جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۷
۴
اشتباهات فاحش داوری که موجب فریاد فوتبالی ها شد

چرا کسی به داوران فوتبال اعتماد ندارد ؟

دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۰
کد مطلب: 447137
نکته جالب این که وقتی محسن ترکی در شرایط خاص بازی به این سنگینی را به خوبی مدیریت می کند چرا در چندین بازی سالهای گذشته بارها اشتباهات فاحش داشت !؟
چرا کسی به داوران فوتبال اعتماد ندارد ؟
سرویس ورزشی جهان - مسعود پاشنا: پانزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران در حالی آغاز شد که انتظار می‌رفت اشتباهات داوری درسال جاری کمتر از سال‌های گذشته باشد. جالب این که یکی از مهم‌ترین مشکلی که به عنوان دلیل اصلی اشتباه‌های داوری و اوضاع نابسامان داوری عنوان شده بود، اختلاف نظر شدید دپارتمان و کمیته داوری فدراسیون فوتبال بود که با تغییر رییس دپارتمان، این مسئله هم به نظر از بین رفت.

بدون ترد ید و به اعتقاد اکثر کارشناسان و کسانی که فوتبال کشور را دنبال می کنند داوران در لیگ برتر پانزدهم اشتباهات تاثیرگذاری مرتکب شده‌اند و باید بدانیم چرا داوران نمی‌توانند مثل فصول گذشته خوب قضاوت کنند.

اشتباهاتی که مدام با اعصاب تماشاگران و بازیکنان و مسئولان باشگاهها بازی کرد و حتی کار را به محافل غیرفوتبالی و سیاسی کشاند. و فرضیه عمدی بودن اشتباهات هم مطرح شد.

میزان اشتباه‌هات داوری آنقدر زیاد بوده که خیلی راحت و آشکار می‌ توان ادعا کرد اشتباهها نتایج چندین بازی را تغییر داده‌اند. حتی رییس دپارتمان داوری و رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال هم در چند مقطع به این گونه اشتباه‌ها اقرار و داوری خطاکار را محروم کرده‌اند.

جالب این که اشتباه داوری همواره بسود تیمهای خاصی رقم می خورد! خوب طبعا این مسائل حرف و حدیث های زیادی را به همراه دارد ، در فصل جاری تا پایان هفته هفتم تیمهای سپاهان ، استقلال و ذوب آهن بیشترین بهره را از داوریها بردند و تیمهای فولاد، پرسپولیس و نفت بیش از سایر تیمها از اشتباه داوری ضربه خوردند .

اکنون وضعیت داوریها آنقدر نگران کننده است که هیچ تیم، مربی و بازیکنی به عملکرد داور بازی‌هایشان اعتماد ندارد؟ وقتی فغانی بهترین داور ایران پا را با دست اشتباه می گیرد!  و به دلیل انجام اشتباه‌های فاحش چهار جلسه محروم می‌شود و ویا صالحی کله را بصورت دست می بیند و سایرین هم بی‌خیال این مسائل همچنان قضاوت‌های اشتباه خود را تکرار می‌کنند و به اعتراض‌ها اهمیت نمی‌دهند، شرایط طوری می‌شود که مربی تیم برنده هم به داور اعتراض می‌کند و در نشست خبری بعد از بازی از خجالت داور درمی‌آیند!

عملکرد پرعیب و ایراد داوران در کنار مدیریت نامطلوب کمیته و دپارتمان داوری اعتماد فوتبالی‌ها را از داوران سلب کرده و اعتمادو اعتقاد نهاد قضایی فوتبال را زیر سوال برده است. اعتماد خانواده فوتبال به داوران از یاد و اعتبار داوران نزد مردم کاملا از بین رفته است و برای این که دوباره این بنای خراب، آباد شود، سال‌ها زمان لازم است.

داورانی که سال‌ها تلاش کردند و با عملکرد خوب‌شان سازمان لیگ و فدراسیون را مجاب کردند برای داربی پایتخت داور خارجی نیاورد، این روزها با عملکرد های بسیار ضعیفشان حرفی برای گفتن ندارند .
به نظر می رسد جامعه فوتبال امروز دیگر توان تحمل این اشتباهات فاحش را نداشته باشد و به همین جهت چندین باشگاه درخواست سوت زدن داوران خارجی را کرده اند که این خواسته ها در شرایط کنونی چندان غیر معمول هم نیست .

محسن ترکی به گفته اکثر کارشناسان از جمله دکتر سیار و غیاثی در بازی پرسپولیس و تراکتور قضاوت خوبی داشت و به عنوان بهترین داور هفته انتخاب شد . ولی پرسش این است که چرا طرفداران تیم تراکتور به وی ناسزا بگویند؟
این مسئله مسلما به قضاوت چند سال گذشته وی بر می گردد که چندین بار اشتباه فاحشی بر علیه این تیم داشت و همین مسئله موجب شد تا هواداران خونگرم تبریزی خاطره خوشی از این داور نداشته باشند و ذهنیت بدی نسبت به وی داشته باشند که این امر طبیعی ست ، نکته جالب این که وقتی محسن ترکی در شرایط خاص بازی به این سنگینی را به خوبی مدیریت می کند چرا در چندین بازی سالهای گذشته بارها اشتباهات فاحش داشت !؟

به هر روی باید پذیرفت برخلاف آنچه داوران فوتبال ادعا داشتند متاسفانه داوران ما فوق العاده ضعیف کار کردند ، البته ما داوران خوب زیاد داریم ، جوانان شایسته ای که می توانند بهتر از داوران پرادعای امروزی سوت بزنند .

مروی داریم به اشتباهات محرز داوری فصل جاری که تاثیر مستقیم روی نتیجه دیدار داشته است :
 
هفته اول؛ سپاهان – استقلال خوزستان، حسن اکرمی
قهرمان فصل گذشته لیگ برتر، در حالی اولین بازی خود را در لیگ پانزدهم با پیروزی سپری کرد که ممکن بود این اتفاق نیفتد و نتیجه دیگری برای این دیدار رقم بخورد، به همین دلیل می توان گفت مهمترین اتفاق این بازی مربوط به داوری می شد. جایی که روح اله سیف الهی در محوطه جریمه سپاهانی ها متوقف شد و داور این دیدار به جای نشان دادن نقطه پنالتی و احتمالا کارت زرد به بازیکن خاطی، یعنی عبداله کرمی، به روح اله سیف الهی و به دلیل فریب دادن وی، کارت زرد نشان داد.
 
هفته دوم؛ پدیده – فولاد، سیدمهدی سید علی
مشهدی ها در این بازی تا دقیقه 89 با نتیجه یک بر صفر تیم پیروز میدان بودند تا اینکه در این دقیقه فولادی ها توانستند گل تساوی را به ثمر برسانند. این گل در حالی به ثمر رسید که در موقعیت آفساید توپ به حسین ابراهیمی رسید و وی توانست با ضربه دقیق تیمش را به تساوی برساند. در نهایت این بازی با همین نتیجه به پایان رسید و سه امتیاز پدیده به یک امتیاز تبدیل شد.
 
 هفته سوم؛ صبا – گسترش فولاد، بابک وسیله بر
در حالی که صبایی ها در زمین خودشان تا دقیقه 55 یک بر صفر از حریف تبریزی پیش بودند، توپی علیه آنها پنالتی گرفته شد که اعتراض بازیکنان و کادرفنی این تیم را به دنبال داشت، در این لحظه در حالی که حق جو به سمت دروازه خودی و پشت به توپ بود، در فاصله یکی دو متری ضربه بازیکن گسترش به دست وی برخورد کرد و داور نیز اعلام پنالتی کرد و با همین فرصت گسترشی ها بازی را به تساوی کشاندند.
 
 هفته چهارم؛ استقلال تهران – استقلال اهواز، محمدرضا اکبریان
این بازی با نتیجه تساوی یک بر یک به لحظات پایانی خود نزدیک می شد و در حالی که دو تیم در دومین دقیقه از وقت های اضافه به سر می بردند در صحنه ای روی دروازه اهوازی ها در حالی که بازیکنان این تیم به خیال اعلام خطا روی دروازه بان شان ایستاده بودند به ناگاه داور این مسابقه به نشانه گل برتری استقلالی ها در سوت خود دمید و استقلالی ها صاحب سه امتیاز آن بازی شدند.
هرچند گلی که استقلالی ها وارد دروازه حریف کردند ایرادی نداشت اما لحظه ای قبل از آن حنیف عمران زاده خطای سنگینی روی دروازه بان حریف مرتکب شد و به همین دلیل برای اهوازی ها قابل باور نبود که داور این توپ را گل اعلام کرده باشد، میثم مجیدی زننده این گل بود. البته در همان دیدار یک خطای پنالتی به نفع استقلالی ها اعلام شد که در کارشناسی های داوری مشخص شد که آن پنالتی نیز صحیح نبوده است، البته آن توپ گل نشد و بنابراین در نتیجه نهایی تاثیرگذار نبود.
 
هفته چهارم؛ پرسپولیس – ذوب آهن، علی رضا فغانی
داور فینال جام ملت های آسیا، پس از گذر کردن از دوران محرومیت خود، برای اولین بار قضاوت این دیدار را بر عهده گرفت اما پس از آن بازهم با محرومیتی دیگر مواجه شد و چند هفته قضاوت در لیگ را بازهم از دست داد، در حالی که بازی این دو تیم تا دقیقه 91 با نتیجه تساوی یک بر یک به پایان نزدیک می شد ناگهان به ضرر پرسپولیسی ها اعلام کرد و نتیجه این بازی به نفع سبزپوشان شد.
این پنالتی در حالی به نفع ذوبی ها گرفته شد که توپ فرستاده شده توسط تبریزی، کاملا مشخص به سینه محسن بنگر برخورد کرد اما این داور باتجربه به اشتباه اعلام پنالتی کرد تا سرخ پوشان نتیجه این دیدار را از دست بدهند. البته در دقیقه 94 همین مدافع در حالی کارت زرد دوم را از داور دریافت کرد و از زمین اخراج شد که به گفته کارشناسان داوری خطای او کارت نداشت.
 
هفته پنجم؛ استقلال تهران – نفت، یداله جهانبازی
این بازی نیز در حالی به نفع استقلالی ها با نتیجه دو بر یک به پایان رسید که دو اشتباه تاثیرگذار به ضرر نفتی ها صورت گرفت، اولی زمانی بود که در نیمه اول محسن کریمی، مهاجم تیم نفت یعنی مهدی مومنی را از پشت شارژ کرد و این بازیکن در محوطه جریمه آبی ها سرنگون شد و نتوانست از موقعیت خود استفاده کند و دومین اتفاق زمانی افتاد که آلویز نانگ دومین خود و تیمش را وارد دروازه استقلالی ها کرد اما داور بازی به نشانه آفساید در سوت خود دمید و این گل سالم را مردود اعلام کرد.
 
 هفته ششم؛ پرسپولیس – سایپا، احمد صالحی
دومین داوری که در بازی های این فصل در بازی های تیم پرسپولیس طعم محرومیت را چشید قاضی این میدان یعنی احمد صالحی بود، وی در این بازی و در حالی که بازی با تساوی بدون گل پیش می رفت با اعلام یک پنالتی به ضرر سرخ پوشان باعث پیش افتادن سایپایی ها شد، در دقیقه 70 این بازی و در حالی که در محوطه جریمه سرخ پوشان توپ به سر مدافع این تیم یعنی رامین رضاییان برخورد کرد، داور به نشانه پنالتی در سوت خود دمید و این پنالتی باعث پیش افتادن سایپا در این بازی شد. البته داور در نیمه اول بازی باید رامین رضائیان را به دلیل ارتکاب خطای هند اخراج می کرد.
 
 هفته ششم؛ استقلال تهران – گسترش فولاد، بیژن حیدری
آبی پوشان در این بازی و در حالی که با یک گل از حریف خود پیش بودند در محوطه جریمه خود مرتکب خطایی شدند که داور این بازی آن را خطا تشخیص نداد. در این اتفاق روزبه چشمی با گرفتن دست سعید دقیقی مانع از حرکت وی شد و همین موضع سرنگونی مهاجم تبریزی ها را در پی داشت. خطایی که کارشناسان داوری آن را پنالتی تشخیص دارند.
 
 هفته هفتم؛ سایپا – فولاد، علی صفایی
کاپیتان نارنجی پوشان، در دقیقه 37 این بازی با خطایی بازیکن فولادی ها را متوقف کرد و از قاضی میدان کارت زرد دریافت کرد، ابراهیم صادقی دو دقیقه بعد و در دقیقه 39 خطایی به مراتب سنگین تر مرتکب شد و در حالی که فولادی ها منتظر یک کارت قرمز مستقیم و حداقل کارت زرد دوم برای این بازیکن بودند داور مسابقه جریمه این بازیکن را اصلا کارت ندانست و همین موضوع باعث اعتراض های شدیدالحن اسکوچیچ بود. وی و یارانش معتقد بودند سایپایی ها باید در دقیقه 39 ده نفره می شدند که این اتفاق نیفتاد و شاید در آن صورت ممکن بود باخت فولادی ها رقم نخورد.
 
هفته هفتم؛ استقلال تهران – راه آهن، حسین زرگر
قضاوت حسین زرگر در این بازی، اشتباهاتی داشت که هرکدام از آنها می توانست نتیجه یک بازی را تحت تاثیر قرار دهد اما شاید بتوان عمده ترین آنها را در اعلام دو پنالتی برای استقلالی ها دانست، در شرایطی که آنها در این بازی دو بر صفر از لوکوموتیورانان عقب بودند در دقیقه 37 در حالی زرگر به نفع آبی ها اعلام پنالتی کرد که خطایی روی شهباززاده صورت نگرفت.
اما اتفاق مهمتر در پنالتی بعدی یاران مظلومی افتاد، در حالی داور میدان باید به دلیل خطا روی دروازه بان راه آهن در سوت خود بدمد این کار را نکرد تا لحظه ای بعد به دلیل خطای دروازه بان راه آهن، وی را از زمین اخراج کرد و یک پنالتی به نفع استقلالی ها نیز اعلام کرد تا این بازی در پایان نیمه اول به تساوی برسد.
البته زرگر اشتباهات تاثیرگذار دیگری در این بازی داشت، مهمترین آنها گل چهارمی که استقلالی ها به ثمر رساندند در موقعیتی کاملا سالم به دست آمد در حالی که زرگر این توپ را نیز آفساید اعلام کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سینا
داوری بازی خنده دار بود! راه اهن واقعا زیبا و چشم نواز بزای میکرد و بر عکس استقلال تنها به لطف داور دو موقعیت براش ایجاد شد دیگه حق خوری از این واضح تر ندیده بودم! مخصوصا پنالتی دوم!! تازه باید کارت زرد مدافع استقلال میگرفت!! به هر حال استقلال که البته با این وضع حمایت از سوی داور هیچ استقلالی در اون دیده نمیشه که بلکه وابسته هست حقش فقط باخت بود
سالار
متاسفانه تو ایران نتیجه را داورها مشخص می کنند
علی
Iran, Islamic Republic of
در مورد استقلال و ذوب آهن نظری ندارم ولی سپاهان تو این فصل از داوری سود چندانی نبرده چون در دیدار فولاد و سپاهان یه پنالتی به نفع سپاهان نگرفت و گل سالمش رو نیز مردود اعلام کرد که اگه داور اون گل رو مردود اعلام نمی کرد الان صدر جدول بود. تو بازی پرسپولیس هم در برنامه نود مشخص شد داور یک پنالتی برای سپاهان و یکی برای پرسپولیس نگرفته ولی پرسپولیسی این قدر شلوغش کردند که داوری به نفع سپاهان بوده!
کاوه
دیگر هیچ داوری قابل اعتماد نیست چون از فدراسیون خط می گیرند