پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

اذعان‌فیگارو به روابط‌استراتژیک ایران‌وعراق

پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب: 387431
روزنامه فرانسوی فیگارو طی گزارشی سفر اخیر نخست‌وزیر جدید عراق به تهران را تلاش بغداد در راستای جلب حمایت سیاسی ایران برای مقابله و مبارزه با عناصر گروه تروریستی داعش ارزیابی کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، روزنامه فرانسوی فیگارو طی گزارشی به قلم «جورج مالبرونو» در تحلیل سفر اخیر «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق به تهران نوشت: مبارزه با داعش به عنوان دشمن مشترک ایران و عراق محور اصلی نخستین سفر نخست‌وزیر جدید عراق به کشور همسایه قدرتمند خود ایران بود.

دولت بغداد نیز همچون تهران از جمله اهداف اصلی تندوهای داعش است که از ماه ژوئن گذشته تاکنون عراق را تحت تصرف و اشغال خود در آورده‌اند. این در حالیست که طی روزهای اخیر و در آستانه نزدیک شدن به مراسم مذهبی عاشورای شیعیان که طی آن صدها هزار نفر از شیعیان گرد هم خواهند آمد حملات علیه پیروان علی در عراق تشدید شده است.

روز سه شنبه دستکم ۱۲ نفر در جریان دو حمله با خودروی بمب گذاری شده در منطقه شیعه نشین شمال غرب بغداد کشته شدند و یکروز پیش از آن نیز ۱۱ نفر دیگر در جریان یک انفجار مقابل مسجد بغداد جان خود را از دست دادند.

بدتر از همه آنکه روز دوشنبه گذشته عناصری با چهره های مبدل به کردهای عراق به شهر قره تپه در پنجاه کیلومتری مرز ایران در شمال عراق حمله کردند که طی آن ۱۵ نفر از جمله ۸ غیرنظامی و ۷ پیشمرگه کشته شدند.

پس از تکمیل دولت فراگیر عراق در اواخر هفته گذشته حیدر العبادی نخست وزیر جدید عراق روز سه شنبه با هدف جلب حمایت سیاسی تهران به ایران سفر کرد. ایران که هیچگونه عضویتی در ائتلاف بین‌المللی ضدداعش ندارد، از چندی پیش اقدام به تأمین تسلیحاتی کردهای عراق و اعزام مشاوران نظامی نزد نیروهای عراقی کرده، اما نیروهای عراقی نمی‌توانند در «رمادی» مرکز استان الانبار عراق نظیر دیگر مناطق شمال تکریت به تنهایی به مقابله با داعش بپردازند و نیاز به حمایت خارجی از این نیروها برای بازپس‌گیری مناطق اشغال شده از سوی داعش اجتناب‌پذیر است. این در حالیست که حیدر عبادی نخست‌وزیر جدید تحت حمایت روحانیون شیعه بانفوذ عراق روز دوشنبه گذشته بار دیگر مخالفت خود را با حضور نظامیان خارجی یک کشور ابرقدرت یا ائتلاف بین‌المللی در خاک عراق برای مبارزه با داعش اعلام کرد.

این روزنامه در پایان با اشاره به اینکه داعش اکنون تهدیدی مشترک برای ایران و عراق است، نوشته است که نخست‌وزیر جدید عراق در تلاش است تا توازنی میان ارتباط با ایران و روابط داخلی خود در عراق ایجاد کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *