جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲

سختی آب یعنی چه؟

دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۵۰
کد مطلب: 420749
هنگامی که می‌خواهید در برخی از شهرها دست‌های‌تان را با آب و صابون بشویید، برای شستن کامل دست‌های‌تان مجبور می‌شوید مقدار زیادی صابون مصرف کنید، زیرا صابون کف نمی‌کند.
به گزارش جهان، این وضعیت در مکان‌هایی رخ می‌دهد که آب‌شان «سخت» است، یعنی دارای مقادیر زیادی کلسیم، منیزیم و سایر مواد معدنی قلیایی است.

دانشمندان سختی آب را با استفاده از مقیاس pH می‌سنجند که غلظت یون هیدروژن را در یک محلول اندازه می‌گیرد. آب با pH پایین اسیدی‌تر است و آب با pH بالا قلیایی‌تر یا سخت‌تر است، یعنی می‌توان اسیدها را خنثی کند.

مقیاس pH اسیدیته مواد در مقیاسی از ۱ تا ۱۴ اندازه می‌گیرد که ۷ در آن به معنای وضعیت خنثی است.

توصیه سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا این است که pH آب خانگی میان ۵/۵ تا ۹ باشد. اما حتی سختی آب حتی اگر درون این طیف قرار داشته باشد،‌باعث مشکلاتی می‌شود.

اگر آب شیر شما سخت باشد، نیاز به صابون بیشتری برای شستن دست‌هایتان و مواد پاک‌کننده بیشتری برای لباسشویی دارید. اگر آکواریوم داشته باشید، برخی از انواع ماهی در آب سخت خواهند مرد.

و تجمع رسوبات قلیایی می‌تواند به لوله‌ها و تجهیزاتی مانند ماشین لباسشویی و ظرفشویی آسیب بزند.

ماده نرم‌کننده آب با اتصال به یون‌های کلسیم و منیزیم در آب سخت هنگام گذراندن آن از یک رزین منفذدار درون دستگاه نرم‌کننده آب، این مواد معدنی را با کلرید سدیم یا کلرید پتاسیم جایگزین می‌‌کند.

منبع: همشهری
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *