پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱۴
قالیباف مطرح کرد:

2 گروه در مقابل فتوای اخیر رهبر انقلاب قرار گرفتند

دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۱۲
کد مطلب: 127439
فتوای رهبری در امتداد فتوای امام است؛ دو گروه با این فتوی مسئله دارند؛ معیار و محک مدعیان التزام به ولی فقیه روشن شد؛ رهبری عمق بیشتری به مرز خودی ها دادند؛ سکوت برخی مدعیان اصلاح طلب پیروی از خط امام و برخی مدعیان اصولگرایی تامل برانگیز است؛ این فتوا بسط جمهوریت ، آزاد اندیشی و عقلانیت است؛ این فتوا وحدت آفرین است .
به گزارش جهان انتشار پاسخ مقام معظم رهبری به یک استفتا درباره شرایط التزام به ولایت فقیه چنان با واکنش شتابزده رسانه های معاند و مخالف نظام روبرو شد که گویی آنها افق های متفاوتی در سپهر فقاهت شیعه را کشف کرده اند!

واکاوی دلایل جوسازی رسانه های غرب به این فتوا را محمد باقر قالیباف با خبرگزاری مهر درمیان گذاشته است.بخش های مهم این مصاحبه از پیش رویتان می گذرد:

*در فتوای رهبر معظم انقلاب هیچ حرف جدیدی در این حوزه نسبت به نگاههایی که حضرت امام به این موضوع داشتند وجود ندارد. نه تنها موضوع جدیدی مطرح نشده ، بلکه احساس می کنم شاید نگاه فقهی حضرت آقا در حوزه ولایت مطلقه فقیه نسبت به حضرت امام (ره) یک ملاحظه مکرری در مورد انطباق اختیارات شخص ولی فقیه از جهت موازین فقهی فراهم کرده است.

*من خاطرم هست وقتی اصل ولایت فقیه در قانون اساسی در اصل 110 آمد ، حضرت امام یکجا به این موضوع این گونه اشاره کردند که درست است که در قانون اینگونه آمده است، که من هم قبول دارم ، اما اختیارات ولایت فراتر از بحث قانون است و عین همان ولایت رسول الله و ولایت مطلقه است.

*. حضرت امام بر این اعتقاد هستند که حتی ما مکلفیم برای بدست آوردن قدرت مثل وقتی که قدرت در اختیار ما هست تلاش بکنیم. چون امام در اختیار داشتن قدرت سیاسی را مقدمه ای مهم برای اقامه احکام الهی می دانستند.

* واقعا هیچ اتفاق یا فتوای متفاوتی از دیدگاه امام و حتی سایر مراجع بزرگ شیعی چه در قرن اخیر و چه قرن های سابق نیفتاده است. حتی برخی مراجعی که نقدهایی بر نظریه ولایت فقیه هم داشته اند ، خود قائل بوده اند که هر گاه مجتهد عادل جامع الشرایطی در جایگاه حاکمیت قرار گرفت ، حکم او (و نه فتوا در حوزه احکام فردی و شرعی مقلدین) برای همه لازم الاتباع است. 

*به نظرم رهبر معظم انقلاب قائل به اختیاراتی خارج از چارچوب موازین فقهی نیستند و سقف این اختیارات نیز صرفا تحکیم حدود شرعی ، رعایت مصلحت ها ، حفظ نظام اسلامی و منافع عمومی است. 

* فتوای حضرت آقا از دو جهت مورد کم محبتی و بی محتبی قرار گرفت که واکاوی آنها بسیار مهم است. اولین جفا از سوی نیروهای خارجی و در واقع اپوزیسیون نظام و مخالفین نظام ولایی صورت گرفت که البته از آنها که پز روشنفکری و دلسوزی هم می دهند جز این انتظاری نیست. این گروه یک موضوعی که طبیعی بوده و نسبت به گذشته هم بسط بیشتری پیدا نکرده را به غلط جنجالی، دیکتاتور آمیز، مخالف دموکراسی و مبانی جمهوریت مطرح کردند و غیر عقلانی و عجولانه به پاسخ رهبری به استفتاء درباره "التزام به ولایت فقیه" واکنش نشان دادند و آن را مورد هجمه قرار دادند تا بهره برداری سیاسی کنند.

* متاسفانه بعضی در داخل کشور و نظام که خود را هم در دایره دفاع از حکومت دینی و ولایت می بینیند ، عکس العملی مناسب و روشنگرانه ، نه خودشان و نه رسانه هایشان نسبت به این فتوا و جنجالهای گروه اول نشان ندادند.

*این افراد همانهایی هستند که به عنوان مثال در جاهای مختلف تا یک حرفی و صحبتی مطرح می شود با شتاب و پر سر و صدا می گویند فلانی ضد ولایت فقیه است. 

*حضرت آقا با فتوای اخیرشان در واقع خیلی شفاف و روشن برای خیلی از دستگاهها از جمله شورای نگهبان و آنهایی که می خواهند اظهار نظر سیاسی کنند مانند احزاب و گروهها نظر فقهی خودشان را صریح اعلام کردند و میزان اینکه شخصی طرفدار ولی فقیه هست یا نیست را خیلی روشن مطرح کردند. ایشان در این فتوا خیلی شفاف اعلام کردند که میزان، صرفا تبعیت از حکم حکومتی ولایت فقیه است . این خیلی نکته مهمی است.

*یعنی اگر فردی از احکام حکومتی رهبری اطاعت کرد ولی بنا بر استدلال و برهان عقلی و شخصی نتوانست این رهنمودها را از دید خودش بپذیرد، با توجه به فتوای خود رهبری نمی توانیم مصداقا به او بگوییم که ضد ولی فقیه است. در واقع رهبری تاکید کردند این میزان و ملاک نیست. کسانی را ما می توانیم ضد ولایت فقیه بدانیم که مخالف با حکم حکومتی ولی فقیه باشند نه همه دیدگاههای رهبری. فتوای ایشان ضامن حقوق یک شهروند نظام اسلامی است و لذا شخصی که مقلد مرجع دیگری است ملزم به تبعیت از فتاوای همان مرجع است.



* ایشان با این نگاه در واقع عمق و گستره بیشتری به جغرافیای خودی ها دادند و این از جهت سیاسی همین نکته ای است که شما به آن اشاره کردید. من زمانی خدمت ایشان بودم که بحث خودی و غیرخودی مطرح شد و فرمودند عده ای از دوستان ما بحث خودی و غیر خودی را بد تفسیر کردند و بد فهمیدند. ما حالا می فهمیم که این بحث خودی و غیر خودی که آقا می فرمودند به چه معنی است و چه شعاعی دارد. 

* نه تنها عده ای از مدعیان اصولگرایی و طرفداری از ولایت ، بلکه طیفی از مدعیان اصلاح طلب پیروی از خط امام هم هستند که این نوع فتوا به ذائقه شان خوش نمی آید و احساس می کنند آن نگاههای بسته و زمختی که خودشان دوست دارند به نوعی به خطر افتاده است. این مدعیان پس از فتوای مقام معظم رهبری درباره "التزام به ولایت فقیه" هیچگاه به میدان نیامدند تا موضوع را به درستی برای جامعه مخصوصا برای جوانان باز کنند که واقعا فقه شیعه، نگاه حکومت دینی، نظر فقهی حضرت امام و نظر فقهی مقام معظم رهبری چقدر عرصه سیاسی و جمهوریت را باز می کنند. حال آنکه حکم حکومتی را همه می پذیرند. همه مراجع حکم حکومتی صادر شده از ولایت مجتهد جامع الشرایطی که قدرت در ید دارد را بدون استثناء در عصر غیبت حکم نافذ می دانند.

*ما توقعمان این بود که همه رسانه ها که به هر حال مدعی دفاع از افکار امام (ره) هستند و آنهایی که مدعی دفاع از افکار ولایتند یکپارچه به میدان بیایند و دفاع کنند که متاسفانه اینگونه نشد و مورد دستاویز دشمنان خارجی و افراد فرصت طلب در داخل قرار گرفت. دشمنانی که سر و صدایی بیخودی به راه انداختند و یک موضوع روشن مسلم فقهی را که از قبل بوده و حتی به عبارتی دامنه آن از حوزه نفوذ قدرت محدودتر هم شده است را با جوسازی نادرست وارونه جلوه دادند.

* اگر این فتوا به درستی برای جامعه ما باز شود و واقعا مورد بحث همه صاحبنظران از جهت شرعی، سیاسی و ساختاری قرار گیرد نقطه عطفی است برای وحدت ملی ما . و برای درک مخصوصا نسل امروز انقلاب از اختیارات ولی فقیه و از پویایی فقه سنتی ما که فقه سنتی شیعه چقدر پویا است و این همان نکته ای است که حضرت امام نیز بر روی آن تاکید داشتند.

* گله مندی ما از برخی دوستان در داخل است. من نمی خواهم پیش داوری کنم اما شاید فتوای اخیر برای بعضی ها که سکوت کردند ، از بعد سیاسی خوش نیامد. آنهایی که تا امروز به هر کسی فورا برچسب ضد ولی فقیه می زدند و بر این مبنا هم تصمیم گیری می کردند، به افراد در عرصه سیاسی اجازه ورود می دادند یا بر این اساس افرادی را در افکار عمومی تقویت و برخی را تضعیف و حذف می کردند.

*شنیده ام شخصی به این مضمون به حضرت امام (ره) گفته بود که فلانی شما را قبول ندارد که امام (ره) فرمودند مگر من اصول دین هستم که من را قبول دارد یا ندارد که مبنا قرار می دهید. رهبری نیز چندی پیش در صحبتی که با دانشجویان داشتند فرمودند چه کسی گفته از ولایت فقیه انتقاد نکنید. چه کسی همه آنچه شخص ولی فقیه می گوید الا و لابد باید مورد پذیرش قرار گیرد. این سخنان از تلویزیون هم پخش شد و گواه دیدگاه والای ایشان در ترویج فرهنگ نقد پذیری است.

*امام و مقام معظم رهبری اینقدر موضوع را باز می بینند اما یک قشر اندکی در حوزه سیاسی می خواهند مرتب با این حربه آدمها را از درون نظام حذف کنند، آنها استفاده ابزاری کنند. ما در واقع از این بخش و از اینگونه رفتارها گله مندیم و آسیب می بینیم

*دوست داشتن نسبت به یک امری یا میل داشتن ولایت فقیه نسبت به یک کاری مادام که حکم حکومتی نیست، حجیتی شرعی برای انجام آن کار بوجود نمی آورد. اگر ایشان دستور حکومتی دادند آن موقع برای همه حجیت پیدا می کند و همه مکلف می شویم آن را اجرا کنیم .در موارد عادی انتظار رهبری این است که ما باید به عقلمان، تحلیلمان، نگاهمان و به آن چیزی که فردای قیامت و امروز جامعه از ما سئوال می شود رجوع کنیم. معنای فتوای رهبری پویایی عقلانیت است نه تعطیلی آن. ما باید بیندیشیم تا پاسخی داشته باشیم که با چه حجتی این کار را انجام داده ایم. این نکته خیلی مهمی است یعنی ما از این فتوا این را برداشت می کنیم که فقه شیعه واقعا چقدر پویا است.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امیدوارم اگر انتخابات هم رای نیاوردی سر این حرفات بمانی و ...
Iran, Islamic Republic of
احسنت به آقای قالیباف.حرف دل ما را زدی
Iran, Islamic Republic of
در وادی فتوای التزام معترض سکوتند ایشون اما در مقام تعرض عملی به ولایت فقیه در اغتشاشات کلامی از ایشون ساطع نشد! اون زمانی که عده ای شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه می دادند چه کردید و چه گفتید آقای قالیباف؟
Iran, Islamic Republic of
حرفهاي قاليباف بسيار آموزنده و راهگشا است دوستان دولت پرست توهين نکنند
Norway
قاليباف از زماني كه در فتنه سكوت كرد از دل حزب اللهي خارج شده
United Kingdom
البته درخواست رهبري براي ورود صريح خواص به صحنه پارسال و پرهيز از دوپهلو گويي،‌يك حكم بود. آقا باقر! شما چقدر از اين حكم تبعيت كردي؟!
باز دوباره نزدیک تبلیغات برای ریاست جمهوری شد خود بخوان ...
Iran, Islamic Republic of
............... قالي باف امتحان خود را خوب پس نداد و امت حزب الله از ايشان حمايت نمي كند. از لاريجاني هم نمي كند.
اگر يك فرد مناسبي انتخاب نشود آبروريزي مي شود
France
با سلام
يك مدتي بود كه فكر مي‌كرديم آقاي قاليباف قدرت تفكر و تحليل و صحبت خودشان را از دست داده‌اند اما الحمد لله مثل اينكه اشتباه فكر مي‌كرديم؛
فقط مي‌خواستم اين جمله ايشان را "در جاهای مختلف تا یک حرفی و صحبتی مطرح می شود با شتاب و پر سر و صدا می گویند فلانی ضد ولایت فقیه است" را در كنار آن .........................
Iran, Islamic Republic of
اگه کسی بتونه این مملکت رو اباد کنه همین آقای قالیبافه مملکت ما به آدمهای معتدل احتیاج داره نه آدمهای تندرو ...
Iran, Islamic Republic of
آقای قالیباف: شما که مدعی ولایتید میدانید تحلیلی که کردید در همه سطوح افراد قابل قبول نیست چرا چون افراد دارای درجه بندی هستند به جهت اینکه جذب حداکثری از دیدگاه آقایمان به وقوع بپیوندد اما در مورد کسی که رزمند و سابقه انقلابی گری و از فرماندهان است اینگونه تحلیل ها برای چنین افرادی اصلا قبول نیست چراکه در دینمان ایمان هم درجه بندی دارد شما هر فرمایشی که این دوبزرگوار فرمودند چه حکومتی چه توصیه ای باید با جان و دل و در حد توان به اجرا گذاشت بله برای افرادی که از نظر اعتقادی نسبت به ولایت ضعیف هستند و در درجات پایین قرار دارند جنین تحلیلی قابل قبول است
Iran, Islamic Republic of
التزام عملی این نیست که در فتنه ها سکوت کنید که این سکوت به نفع فتنه گران تمام شود.
جناب قالیباف!
آن زمان که رهبری بزرگوار، فریاد "این عمار؟" سر می دادند کجا بودید؟
Iran, Islamic Republic of
قالیباف 30 سال است که پای حرفهایش ایستاده وقت آن است. چشمهایمان را باز کرده و دروغگو را از راستگو شناسایی کرده.
قالیباف پاینده رئیس جمهور آینده.
Iran, Islamic Republic of
اقای قالیباف بهرحال در جبهه اصولگرایان است...............
یک معلم ریاضی