شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

برداشت‌ از صندوق‌ توسعه‌ برای‌ طرح‌های‌آب

چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب: 380744
معاون اول رئیس جمهوری در جلسه شورای عالی آب با بیان اینکه حساسیت موضوع کمبود آب در سال جاری دو چندان شده، گفت:‌ در این موضوع هر چه زمان را از دست بدهیم، وضع بدتر می‌شود لذا علاوه بر اقدامات فوری ، نیازمند تهیه برنامه‌های کوتاه و بلند مدت هستیم.
به گزارش جهان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ، اسحاق جهانگیری عصر سه شنبه در جلسه شورای عالی آب با بیان اینکه حساسیت موضوع کمبود آب در سال جاری دو چندان شده گفت:‌ در این موضوع هر چه زمان را از دست بدهیم، وضع بدتر میشود لذا علاوه بر اقدامات فوری ، نیازمند تهیه برنامه های کوتاه و بلند مدت هستیم، بر این اساس موضوع آب باید در برنامه ششم توسعه بعنوان یک موضوع محوری مطرح باشد و توسعه سایر بخشها منوط به تامین آب و استفاده صحیح و بهره وری از این منابع گردد.

*برداشت ۱۰ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی بعنوان تسهیلات برای طرح های آب و خاک کشور


معاون اول رییس جمهور همچنین صدور مجوز از سوی رهبر معظم انقلاب برای برداشت ۱۰ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی بعنوان تسهیلات برای طرح های آب و خاک کشور را فرصتی طلایی برای وزارت نیرو دانست و افزود: دستگاه‌های اجرایی مرتبط با طرح‌های آب و خاک و بخصوص وزارت نیرو باید با برنامه ریزی مناسب بتوانند از این اعتبارات به بهترین وجه استفاده کنند.

*کاهش شدید منابع آبی سدهای اطراف تهران

در این جلسه مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از افت بارش و کاهش شدید منابع آبی سدهای اطراف تهران خبرداد و با اشاره به تشدید بحران در صورت عدم بارشهای مناسب در فصل پاییز، برلزوم صرفه جویی جدی ازسوی مردم تاکید کرد.

در این نشست همچنین معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو گزارشی از وضعیت منابع آب‌های زیرزمینی کشور ارائه کرد و با بیان اینکه در طول سالیان گذشته نسبت به منابع آب زیرزمینی غفلت شده، خواستار احیا و توجه ویژه به آبها و سفره‌های زیرزمینی شد.

وی از بحران در منابع آبی زیرزمینی بعنوان بحرانی خاموش یاد کرد و با اشاره به میزان برداشتهای غیرمجاز و بیش از حد از این منابع، بر ضرورت ایجاد نگرشی کلان برای مدیریت منابع آبهای زیرزمینی کشور تاکید کرد.

*برنامه احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور

در ادامه جلسه نماینده وزارت نیرو به ارایه گزارشی در خصوص برنامه احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور پرداخت که موضوعاتی همچون نقش آب زیرزمینی در تامین نیازهای کشور، وضعیت موجود منابع آب زیرزمینی، تبعات ادامه وضع موجود و الزامات قانونی حفاظت از منابع آب از محورهای اصلی این گزارش بود.

در گزارش وزارت نیرو همچنین ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در سالهای اخیر و نتایج حاصل از این اقدامات، توضیحاتی در خصوص آسیب‌شناسی ودلایل عمده بروز مشکلات فعلی بیان گردید.

در این جلسه که وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، کشور، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند،طرح هایی از سوی وزارت نیرو بعنوان پروژه های پیشنهادی برای احیا و تعادل بخشی منابع آبهای زیرزمینی مطرح شد.

وزارت نیرو همچنین پیشنهاداتی را در ۱۳ بند برای احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی، برخورد با برداشتهای غیر مجاز و مازاد از منابع آب، نصب کنتورهای هوشمند و کنترل برداشت از چاه ها، آب‌خیزداری و آب‌خوانداری و در کل اقدام برای صیانت و حفاظت از منابع آبی و نجات کشور از وضعیت بحران آب ارایه کرد که پس از گفتگو و بحث و تبادل نظر، بخشی از آنها با اصلاحاتی به تصویب رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *