چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰
تحلیل یک روزنامه آلمانی از ولی‌عهد متوفی سعودی

شاهزاده نایف چهره‌ای عامل سرکوب معترضان

شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۱۶
کد مطلب: 228833
ساعتی پیش رسانه‌های سعودی خبر مرگ نایف بن عبدالعزیز،‌ ولی‌عهد عربستان اعلام کردند. ولی‌عهدی که به خاطر دیدگاه‌ها مواضع محافظه‌کارانه‌اش به مراتب منفورتر از ملک عبدالله در عربستان بود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، پس از مرگ "سلطان بن عبد العزیز"، ولی‌عهد سابق عربستان در یکم آبان سال گذشته، ملک عبد الله پادشاه عربستان در حکمی " نایف بن عبدالعزیز" را به ولی‌عهدی جدید خود و جانشین سلطان بن عبدالعزیز، ولی‌عهد متوفی عربستان برگزید.

انتخاب نایف به ولی عهدی

ملک عبدالله این حکم را به "شورای بیعت" عربستان ابلاغ کرد که مسئول تعیین جانشین برای ولی‌عهد متوفی است و نایف را با حفظ سمت وزیری کشور به عنوان ولی‌عهد و معاون نخست‌وزیر عربستان تعیین کرد.

نایف پیش از احراز منصب ولی‌عهدی عربستان به عنوان معاون دوم نخست ‌وزیر و وزیر کشور عربستان مشغول فعالیت بود.

نایف بن عبدالعزیز که در سال ۱۹۳۳ در شهر طائف به دنیا آمده بود، ادعا می‌کرد که حملات گسترده‌ای را علیه شبه ‌نظامیان القاعده در عربستان فرماندهی کرده است.

انتخاب وی به عنوان ولی‌عهد عربستان پس از پایان سه روز عزای عمومی به دلیل مرگ سلطان بن عبد العزیز انجام شد و گفته شده که وی تا پیش از این انتصاب بر سازمان‌دهی مراسم حج و همچنین ریاست عملیات هماهنگی امنیتی با یمن و دیگر کشورها برای توقف عبور و مرور غیرقانونی و قاچاق سلاح و مواد مخدر نیز نظارت داشته است.

تحلیل یک روزنامه آلمانی از شخصیت نایف

پایگاه اینترنتی روزنامه آلمانی "تسایت" هنگامی که نایف به ولی‌عهدی عربستان سعودی انتخاب شد، در تحلیلی از شخصیت وی چنین نوشت: "ملک عبدالله،‌ پادشاه ۸۸ ساله عربستان سعودی به تازگی برادر ناتنی خود شاهزاده نایف بن عبدالعزیز را در ۷۸ سالگی به عنوان ولی‌عهد و جانشین خود برگزید. این انتخاب هیچ کس را در این کشور شگفت‌زده نکرد، چون شاهزاده نایف دومین مرد قدرتمند عربستان شمرده می‌شد. با این همه او که از ۳۶ سال پیش تاکنون به اداره وزارت کشور عربستان مشغول است، چهره‌ای ناآرام و جنجالی در خاندان سعودی و عربستان به شمار می‌آید".

سرکوبگر شیعیان عربستان

تسایت در ادامه می‌افزاید: "نایف بر خلاف ملک عبدالله که همواره تلاش دارد با مصالحه و آرامش کارها را پیش ببرد، مردی فتنه‌انگیز است. محافظه‌کاران سنتی و روحانیون و پلیس مذهبی نایف را بسیار دوست دارند، در مقابل فمینیست‌ها، فعالان شیعه و آزادی‌خواهان سعودی در کنار فعالان حقوق بشر هرگز با او کنار نیامده و از او خوششان نمی‌آید".

این پایگاه خبری آلمانی می‌نویسد: "شاهزاده نایف به عنوان وزیر کشور مسئول اصلی برخورد شدید پلیس با راهپیمایان و معترضان شیعه شناخته می‌شود، همان‌هایی که با الهام از بهار عربی در ماه‌های گذشته در مناطق شرقی به مخالفت با سیاست‌های آل سعود برخاسته‌اند".

تسایت می‌افزاید: "اگرچه شیعیان در عربستان اقلیت جمعیتی هستند، ولی از آنجا که این اقلیت به شکلی ویژه در مناطق نفت خیز عربستان ساکن هستند،‌ خاندان سلطنتی به اعتراض‌های آنها بسیار حساس است و اعتراض‌های آنها را با واکنش بسیار تند پاسخ می‌گوید که در راس سرکوب‌کنندگان خاندان آل سعود باید از نایف نام برد".

چهره ضد اصلاحات نایف

سپس تسایت با اشاره به ناراحتی جسمانی ملک عبدالله می‌نویسد: "نایف امید بسیار دارد که جای عبد الله را بگیرد، وی به شدت با تغییرات و اصلاحات صورت گرفته توسط ملک عبدالله که در سال‌های اخیر در نظام آموزشی این کشور برای دختران ایجاد شده به شدت مخالف است و باید او را از جمله مخالفان اشتغال و رانندگی زنان برشمرد".

این روزنامه آلمانی تاکید می‌کند که نایف همچنین مخالف سرسخت گسترش مشارکت سیاسی همگانی مردم در تصمیم‌گیری‌های سیاسی است. او همچنین به محافظه‌کاری و مخالفت با اصلاحات سیاسی و اجتماعی در کشورش شهرت داشت و همواره با انتخابات و تشکیل مجلس قانونگذاری انتخابی و اعطای حقوق سیاسی و اجتماعی به زنان مخالفت می‌کرد.

زندگی شخصی نایف

شاهزاده نایف، برادر ناتنی ملک عبدالله پادشاه کنونی عربستان سعودی بود و به مدت ۳۷ سال مقام وزارت کشور را نیز به عهده داشت.

نایف پسر بیست و سوم ملک عبدالعزیز، بنیانگذار عربستان سعودی بود، وی تحصیلات خود را در مدرسه دربار سلطنتی به پایان رساند و به حکم پدرش، فرماندار منطقه ریاض شد و پس از آنکه ۱۸ سال در این سمت باقی ماند، معاون وزیر کشور و ۴ سال بعد وزیر کشور عربستان شد و تا پایان عمر در این مقام باقی ماند.

نایف سه بار ازدواج کرد که ازدواج اول و سوم او به جدایی انجامید، از او شش دختر و چهار پسر باقی مانده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *