جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

خرید و فروش ماهواره چه حکمی دارد؟

شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۳:۳۳
کد مطلب: 410335
آيا خريد و فروش دستگاه دريافت‌كنندة كانالهاى ماهواره‌اى، جهت استفاده از كانالهاى ماهواره‌اى جمهورى اسلامى براى كسى كه در خارج از ایران زندگى مى‌كند، جايز است؟
به گزارش جهان، وبلاگ "دریای معارف الهی" نوشت:
سؤال: خرید و فروش ماهواره چه حکمی دارد؟
 
جواب: دستگاه آنتن ماهواره‌اى از اين جهت كه صرفاً وسيله‌اى براى دريافت برنامه‌هاى تلويزيونى است؛ كه هم برنامه‌هاى حلال دارد و هم برنامه‌هاى حرام، حكم آلات مشترك را دارد، لذا خرید و فروش آن براى استفاده در امور حرام، حرام است و براى استفاده‌هاى حلال، جايز؛ لكن اگر قانونى در اين مورد وجود داشته باشد، بايد مراعات گردد.[1]
 
سؤال: در صورتي كه فروشندة آنتن ماهواره بداند كه خريدار آن را به منظور استفادة حرام تهيه مي‏كند، حكم اين معامله چيست؟
 
جواب: فروش آن به خريدار ياد شده جايز نيست.[2]
 
سؤال: آيا خريد و فروش دستگاه دريافت‌كنندة كانالهاى ماهواره‌اى، جهت استفاده از كانالهاى ماهواره‌اى جمهورى اسلامى براى كسى كه در خارج از ایران زندگى مى‌كند، جايز است؟
 
جواب: هرچند دستگاه مذكور از آلات مشتركى است كه قابليت استفادة حلال نیز دارد؛ ولى چون غالباً از آن بهره‌بردارى حرام مى‌شود و علاوه بر اين، بهره‌گيرى از آن در خانه مفاسد ديگرى را هم در بردارد، بنابراين، خريد و استفاده از آن جايز نيست، مگر براى كسى كه اطمينان دارد از آن بهره‌بردارى حرام نمى‏كند و نصب آن در خانه نيز مفسدة ديگرى را در برندارد.[3]
 
نصب ماهواره
 
سؤال: شغلم تعمير دستگاه ‏هاى گيرندۀ برنامه‌هاى راديو و تلويزيونى است، در اين اواخر مراجعات زيادى براى نصب قطعات و تعمير آنتن‌هاى ماهواره‌اى صورت مى‌گيرد، تكليف ما در اين باره چيست؟
 
جواب: اگر از اين دستگاه براى امور حرام استفاده شود - كه غالباً نیز همين طور است - و يا شما علم داشته باشيد كسى كه قصد تهية آنتن ماهواره‌اى را دارد، براى امور حرام از آن استفاده مى‌كند، نصب و راه‌اندازى آن جايز نيست.[4]
 
-------------------------
[1]. توضيح المسائل محشى، روح الله خمينى، ج ‌2، ص 976، س 1212؛ أجوبة الاستفتائات، خامنه ‏ای، ص 264‌، س 1212؛ استفتائات جديد، آیت الله تبريزى، ج ‌2، ص 233، س 1045؛ استفتائات، آیت الله بهجت، ج ‌3، ص 221، س 4087.
[2]. با استفاده از تحرير الوسيلة، روح الله خمینی، ج ‌1، ص 496، م 10.
 [3]. توضيح المسائل محشى، روح الله خمينى، ج ‌2، ص 976، س 1213؛ أجوبة الاستفتائات، خامنه‏ای، ص 265، س 1213.
[4]. همان، ص 977، س 1216؛ همان، ص 266، س 1216؛ استفتائات جديد، آیت الله تبريزى، ج ‌2، ص 233، س 1045.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *