پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

گزارشی از میراث ماندگار آیت‌الله مهدوی‌کنی

جمعه ۲ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب: 387639
برخی دانشگاه امام صادق(ع) را شبیه دانشگاههایی همچون هاروارد می‌دانند چرا که بسیاری از سیاستمداران از دانشگاه امام صادق(ع) فارغ‌التحصیل شده‌اند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، آیت‌الله مهدوی‌کنی یار صدیق امام بود و مبارزی نستوه. او را به خاطر مبارزات سیاسی و تلاش‌هایش برای جان گرفتن نهال نوپای انقلاب اسلامی می‌شناختند اما مبارزات سیاسی و تلاش برای ماندگار کردن انقلاب نوپای اسلامی، تنها فعالیت‌های آیت‌الله مهدوی‌کنی در کارنامه درخشانش در طول دوران انقلاب نبود. او که از کلاسهای درس و مدرسه و حوزه علمیه به سمت مبارزات سیاسی رفته بود، می‌دانست انقلاب جز با پیشرفت علمی و معنوی ماندگار و جاویدان نخواهد شد. به همین خاطر هم اولویت اصلی خود را به تأسیس دانشگاه و حمایت از دانشجویان ممتاز و نمونه اختصاص داد.

آیت‌الله مهدوی‌کنی را می‌توان از نمونه‌های فعالین سیاسی در کشور دانست که زمانی که پس از سال‌ها خدمت ماندگار به نظام جمهوری اسلامی، با مردم وداع کرد، نه تنها فعالان سیاسی و مسئولان نظام اسلامی، بلکه هزاران دانشجو و فارغ التحصل نمونه نیز با او و پیکرش وداع کردند.

دانشگاه امام صادق (ع) همانطور که بسیاری از شخصیت‌های برجسته نظام طی چند روز گذشته اشاره کرده‌اند، یکی از مهم‌ترین و ماندگارترین میراث آیت‌الله مهدوی‌کنی برای ایران و نظام جمهوری اسلامی و مردم بوده است. در ابتدای انقلاب ضرورت آموزش و به کار گیری نیروهای متدین و انقلابی و البته کارکشته و آموزش دیده به شدت نیاز می‌شد و بدین ترتیب دانشگاه امام صادق با هیات امنایی تعدادی از شخصیت‌های بزرگ و انقلابی کشور به محل آموزش تخصصی نیروهای انقلابی برای اداره کشور تبدیل شد. از میان فارغ التحصیلان این دانشگاه، تعداد زیادی از نمایندگان مجلس، وزرای دولت، شخصیت‌های تأثیر گذار سیاسی و همچنین مدیران میانی را می‌توان مشاهده کرد که طی این سال‌ها مشغول خدمت به کشور بوده‌اند.

دانشگاه امام صادق از نظر آموزشی سیستمی جدید را برای اولین بار در کشور اجرایی ساخت که از جمله آن می‌توان به تلفیق روش‌های تدریس در حوزه‌های علمیه و همچنین مجامع دانشگاهی اشاره کرد. این سیستم به قدری با موفقیت همراه بود که توانست نیروهای آگاه و متدین و کارشناس علمی زیادی را به جامعه تحویل دهد. نحوه گرفتن دانشجو و همچنین دروسی که باید برای گرفتن مدرک علمی‌اش بگذرانند به قدری حساب شده و در اغلب اوقات مشکل است که در بیرون از ایران این دانشگاه را از جهاتی مشابه دانشگاههای چون هاروارد می‌دانند که بسیاری از سیاستمداران آمریکایی از این دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند.

البته این دانشگاه تنها به مسائل علمی و یا مملکت داری نمی‌پردازد و تمام دانشکده‌های این دانشگاه با نام معارف اسلامی آغاز شده و بعد به رشته‌های علوم انسانی مد نظر برای اداره کشور می‌رسند. تمام دانشجویان باید تعداد واحدهای دانشگاهی بیشتری نسبت به سایر دانشگاه‌ها بگذرانند تا بتوانند مدرک تحصیلی خود را بگیرند و دروسی که باید علاوه بر متون درسی لازم در هر رشته گذرانده شوند، درس‌های مربوط به اندیشه‌های سیاسی و همچنین دروس مربوط به کتاب‌های استاد مرتضی مطهری است.

فارغ التحصیلان این دانشگاه معمولاً در رده‌های مختلف مدیریتی در کشور فعالیت کرده‌اند و طیف‌های مختلف فارغ التحصیلان از نظر عقاید سیاسی آنقدر متفاوت است که می‌توان این تفاوت‌ها را در میان افراد شناخته شده در فضای سیاسی کشور به خوبی مشاهده کرد.

شاید برای کسانی که آشنایی چندانی با فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق نداشته باشند، جالب باشد که نام افرادی چون سعیدجلیلی (دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی)، حجت الاسلام احمد علم الهدی (امام جمعه مشهد)، مصطفی پورمحمدی (وزیر دادگستری)، حسین بشیریه (پایه گذار جامعه‌شناسی سیاسی در ایران)، سعید حجاریان، محسن کدیور، حسام الدین آشنا، علی صالح آبادی (رئیس سازمان بورس)، محسن اسماعیلی، عبدالله رمضان‌زاده، روح الله احمدزاده کرمانی (استاندار پیشین شیراز)، کاظم جلالی (نماینده مجلس و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس) عبدالله رمضان‌زاده سخنگوی دولت خاتمی، مصطفی کواکبیان (دبیر کل حزب مردمسالاری) و سیدمحمد حسینی (وزیر ارشاد سابق) همه تنها زمانی در یک جا قرار می‌گیرد که نام دانشگاه امام صادق در میان باشد.

تعداد قابل توجهی از مدیران میانی و مجریان شبکه‌های تلویزیونی در صدا و سیما نیز از فارغ التحصیلان این دانشگاه هستند در این میان چهره‌های بیشتر شناخته شده، علی درستکار مجری برنامه «این شب‌ها» و وحید یامین‌پور مجری پیشین برنامه «دیروز، امروز فردا» از جمله این افراد هستند.

در میان روزنامه نگاران نیز نام‌های آشنای زیادی را می‌توان دید که در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند. وحید جلیلی، فرید الدین حداد عادل، محمدحسین خوشوقت، مازیار بیژنی، مقداد نیلی، حسن روزی طلب، علی نادری، صمد حسن‌نیا(مدیرکل اقتصادی سابق فارس و سردبیر فعلی تسنیم) و مهدی فاطمی و مجید رفیعی و... همگی چهره‌های رسانه‌ای دانشگاه امام صادق هستند.

در میان اساتید این دانشگاه نیز اسامی خاصی وجود دارد که برای مردم شناخته شده‌تر هستند. از استاد فاطمی نیا، مدرس اخلاق در این دانشگاه گرفته تا غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و مدرس اقتصاد در این دانشگاه که معاونت پژوهشی این دانشگاه را نیز در کارنامه خود دارد، کسانی هستند که در این دانشگاه شاگردان زیادی را تربیت کرده‌اند. یکی از مسائل که در خصوص این دانشگاه بسیار جالب به نظر می‌رسد، تدریس کردن کسانی در کلاسهای این دانشگاه است که از لحاظ سیاسی و نظری چندان هم با سیاست‌های مرسوم پیش گرفته شده در این دانشگاه همخوانی ندارند. از میان این افراد می‌توان به چهره‌هایی مثل حسین بشیریه (بنیانگذار جامعه‌شناسی سیاسی)، سعید حجاریان، محسن کدیور و داوود هرمیداس باوند اشاره کرد. «مصطفی پورمحمدی»، سردار «رحیم صفوی»، داوود دانش جعفری، «حمید مولانا»، «غلامعلی حدادعادل» و «سعید جلیلی» و «احمد علم الهدی» از دیگر اساتیدی هستند که در این دانشگاه تدریس کرده‌اند.

از دیگر اساتید بسیار نامور این دانشگاه که در طی دوران شکوفایی این دانشگاه به تربیت دانشجویان می‌پرداختند می‌توان به مرحوم، آیت‌الله محمد باقر حکیم رییس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، آیت‌الله خزعلی، مرحوم علامه محمدتقی جعفری، آیت‌الله طاهری خرم آبادی، مرحوم آیت‌الله محمد رضا فاکر و آیت‌الله محمد علی تسخیری اشاره کرد.

طیف ‌های گوناگونی از سیاستمداران ایرانی فارغ التحصیل این دانشگاه هستند و این دانشگاه همچنان به رسالت خود در تربیت نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی و کارکشته و آموزش دیده ، پایبند است . به همین دلیل می توان با جرات گفت که دانشگاه امام صادق (ع) از ماندگار ترین میراث‌های آیت الله مهدی کنی برای ایران است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *