جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۸
۴۳
"جهان نیوز" بررسی می‌کند:

کلید دولت روحانی در قفل رکود شکست/ رکود صنعت مسکن کشور را فلج کرده است

در انتظار تحقق یک وعده انتخاباتی
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب: 447830
تیم اقتصادی روحانی بعد از رای آوردن او تمرکز خود را برای تورم زدایی کمر شکن از اقتصاد کشور با حاکم نمودن رکود گذاشتند و اگر چه باعث مهار اسب سرکش تورم در ماه های اول شد، ولی رکود مایوس کننده را بر اقتصاد کشور و بازار ایرانی ها، حاکم نمود.
کلید دولت روحانی در قفل رکود شکست/ رکود صنعت مسکن کشور را فلج کرده است
گروه اقتصاد "جهان نيوز" ـ وعده برداشتن رکود از اقتصاد کشور که مردم را به طور گسترده در دو سه سال آخر دولت احمدی نژاد کلافه کرده بود، توانست به خوبی آرای خاکستری آنها را که تا روزهای آخر مردد در میان کاندیدای مورد علاقه خود در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بودند به سمت سبد رای روحانی حواله کند.

آرای روحانی را می توان سبد رای وعده های اقتصادی دانست و اصالت اقتصادی برای آن قائل بود. وعده هایی که مردم را بی پروا در روزهای آخر به سمت گزینه ای به اسم "شیخ حسن روحانی" سوق داد و با نسبت چند دهم درصدی باعث رای آوری او شد.

تیم اقتصادی روحانی بعد از رای آوردن او تمرکز خود را بر تورم زدایی کمرشکن از اقتصاد کشور با حاکم نمودن رکود گذاشتند و اگر چه موجب مهار اسب سرکش تورم در ماه های اول شد، ولی رکود مایوس کننده را بر اقتصاد کشور و بازار ایرانی ها، حاکم نمود.

"رکود تورمی" اقتصاد ایران را در برگرفته و این در حالی است که روحانی وعده داده بود رونق اقتصادی را به بازارها بازگرداند. رکود تورمی یعنی حالتی که قیمت‌ها بالا می‌رود و در کنارش هم نرخ بیکاری افزایش می یابد. آمارهای رسمی کشور نیز این نشانه‌ها را تایید می‌کند. در چنین شرایطی طبیعی است که درآمدهای بنگاه‌های اقتصادی کاهش یابد و حجم مالیات‌های اخذ شده تحت عنوان مالیات بر درآمد هم کمتر شود.

در این میان بسیاری از کارشناسان عوامل اقتصادی را تنها دلیل بروز رکود تورمی می‌دانند. ریشه‌های رکود تورمی در ویژگی‌های ساختاری هر اقتصاد، میزان کارآیی سیاست‌های پولی و مالی، ساختار بودجه‌ای دولت، میزان کشش‌پذیری سرمایه‌گذاری نسبت به نرخ بهره، چگونگی جانشینی جبری، الگوهای مصرف، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری و میزان نقش دولت در اقتصاد نهفته‌ است.

عواملی که در تشدید یا بروز این پدیده در برخی کشورها دخیل بوده‌اند همان عوامل به نوبه خود باعث مقابله و خروج از این وضعیت در کشورهای دیگر شده‌اند اما کارشناسانی هم هستند که عوامل سیاسی- اجتماعی را دامن‌زننده بحث رکود تورمی می‌دانند. این کارشناسان معتقدند که دلایل رکود توام با تورم هم اقتصادی است و هم سیاسی و اجتماعی. به اعتقاد آنها یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز رکود تورمی افزایش هزینه تولید است.

این در حالی است که با روی کار آمدن دولت یازدهم نیز برخلاف وعده های داده شده، دستورالعمل های دستوری مانند ابلاغ فرمول برای قیمت گذاری خودرو، اعلام آزاد شدن فروش مسکن مهر و آزادسازی نرخ بلیت هواپیماها ادامه دارد و از اجرایی شدن آنها خبری نیست که نیست.

وزیر اقتصاد دولت روحانی هنوز قول خروج از رکود را می دهد

در حالی که بیش از ۲۴ ماه از عمر دولت می گذرد، وزیر اقتصاد دولت روحانی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که در محل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران برگزار شد، اظهار کرد: دولت همچنان خود را مقید به کنترل نرخ تورم در سطح کنونی می‌داند، اما اولویت اصلی آن در نیمه دوم سال جدید اتخاذ تدابیری در جهت تسریع و فرایند خروج کامل اقتصاد کشور از رکود است.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل شرایط تحریم و انتظار بازار برای رفع آن در شرایط خاصی قرار داریم، اما در آینده نزدیک و پس از رفع تحریم‌ها، دولت قطعا سیاست ارز تک نرخی را اجرا خواهد کرد.

طیب نیا در عین حال خاطر نشان کرد: البته در حال حاضر نیز فاصله نرخ ارز مبادله‌ای و آزاد فاصله محدودی است، به طوریکه در وضعیت فعلی هم بازار در وضعیت نزدیک به تک نرخی قرار دارد و تفاوت موجود بیشتر به خاطر کیفیت ارز مبادله‌ای و آزاد است.

وی افزود: تلقی ما از نرخ مناسب ارز، نرخی است که متناسب با توانایی و ظرفیت بنگاههای تولیدی برای واردات کالاهای واسطه‌ای و محصولات تولیدی باشد.

وعده وزیر اقتصاد برای خروج از رکود در حالی بوده که عمق رکود در بخش مسکن، کشور را به عدم معامله در این بخش و خواب سنگین ملک های خالی از سکنه کشانده است و همه را به وعده کاذب پسابرجام سوق می دهد.

رکود در بازار مسکن با قدرت تر از همیشه در دولت روحانی

بازار مسکن نیز پس از روی کار آمدن دولت روحانی تا امروز همچنان وضعیت خوبی ندارد. هر چند که با روی کار آمدن حسن روحانی در همان ابتدای کار کمی تکان خورد، ولی به واسطه افزایش دستمزد و مصالح دوباره به وضعیت رکود تورمی بازگشت. مردم در حال حاضر و پس از گذشت نزدیک به ۳۰۰ روز از عمر دولت، قدرت خرید مسکن را ندارند و همین امر بازار مسکن را دچار رکود شدید کرده است.

از سوی دیگر دولتی ها هنوز طرح جایگزین مسکن مهر را به درستی معرفی نکرده اند و یک روز سخن از مسکن اجتماعی است و یک روز سخن از مسکن امید، همین امر موجب ابتر ماندن طرح ملی ای چون "مسکن مهر" شد. طرحی که هزاران میلیارد تومان از بودجه کشور را به خود تخصیص داد و به درستی داشت بخشی از گره های مشکل خانه دار شدن ایرانیان را باز می کرد. نیمه کاره ماندن تعداد زیادی از خانه های مسکن مهر آنها را عملا غیر قابل زندگی نموده و باعث تلف شدن هزاران میلیارد تومان در این طرح ملی شده است.

انداختن توپ رکود در بازار مسکن در زمین دولت قبلی چیزی نیست که بشود این روزها، از چشم مخاطبان پنهان داشت، ولی با این تفاسیر هنوز معلوم نیست تکلیف خانه دار شدن مردم چه می شود. البته بسیاری از کارشناسان هم معتقدند پایین آمدن نرخ مسکن در ابتدای کار دولت روحانی ناشی از همین نبود تقاضا در بازار مسکن بوده است نه سیاست های دولت یازدهم.

در هر حال آنچه مسلم است رکود هنوز هم دامن اقتصاد کشور را گرفته و حتی برجام نیز نتوانسته کلیدی برای قفل رکود در بازارهای اقتصادی کشور باشد و در ناموفق ماندن دولت در مهار رکود همین بس که اقتصادی ترین وزیر کابینه قول مجدد خروج از رکود را می دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


کلیدی که تاسیسات هسته ای و هوافضا و مسکن مهر و بازار بورس و کارخانجات سیمان و غیره رو قفل کرد !
Iran, Islamic Republic of
وقتي سياستهاي معجزه هزاره سوم تا دها سال قدرت و توان اقتصادي مردم رو عقب برده معلومه كه كسي قدرت خريد مسكن پيدا نميكنه
سرور
روحانی که دید به زعم شما احمدی نژاد همه چیز را خراب کرده است.پس چرا قول صد روزه داد.چرا گفت با کلیدش همه چیز را روبه راه می کند؟ این برای رای آوردن رییس دولت راستگویان بود یا واقعا فکر می کرد با امثال آ... می تواند مملکت را رونق بدهد.حالا که اشتباه کرده چرا عوض اش نمی کند.مگر در تیم دولت قحط الرجل است یا .... امثال شما چرا از رکود و بیکاری جوانان و ادامه فلاکت پیمانکاران حوزه راه و ساختمان دفاع می کنید.
اصلا قبلی بد این که خوب است چرا همان راه اشتباه را می رود.
کلید روحانی فقط می خواهد دهان منتقد و مخالف برنامه های اشتباه اقتصادی- سیاسی اش را ببندد.
آدم را یاد دورا سیاه پدرخوانده در دهه 70 می اندازد که مخالف او را دشمن پیغبر می گفتند.
قلندر ميرزا ⁉️
بابا ! بنده خدا كليد عمو پورنگ تودستش بود كه به هيچ دردى
نخورد !
تقصير خودشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ !
Iran, Islamic Republic of
خيلي جواب غير علمي و عاميانه اي بود.اين اتفاقات براساس سياست هايي است كه دولت ها اعمال ميكنند ركود يا تورم..د رهرحال تورم بهتر از ركود هست
کلید آقای روحانی فقط برای بستن قفل است نه باز کردن ! برای باز کردن قفل ها نیاز به کلید دیگری است و رییس‌جمهور دیگزی است ۰۰۰
اين ركود حاصل سياستهاي معجزه هزاره سوم و افزايش يك شبه بي سابقه قيمت ها از جمله در بخش مسكن و خودرو بود.
البته تحریم بخاطر زیر بار زور گویی نرفتن هم اصلا تاثیر نداشته ؟ نه ؟
کلنگ زدن چند هزا واحد مسکن مهر بدون داشتن طرح جامع
Iran, Islamic Republic of
فرض محال که اینطور است، روحانی قول صد روزه رو برای به سامان در آورد مشکلات به مردم داد، چه شد؟
ولش کن خودت چطوری؟!
Iran, Islamic Republic of
یا حجت بن الحسن کلید بگیر از حسن.
آیا دولت سیاست "با کوتاه آمدن، دشمنی‌ها برطرف نمی‌شود" را اجرا می کند؟
United Kingdom
چكار داريد كليد كار خودش را كرد!!! اگر براي مردم نان و آب نداشت براي برخی خوب شد و نان داشت!!! و شمارزيادي از طرفداران کلید و کلیددار با همين كليد به جاهايي رسيدند!!
ایشون که در مشهد مقدس فرموده بودند از رکود عبور فرمودند
شنیدن کی بود مانند دیدن
Russian Federation
مملکت با کلید این دولت قفل شده شاید کس دیگری بیاید و این قفل را باز کند امنتخابات را هم خواهید باخت مطمئن باشید
بنده خدا
۳۰۰ روز از عمر دولت؟
ولایت
این تجربه ای شد تاقشرخاکستری جامعه سرنوشت کشوروعزت ملی کشوررابارای اقتصادی به مخاطره نیاندازند...!!!انشاالله مردم درانتخابات بعدی جبران خواهندکرد
Iran, Islamic Republic of
راستي چرا شما دلواپسان در خصوص حادثه منا جيكتون درنيامد چه در مجلس و چه رسانه هاتون؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
آقای ... در حال عبور از روی جنازه هامون و همچنین نابودی منافع ملی مان جهت تعامل با دنیا است.
Iran, Islamic Republic of
آقای راستی شما دلواپسان،
حرف بزنیم، آقای ر... اعصاب نداره به منتقدین فحش میده، حرف نزنیم تو اعتراض می کنی، میشه کلا" خسته نباشید؟!
پس لابد ذوق زده ها جیکشون در اومد اونها که میگن بعد از برجام نباید هر طوری خواستیم شعار بدیم
Iran, Islamic Republic of
آقایان ذوق زدگان تا به حال ما ادب را رعایت کردیم ولی شما متوجه نشدید همش می خواهید بی حرمتی واعصاب خردی باشه تا کسی از عملکرداقتصادیتون نپرسه
Iran, Islamic Republic of
افزایش قیمت سرسام آور مسکن دست پخت دول نهم و دهم بود ...حالا نه ساخت مرقون بصرفه است نه خرید و فروش
آقای با سواد مقرون به صرفه نه مرقون به صرفه اااا
این کلید ساخت آمریکاست . همه درهای داخلی را قفل و همه درهای خارجی را باز میکند
مسکن مهر کمر اقتصاد ایران را را شکست. بسیار خانه هایی که در مکان های نامناسب ساخته شد که کسی حاضر به سکونت در آن نیست. خدا باعث و بانی اش را نبخشد.

مردم با تحریم شدید مسکن که از یک سال پیش شروع شده و خودرو که از ماه قبل اغاز شده پدری از بساز و بفروشها و کارتلها و موسسات و بانکها و دلالهای مسکن که خون مردم را طی 10 سال گشته تو شیشه کرده و سرکشیده اند در بیاورند که نبین و نپرس ؟! حالا کجایش را دیده اید . همانگونه که با شروع تحریمها قیمت مسکن 350 درصد افزایش یافت .اکنون با رفع تحریمها باید حداقل نصف شود تا شاید وضعیت تفاوت کند وگرنه این قصه سردراز دارد .
گهی زین به پشت و گهی پشت به زین
لعنت با طاعونی به نام دولت احمدی نژاد
آخه با این بودجه ای که احمدی نژاد و شماها بردین مسکن مهر معلومه تا ده سال دیگه هم همین آش و کاسه است...
Iran, Islamic Republic of
زنده باد روحاني
Iran, Islamic Republic of
گفت کلید دارم
نگفت برای باز کردن که،
منظورش قفل کردن بوده!
Iran, Islamic Republic of
چنان نابود كرده ايد كه با كليد طلايي هم باز نميشود!
اگه اینطوره پس چرا رئیس جمهور شد و وعده صد روزه دادند . نکنه دورغ گفته باشه !!!
ممنونم چند روز بود جوک خنده دار نشنیده بودم کلید طلائی هه هه هه
United States
ما زیاران چشم یاری داشتیم خود غلط بود انچه پنداشتیم ناگفته نماند هنوز صد روز نشده
Iran, Islamic Republic of
صنعت مسکن باید نابود شود تا کی مردم باید خانه گران بخرند این محتکران مسکن خانه ها بفروشند
انانکه عزت را در همراهی با دشمنان جستجو می کنند و اعتقادی به یاری خداوند ندارند اول چیزی که از دست می دهند عزت است .
چشم امید به یاری دشمنان یعنی دوری از خدا .
فکر می کنم هول شدند کلید را بر عکس چرخاندند و در دوقفله شد آخه کدخدا داشت نگاهشان می کرد ظریف هم آرزوی لمس کردن دست کدخدا را داشت
احمد
کلید بد جوری خرابه یعنی این کلید کلید درستی نبود.
احمد ج
کلید بد جوری خرابه این کلید درستی نبود.
ناشناس
کلید بحران اقتصادی درست کن
کلید ذلت اور
کلید قفل مراکز هسته ای و علمی کشور
کلید دست دادن و تو بغل کدخدا رفتن
کلید دروغ گفتن
کلید شیک مردم را فریب دادن
کلید به موقع برگشتن و به مردم دروغ گفتن
گلید بستن مسکن
کلید بیکاری
کلید رکود اقتصادی
کلید بسته شده بورس
کلید دروغ و فریب و جاسوسی و غربگرایی و فروش مراکز نظامی
کلید بستن مقاومت
کلید دوزانو نشستن روی زمین در مقابل امیر کویت
بي نام
چي بگوييم از اين بي تدبيري روحاني فقط مي توانيم آه و ناله بكشيم . جالب است كه در بخش مسكن هم سياست آنها فقط اين بوده كه مسكن مهر را بد وا نمود كنند و بگويند كه مزخرف است. با اينكار خودشان را زير سوال بردند. بالاخره مردم مي فهمند كه عملكردشان ضعيف است و با اين سياهكاري ها نمي توانند براي خوشان محبوبيت كسب كنند.