پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

برنامه‌های زمانی حل PMD، چگونه است؟

سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب: 435545
در سند نهایی مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ به طور غیر مستقیم به نحوه حل و فصل موضوع ادعایی «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ایران یا PMD و چارچوب زمانی آن اشاره شده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی به تشریح نحوه حل و فصل موضوع موسوم به «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ایران یا PMD پرداخته است.

بر اساس این گزارش با آنکه در سند برجام به موضوع PMD اشاره مستقیم نشده اما به طور غیرمستقیم نحوه حل و فصل آن توضیح داده شده است.

در «برجام» از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته شده در «روز پذیرش» که انتظار می‌رود ۱۵ اکتبر باشد انجام فعالیت‌های مشخص شده در توافقنامه امضا شده بین ایران و آژانس برای حل و فصل PMD را تأیید کند.

مطابق این توافقنامه، موسوم به «نقشه راه»، ایران بایستی تا تاریخ ۱۵ آگوست اسناد و توضیحات لازم درباره مسائل برجسته PMD را در اختیار آژانس قرار دهد و به سوالات آژانس در این باره تا قبل از ۱۵ اکتبر پاسخ داده و موارد ابهام را برطرف کند.

آژانس و ایران توافقاتی هم بر سر نحوه دسترسی به سایت پارچین انجام داده‌اند.

آژانس قرار است در تاریخ ۱۵ دسامبر ارزیابی نهایی خود را درباره تمامی مسائل برجسته PMD منتشر کند.

«ابعاد نظامی احتمالی» به ادعاهای مربوط به تحقیقات در زمینه چاشنی‌های انفجاری گفته می‌شود که بر پایه اسنادی غیرمستند علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح شده‌اند. مطابق این ادعاها، ایران پیش از سال ۲۰۰۳ دست به انجام این تحقیقات برای دست‌یابی به سلاح‌های اتمی زده است. جمهوری اسلامی ایران همواره قویاً این ادعاها را رد کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *