جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

پایان بلاتکلیفی ۳۵ ماهه خانه سینما

شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب: 409931
آیا این هفته خانه سینما پس از حدود ۳۵ ماه از بلاتکلیفی خارج می‌شود؟ پاسخ این پرسش روز دوشنبه با برگزاری انتخابات مجمع عمومی خانه سینما مشخص خواهد شد، انتخاباتی که رئیس سازمان سینمایی کشور با تمام توان از آن دفاع می‌کند.
به گزارش جهان به نقل از جام جم، آیا این هفته خانه سینما پس از حدود ۳۵ ماه از بلاتکلیفی خارج می‌شود؟ پاسخ این پرسش روز دوشنبه با برگزاری انتخابات مجمع عمومی خانه سینما مشخص خواهد شد، انتخاباتی که رئیس سازمان سینمایی کشور با تمام توان از آن دفاع می‌کند و می‌گوید کاملا قانونی است.

داستان خانه سینما از ظهر چهارشنبه چهاردهم دی ماه ۱۳۹۰ آغاز شد یعنی زمانی که برای اولین بار خبر انحلال این خانه به طور رسمی اعلام و رسانه ای شد، روز یکشنبه شانزدهم تیرماه ۹۲ هم تیتر اول خیلی از روزنامه ها دستور محمود احمدی نژاد برای لغو انحلال خانه سینما بود که البته به مرحله اجرا نرسید و سپس در دولت فعلی و همزمان با روز ملی سینما (شهریور ۹۲) این خانه به صورت نمادین از سوی حجت الله ایوبی و جمعی از سینماگران درهایش گشوده شد، اما این پایان ماجرا نبود، سال پیش همین موقع ها قرار بود انتخابات مجمع عمومی خانه سینما برگزار شود ولی به دلیل غیرقانونی بودن انتخابات و ثبت نشدن صنوف، انتخابات برگزار نشد و هیات مدیره قبلی در تصمیمی که همراه با شگفتی بود، یک سال دیگر ابقا شد.

حالا دوشنبه که از راه برسد قرار است انتخاباتی برگزار شود که مهم ترین مقام سینمایی کشور برخلاف سال گذشته بشدت پشت آن ایستاده است، حجت الله ایوبی چهارشنبه شب در مراسم تجلیل از اعضای هیات انتخاب و داوری جشنواره فیلم فجر به صراحت و خطاب به برخی مخالفان و منتقدان این چنین گفت: آنهایی که نگران قانون اند، نگران نباشند و هیچ اقدام غیرقانونی اتفاق نخواهد افتاد.

او افزود: متاسفانه عده ای که سوابق شان بی قانونی را نشان می دهد، اضطراب ایجاد می کنند و دم از بی قانونی می زنند.

ایوبی با لحنی که کمتر از او سراغ داریم با اشاره به برخی اختلاف های موجود در درون سینما ادامه داد: ما می توانیم مختلف باشیم، اما باهم باشیم، سال ۹۳ سال صبر و سکوت بود و سال ۹۴ سال صبر است، اما سکوت را خیلی قول نمی دهم.

اما انتخابات قانونی چه ویژگی هایی باید داشته باشد، نخستین مساله به اساسنامه خانه سینما بازمی گردد، نکته ای که آن را با حجت الاسلام احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در میان گذاشتیم، او در این رابطه گفت: سال گذشته اساسنامه خانه سینما، اصلاح و نوشته شد و برای همین موضوع دو نفر از اعضای کمیسیون بر اساسنامه جدید نظارت داشتند.

سالک اساسنامه جدید را نه تنها قانونی بلکه مفید و خوب ارزیابی کرد و افزود: مبنای انتخابات هم همین اساسنامه است و امیدوارم کاملا قانونی انجام شود.

اما نکته دیگری که ارتباط مستقیم با انتخابات روز دوشنبه خانه سینما دارد، مساله صنوف است، صنوفی که روال قانونی ثبت را گذرانده باشند، سالک اما در این رابطه گفت: اگر تمام صنوف روال ثبت قانونی را طی نکرده باشند، قطعا انتخابات غیرقانونی است و نباید برگزار شود.

اما مساله ثبت قانونی صنوف در فاصله یکی دو روز مانده به انتخابات تعریف ها و تعبیرهای متفاوتی را به همراه داشته است، برخی معتقدند که صنوف باید در قالب موسسه فرهنگی و هنری از وزارت ارشاد مجوز گرفته باشند، برخی دیگر می گویند این صنوف در وزارت کار مراحل ثبت خود را پشت سر گذاشته اند و گروهی دیگر از یک توافق ضمنی میان خانه سینما و وزارت ارشاد سخن می گویند. اما این تردیدها را تا این لحظه هیچ کس به صورت شفاف پاسخ نداده است، فرهاد توحیدی به عنوان سخنگوی خانه سینما، گوشی اش را خاموش کرده است و هنگامی که با امیر اثباتی دیگر عضو هیات مدیره خانه سینما تماس می گیریم، فقط تاکید می کند که همه چیز قانونی است و روز انتخابات گزارشی مفصل درباره چگونگی قانونی بودن صنوف قرائت خواهد شد.

در مجمع عمومی خانه سینما نمایندگان ۳۱ صنف حضور خواهند داشت و اولین دستور جلسه انتخابات بررسی گزارش عملکرد و مسائل مالی خانه سینما خواهد بود، براساس آنچه پیش از این اعلام شده است، حدود ده نفر برای عضویت در هیات مدیره خانه سینما تاکنون اعلام نامزدی کرده اند که اسامی آنها تا لحظه این گزارش مسکوت مانده و در اختیار رسانه ها قرار نگرفته است.

باید تا ساعت ۱۷ روز دوشنبه یازدهم اسفند منتظر ماند و دید آیا ۳۵ ماه بلاتکلیفی مهم ترین نهاد صنفی جامعه هنری کشور بالاخره به پایان می رسد یا خیر؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *