شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱۷
۴۰
آیا این اشخاص تنها به سپاهان می اندیشند

باند اصفهانی فوتبال ایران، از رؤیا تا واقعیت؟

شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب: 440035
بسیاری از تحلیل‌گران فوتبال ایران از «باند اصفهانی در فوتبال ایران» می‌گویند.‌ طعنه‌ای که همزمان با مسائل تبریز و قهرمانی سپاهان مطرح شد و بسیاری از فوتبال‌دوستان آنرا مطرح کردند.
باند اصفهانی فوتبال ایران، از رؤیا تا واقعیت؟
گروه ورزش جهان نيوز - پس از بازی تیمهای پرسپولیس و سپاهان و همچنین بازی پرسپولیس و ذوب آهن و حق کشی آشکار داوران علیه سرخپوشان تهرانی دوباره بحث حمایت از تیمهای اصفهانی تیتر اول رسانه ها شده است.

این که تیم سپاهان در هر چهار بازی اول لیگ در خانه بازی می کند و در تابستان با 3 تیم اهوازی بازی ندارد و در ماههای آبان و دی به اهواز می رود ولی تیم پرسپولیس با احتساب بازی سه شنبه دو بار در گرمای 50 درجه به اهواز می رود و تیم استقلال روز گذشته در گرمای وحشتناک اهواز بازی کرد و این که همیشه اشتباه داوری به سود این تیم است و یک سری داوران خاص همیشه به نفع این تیم سوت زده اند ناخودآگاه این پرسش را مطرح می کند که سپاهان از چه طریقی، این گونه حمایت می شود؟...

روزنامه اعتماد در گزارشی درباره اصفهانی های فوتبال ایران نوشته است: علی کفاشیان، محمود اسلامیان، مهدی تاج، محمدرضا ساکت، بهرام افشارزاده، علیرضا رحیمی، سعید آذری و مهرزاد خلیلیان، مدیران کلیدی اصفهانی حاضر در فوتبال ایران هستند که گویا با حمایت رییس دفتر معاون اول ریاست‌جمهوری، «حلقه اصفهانی‌ها»ی فوتبال ایران را شکل داده‌اند.

حالا بسیاری از تحلیل‌گران فوتبال ایران از «باند اصفهانی در فوتبال ایران» می‌گویند.‌ طعنه‌ای که همزمان با مسائل تبریز و قهرمانی سپاهان مطرح شد و بسیاری از فوتبال‌دوستان آن را مطرح کردند. اصفهانی‌های حاضر در فوتبال ایران، با برنامه و هدفمند، تیمی یکدست ساخته‌اند و به‌خوبی دالان قدرت را می‌شناسند و با حضور یک‌نفر، بقیه افراد وارد سیستم می‌شوند.

راهی که مهدی تاج، نایب‌رییس دوم فدراسیون فوتبال باز کرد و حالا شاهد حضور اصفهانی‌های بسیاری در فوتبال هستیم. داستان بازگشت مهدی تاج، مرد پرنفوذ فوتبال ایران به فدراسیون هم عجیب است. او در انتخابات آخر فدراسیون شکست خورد و از فدراسیون دور شد. نامه‌‌نگاری‌های فراوانی با سازمان بازرسی و وزارت ورزش برای غیرقانونی بودن کفاشیان، به‌عنوان یک بازنشسته در فدراسیون نوشت و رسما در گروه اپوزسیون رییس فدراسیون فوتبال ‌قرار گرفت.

به‌خاطر رابطه نزدیک او با دولت وقت، خیلی زود به‌عنوان عضو هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس معرفی شد تا از فوتبال دور نباشد اما ناگهان کفاشیان به اوین رفت، بهروان کنار رفت و مهدی تاج دوباره به فدراسیون فوتبال بازگست؛ نایب‌رییس فدراسیون کفاشیان. همان فدراسیونی که رییسش در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد به طعنه گفت:«کجای دنیا معاون علیه رییس لابی می‌کند»؛

مستقیم‌ترین طعنه به مهدی تاج که در مرحله بعد او را کنار گذاشت و آیت‌اللهی جایگزینش شد. اما مهدی تاج کمتر از یکسال به فدراسیون بازگشت، محمدرضا ساکت اصفهانی را مشاور عالی خود کرد و این بار پروژه تازه‌ای را کلید زد. جایگزینی محمود اسلامیان به‌جای آیت‌اللهی. استفاده هوشمندانه از شکاف مدیریتی گودرزی و کفاشیان و درحالیکه انتظار می‌رود گزینه موردنظر وزارت ورزش در سمت نایب‌رییسی بنشیند، گزینه دولت و اسحاق جهانگیری جایگزین شد و محمود گودرزی خلاء سلاح شد. حالا در فدراسیون فوتبال ، چهار اصفهانی تصمیم‌گیر اصلی فوتبال ایران شده‌اند. علی کفاشیان از نایین اصفهان و محمود اسلامیان، مهدی تاج و محمدرضا ساکت از شهر اصفهان.

این باند تاثیرگذار در فوتبال در ابتدای دولت جدید، دو اصفهانی را مدیرعامل پرسپولیس و استقلال پایتخت کردند: علیرضا رحیمی و بهرام افشارزاده. از سوی دیگر دو اصفهانی هم مدیرعامل سپاهان و ذوب‌آهن بودند: مهرزاد خلیلیان و سعید آذری. حالا آنها «قدرتمندترین» لابی تاریخ فوتبال ایران را در اختیار دارند. اما داستان آنها به همین‌جا ختم می‌شود. آیا اینها اتفاقی است؟

جهانگیری مرد تاثیرگذار فوتبال

اولین‌بار نقش اسحاق جهانگیری در فوتبال به اعلام ناگهانی سمت «سرپرستی نایب‌رییس اول فدراسیون فوتبال» محمود اسلامیان از سوی علی کفاشیان بازمی‌گردد. رسانه‌های مختلف از تلاش مهدی تاج و رایزنی با اسحاق جهانگیری برای انتخاب اسلامیان خبر دادند. محمود اسلامیان، دوست نزدیک محمدرضا نهاوندیان و اسحاق جهانگیری است. درباره او گفته می‌شود که با حکمش، ساکت و تاج به فوتبال ایران و باشگاه سپاهان در ده‌ها سال قبل وارد شده‌اند.

از سوی دیگر، زمانی که جهانگیری عنوان استاندار اصفهان یا وزیر صنایع بود، بارها اسلامیان را به‌عنوان «مدیر نمونه» معرفی کرد. دوستی نهاوندیان و اسلامیان هم به روزهایی بازمی‌گردد که نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی ایران بود و اسلامیان عنوان رییس اتاق بازرگانی اصفهان را در اختیار داشت و این دوستی در زمانی که اسلامیان استاندار چهارمحال بختیاری بود، نهاوندیان را به‌عنوان معاون سیاسی امنیتی استانداری برگزید.

اما موضوع حضور مدیران اصفهانی در فوتبال، به رییس دفتر معاون اول ریاست‌جمهوری بازمی‌گردد. نامش کاظم چهره‌گشا است و برادر خانم مسعود ابکا، مدیرعامل سابق ذوب‌آهن اصفهان. كاظم چهره گشا مدير عامل شركت سايپا خمين ، با ۳۲ سال سابقه در صنعت كشور در زمينه كارشناسي و در زمينه هاي مديريتي داراي سابقه طولاني در اجراي پروژه هاي صنعتي بوده و مدير كل وزارتي وزارت معادن و فلزات ، مدير كل دفتر وزارتي وزارت صنايع و معادن از جمله فعاليت‌هاي وی است. مهندس چهره گشا به عنوان مدير عامل شركت سايپا خمين با مدرك فوق ليسانس مهندسي صنايع پيش از اين عضو هيات مديره سايپا آذين و مدير هماهنگي و نظارت بر طرح هاي شركت سايپا بوده است و حالا رییس‌دفتر معاون اول رییس‌جمهوری است.

حامی دیگر مدیران اصفهانی، مسعود ابکاء خواجویی است که از دوستی ریشه داری با اسحاق جهانگیری ،معاون اول دولت تدبیر و امید و محمود اسلامیان برخوردار است. در سال ۱۳۸۳ سعید آذری که به عنوان مدیرعامل باشگاه ذوب آهن اصفهان برگزیده شد، ابکا مدیرعامل وقت شرکت سهامی ذوب آهن با توجه به آشنایی که با او پیدا کرده بود در یک تصمیم ناگهانی، او را به سمت مدیرعاملی باشگاه ذوب آهن منصوب و این شروع فعالیت های مدیریتی آذری و ورود او به جرگه مدیریت ورزش کشور بود. این دو، هوشمندانه با تاثیرگذاری در بخش تصمیم‌سازی دولت حسن روحانی، منتصب کلیدی را به این حلقه می‌دهند. حال به‌راحتی می‌توان حمایت «حلقه مدیران فوتبال اصفهان» را به‌راحتی تشخیص داد.

مدیران اصفهانی، پرسپولیس و استقلال را می‌خواهند

امیررضا واعظ آشتیانی برای اولین‌بار از نقش یکی از مدیران پرنفوذ دولت برای بحث واگذاری پرسپولیس و استقلال خبر داد:«به ظاهر سایپا و ایرانخودرو شرکت خصوصی هستند اما در واقع سهام آنها به شرکت‌های اقماری یا شرکت‌هایی که از دولت ارتزاق می‌کنند اختصاص دارد. جای تعجب دارد که چنین اتفاقی قرار است رخ دهد. براساس برداشت‌ها و شنیده‌هایی که از این مسئله دارم، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به واسطه عواملی مثل نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال که در فدراسیون فوتبال فعالیت می‌کند به دنبال انجام این کار هستند.

آقای نایب‌رییس اولین کسی بود که این مسئله را مطرح کرد و او تفکر جهانگیری را بیان کرده است.» خیلی زود ماجرا از زبان اسلامیان بیان شد. او در مصاحبه‌ای اعلام کرد:« من می‌خواهم پیشنهاد خودم را به صورت مکتوب ارائه کنم. همان طور که عمده باشگاه‌های لیگ برتر و دسته اول فوتبال ایران توسط شرکت‌های وابسته به دولت اداره می‌شوند، باید تا زمانی که شرایط خصوصی‌سازی فراهم نشده دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نیز به دو شرکت وابسته به دولت همچون ایران خودرو و سایپا واگذار شود و پس از حدود ۵ تا ۶ سال که شرایط فراهم شد، خصوصی‌سازی انجام شود. وزارت ورزش و جوانان بیاید و ۶ سال وکالت اداره دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را به ایران خودرو و سایپا واگذار کند و پس از آن هر زمانی که شرایط فراهم شد، خصوصی‌سازی مد نظر قرار گیرد.»

خیلی زود مهدی تاج هم ایده را بیان کرد تا نشان دهد برنامه‌ای از قبل پیش‌بینی شده برای واگذاری سرخابی‌ها در جریان است که نه وزارت ورزش از آن خبر دارد و نه سازمان خصوصی‌سازی:«با این وضعیت این باشگاه‌هایی که تماشاگر آنچنانی ندارند می‌توانند تماشاگران زیادی به خود جذب کنند. اینکه برخی باشگاه‌های خصوصی مانند استقلال اهواز یا استیل آذین دچار مشکل شدند به دلیل آن است که ما مؤلفه‌های خصوصی‌سازی را در فوتبال کشورمان نداریم. اگر مجموعه‌هایی چون ایران خودرو و سایپا، پرسپولیس و استقلال را بخرند آن وقت سهمیه‌های آنها در اختیار دو استان دیگر قرار می‌گیرد و با این شرایط لیگ ما پویاتر خواهد شد.»

رئیس سازمان لیگ در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است باشگاه پرسپولیس و استقلال به شرکت‌های خودروسازی واگذار شوند، گفت: «من در این مورد بحثی ندارم اما این اعتقاد را دارم که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باید به جایی واگذار شوند که امنیت داشته باشند. به هر صورت امیدوارم دو باشگاه بزرگ پرطرفدارمان که میلیون‌ها هوادار در شرایط فعلی از وضعیت آنها ناراضی هستند در آینده با مشکلات فعلی مواجه نشوند.» سه ماه بعد از مصاحبه مدیران اصفهانی، دو شرکت بزرگ خودروسازی، سایپا و ایران خودرو در مزایده چهارم استقلال و پرسپولیس شرکت می‌کنند تا معادلات واگذاری سرخابی ها کاملا تغییر کند. اینها اتفاقی است؟

این روند اتفاقی نیست

حالا صدای معترضان درآمده است. مهدی دادرس عضو کمیته استیناف فدراسیون فوتبال در مصاحبه‌ای اعلام کرده:« اصل مطلب در واقع چیز دیگری است.یک تفکری از اصفهان راه افتاده و می خواهد لهجه فوتبال را اصفهانی کند.عده ای در پی پست،مقام وعنوان در فدراسیون هستند و برای رساندن برخی افراد به خواسته شان در واقع به فکر صاف کردن جاده خود هستند.این کار آنها از نطر قانونی و شرعی درست نیست.چرا که سهام این دو باشگاه باید به دست صاحبان واقعیش برسد.آنها با امنیتی جلوه دادن مسائل مربوط به استقلال و پرسپولیس توی دل مسئولان را خالی کردند تا جلو واگذاری این تیم ها به غیر را بگیرند. برخی دولتی ها نیز تحت تاثیر قرار گرفتند و با آنها هم سو شدند.»

امیر عابدینی هم صدای اعتراضش را بالا برده است: «من در این خصوص یک نظر کلی دارم. هر کس که می‌‌خواهد برای خدمت به فوتبال وارد گود شود و مسئولیتی را قبول کند باید از راه‌های قانونی باشد. اینکه شخصی بخواهد با توجه به حمایت‌های یک مقام ارشد دولتی وارد فوتبال شود و باند و جناح بازی در فوتبال به راه بیندازد هم کار قشنگی نیست و هم اینکه کار غیر قانونی است. اینکه آقای X بیاید و با خود هم آقای Y را بیاورد که درست نیست. می ترسم از روزی که بخواهیم از آسانسور فدراسیون فوتبال استفاده کنیم و فدراسیون با لهجه اصفهانی ما را بالا و پایین ببرد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
چه . اگر کسی با این انشا به مردمی. کند شما چه می کنید ..
خداييش همه ميدونن اينو كه ما..مديريت اصفهاني به جون فوتبال افتاده و جالبه كه هيچ كس يا اقدام نميكنه يا حريفشون نميشه . اينا پرسپوليس رو كه بي صاحب تر بود رو از پا دراوردن بعدش نوبت استقلاله . تو روز روشن سر تيم و ميبرن ولي كسي پاسخ گو نيست
نمونه ای از مدیران اصفهانی:
همت
خرازی
ردانی پور
کاظمی
شهبازی
تهرانی
پرسپولیس نتیجه نمی گیرد مقصر اصفهانیها ... استقلال نتیجه نمی گیرد مقصر اصفهانیها .......بارش کم باران مقصر اصفهانیها ...... پراید بی کیفیت مقصر اصفهانیها....... گرمای بالای اهواز مقصر اصفهانیها ..... ریزگردها مقصر اصفهانیها.... شکستن پای جان کری مقصر اصفهانیها....... خخخخ
Iran, Islamic Republic of
شلوغ نكن
میلاد
جالبه تو روز روشن جلو چشم 30-40 میلیون هوادار دارن پرسپولیس را نابود میكنن فكر میكنن مردم نمیفهمن
بترسید از روزی كه مردم ..
مرد
خوشم اومد جهان افشاگری جالبی بود بقیه که می ترسن لااقل...
آیدین از تبریز
فایدش چیه اینا رو پخش میکنین.نه تاثیری داره نه هیچی .این مردمان هم همشون میدونند اینا رو ولی هیچ فایده ای نداره.
احمد
اينها فقط حدس و گمان است. خدا وكيلي دو تا بازي قرمزها و آبي ها رو ببينيد و با بازي زردهاي اصفهان مقايسه كنيد. عقلي و شرعي، قضاوت كنيد كه كدوم بهترن؟ خدا شاهده كه من نه اصفهانيم و نه طرفدار زردها. ولي همينو ميدونم كه اگه كل كشور رو هم مديران اصفهاني اداره ميكردن ، وضعيت مردم خيلي بهتر بود، يه نگاه به شهرشون و دانشگاهاشون و صنعتشون و ورزششون ، كاملا اين ادعا رو ثابت ميكنه. خواهش ميكنم همه چي رو با عيار سياست ، نسنجيد، گرچه فساد نه تنها در فوتبال بلكه در كل كشور و در تمام امور داره بيداد ميكنه.
امیر
یعنی الان اداره کل کشور دست اصفهان نیست؟ از وزارتخانه ها تا نیروی انتظامی تا سپاه، ارتش، ورزش، مجلس و... همه جا هستند. اساسا هسته ی اصلی مدیران تکنوکرات کشور یا کرمانی اند یا اصفهانی و برهخی هم یزدی یعنی کلا ایران دست کویر لوت و باتلاق گاوخونی است؟ نیست؟
امیر
راستی یادتون رفت بگید اینکه بازی نفت و تراکتور اولین بازی امسال بود اصلا برنامه ریزی نبود!! به هیچوجه! هنوز مردم تبریز خاطره ی آخرین بازی یادشان نرفته بود اولین بازیشان با همین تیم رقم خورد تا داغ دلشان تازه شود. برخی اینقدر ...به شرایط امنیتی و منافع ملی هم هیچ اهمیتی نمی دهند.
دانشگاه صنعت ویا چیزهای دیگه رو وزیران اصفهانی به نا حق به اصفهان داده اند
ربطی به مدیریت خوب ندارد اقای احمد
علي
پس خشكي زاينده رود هم از مديريت خوب برادران اصفهاني نه!!!!!؟
Iran, Islamic Republic of
اگر اینطور باشد واقعا وای به حال فوتبال ایران
Iran, Islamic Republic of
با نظر نویسنده این مقاله 100% موافقم دستهایی در پشت پرده اصفهان هستند که می خواهند همه چیز فوتبال را به نام خود کنند مثل ... ها که عمدتا در دست یک عده خاص و یا ما.... و.... هم که در دست عده ای خاص هستند حالا عده ای با (سوء)استفاده از پست و سمت ورانت دولتی در حال ا..کردن فوتبال هستند و در کمال تاسف اجازه ورود و فعالیت به طیف وطبقه دیگری را نمی دهند!
مهران
Germany
این که اصفهان خوبه و تمیزه و... درست ولی تبریز نیست؟ صنعتش و ورزشش و مدیرانش و.. کمتر از اصفهانه؟!!!
هر جا ..سه یه سرش اصفهانه، هر جا ..ی ا...یا بیداد می کنن، هر جا رانت هست حتما .... بهره منده، هر جا صنعت هنگفتی تو مملکته مال ا...
....سه ..
مسخره است. وقتی دو تیم پایتخت نتیجه نمیگیرند به هر نیرنگی دست میزنند!! خجالت دارد. به جای این مقالات پوچ تیمها را درست کنید. بیش از یک دهه است که دو قطبی پرسپولیس استقلال تمام شده و هنوز رسانه ها عقب مانده اند در دهه های پیش از انقلاب. تیمهای سرخابی فقط به زور سیاسیون سر پا هستند و تبلیغات رسانه ای، والا طرفدارانشون را هم از دست خواهند داد ...
محمد
United States
تیم‌های صنعتی مثل سپاهان و ذوب‌آهن و مس کرمان و فولاد و... هم فقط با پول بیت‌المال از کارخونه‌هاشون زنده‌ان!‌ پرسپولیس و استقلال تاریخچه و طرفدار دارن و تیم‌های صنعتی فقط پول بیت‌المال!
نازنین
..سپاهان انقده مافیاش قویه که تراکتورو بر علیه قرمز و ابی کرده تا خودش از اب گل الود ماهی بگیره.......
عادل
اونوقت کی پیگیری کنه؟؟ خانه از پای بست ویران است حتی وزیر ورزشم نتونس بیرونش کنه
نادری
میدونستید ما..سایت پربازدید دارن ورزش...مال عزیزمحمدی و تاجه..داماد ع...
مانی
سپاهان حق استقلال رو هم می خوره امسال کوتاه نمیاییم
افشین
فکر می کنید چرا در بازیهای حساس از داوران خارجی استفاده نمی کنند برای این که ناداوران داخلی بسود سپاهان سوت بزنند
حمزه
مرگ بر مافیای فوتبال
United States
یادمه آقای تاج آرزو داشت بیاد تهران.اولین باری که اومد با یک پیراهن وشلوار خانواده .....شده وتعیین تکلیف میکنه.
اقا واقعیت داره سپاهان پارسال چه شکلی قهرمان شد؟
تبریزی
بیهوده توهم راه نیاندازید .پرسپولیس وقتی میبازه تقصیره داوره ولی می بره کادر فنی و میریت قویه. آقا جایگاه واقعی پرسپولیس همینه که می بینیم
Iran, Islamic Republic of
ببخشید اشتباه مثبت دادم نظرم کاملا منفی است!
سرباز
در فساد و رانت و بداخلاقی فوتبال شکی نیست
ولی دلیل نمیشه وقتی دو تیم اصفهانی حتی تو پایتخت جلوی دو قطب سابق فوتبال خوب بازی می کنند و نتیجه می گیرند اینطوری همه چیز زیر سوال بره
علي
در خوب بازي كردن اين دو تيم شكي نيست ... ولي نتيجه آخررو داوري رقم مي زنه قربونت برم... شما فك كن دروازه بان ذوب آهن بايد دقيقه 36 اخراج مي شد ...ولي نشد... مدافع ذوب آهن با خيال راحت از تكل دوپا پشت محوطه 18 خودشون استفاده مي كنه چون مي دونه داور جرات سوت زدن نداره... خطاي ذوب آهن درزدن پنالتي..پنالتي بر عليه پرسپوليس و... اينا هيچ ربطي به خوب بازي كردن دو تيم اصفهاني نداره بازي خوبو داور و كميته داوران كرد عزيز دل.
این باند فوتبال ایران که هیچ فوتبال اصفهان را هم از بین برده اند ببینید به غیر از این دو تیم دیگر هیچ تیمی در استان پهناور اصفهان نیست دیگر نه خبری از بازیکن سازی در این استان هست نه از مربیان با تجربه این دیار آقای تاج خبر از آقایان کربکندی چرخابی ابراهیم زاده پورمهدی و..... دارید یا فقط همین دو تیم با هزینه بالای صد میلیارد در سال برایتان مهم است
علي
آسياب به نوبت
بازي هاي بارسلون و رئال مادريد هم بالاي 10 موقعيت گل دارن ولي در نهايت 2 يا 3 گل زده ميشه و اگر قرار بود همه موقعيتهاي بازي پرسپوليس - ذوب آهن هم گل بشه ديگه اسمش فوتبال نبود مي شد بسكتبال... اما اشتباهات داوري بر عليه پرسپوليس باعث شده به راحتي چند امتياز سرنوشت سازو از دست بده و اين تيم از كورس عقب بمونه ...عقب موندني كه جبرانش خيلي خيلي سخته... موج ورود برادران اصفهاني به ورزش چند سالي است كه به راه افتاده و امسال داره تبديل به سونامي ميشه... دوستان استقلالي و تراكتوري: آسياب به نوبت، به زودي نوبت شما هم فرا مي رسه
مینا
سلام جهان,با این تحلیل کمک زیادی به وحدت ملی کردی و همه ملت ایران رو داری در برابر اصفهانیها قرار دادی ,میدونی که تیمهای تهرانی زیاد طرفدار دارند واز این تحلیلها حمایت میکنند,ضمنا خوبه از مافیای اصفهان در جانفشانی برای این کشور وتقدیم 23هزار شهید وهزاران جانباز و....هم نام ببرید.
صنم
يعني اگه قراره از كسي گلايه و انتقاد بشه بايد در درجه اول نگاه به تعداد شهداي شهرشون بكنيم مينا خانم !؟ حرمت امام زاده رو متولی باید نگه داره. اگه منظور خون شهدا باشه در درجه اول خود اين دوستان بايد جوابگو باشن و فكر اينجاي داستان رو هم مي كردن. مرسي از سايت جهان
احسنت
لطفا به این سئوال پاسخ دهید چرا در سه چهار سال گذشته اشتباهات داوری هرگز به شکست سپاهان منجر نشده است اما بارها وبارها منجر به برد مشکوک شده است؟ اگر به این سئوال پاسخ منطقی بدهید فساد فوتبال مشخص میگردد. اگر بخواهید.
اجمد
Iran, Islamic Republic of
ما سپاهانیم یعنی حالا حالا ها قهرمانیم بهانه نیارید
صالح
برای فوتبال ایران وقهرمانی های ناپاک در این فوتبال متاسفم
فوتبال با تقلب ورشوه ارزش دیدن نداره
صالح
واقعا فوتبال باشگاهی ایران ارزش دیدن نداره
تقلب وباندبازی ورشوه خاری ونتیجه بازی را در اوردن
حیف ملت شریف ایران با این فدراسیون و عوامل ان
انصافا ببین سالهای بعد چه میشه
بخدا همه میگن بروین پیش فلانی رشوه بدین بازیکن بکارین داخل تیم ها
فلان داور را بزارین تا نتیجه را در بیاوره و فلان تیم باید قهرمان ایران بشه
باید علی دایی در فوتبال ایران خراب بشه چون ایشان نشان فوبال ایراانه
اهوازی
دمتون گرم باشجاعت اونا رو روسیاه کردید حق نگهدارتان