سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱

ادامه حملات به مردم پس از توافق

سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب: 381833
یک مقام یمنی روز دوشنبه گفت که با جمع آوری ۲۰۰ جسد دیگر از خیابان های صنعا پایتخت یمن - شمار قربانیان درگیری های این کشور در یک هفته اخیر- به ۳۴۰ تن رسید. پس از توافق میان دولت و انقلابیون نیز، یک تروریست وهابی خود را در میان مردم منفجر کرد.
به گزارش جهان به نقل از شبکه خبر، وزات بهداشت یمن اعلام کرد ، درپی درگیری های یک هفته اخیر بین مخالفان و شبه نظامیان مورد حمایت دولت بیش از سیصد تن کشته شده اند.

مدیرکل امداد و کمکهای اضطراری وزارت بهداشت یمن گفتَ: روز دوشنبه ۲۰۰ جسد دیگر از قربانیان درگیری های اخیر ، از خیابان های صنعا جمع آوری شد تا شمار قربانیان درگیری های یک هفته اخیر میان جنش انصار الله و حزب وحدت که از حمایت ارتش برخوردار ا ست به ۳۴۰ تن برسد .

دراین درگیری ها حدود ۴۶۰ تن نیز زخمی شده اند.

درگیر های مخالفان یمنی که خواستار کناره گیری دولت و بازگشت یارانه های سوخت هستند، با ارتش و گروه های تکفیری وابسته به عربستان، پس از یک ماه و با امضای توافقنامه سیاسی صلح بین رئیس جمهور یمن و جنبش انصار الله به پایان رسید. در این توافقنامه تشکیل دولتی قدرتمند و توقف فوری درگیری ها پیش بینی شده است.

برخی گزارش ها حاکی است که پس از امضای این توافقنامه تنش های پراکنده ای در صنعا روی داد . به گزار منابع خبری یمنی ، عصر دیروز یک عامل انتحاری خود را با خودرو بمب گذاری شده در تجمع طرفداران جنبش انصار الله در استان صعده یمن منفجر کرد که براثر آن دست کم ۶ تن کشته و شماری زخمی شدند. با وجود خشونت های پراکنده ، مردم یمن امیدوارند با توافق بدست آمده ، آرامش در این کشور برقرار شود .

* اجساد هنوز جمع آوری نشده اند

مقامات وزارت بهداشت یمن افزودند: هویت بسیاری از جنازه های کشف شده ،چون چندین روز در سطح شهررها شده بودند، دشوار است.

"احمد الحمدانی " یک شهروند ساکن صنعا- می گوید که او نیز جسدهای بدون دست و پایی را دیده است که نیروهای صلیب سرخ از محله ای که وی در آن زندگی می کند- جمع آوری کرده اند.

علی ساریه مدیرکل امداد و کمکهای اضطراری وزارت بهداشت نیز گفت:« نیروهای این وزارتخانه ۴۶۱ مجروح را در این دوره به بیمارستانهای پایتخت و استان صنعا منتقل کرده اند.»

* امید به توافقنامه و تسلیم شدن دولت

با گذشت بیش از یک ماه از بحران سیاسی در یمن، سرانجام دولت و مخالفان با نظارت سازمان ملل توافقنامه صلح امضا کردند. در این توافقنامه که در صنعا و در حضور رئیس جمهور و نمایندگان جنبش انصار ا... امضا شد، تشکیل دولتی قدرتمند و توقف فوری درگیری ها پیش بینی شده است.

* موضع ایران

سخنگوی وزرات امور خارجه کشورمان نیز ضمن استقبال از توافق حاصله بین معترضین و دولت یمن، این توافق را مرهون هوشمندی مردم یمن و خویشتنداری دولت، احزاب و جریان های سیاسی و اجتماعی آن کشور در روند اعتراض های اخیر دانست. همچنین بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل نیز با استقبال از امضای توافقنامه آتش بس در یمن، این توافقنامه را «گامی مثبت» برای آینده این کشور دانست.

* حمله انتحاری وهابی ها پس از توافق

افراد محلی اعلام کردند که یک عامل انتحاری از اعضای القاعده با یک خودرو بمب گذاری شده به مرکزمربوط به گروه انصارالله در منطقه "البقع " استان صعده حمله کرده است.

به گفته منابع محلی - این حمله تروریستی به کشته و زخمی شدن تعدادی از طرفداران گروه انصارالله منجر شده است. جزئیات بیشتری از تعداد زخمی ها و کشته های این انفجار منتشرنشده است.

به گزارش پایگاه خبری "عدن الغد"- این عامل انتحاری عصر دوشنبه با خودرو بمب گذاری شده یک ایست بازرسی مربوط به گروه الحوثی را مورد حمله قرار داد.

هنوز هیچ گروهی مسوولیت این انفجار را برعهده نگرفته است ولی خبرها ازانجام این حمله توسط نیروهای القاعده حکایت دارد.

عصر امروز رسانه های یمنی محل وقوع این انفجار را استان "صعده " اعلام کرده بودند.

* بی اعتمادی مردم به دولت

گروه انصارالله یمن اعلام کرد انقلابیون تا تشکیل دولت جدید براساس توافقنامه امضا شده با رئیس جمهوری و تحقق همه خواسته های ملت در صحنه می مانند.

"محمد عبدالسلام " سخنگوی این گروه روزدوشنبه درگفت و گو با شبکه "المنار" لبنان افزود: سازمان القاعده از طریق اخوان المسلمین یمن دردولت پیشین نفوذ کرده بود.

وی ادامه داد: کشورهای بسیاری تلاش کردند تا یمن از دولتی که حاصل طرح کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بود و خواسته های ملت را دور زده و برموج انقلاب سال ۲۰۱۱ سوار شده بود نجات پیدا نکند.

عبدالسلام تصریح کرد: برخی از این کشورها نیز تلاش کردند از همان ابتدا درمسیر انقلابیون سنک اندازی و این حرکت را به شکست بکشانند.

سخنگوی گروه انصارالله گفت: اگراین جنبش از انقلابیون حمایت نمی کرد حکومت می توانست ده ها هزارنفر را بکشد زیرا از حمایت بین المللی برخورداربود.

وی توضیح داد: خارجی ها بیشتر از دشمنان داخلی از ملت یمن عصبانی هستند زیرا این ملت توانست خود را از هیمنه و سیطره خارجی ها رها کند عبدالسلام افزود: ملت یمن امروز می بیند که فریادش شنیده می شود و اعتراضش تاثیرگذاراست.

سخنگوی گروه انصارالله یادآورشد که این گروه چندین بار برای عربستان نامه نوشت که تا مطمئن باشد این حرکت قصد آسیب رساندن به هیچ کس راندارد.

وی گفت: یمن امکانات بسیاری از نفت - ساحل و نیروی انسانی دارد و ما می دانیم که چالش های آینده بزرگ تر از چالش های گذشته است زیرا این ملت دشمن دارد و این دشمنان نیز امکانات بسیاری دارند.

عبدالسلام افزود: دشمنان یمن القاعده و تکفیری ها را به کار می گیرند واین ها همان کسانی بودند که در استان "جوف " با آن ها درگیری داشتیم.

رئیس جمهوری یمن شنبه شب پس از بیش ازدوماه از اعتراضات مردمی با پذیرش شروط مخالفان دولت با آن ها توافقنامه امضا کرد.

سخنگوی گروه انصارالله یمن گفت که ملت یمن همانطور که درامور داخلی کسی دخالت نمی کند- اجازه دخالت خارجی در کشورش را نیز نمی دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *