شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

از مصرف بشکه‌های نفت تا مرگ جانوران

شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۹
کد مطلب: 369936
در مطالعه ای که در سال ۱۹۷۵ انجام گرفت نشان داد که نزدیک به ۴۰۰۰ تن ضایعات پلاستیکی هر ساله وارد اقیانوس می‌شوند و شاید بتوان دلیل اینکه چرا زمین هم اکنون ازکیسه های پلاستیکی اشباع نشده است را فهمید.
به گزارش جهان به نقل از دانا، روز ۲۱ تیرماه روز جهانی بدون نایلون است که در پی تولید بیش از حد زباله های نایلونی در جهان است، نام‌گذاری شده است.

انجمن حفاظت از محیط زیست امریکا اعلام کرد که هر ساله ۵۰۰ میلیارد تا ۱ تریلیون کیسه پلاستیکی در جهان مصرف می‌شود که تنها یک درصد از کل کیسه های تولیدی بازیافت می‌شوند.

جالب است بدانیدکه هزینه بازیافت یک تن پلاستیک۴۰۰۰دلار است؛ در حالی که این پلاستک بازیافتی را تنها می‌توان به قیمت ۳۲ دلار فروخت.

با اشاره به این موضوع می توان به این نتیجه رسید که حتی بازیافت نایلون برای بازیافت کنندگان مقرون به صرفه نیست و تنها راه رهایی از نایلون ها، استفاده نکردن یا استفاده کمتر از نایلون ها و مواد پلاستیکی در زندگی روزمره است.

چه بلایی بر سر نایلون ها می آید؟

در مطالعه ای که در سال ۱۹۷۵ انجام گرفت نشان داد که نزدیک به ۴۰۰۰ تن ضایعات پلاستیکی هر ساله وارد اقیانوس می‌شوند و شاید بتوان دلیل اینکه چرا زمین هم اکنون ازکیسه های پلاستیکی اشباع نشده است را فهمید.

با این حال به نظر می رسد به زودی اقیانوس ها مملو از پلاستیک شوند و پلاستیک ها هرگز در طبیعت جذب نشوند.

کیسه‌های پلاستیکی از طریق فاضلاب‌ها به سوی دریاها حرکت می‌کنند به طوری که کیسه های پلاستیکی ۱۰ درصد زباله های سواحل امریکا را شامل می‌شود.

تصور همه ما این است که پلاستیک ها تجزیه نمی شوند و در طبیعت باقی می مانند؛ اما خطر بزرگتر این است که کیسه های پلاستیکی به مرور زمان به قطعات کوچکتر و سمی تر پلی مری تبدیل می‌شوند.

این مواد پلی مری نه تنها تجزیه نشده بلکه سرانجام موجب آلودگی خاک و آب شده و وارد زنجیره غذایی حیوانات می شود.

گفته شده است نزدیک به ۲۰۰ گونه از دلفین ها، وال ها و لاک پشت‌ها هر ساله گرفتار کیسه های پلاستیکی می‌شوند که خوردن این پلاستیک ها و یا گرفتاری در دام آنها در نهایت باعث مرگ حیوانات می شود.

اگر هر کدام از ما از کیسه های پارچه ای استفاده کنیم، معادل استفاده از ۶ کیسه نایلونی در هفته صرفه جویی می‌شود که این رقم در ماه معادل ۲۴ کیسه نایلونی در ماه و ۲۸۸ کیسه در سال می شود.

یعنی به طور متوسط اگر یک انسان در طول هفته از ۶ کیسه نایلونی چشم پوشی کند در طول عمر خود معادل ۲۲۱۷۶ کیسه پلاستیکی صرفه جویی می کند.

و اگر از هر ۵ نفر ۱ نفر در کشورمان از کیسه پارچه ای به جای کیسه های پلاستیکی استفاده کند معادل ۱,۳۳۰,۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰ کیسه پلاستیکی در طول عمر متوسط یک انسان صرفه جویی می شود.
طی سالهای گذشته بنگلادش استفاده از کیسه های پلاستیکی را ممنوع کرده است.

همچنین چین استفاده از کیسه های پلاستیکی رایگان را ممنوع کرده و ایرلند با اعمال مالیات بر کیسه های پلاستیکی در سال ۲۰۰۲ استفاده از ان را به میزان ۹۰ درصد کاهش داد.
کشور رواندا نیز در سال ۲۰۰۵ استفاده از کیسه پلاستیکی را ممنوع کرد.

کانادا، هند،افریقای جنوبی، تانزانیا،کنیا، تایلند و سنگاپور هم استفاده از کیسه پلاستیکی را ممنوع و یا در حال ایجاد مقدمات لازم برای اجرای این قانون هستند.
در مارس ۲۰۰۷ سان فرانسیسکو اولین شهر امریکا در اعمال قانون ممنوعیت استفاده از کیسه پلاستیکی بود.

شهرهای اولکند و بوستون نیز در حال مقدمات لازم برای اجرای این قانون هستند.
موضوع مهم دیگر این است که کیسه های خرید پلاستیکی از مواد پلی اتلینی که از مشتقات نفتی است به دست میاید ساخته می شود.

در نتیجه این سخن می توان اشاره کرد که مصرف کمترکیسه های پلاستیکی، وابستگی به نفت را کاهش می‌دهد که چین با اعمال قانون ممنوعیت استفاده از کیسه های پلاستیکی رایگان ۳۷ میلیون بشکه نفت در سال صرفه جویی می‌کند.

با عدم استفاده از کیسه های پلاستیکی نه تنها در مصرف این مواد صرفه جویی کرده ایم بلکه بشکه های نفت کمتری را از دست داده ایم و به محیط زیستمان هم اسیب نرسانده ایم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *