جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

آژانس باید بر جنبه‌های فنی توافق تمرکز کند

پنجشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۱۰
کد مطلب: 418940
نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که آژانس باید بر جنبه های فنی توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ تمرکز کند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، "رضا نجفی" نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که مسئولیت اصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی در توافق احتمالی میان تهران و گروه ۱+۵ باید تمرکز بر پارامترهای فنی باشد که توسط جمهوری اسلامی و تحت برنامه جامع اقدام مشترک اتخاذ خواهد شد.

وی که با شبکه خبری "پرس‌تی‌وی" مصاحبه می‌کرد، گفت که آژانس بین المللی انرژی اتمی باید همچنان حرفه ای باقی بماند و از دیدگاه حرفه‌ای آن چیزی را که توسط ایران انجام می‌شود را گزارش دهد.

نجفی تاکید کرد در صورتی که ایران با اتخاذ اقدامات داوطلبانه تحت برنامه جامع اقدام مشترک موافقت کند پس از آن آژانس باید وظیفه خود به عنوان سازمانی فنی و حرفه ای را انجام داده و تاییدیه اقدامات انجام شده توسط ایران را صادر کند.

این مقام ایرانی افزود: ما معتقدیم که این تنها نقشی است که می توانیم برای آژانس انرژی اتمی پیش بینی کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اعتماد ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه عمل به وظایفش گفت: ایران به آژانس در شرایط جنبه‌های فنی موضوع اعتماد دارد چون آژانس تنها می‌تواند به نظارت و گزارش چیزهایی که بازرسانش می بینند و مشاهده می‌کنند بپردازد.

چند روز پیش هیئتی از آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران سفر کردند تا گفت‌وگوهای فنی با مقامات ایران برگزار کنند.

نجفی گفته بود که دو طرف در دیدارهایشان به راه حل هایی درباره تعدادی از موضوعات باقیمانده دست یافتند.

این نشست تحت شرایط چارجوب توافق همکاری که نوامبر سال ۲۰۱۳ میان "یوکیا آمانو" مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و " علی اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امضا شده بود، برگزار شد.

از سوی دیگر امروز تیم مذاکره کننده کشورمان به سرپرستی سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاون آمریکا و اروپای وزارت امور خارجه کشورمان، در دور جدید مذاکرات هسته‌ای با دیپلمات‌های اتحادیه اروپا به سرپرستی هلگا اشمید، معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیدار کردند.

در این مذاکرات، مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه، و حمید بعیدی نژاد، مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین المللی وزارت خارجه و دیگر کارشناسان تیم مذاکره کننده هم حضور دارند.

پیش از آغاز این نشست، تیم های مذاکره کننده به رایزنی های داخلی در خصوص آغاز نگارش متن توافق نهایی پرداختند.

قرار است در این نشست روند مذاکرات در دو روز آینده و محورهای کاری طرفین در مذاکرات ترسیم و نگارش برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) آغاز شود.

عراقچی پیشتر اعلام کرده بود که از امروز (چهارشنبه) کار نگارش این راه‌حل‌ها با همه جزییاتش شروع خواهد شد "که البته کار سختی است."

وی تاکید کرد: "از نظر ما اولویت در جلسات فعلی بحث تحریم‌هاست و باید در این خصوص بتوانیم راه‌حل‌هایی را که به دست آمده، دقیق‌تر و ابهامات و پرسش‌ها را کمتر کنیم."

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، امروز (چهارشنبه) در کنفرانس خبری خود اعلام کرد که مذاکرات روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه با دیدار بین دیپلمات‌های ایرانی و اتحادیه اروپا ادامه یافته و روز جمعه نیز دیپلمات‌های سایر کشورها برای برگزاری نشست جامع ایران و گروه ۱+۵ به مذاکرات خواهند پیوست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *