شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

نگرانی روسیه از نزدیکی مواضع پکن-دوشنبه

چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۲۵
کد مطلب: 395540
به گفته یک سایت تحلیلی-خبری آسیای مرکزی، نزدیکی تاجیکستان به پکن به احتمال زیاد برای روسیه نگرانی‌هایی را به وجود می‌آورد که ممکن است این موضوع در آینده در مناسبات منطقه‌ای تاثیرگذار باشد.
به گزارش جهان؛ فارس به نقل از خبرگزاری آزادگان خبر داد، «شیر علی میرزا» وزیر دفاع تاجیکستان طی سفر اخیر به پکن و بازدید و گفت‌‌وگو با «چانگ وانگ ژوان» همتای چینی خود، این کشور را از شرکای اصلی و قابل اعتماد تاجیکستان عنوان کرد.

وزیر دفاع تاجیکستان ضمن این دیدار همچنین عنوان کرد تاجیکستان قصد دارد همکاری با چین را در بخش‌های مختلف توسعه دهد و مشترکاً با این کشور با چالش و خطرات امنیتی منطقه‌ای مبارزه کند.

این خبرگزاری به نقل از «حکمت الله سیف الله زاده» تحلیلگر مسائل سیاسی می‌نویسد: «به ظاهر اینگونه رفتارها عواقب نگران کننده‌ای در بر ندارد»، زیرا موقعیت فعلی مسکو و پکن در مورد بسیاری از مسائل بین‌المللی به یکدیگر نزدیک می‌باشد اما در آینده روابط تنگاتنگ این چنینی بین دوشنبه و پکن بدون شک باعث ناراحتی «مسکو» خواهد شد.

در مدت اخیر، مقامات دوشنبه علاقمندی خاصی به روابط با پکن نشان داده‌اند که این موضوع در آینده برای آنان عواقب خوبی بدنبال ندارد.

نزدیک شدن تاجیکستان به چین برای روسیه نگران کننده نیست، زیرا این ۳ کشور همدیگر را شرکای استراتژیک می‌دانند که از اعضای سازمان همکاری شانگهای نیز هستند.

از طرف دیگر، نگرانی‌های تاجیکستان و چین در راستای مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و تهدیدات مرزی با افغانستان مشترک است و از این رو این ۲ کشور خواستار همکاری بیشتر در این زمینه‌ها با کشورهای منطقه‌ و یکدیگر می‌باشند.

در حال حاضر، روسیه توان اعطا کمک‌های مالی به تاجیکستان را ندارد از این رو این کشور بدنبال پر کردن این خلا می‌باشد که بهترین گزینه از نظر تاجیکستان، چین می‌باشد.

روسیه بیشتر از تقویت موقعت استراتژیک آمریکا در منطقه نگران است. طی سال‌های اخیر در جهان تحولات بزرگ در مسیر اهداف استراتژی قدرت‌ها در منطقه آسیای مرکزی به وجود آمده است.

از این لحاظ، خطر تقویت نقش آمریکا به مراتب بیشتر بوده و برای روسیه بهتر است تا از موضع‌گیری چین در قبال کشورهای منطقه پشتیبانی کند.

«رجب میرزا» یکی دیگر از تحلیلگران مسائل سیاسی معتقد است: برای کشورهایی مانند تاجیکستان و قرقیزستان در حال حاضر بازی کردن در شکل «سیاست درهای باز» چندان واقعی به نظر نمی‌رسد زیرا این شکل کار، مناسب کشورهایی است که در برابر شرکای خود ظرفیت و توانمندی‌های مساوی داشته باشند.

در آسیای مرکزی تنها قزاقستان و تا حدودی ازبکستان با تحمل مشکلات فراوان می‌توانند در این چارچوب نقش بازی کنند.

حتی ترکمنستان با توانمندی‌ و وجود منابع عظیم نیز جرات نقش بازی کردن در منطقه را به خود نمی‌دهد، از این رو این کشور ضمن ورود به سازمان و پیمان‌های منطقه‌ای موضع بی‌طرفی را اختیار می‌کند.

بر این اساس، شایعه برگزاری نمایش اعتراضی ۱۰ اکتبر(مهر ماه) سال جاری، که پس از تعهدات دوشنبه و پکن مطرح شد به اعتقاد برخی کارشناسان بر این باورند که در این موضع، روسیه نقش داشته است و دلیل آن بدون شک نزدیک شدن تاجیکستان به چین و احساس خطر مسکو از این موضوع بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *