سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

حریم رودخانه‌ها جای ساخت و ساز نیست

سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۱۰
کد مطلب: 434438
رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: حوادث و سیلاب ها در تهران و دیگر شهر ها تکرار شدنی است و باید تمهیدات لازم برای مقابله با این مخاطرات اندیشیده شود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، مهدی چمران در جریان یکصد و هفتاد و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حادثه دو شب گذشته در تهران و شهر های شمالی کشور، گفت :‌۱۳ شهر و روستا بر اثر سیلاب خسارات فراوانی را دیده‌اند و در جاده امامزاده داوود و چالوس جان تعدادی از هموطنان ما گرفته شد که برای این درگذشتگان طلب مغفرت و به خانواده‌های آنها تسلیت می‌گوییم.

چمران با اشاره به اینکه این حادثه خارج از محدوده شهر تهران اتفاق افتاده است، گفت: باید پیش‌بینی‌های لازم از سوی دستگاه‌های زیرمجموعه درخصوص این سیلاب صورت می‌گرفت.

وی با یادآوری سیلاب های چند دهه گذشته در تهران اظهار داشت: در سال ۱۳۳۴ سیلابی در امامزاده داوود رخ داد و نزدیک به یکصد نفر جان خود را از دست دادند که البته در فشم، میگون و دیگر شهرهای شمالی استان تهران نیز این سیل خساراتی را برجای گذاشت.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد:‌ مشخص است که این سیل‌ها تکرارشدنی است و باید پیش‌بینی‌های لازم در این خصوص انجام شود.

چمران افزود: در یکی از شهرستان‌های شمالی کشور چند خانه کنار رودخانه وجود داشت که در اثر سیل به داخل رودخانه رفتند و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم رودخانه بسیار تعجب‌آور است و ما مشاهده کردیم در همین اتفاق اخیر این خانه ها به طور یکجا به درون سیلاب غلتیده و زیر آب رفتند. ما برای سیلاب مسیر درست می‌کنیم نه برای یک جوی آب.

رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین به تورق وقایع تاریخی آخرین روزهای تیر ماه پرداخت و گفت: روز شنبه روز عید فطر بود که این عید بزرگ را به همه هموطنان و مسلمانان تبریک می گوییم. همچنین این روز( ۲۷ تیر ماه) سالرزو درگذشت عالم ربانی و فقیه عابد و پارسا ایت الله بهاء الدینی است که همگان می دانند وی دارای چه جایگاهی نزد حضرت امام (ره) بود.

چمران ادامه داد: یکشنبه ۲۸ تیر ماه نیز سالروز درگذشت عالم مجاهد ایت الله کاشف الغطا بود. وی از مراجعی بود که در عراق می زیست .

وی افزود: دوشنبه ۲۹ تیر ماه نیز یاد آور سالگشت پیام تاریخی حضرت امام در خصوص قطعنامه ۵۹۸ است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین تصریح کرد: امروز سه شنبه مصادف با ۳۰ تیر ماه نیز یاد اور حادثه خونین قیام مردم به رهبری آیت الله کاشانی است. در روزهایی که حکومت پهلوی، مصدق را از دولت عزل کرده بود و مردم در قیامی خونین به رهبری آیت الله کاشانی مصدق را به حکومت باز گرداندند.

چمران در ادامه افزود: با وجود اینکه زنده نگاه داشتن تاریخ انقلاب و مبارزات مردمی با حکومت پهلوی و اربابان امریکاییش باید دارای اهمیت باشد اما متاسفانه شاهد هستیم قبور شهدای ۳۰ تیر در ابن بابویه از شرایط خوبی برخوردار نیست و به نوعی این شهدا در آنجا غریب هستند.

وی در ادامه یاد آور شد : روز ۳۱ تیر ماه نیز سالروز درگذشت مصلح و متفکر بزرگ جهان اسلام سید جمال الدین اسد آبادی است که همگان بر خدمات وی به دنیای اسلام واقفید. میرزا رضا کرمانی که ناصر الدین شاه را ترور کرد از جمله یاران و پیروان سید جمال الدین اسد آبادی بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *