقطع کاردانی در دانشگاههای دولتی کار بسیار سختی بود. از آن سخت‌تر قبولی در مقطع کارشناسی ناپیوسته بود که الزاماً رتبه های زیر ۳۰ پذیرش می شدند. پس با یک حساب سرانگشتی میتوان فهمید که نخبه های این رشته در مقاطع بالاتر پذیرش شده و کیفیت فارغ التحصیلان بسیار بالا بود.

تا سال گذشته تنها ۳ واحد دانشگاهی تهران مرکزی، نجف آباد و علوم تحقیقات تهران و آن همه در تعداد بسیار کم و حدود ۲۰ نفر پذیرش داشتند که قبول شدن در این آزمون کار بسیار سختی بوده و قبول شدگان مطمئناً دارای جنبه های مثبت بسیاری بودند که توانسته بودند در این ماراتن معماری پذیرفته شوند. اما امسال افزایش ظرفیت از ۲۰ نفر به حداقل ۳۰۰ نفر در ۲۸ واحد دانشگاهی از تبریز تا شیراز و از بروجرد تا کیش مطمئناً نشان از یک کار بدون برنامه‌ریزی شده از سوی برنامه ریزان دانشگاه آزاد می باشد.

در جدول فوق واحدهای دانشگاهی که در مرحله تکمیل ظرفیت برای
پذیرش دکترای معماری اعلام امادگی نموده‌اند را می توانید مشاهده نمائید.

تجزیه و تحلیل نکردن بین بازار عرضه و تقاضای کار در رشته معماری و نگاه مادی به دانشجو به مانند کالالی تجاری جهت سودآوری بیشتر قطعا عاقبت خوشی نخواهد داشت.

دانشگاه آزاد که این سالها در پذیرش دانشجو در مقاطع فوق دیپلم و لیسانس از لحاظ مالی ناکام بوده از دو سال قبل تمرکز خود را بر روی کارشناسی ارشد گذاشت و امسال نیز عزم خو را جزم کرده تا در مقطع حساس دکتری تخصصی حماسه آفرینی کند.

از این ۲۸ واحد دانشگاهی حتی خیلی از آنان جهت جذب استاد در مقطع ارشد معماری با مشکل مواجه بوده و از اساتید دانشگاههای دولتی استانهای همجوار و دانشجویان معماری مقطع دکتری استفاده می کردند.

حالا چه شده که یک شبه مشکل اساتید حل شده و دانشگاهی که تنها دو سال از پذیرش در مقطع ارشد معماریش می گذرد همه امکانات از جمله استاد را مهیای خیل عظیم مشتاقان معماری در مقطع دکتری کرده است؟

از سوی دیگر ۹۰ درصد این واحدها فاقد دپارتمان هیئت علمی بوده و تنها با اساتید حق‌التدریس روزگار سپری می‌کنند که این خود نشان دهنده تناقص بزرگی در گفته ها و عملکرد مسئولین دانشگاه آزاد است.

خیلی از این ۲۸ واحد هم مجوز اخذ دکتری معماری را با مدارک اساتید دیگر دانشگاهها گرفته و تنها نام این اساتید در یک برگه به اسم برگه مجوز دیده می شود.

خیلی از اساتید نیز مرتبط با رشته معماری نبوده و از دیگر رشته ها مثل برنامه ریزی شهری و روستایی و باستان شناسی و... دعوت به همکاری می شوند.

حالا ببینید دانشگاهی که حتی نمی تواند برای دانشجویان مقطع لیسانس خود حداقل امکانات و استاد را فراهم کند، چگونه می تواند برای مقطع دکتری زیرساختها را فراهم نماید؟

نتیجه این کار در ۴ سال آینده معلوم خواهد شد. زمانی که اولین گروه ۳۰۰ نفری فارغ التحصیلان این رشته در کسوت دکترای متخصص معماری وارد جامعه می‌شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دانشگاه آزاد در یک اقدام کاسبکارانه شهریه ثابت دوره های دکتری را برای ورودیهای سال های گذشته 15 درصد افزایش داده اند
حسین
بخدا دانشگاه آزاد ظلم در حق علم و دانش کرده است. همین امروز رفتم صندوق رفاه گفتند 15 درصد افزایش شهریه دارید. گفتم من ورودی سالهای قبل هستم، گفت سال قبل و جدید ندارد!! اخه این عدالت هست تو این دانشگاه. من نمیدونم دانشگاهی که حساب کتابش شفاف نیست معلوم نیست کجاها هزینه میکنه و بطور شفاف نمیاد بگه ایقدر درآمدم هست اینقدر هزینه ام. تازه از حقوق هیئت علمیشون امسال کم کردند. جایی که شفاف سازی نباشه، مطمئن باشید فساد گسترده ای شکل میگیرد.
خوب اگر مردم در این دانشگاه ثبت نام نکنن و صندلی هاش خالی بمونه اونوقت طمع پیدا نمی کنن که برای کسب درآمد ظرفیت کیلویی ایجاد کنند. وقتی می بینن مردم حاظرن برای مدرک این همه هزینه کنن خوب طمع پیدا می کنن دیگه. مردم بهتر است فرزندان خودشونو بفرستن جایی که یه کار و حرفه یاد بگیرن تا با تخصص خودشون به جامعه خدمت کنن نه که فقط با گرفتن یه مدرک انتظار پشت میز نشینی پیدا کنن. همه می خوان دکتر بشن بعدش یشینن پشت میز ریاست... اونوقت با کمبود تکنسین با مهارت مواجه هستینم.
Hossein
همه حرفایی که زدید درسته ولی کاش اون زمان که آقای احمدی نژاد یک شبه دستور داد ظرفیت دکتری دولتی دو برابر بشه هم انتقادی میکردید. متاسفانه انها هم که منتقد بودند الان راه همون دولت را ادامه میدن. من مطمئن بودم دولت جدید که با شعار تدبیر اومده، در اولین سال حضورش ظرفیت دکتری را به سالهای قبل بر میگردوند، ولی زهی خیال باطل.
Iran, Islamic Republic of
کار ناثواب از هر کسی سر بزنه قابل نکوهشه حالا احمدی نزاد باشه یا عالیجناب سرخپوست (سرخپوش)
همچین میگه احمدی نژاد یک شبه گفت طرفیت بره بالا اینگار چاله میدونه .
بنده ی خدا همین الانش ظرفیت دکترای سراسری بسیار کمتر از آزاده ، تازه در دانشگاه سراسری شما علم یاد میگیری .....
معنای علمو می فهمی ؟؟
Hossein
اینکه چاله میدونه یا نه را باید از کسی پرسید که این کار را کرد. تازه من نگفتم احمدی نژاد، گفتم آقای احمدی نژاد. پس من حداقل های ادب را رعایت کردم و به کسی هم تلویحا نگفتم که نمی فهمی. ضمنا من دانشجوی سال آخر دکتری دانشگاه دولتی هستم و اگه قراره معنی علم را در دانشگاه دولتی بفهمم، میفهمم!
مهرداد
با سلام..
ضمن تشکر از پیگیری های شما در این خصوص... واقعا دانشگاه ازاد کلا تحصیل و علم را به سخره گرفته است... من چندین واحد دانشگاه ازاد را سراغ دارم که استاد حتی برای فوق لیسانس نداره ولی داره دانشجو دکترا جذب میکنه.... اخه تو این مملکت کسی نیست جلوی این بی اعتبار کردن مدرک دانشگاهی توسط دانشگاه ازاد رو بگیره...
رضا
Iran, Islamic Republic of
باتشکرازاطلاع رسونیتون متاسفانه این موضوع کاملا صحت دارد.دیگه شورش رودرآوردن
Iran, Islamic Republic of
واقعاتاسف باراست
مدرس دانشگاه
United States
لطفا به پذیرش عجیب و غریب در گرایش های دکتری مهندسی کامپیوتر هم پرداخته شود. فکر کنید تا قبل از این تنها عده ای معدودی در علوم و تحقیقات پذیرش میشدند ولی حالا واحدی مثل بروجرد که حتی یک استاد هیات علمی با مدرک دکتری ندارد، در دکتری نرم افزار دانشجو می پذیرد :))))
نه پس برن رشته تو دانشگاه دولتی خرم آباد لرستان بزنن که با دو استاد سه رشته رو بگردونه!
علي
Iran, Islamic Republic of
لطفا ظرفيت هاي رشته زبانشناسي را هم بررسي كنيد در اين رشته هم ظرفيتها بيش از 20 برابر شده در حالي كه اين رشته بازار كار چنداني هم ندارد
در مشهد فقط نود نفر ارشد گرفتند/ تازه رفتند برای دانشگاه آزاد نیشابور هم که هیات علمی نداره و تنها چند سال راه افتاده دکترای علوم سیاسی گرفتند این در حالیه که مشهد چند سال داره تلاش می کنه اما دکترا نداره/ با این کار فاجعه ای ملی در آینده اتفاق خواهد افتاد
در دانشگاه های ممتاز دولتی هم این مهم انجام نمی شود چه رسد به دانشگاه ازاد! در ضمن دانشگاه های دولتی هم بدون حساب و کتاب رشته محل های خارج از قاعده در مقاطع ارشد و دکتری تاسیس کرده اند که وضع را خرابتر کرده است
در دوره دكتري اساتيد مي توانند تدريس كنند كه حداقل مرتبه علمي دانشياري داشته باشند. اگر دانشگاه آزاد اين مهم را رعايت نكند بايد دستگاه هاي نظارتي وارد عمل شوند.
البته در مورد مصاحبه دانشگاه آزاد بسيار بد عمل نمود. براي نمونه رشته تاريخ علي رغم اين كه من روزمه قوي شامل چندين مقاله چاپ شده داشتم ولي رتبه ام كاهش يافته بود و كساني كه هيچ گونه رزومه اي نداشتند فقط به خاطر اين كه از شاگردان و نور چشمي هاي هيأت مصاحبه كننده بودند قبول شدند.
م.ز
به خدا من کارنامه یک قبولی ارشد امسال رادیدم تمام درسهاش منفی بود بعد نمره کلش بود 8400 این یعنی چی ایا در دانشگاه ازاد ضرب مثبت در منفی میشود مثبت!!!!!!!
محمد کیان
ازمون و مصاحبه دیگه چه معنی داره
Iran, Islamic Republic of
چرامشکلات عدیده دانشگاه پیام نوررارهاکرده اید و به دانشگاه ازاد، که ریالی ازدولت بودجه دریافت نمی کند ، گیرداده اید ؟؟؟ دانشگاه آزاد ازمهاجرت جوانان به خارج ازکشورجلوگیری کرده است و این خدمت بزرگی به کشوراست .
Iran, Islamic Republic of
این واکنشهاسیاسی و جناحی است . دانشگاه آزاد بیش ازنیمی ازبارعلمی کشوررابه دوش میکشد و بودجه ای ندارد و ازراه شهریه هابه هیئت علمی و کارمندانش حقوق میدهد و این حمله هابه این دانشگاه ، ظلم و ستم است به ساحت علم و دانش .
حامد راضی
سلام! در بعضی از رشته های دانگاه ازاد در مقطع دکترا سالهتی گذشته سه یا چهار شهر پذیرش داشته اند؛ مانند روانشناسی عمومی و معماری و ... و امسال در هر رشته در 28 شهر پذیرش دارد؛ آیا بیان این افزایش بی حساب و کتاب سیاسی و جناحی است؟! ... کمی انصاف داشته باشید! این دیگر جناحی نیست! بیان یک واقعیت تلخ است!
حامد راضی
با سلام!
در رشته ی روانشناسی عمومی در سالهای گذشته و در دفترچه ی ثبت نام امسال برای چهار مرکز ظرفیت پذیرش ایجاد شده بود؛ در پذیرش تکمیل ظرفیت امسال برای 28 مرکز پذیرش اعلام شده، یعنی حدود 7 برابر! جالب اینه که در بعضی واحدهای دانشگاه آزاد برای اجرای دوره ی ارشد در این رشته مشکل دارند! مثلا در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات ایلام (که قبلا جدا بود) دو رشته ی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی و بالینی دایر است و این دانشگاه فقط یک نفر هیئت علمی تمام وقت دارد و الآن قرار است دانشجوی دکترا هم بپذیرد! این آقای هیئت علمی محترم، همزمان با مدیریت گروه ارشد روانشناسی، معاون آموزشی دانشگاه (واحد تحقیقات) هم بوده، تازه مرکز مشاوره هم دارد و می خواهد یک تنه دوره ی دکترا هم برگزار کند! ترا به خدا شما بگویید آیا با یک نفر هیئت علمی و دو سه نفر پاره وقت که یکیشان همین حالا دانشجوی دکتراست، می شود دو دوره ارشد و یک دوره دکترا را همزمان برگزار کرد. حالا دیگر دانشجویان ترم های دوم و سوم و چهارم که مدبوط به سالهای گذشته هستند بماند!
Iran, Islamic Republic of
دشمنی هابادانشگاه آزاد سیاسی و جناحی است و الادانشگاه آزاد بدون بودجه دولتی به آموزش عالی کشورخدمت میکند . اگردانشگاه آزاد، شهریه دریافت نکند، پس چگونه باید حقوق کارکنانش رابدهد ؟؟
حسین
کسی که نگفته نگیرد. چرا بحث رو منحرف میکنی. حساب کتابش شفاف باشه. چرا امسال شهریه ها رو برای تمامی ادوار 15 درصد اضافه کرده است؟ بدون آزمون همه را مهندس و دکتر کرده است. خودمان را با کشورهای خارج قیاس نکنیم بگوییم اونها هم کنکور ندارند. اگر ندارند ولی کیفیت دارند. واحدهای دانشگاه آزاد کدام کیفیت را دارند؟ خیلی از واحدهای دانشگاه آزاد هیئت علمی برای ارشدش نداره رفته دکتری پذیرش کرده.
زمين رايگان از دولت دريافت ميکنه
...
بی نام
وزارت علوم و شورای گسترش با سکوت خود، مهر تایید به این عمل غیرقانونی دانشگاه آزاد می زنند.
دانشجوی حرفه‌ای
واحد خرم آباد اصلاً علوم تحقیقاتش رو هوا بود حالا شده واحد جامع در 27 رشته دکتری و ارشد امسال داره دانشجو میگیره تازه استادم نداره!
حسن
من عضو هیات علمی دانشگاه آزاد هستم. این پذیرش بی ضابطه واقعا به علم ضربه می زند.
خواهشا پیگیری نمایید
منم همینطور..واقعا
كريم
پسر بچه ها و نوجوانان و جوانان ما حداقل ده بار فوتبال بازي كرده اند، آيا بايد همه انتظار داشته باشند كه جزئ ٢٢ نفر تيم ملي باشند؟ اگه جواب بلي است از آقاي روحاني خواهش ميكنيم كه حداقل ١٠٠٠ تيم ملي رو ايجاد كنند كه عدالت مورد نظر آقاي ميرزاده در حوزه آموزش در حوزه ورزش هم برقرار گردد، آخه من هم ميخوام پول و شهرت كريمي و دايي و قلعه نويي رو داشته باشم ولي يه شوت زدن اصولي رو هم بلدنيستم و فقط چشم انتظار برقراري عدالت ورزشي هستم!!! كه به پول و شهرت برسم، زود تيم هاي ملي رو در ايران ايجاد كنيد!؟!؟
علی
مدرسه ما 280 دانش اموز داره با حدود50 تا کادر نیمه وقت و تمام وقت.حتی اگه بخواد تعداد این دانش اموزها دو برابر بشه ونه حتی هشت یا بیست یا سی برابر تقریبا غیر ممکنه که بشه با کادر موجود و امکانات موجود مدرسه رو اداره کرد
درسته تحصیل حق همه است همچنان که تحصیل با امکانات مناسب حق همه خصوصا اونهایی است که شهریه می پردازن همچنان که داشتن تخصص در قبال مدرک حق همه است ووو
اینکه یه حق رو دنبال تحققش باشی بدون تحقق سایر حقوق مرتبط درست نیست.
Iran, Islamic Republic of
دانشگاه تهران بااون سابقه دراین رشته یک سال درمیان دانشجوی دکتری پذیرش می کنن اون وقت واحدی مثل بروجرد دکتراگرفته وافعاتاسف باراست
اكبر
دانشگاه آزاد اشكذر در استان يزد، دكتري زيست شناسي آورده است، شما نمايندگان محترم سري به سايت اين دانشگاه بزنيد و از امكانات فوق العاده اين دانشگاه لذت ببريد و آزاد يزد هم دكتري كامپيوتر و برق و... آورده است ، به سايت اين دانشگاه هم سري بزنيد و ببينيد كه چگونه همه چيز رو به باد مسخره گرفته اند؟ خواهش ميكنم اين وزارت علوم و پول محترم بيايد و بگويد بر چه اساسي به اينها دوره دكتري و يا حتي ارشد داده اند؟!؟!؟!؟ بساط اين دزدي و كلاهبرداري را جمع كنيد!
کارمند منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامی
France
از مسئولین محترم دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهیم به سوالات زیر پاسخ دهید:

1-آیا خبر دارید در منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامی (استان آذربایجان شرقی) کیفیت و سطح علمی در واحدها و مراکز ایلخچی-هادیشهر-ممقان-جلفا-ورزقان-خاروانا-صوفیان-تسوج-هریس و ... چگونه است؟ در این دانشگاهها چند ساعت دروس نظری بویژه عملی در طول ترم تدریس می‌شود و یا چقدر به کارمندان و اساتید می‌پردازید که هزینه دانشگاهها بالا رفته و شما مجبور شدید شهریه‌ها را افزایش دهید؟

1-آیا خبر دارید ریاست همه واحدهای جامع و بسیار بزرگ در منطقه 13دانشگاه آزاد اسلامی (استان آذربایجان شرقی) همانند تبریز-مرند-اهر-شبستر و ... فارغ التحصیل رشته دامپزشکی‌اند؟مگر دامپزشکان در طول تحصیل دروس مدیریت دانشگاه گذرانده‌اند؟
رضا
به عنوان یک دانشجوی دکتری از اقای زاکانی نماینده حق طلب درخواست پیگیری داریم
واقعا فاجعه هست و فقط به این دو رشته محدود نمی شود
در رشته های پرمتقاضی مثل
روانشناسی
مدیریت
علوم سیاسی
حقوق
روابط بین الملل
مدیریت اموزشی
و .........
با اینکه تا پارسال فقط دو تا سه واحد پذیرش این رشته را داشتند به یکباره به بیش از 20 واحد دانشگاهی افزایش یافته یعنی افزایش بیش از 10 برابری
اخه این چه موفقیت علمی هست؟؟؟؟بعد ادعا میکنن این در راستای سند علمی مورد تایید مقام معظم رهبری هست !!!!!
بدیهی هست که رهبری موافق و پشتیبان تولید علم و رشد و توسعه علمی کشور هستند
اما این کار دانشگاه ازاد صدرصد ضد علم و دانش هست و انگیره نخبگان را هم کاهش می دهد کاش مجلس در این مورد تحقیق و تفحص میکرد تا دروغ بزرگ دانشگاه ازاد برملا می شد که میگن دانشگاه فقط رشد یک و نیم برابری داشته ....کافی هست سری به سایت یکی از این واحد های دانشگاهی بزنید همه واحد ها حداقل 15 نفر دانشجو پذیرش دارند و خیلی از واحد ها هم بیش از سی نفر
طبق مصاحبه خود مسولین دانشگاه ازاد بصورست رسمی حدود هزار رشته محل در دکتری ازاد وجود داره
یعنی اگه بر فرض که که همه واحدهای دانشگاهی حداقل پذیرش را داشته باشند
بیش از 15 هزار نفر امسال پذیرش شده