شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

هشداراحمدی‌مقدم درموردنگهداری ارزدرمنازل‬

چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب: 247832
فرمانده نیروی انتظامی گفت: نگهداری مبالغ هنگفت طلا و ارز در خانه ها با توجه به احتمال سرقت خطرناک است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، سردار اسماعیل احمدی مقدم صبح چهارشنبه در حاشیه مراسم رونمایی از تجهیزات جدید تشخیص هویت و آغاز به کار تیم های بررسی صحنه جرم پلیس آگاهی تهران اظهار داشت: امروز واحد جدید صحنه جرم تجهیز شد. با روزآمدی و حرفه ای شدن با به کارگیری روش های علمی و ابزارهای روز سرعت کشف را افزایش دهد دیگر باید با روش های علمی و ابزارها جرم را کشف کرد چرا که دیگر با روشهای فشار و اقرار نمی توان از مجرمان اعتراف گرفت ضمن اینکه این روش ها در نیروی انتظامی مردود است.

وی ادامه داد: بسیاری فکر می کنند پلیس تنها در صحنه های قتل از این اکیپ ها استفاده می کند و در مورد سرقت موضوع را خیلی ساده می گیرد در حالیکه ما با استفاده از شگردها و آثار باقیمانده در صحنه سرقت ها آنها را کشف می کنیم.

به گفته فرمانده نیروی انتظامی تیم های بررسی صحنه جرم می توانند حتی آثار قدیمی به جای مانده در صحنه جرم را کشف و از آنها نمونه برداری کنند. امروز در مرکز تحقیقات کاربردی پلیس تشخیص هویت اقدامات خوبی انجام شده است و مواد شیمیایی و روزآمد باعث شده است که جرم ها کشف شود.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به کاهش جرایم جنایی و جرم های خشن اظهار داشت: امروز ۹۰ درصد جرایم جنایی کشف می شود در حالیکه کشف گروگانگیری به صد در صد رسیده است. همچنین بالای ۹۰ درصد از قتل های رخ داده در کشور کشف می شود که این یک آمار بسیار خوبی است و می توان آن را رکوردی جهانی دانست البته بسیاری از قتل ها نیز توسط ماموران کشف می شود اما تا زمانی که پرونده آن در قوه قضائیه بسته نشود و از سوی قاضی حکم صادر نشده باشد آن را کشف شده نمی دانیم.

به گفته احمدی مقدم با تجهیز و به کارگیری تیم های بررسی صحنه جرم این افراد باز می توانند روزانه ۱۲۰۰ ماموریت انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه کارگروه ویژه ای در مورد بازار ارز تشکیل شده است، افزود: دو نفر از فرماندهان نیروی انتظامی با اختیار تام دراین کارگروه حضور دارند و قرار است تمام اطلاع رسانی ها توسط این کارگروه انجام شود. پلیس نیز اعلام کرده است که آمادگی برخورد با اخلالگران اقتصادی را دارد و می تواند به سرعت با این افراد برخورد کند. همچنین دستگاههای امنیتی و قضایی نیز به همراه برخی از ستادهای اداری مانند تعزیرات و اصناف نیز در این کارگروه حضور داشته و ماموریت هایی را برعهده دارند.

فرمانده نیروی انتظامی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد ارزش مادی پرونده هایی که از سوی پلیس رسیدگی می شود، افزود: در گذشته ارقام زیر ۱۰۰ هزار تومان را پرونده های خرد و بالای ۱۰۰ هزار تومان را جرایم عمده محسوب می کردیم البته باید این ارقام تغییر کند چرا که ما روی پرونده های بزرگ تر تمرکز کرده ایم. پلیس در سرقت های خرد از مجرم به جرم می رسد به صورتی که وقتی پرونده جرم خردی همانند سرقت لوازم داخل خودرو ثبت می شود این اطلاعات در بانک پلیس ذخیره شده و هنگامی که باند سرقتی متلاشی و متهمان آن دستگیر می شوند از مجرم به جرم های رخ داده می رسیم. بسیاری از کشفیات ما حتی به پلیس گزارش نشده است.

احمدی مقدم تصریح کرد: می توان به جرات گفت که امروز میزان کشف جرایم ما به ویژه جرایم خشن بین ۹۰ تا صد در صد است. این در حالی است که قاطعیت پلیس و برخورد مناسب و سریع دستگاه قضا به همراه بهبود فرهنگ عمومی کشور باعث کاهش جرایم شده است.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات کشف جرم عدم درج اطلاعات بیومتریک افراد است، تصریح کرد: اگر اطلاعات بیومتریک همانند اثر انگشت و DNA در کارت ملی و شناسنامه ثبت شود دیگر امکان جعل و استفاده همزمان چند نفر از یک هویت به صفر می رسد. باید قوانین کشور این الزام را به وجود آورد و تجهیزات و سامانه ها نیز تغییر کند.

وی در خصوص نگهداری پول، ارز و سکه توسط مردم در خانه هایشان گفت: برخی از مردم احساس می کنند که سرمایه نقد آنها مورد آسیب قرار می گیرد به همین دلیل به بازار هجوم آورده و سعی می کنند پول خود را تبدیل به دلار یا طلا کنند که این عامل باعث می شود وضعیت بازار ملتهب شود. مردم باید از هجوم آوردن به بازارها پرهیز کنند البته بر اساس برآوردها مبالغ زیادی طلا و ارز در منازل وجود دارد که آن نیز می تواند خطرات زیادی را به وجود آورد. این موضوع باعث بلوکه شدن سرمایه کشور در خانه ها می شود. دولت بر اساس یک سیاست اقتصادی باید راهکارهایی را ارائه دهد که مردم به سمت بازار ارز و طلا هجوم نیاورند البته دولت می تواند اموال را برای توسعه کشور از میان مردم جمع آوری کرده و بر اساس روش های اقتصادی تسهیلاتی را به مردم بدهد ضمن اینکه این کار باعث جلوگیری از سرقت اموال مردم می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *