جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱

شرایط کنونی بورس پایدار نیست

يکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۳۶
کد مطلب: 403649
در حال حاضر شرکت هایی در بورس هستند که سود آورند و چند ماه دیگر مجامع شان برگزار می شود و در مجامع به نسبت قیمت سهم به طور معمول بین ۲۰ تا ۲۵ درصد سود تقسیم می شود که همین امر می تواند بازدهی مطلوب را برای هر سرمایه گذار، حتی دولت فراهم کند، ضمن اینکه شرایط کنونی بورس قطعا پایدار نخواهد بود و ابهامات موجود، بزودی برطرف می شود.
به گزارش جهان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، مدیر عامل تأمین سرمایه آرمان با بیان مطلب فوق درخصوص شرایط فعلی بازار گفت: قیمت سهام شرکت ها در حال حاضر بسیار ارزنده است بنابراین با این قیمت هایی که سهام شرکت ها پیدا کردند هرگونه سرمایه گذاری در پروژه های جدیـد را ازنظر توجیه اقتصادی، از اولویت خارج می کند.

محمد جمالی افزود: سرمایه گذاری جدید در یک پروژه حداقل ۵ سال زمان برای رسیدن به بهره برداری نیاز دارد و بعد از یک دوره ۵ساله یک دوره برای بازگشت اصل سرمایه گذاری نیاز است و بعد از آن باید به سود دهی بنگاه جدید فکر کرد. با این اوصاف در شرایط کنونی هیچ منطقی ورود به پروژه های جدید را توجیه پذیر نمی داند.

وی با اشاره به افت شدید قیمت نفت و برخی گمانه زنی ها مبنی بر احتمال کسری بودجه ۹۴ برای انجام پروژه های عمرانی تصریح کرد: درحالیکه دولت برای عبور از شرایط فعلی نیاز به زمان دارد می تواند با توقف پروژه های جدید عمرانی بر اجرای درست بودجه برای مصارف ضروری مدیریت کند و از طرفی در حال حاضر شرکت هایی در بورس هستند که سود آورند و چند ماه دیگر مجامع شان برگزار می شود و در مجامع به نسبت قیمت سهم به طور معمول بین ۲۰ تا ۲۵ درصد سود تقسیم می شود که همین امر می تواند بازدهی مطلوب را برای هر سرمایه گذاری حتی دولت فراهم کند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: این شرایط قطعاً پایدار نخواهد بود و حداکثر ظرف یکی دو ماه آینده شرایط بورس روشن خواهد شد و تغییر مسیر خواهد داد.

مدیرعامل تأمین سرمایه آرمان درباره عواملی که شرایط فعلی بازار سرمایه را رقم زد، اظهار داشت: در طول یک سال گذشته عواملی که باعث افت و ریزش شاخص شده بارها و بارها از تریبون های مختلف مطرح شد، اما این موضوع باید بیشتر مدنظر تصمیم گیران قرار می گرفت.

جمالی با تأکید به لزوم ورود نقدینگی به بازار سرمایه گفت: بازارهای مالی مسیر خودشان را بر اساس مؤلفه های اقتصادی و غیر اقتصادی اثر گذار بر بازار طی می کنند اما جایی که بازار با ترس بیش از حد و بی اعتمادی مواجه می شود، لازم است دولت و ارکان دولت و مجلس به کمک بازار بیایند که بازار از مسیر خارج نشود و در مسیر خودش بماند.

وی با اشاره به بحران ۲۰۰۸ در امریکا و اتحادیه اروپا خاطر نشان کرد: شرایط فعلی بازار سرمایه، مشابه شرایط امریکا و اتحادیه اروپا در زمان بحران سال ۲۰۰۸ است و همانطور که دولت این کشورها با تزریق نقدینگی و حمایت از صنایع و بازارهای مالی (سیستم بانکی و بازار سرمایه) از این مقطع عبور کردند ما نیز با توجه به ترسی که هم اکنون بر سرمایه گذاران حاکم شده نیاز به حمایت دولت و نهادهای مالی داریم تا منابعی را تزریق کنند که اعتماد بازار را تقویت و تثبیت کنند و آن وقت ساز و کارهای بازار کار خودش را آغاز می کند.

جمالی با تأکید بر این نکته که راهکاری جز تزریق نقدینگی برای برون رفت از شرایط فعلی وجود ندارد، گفت: اقدامات سازمان بورس برای رفع ابهامات و مشکلات صنایع بزرگ مانند پترو پالایشی ها، سنگ آهنی ها بسیار ارزشمند است اما اثر خودش را با تأخیر بر بازار می گذارد.

وی افزود: از حدود ۶ ماه آینده، تأثیرات مثبت این مصوبه ها بر سوددهی و توسعه صنایع آشکار می شود و بازار در آن زمان هیچ نیازی به کمک هیچ نهادی ندارد چون به طور اتوماتیک افزایش P/E پیدا می کند اما در این مقطع که بازار با نگرانی رو به رو شده نیازمند است با تزریق منابع و نقدینگی و واردکردن نهادها و شرکتهایی که منابع مالی دارند به بازار کمک شود تا مسیر عادی خودش را پیدا و طی کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *