يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۱۰
۲۶

پاسخ ملاباسم کربلایی به لندن‌نشین‌ها درباره کلیپ جنجالی

سه شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب: 352448
ملاباسم کربلایی در پاسخ به شیطنت شبکه‌های انحرافی لندن‌نشین گفت: مگر می‌توان به رهبر معظم انقلاب اسلامی که برای امام حسین(ع) گریه می‌کند، اهانت کرد؟
پاسخ ملاباسم کربلایی به لندن‌نشین‌ها درباره کلیپ جنجالی
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، اواسط ماه محرم ۱۴۳۵ هجری قمری کلیپی کوتاه با عنوان اعتراض عزاداران حسینی به ملا باسم کربلایی در فضای مجازی منتشر شد. این کلیپ به‌سرعت با استقبال شبکه‌های ماهواره‌ای‌ای که گرایشات صریح مذهبی و بعضاً سیاسی خاص داشتند مواجه شد و تردیدهای زیادی را میان دوستداران اهل‌بیت(ع) در سرتاسر جهان تشیع به وجود آورد،

کلیپی که برای چند ماه موضوع و سوژه اول شبکه‌های وهابی و جریان خاصی میان شیعیان شد، جریانی که روند تأمین بودجه آن از طریق حساب‌های بانکی مستقر در انگلستان همواره مورد تردید بزرگان و مراجع جهان تشیع بوده است. این جریان که چندی پیش به‌دلیل اهانت به همسران پیامبر و برخی از بزرگان اهل‌سنت مورد انتقاد شیعیان قرار گرفته بود، این بار این کلیپ و تفسیر خاص از شعر مداح معروف در جهان عرب، ملاباسم کربلایی را بهترین فرصت برای پاسخ غیرمنطقی و بازهم موهن به انتقادات دیده بود.

در بخشی از این کلیپ باسم کربلایی مشغول خواندن اشعاری می‌شود که با واکنش تند و اعتراض آمیز عزاداران مواجه می‌شود. طبق معمول با نگاهی خاص و ذوقزده برخی رسانه‌ها سعی در تعمیم شعر باسم کربلایی به شخصیت‌های برتر جهان تشییع داشتند. سؤال درمورد چرایی این اعتراضات منجر به گمانه زنی‌هایی که خیلی زود به‌روال همیشه مورد سوء استفاده رسانه‌های پرتعداد فرصت‌طلب قرار گرفت.

ملاباسم کربلایی مداح معروف جهان عرب در ایران هم طرفدارانی دارد، طرفدارانی که با مشاهده این کلیپ و مهمتر از آن فضایی که رسانه‌های خاص به وجود آورده بودند دچار ابهامات فراوانی شده بودند. این ابهامات را هیچ‌کسی جز باسم کربلایی و توضیحات او نمی‌توانست برطرف کند، توضیحاتی که بعد از چند ماه از زبان باسم کربلایی منتشر شد.

بر پایه این گزارش، ملاباسم کربلایی در توضیحات خود گفت: نوحه‌ای که من در روز ۵ محرم خواندم به‌درخواست من از آقای ناظم الحاشی بود و از وی خواستم شعری بسراید که متفاوت با روش همیشگی باشد و طوری باشد که قبلاً به آن روش نخوانده باشم.

وی گفت: من در این نوحه هیچ نامی از مقام معظم رهبری آیت‌الله خامنه‌ای و یا هر فرد دیگری نیاوردم. خدا را گواه می‌گیرم که هرگز من قصد تعرض به شخصیت وی و یا فرد دیگری را نداشتم. فقط در بیت سوم یا چهارم بود که منظور من در این ابیات نواصب بود که با اهل‌بیت (علیهم السلام) کینه و دشمنی دارند که گفتم نماز و روزه این چنین اشخاصی قبول نمی‌شود.

باسم کربلایی در توضیحات خود تأکید کرد: آیا این گفتار را می‌توان متوجه مقام معظم رهبری دانست که همواره می‌فرمایند هرچه از خیر و برکت داریم از وجود امام حسین(ع) است؟ مگر مقام معظم رهبری همیشه اقامه مراسم عزاداری برای این امام همام برگزار نمی‌کنند؟ مگر ایشان برای امام حسین گریه نمی‌کند؟ مگر ایشان برای امام حسین سینه‌زنی نمی‌کند؟ خوب، چطور من به ایشان این اهانت را داشته باشم؟! و بعد باید از آن آقایان پرسید چرا این مطلب را روز ۶ محرم مطرح نکردند و قضیه را روز ۱۱ گفتند؟ من از آن‌ها راضی نیستم و در قیامت شخص رسول اکرم(ص) خصم آن‌ها باشد که به من تهمتی را زدند که روحم از آن خبر ندارد.

متن گفت‌وگوی ملاباسم کربلایی را ببینید:

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسن ظن شرطه ولی اون اداهایی که ایشون در می آورد به چه معنا بود؟ صحبت هایی که در مورد قمه زنی می کرد به چه کسی برمی گشت.
حاشا که قلب شیعیان نسبت به دشمنان ولایت صاف و آبگینه شود...
امان از بی تقوایی
پخش این ماجرا مربوط به پنج شش ماه قبل است. همان موقع بنده فیلم را دانلود کردم و دیدم. اصلا نیازی به توضیحات مستقیم خود باسم هم نداشت چون چند نکته مهم در فیلم وجود دارد:

1- صحنه ای که باسم دستش را بالا آورده است، متعمدانه تکرار شده است تا به نظر طولانی تر بیآید.

2- ترجمه دقیق شعری که میخواند ظاهرا به معنای دعایی است (نه خبری!)

3- (به فرض صحت ترجمه ) مگر آقا سینه نزده اند یا خلاف سینه زنی چیزی فرموده اند که شعر باسم چنین معنایی داشته باشد؟! این همه آقا در برنامه های مختلف از مداحان و سینه زنهای حرفه ای (مانند حاج محمود) تجلیل میکنند. (باسم در مصاحبه اخیرش همین نکته را گفته)

4- در زمانی که باسم شعر را میخواند جمعیت با او سینه زنی میکنند. هیچ نشانی از اعتراضی هم در میان نیست(بر خلاف متنی که شما هم تکرار کرده اید). فقط صحنه ی آخری در فیلم مونتاژ شده که اصلا معلوم نیست مال همین مجلس باشد.
5- در کلیپهای باسم مشهوده که او اصولا از بادی لنگویج زیاد استفاده میکند.

نتیجه:
با توجه به آنچه گفته شد، نه از حرکت دست باسم، نه از محتوای شعرش، نه از رفتار جمعیت، نه از صحنه آخر فیلم هیچکدام ادعاها در نمیآد.

به نظر من کل این فیلم با متنی که دراولش نوشته شده کار یک یا چند شخص مغرض است که توهمات خودشان را به خورد ملت داده اند.

واقعا جای تاسف داره که بعضی سایتها این خبر را همان زمان منتشر کردند و جمعی را الکی به هیجان آورده اند. از آن بدتر باید به حال کسانی تاسف خورد که حالا هم بر این توهم پافشاری میکنند.
علاوه بر این روابط ایشان با آقای صادق شیرازی هم هست.
Romania
...
Iran, Islamic Republic of
دمش گرم
Canada
آقای کربلایی حاشیه ها رو از خودت دور کن
ایشون چرا الان موضع میگیرند؟ کمی دیر نشده؟؟
Iran, Islamic Republic of
مهم موضع گيريه
حالا اومدی جوگیر شدنت رو جمع کنی مردک تو که کوچکی گنده تر از تو هم حق اهانت به رهبر مارو ندارن
Iran, Islamic Republic of
رهبر ما نه ولی امر مسلمین جهان
من کلیپش رو دیدم دروغ میگه جوگیر شده
عادل م
Germany
ممنون از انتشار اين خبر. چون اين شايعات باعث تخريب چهره مداحان محبوب ميشه.
ایول............... ولی چقدر دیر؟!!!!!
United Kingdom
استفاده از سوتی مداحان عزیز یکی از روش های دشمن برای ایجاد تنش و در گیری بین شیعیان است لذا هوشیاری و دقت در حرکات و نقل مطالب انها را می طلبد
مهندس فرق سوتی را با چیزای دیگه میدونی چیه ؟
یک دوست
France
سلام
واقیعتش اینه که توضیحات ایشان قانع کننده نیست!
هرکس آن نوحه را شنیده باشد و حرکات باسم را دیده باشد شک نمی کند که مخطاب او، حضرت آقا روحی فداه است تا آنجا که سیدحسن نصرالله هم در برابر آن موضع گرفت همچنین امام جمعه شیعیان قطیف و مدینه نیز در نمازجمعه شان به آن اعتراض کردند.
Iran, Islamic Republic of
ضمنا ایشون به فتوای حرمت قمه زنی صریحا اعتراض می کند .
اون رو چه جوری توجیه می کنی داداش؟
بهتر بود که شما به جای ترجمه همزمان روی صدای باسم ترجمه رو پانویس می کردید تا افرادی که عربی بلد هستند لااقل با گوش خود اصل قضیه را از زبان وی بشنوند.
حران
Iran, Islamic Republic of
هیچ مداحی و نوحه‌ای نتوانست مانند "دمع الزینب" باسم کربلایی اشک مرا نریخت، مادرم بارها با این نوحه گریست با آنکه نه من و نه او معنی شعر آن را نمی‌دانستیم.
دلم شکست آن روز که خواندم و شنیدم مطالبی که به ملا باسم درباره امام خامنه‌ای منسوب شده بود تا امروز امیدارم ملا باسم بصیرت داشته باشد و مانند بسیاری از مردم کشورما فقط در نوحه و سینه زنی غرق نشوند و بداند مولا امام حسین علیه اسلام برای چه شهید شد.

"دمع زینب علی زنودک"
جمر ینزل... عتب یحمل... على وعودک
یا بو الاحساس... کلام الناس... یأذینی
على الجفیـن... اسألک ویـن... دلینی
یـاعبـاس الاخـت مـهـیـوبة بخوتها... اذا جار الزمان و راد ذلتها

اشک زینب برای دستان توست
چون گدازه آتش... سرزنش است که تحمل میشود... بر وعده های تو
ای پدر احساس... سخن مردم... می آزارادم
از دو دست بریده از تو می پرسم که کجایند؟
ای عباس خواهر از بخت خود بیمناک است.. آنگاه که زمانه طریق ستم پیش گیردوخواری او را بخواهد

از اینجا دانلود:

http://uplod.ir/ij3uu6sk3wdo/دمع_زینب_علی_زنودک.mp3.htm

کنید انشالله که از اشک‌های شما من و جهان‌نیوز ثوابی ببریم
Iran, Islamic Republic of
باسلام
وقتی اشاراتی که به دست علیل موقع مداحی خودش میکنه دقیقا منظورش کیه؟
علمدار
بعد این همه مدت تکذیب کردن جالب نیست
نکته مهم اینست که حتی اگر در کلیپ قبلی منظورش مقام معظم رهبری بوده الان پشیمان شده و با زبان خودش مطلب قبل را اصلاح کرده است.
قاعده جذب حداکثری مقام معظم رهبری را مدنظر داشته باشیم و با حسن ظن کامل با این قضیه برخورد کنیم خیلی خیلی بهتر است بالاخره باسم در جامعه مداحان عرب زبان شخصیت مطرحی است و لندنی کردن او به دست ما برای خود ما خیلی خیلی گران تمام می شود.
لطفا دوستان دقت کنند و تا آنجا که می شود کلیپ قبلی را حتی به فراموشی بسپارند
United States
دروغ ميگه مرتيكه ، اينهمه علماي شيعه در عربستان و كويت و ديگر كشورهاي اسلامي بعد از اون نوحه كذائي عليه اين مرتيكه موضع گيري كردند حالا كه ديده منزوي شده ايجوري به غلط كردن افتاده
احمد
اگر این دفاعیه ملا باسم مورد قبول نبود هیچگاه اجازه مداحی در شب شهادت امام کاظم(ع) واقع نمی شد خصوصا اینکه از شبکه سه سیما هم ضبط شد.
یدالله
بریده باد زبانی که به رهبرم کوچک ترین توهینی کنه