شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

اعتباری که تنها نیاز یک چهارم جوانان است

دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب: 378044
کل اعتبار لازم برای پاسخگویی به ۲ میلیون نفر متقاضی وام ازدواج ۶ هزار میلیارد تومان است. این مبلغ ۴ برابر مبلغی است که مجلس اجازه برداشت آن را به دولت داده است. به نظر دولت و مجلس باید به راه کارهای دیگر نیز برای تامین اعتبار لازم جهت پرداخت وام ازدواج بیاندیشند.
به گزارش جهان به نقل از عیارآنلاین، هفته گذشته خبری منتشر شد که مجلس شورای اسلامی یک فوریت طرحی را تصویب کرده است که اجازه برداشت ۵۰۰ میلیون دلار را از منابع صندوق توسعه ملی برای پرداخت وام ازدواج، به دولت داده است. این طرح با موافقت رهبر انقلاب با این برداشت در مجلس ارایه شده است. البته قرار بود طرح دو فوریتی باشد که نمایندگان مجلس با دو فوریت آن مخالفت کرده و به یک فوریت آن رای دادند.

اما ۵۰۰ میلیون دلار چقدر از نیاز فعلی را پاسخگوست؟

اگر مبنای محاسبه را قیمت دلار مبادله ای قرار دهیم، یعنی هر دلار در حدود ۲۹۰۰ تومان، کل مبلغ اجازه داده شده ۱۴۵۰ میلیارد تومان می شود. در ظاهر عدد قابل توجهی است اما این مبلغ به چه تعداد از افراد منتظر در صف وام ازدواج می رسد؟

بر اساس آماری که دکتر طیب نیا در مجلس شورای اسلامی ارایه دادند تا آخر سال ۱۳۹۳ متقاضیان وام ازدواج به دو میلیون نفر می رسد.به عبارت دیگر ۲ میلیون نفر متقاضی وام ۳ میلیون تومانی ازدواج تا آخر امسال وجود دارد. از این میزان نزدیک به ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متقاضی بالفعل هستند.

کل اعتبار لازم برای پاسخگویی به ۲ میلیون نفر متقاضی وام ازدواج ۶ هزار میلیارد تومان است. این مبلغ ۴ برابر مبلغی است که مجلس اجازه برداشت آن را به دولت داده است.

به نظر دولت و مجلس باید به راه کارهای دیگر نیز برای تامین اعتبار لازم جهت پرداخت وام ازدواج بیاندیشند چرا که تامین حداقل های لازم برای ازدواج جوانان از وظایف حکومت اسلامی است. این وضعیت در حالیست که بانک ها حاضر نیستند منابع خود را به این کار مهم اختصاص دهند و از طرف دیگر ما شاهد مساله ای به نام معوقات بانکی با عددی در حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان هستیم. به نظر مجلس و دولت تنها با کنترل و اصلاح نظام بانکی می توانند مسایل مهمی همچون وام ازدواج را حل کنند. کاهش ضریب فزاینده که به معنای کاهش قدرت خلق پول بانک ها است، ابتدایی ترین گام در اصلاح نظام بانکی خواهد بود.
https://jahannews.com/vdcdoj0soyt05z6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdoj0soyt05z6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *