پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

پالیزدار: رانت 2 میلیاردی عملیاتی نشده

سه شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب: 419840
دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت:‌ بابک زنجانی گزینه‌های اشتباه می‌داد، همواره بدین صورت عمل می‌کرد و هیچ موقع صادقانه برخورد نکرده که همین موضوع کار را به تاخیر و تعویق می‌اندازد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، کاظم پالیزدار دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفت‌وگو فارس به تشریح اقدامات این ستاد در مبارزه با مفاسد اقتصادی در طول ۲۰ ماه گذشته و ضرورت‌ها و چالش‌های پیش‌روی طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد که از سوی مجلس در حال پیگیری است پرداخته است، همچنین وی جزئیاتی از پروندهای مربوط به فساد اقتصادی را تشریح کرد که چکیده این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:

برخورد آخرین مرحله در مبارزه با فساد است

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به طرح ایجاد سازمان مبارزه با فساد، اظهارداشت:‌ وقتی می‌گویند سازمان مبارزه با فساد، برخورد و مبارزه مدنظر است که آخرین مرحله است، در حالی که باید از سرچشمه شروع و نیت را درست کرد.

برای کاهش فساد و ایجاد یک نظام سالم برخورد کافی نیست

وی ادامه داد:‌ بنده از موافقان صددرصد برخوردم و برخورد باید باشد ولی برای کاهش فساد و ایجاد یک نظام سالم، برخورد کفایت نکرده و قانع نمی‌کند.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی تصریح کرد: اگر همان زمان که فرمان ۸ ماده‌ای حضرت آقا که ۱۴ سال پیش صادر شد و رویکرد به آنچه که مطرح کردم وجود داشت بدین معنی که هم اقدامات فرهنگی و بسترسازی شکل می‌گرفت الان شرایط بسیار بهتری داشتیم اما آن زمان دنبال برخورد بودیم یعنی تصورمان این بود مبارزه با فساد این است که یک دانه درشت را بگیریم بعد اعلام کنیم ما او را گرفتیم و به شدت با برخورد کردیم اما اینکه نمی‌شود.

هنوز بستر برای ایجاد فساد اقتصادی فراهم است

پالیزدار با بیان اینکه بیان کرد: با افزایش تورم عددها هم بزرگتر شد، فعل اتفاق می‌افتد و بستر هنوز فراهم است، این چند مورد هم آنهایی هستند که ما متوجه شدیم اما موارد زیادی وجود دارد که اصلاً متوجه نمی‌شویم، درواقع آشکار نشده و بیان نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در بحث مقابله با فساد، قانون کم نداریم، افزود: یک جاهایی نواقص داریم ولی بی‌قانون نیستیم، شاید یک جاهایی قانون‌ها باید با شرایط روز تطبیق پیدا کند. مثلاً یکسری جرم انگاری‌ها باید مشخص شود، دستور و فرمایش آقا هم هست و ما از قوه قضائیه هم خواستیم؛ ما مشکل قانونی زیاد نداریم.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به برخی آمارها که گفته شده میزان قاچاق کالا در کشور حدود ۲۵ میلیارد دلار است، اظهارداشت:‌ این رقم برآورد کلی است ولی محاسباتی نیست و بیشتر تحلیلی است تا آمار دقیق، اما همین حدود برآورد می‌شود با توجه به ارزی که جا به جا می شود و میزان در آمدها به این برآورد می‌رسیم اما چگونه می‌شود این موضوع را کاهش داد فقط با اقدامات سیستمی.

سامانه سیستمی کردن ورود کالاها طراحی و بسترهایش فراهم است

وی با تاکید بر ضرورت سیستمی کردن ورود کالاها در کشور گفت: بسترها و سامانه‌ های لازم برای تحقق این موضوع ایجاد و طراحی شده است. این‌ اقدامات صورت گرفته و سال گذشته در دولت گزارشش را ارائه کردیم اما تا حدودی در همکاری بین دستگاه‌ها مشکل وجود دارد و یک مقدار شاید سرعت مطلوب را نداشته باشد ولی در کل این حرف من از روی یک الگوی پیاده شده است

همکاری بابک زنجانی خوب نبود/اطلاعات غلط می‌داد

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به ابعاد مختلف پرونده بابک زنجانی اظهارداشت:‌همکاری متهم خوب نبود. اگر از روز اول زنجانی بنا را صداقت و همکاری گذاشته بود شاید تمام شده بود و خیلی بهتر بود اما همکاری متهم خوب نبود و همیشه آن چه در برداشت ما بوده است این است که این فرد همواره در جهت گمراه کردن مسیر پرونده بود و همواره اطلاعات غلط می‌داد یا قرائن و شواهد را اشتباه می‌داد.

پالیزدار افزود:‌ زنجانی گزینه‌های اشتباه می‌داد، همواره بدین صورت عمل می‌کرد و هیچ موقع صادقانه برخورد نکرده که همین موضوع کار را به تاخیر و تعویق می‌اندازد. خب بالاخره‌ دستگاه قضایی تلاشش را خواهد کرد و به نتیجه‌‌هایی رسیده‌اند. اما هنوز نیاز کامل برآورده نشده است و مشکلات در جاهایی به قوت خودش باقی است اما تلاش‌ها صورت می‌گیرد.

رانت ۲ میلیاردی صحت ندارد

وی در مورد جزئیات جلسه اخیر که در خصوص رانت ۲ میلیاردی تشکیل شد، اشاره کرد و گفت:‌ اولاً که این عدد، عدد درستی نیست ۲ میلیارد دلار مصوب بوده اما عملیاتی نشده است.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی افزود:‌ هشت میلیون دلار مصوب شده که از این میزان حدود ۸۰۰ میلیون دلار در اختیار دو شرکتی که نام بردند قرار نگرفته است بلکه در اختیار چند شرکت بوده است که ۲ شرکت را آقای احمد توکلی نام بردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *