جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۹
۱۹
تحلیلی بر واکنش رئیس جمهوری به یک پرسش؛

"قدمهای دیگر" برای رسیدن به دیدار با اوباما، همان "خطوات الشیطان" است

حدس حرکت اتفاقی بعدی چندان سخت نیست
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۲۳
کد مطلب: 448046
امسال سفر رئیس جمهور و هیات همراه ایشان به نیویورك با حاشیه های عجیبی مواجه شد كه بررسی آنها خالی از لطف نیست.
"قدمهای دیگر" برای رسیدن به دیدار با اوباما، همان "خطوات الشیطان" است
گروه سیاست جهان نيوز ـ مالک شریعتی: آقای روحانی رئیس جمهور در آستانه سفر به نیویورک برای شرکت در هفتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در گفت و گویی با شبکه تلویزیونی «سی بی اس» آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره دیدار احتمالی با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا گفت که ما برنامه‌ای برای این دیدار نداریم و فکر می‌کنم خیلی قدم‌های دیگری باید برداشته شود تا به این مرحله برسد.

اینكه "قدم های دیگر" مدنظر آقای روحانی چیست و قبلا چه بوده است از جانب ایشان به صراحت بیان نشده است اما می توان آنها را از سلسله اقداماتی كه از گذشته تاكنون توسط ایشان و تیم سیاست خارجی دولت دنبال شده است، حدس زد، پیگیری و حتی در آینده پیش بینی نمود.

از ابتدای دولت یازدهم چندین اتفاق برای عادی سازی روابط با آمریكا به صورت پیوسته رخ داده است كه اكنون می توان به روشنی آنها را قطعات بهم پیوسته یك پازل یا گامهای پشت سر هم از یك سناریو قلمداد كرد. نخستین اقدام خارج كردن پرونده هسته ای از دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی و انتقال آن به وزارت خارجه بود تا كمترین دخالت خارج از قوه مجریه در آن وجود داشته باشد كه نتیجه قهری آن برگزاری نشست وزرای خارجه ۱+۵ با ایران بود.

گام بعدی گفتگوی تلفنی آقای روحانی با اوباما بود كه گفته شد كاملا بدون برنامه ریزی قبلی و تصادفی بوده است. روایت شخص آقای روحانی از ماجرا چنین بود: «ما همان زمان که عازم نیویورک بودیم اولین اخبار درباره اظهار تمایل آمریکایی ها برای ملاقات اوباما با من مطرح شد. وقتی وارد نیویورک شدیم این بحث بیشتر مطرح شد اما زمان کافی برای انجام دیدار به صورت دلخواه و مفید و بیان کامل نظرات نبود و لذا این دعوت را نپذیرفتم. البته رسانه های آمریکایی سر و صدا کردند که آمریکا تحقیر شد و ما دعوت آنها را رد کردیم اما علت هماهنگ نشدن برنامه ها بود. در لحظه ای که آماده حرکت به سمت فرودگاه بودیم کاخ سفید تماس گرفت و نسبت به تماس تلفنی رئیس جمهور آمریکا با من ابراز تمایل کرد که چند دقیقه تلفنی صحبت کنیم. در مسیر حرکت با موبایل سفیر ما تماس گرفته شد. من قصد صحبت نداشتم ولی دوستان اصرار داشتند که صحبت خوب است. گفتم خب حرفشان چیست؟ گفتند مکالمه عادی است و اوباما می خواهد به شما سفر به خیری بگوید! آقای روحانی گفتند که من دیدم اگر پاسخ تلفن را ندهم، اوباما بیشتر تحقیر می شود برای همین صحبت کردم و البته بیشتر محتوای این مکالمه هم موضوع هسته ای بود.» این مكالمه تلفنی بلافاصله با تذكر علنی و البته غیرمستقیم رهبر معظم انقلاب مواجه شد[۱]:‌ «برخی از آنچه در سفر نیویورک پیش آمد، به نظر ما بجا نبود»

بعدها هم مشخص شد علت اصلی عدم دیدار آن زمان دو رئیس جمهور، "زمان ناكافی" یا "عدم هماهنگی برنامه ها" نبوده است و اساسا دولت اجازه تماسی فراتر از سطح وزارت خارجه را نداشته است. مقام معظم رهبری در مرداد ۹۳ اینچنین بیان فرمودند[۲]: «در گذشته میان مسئولان ما و مسئولان آمریکا هیچ ارتباطی نبود اما در یک سال اخیر بخاطر مسائل حساس هسته‌ای و تجربه‌ای که مطرح شد انجام بشود، بنا شد مسئولان تا سطح وزارت خارجه تماس‌ها، نشست‌ها و مذاکراتی داشته باشند.»

قدم بعدی دیماه ۹۳ و در جریان پیاده روی تفریحی و البته اتفاقی ظریف در كنار جان كری در میانه مذاكرات هسته ای در ژنو برداشته شد كه با انتقاداتی جدی در میان اصولگرایان مواجه و از سوی موافقین دولت یك امر دیپلماتیك تلقی شد.

گام
از ابتدای دولت یازدهم چندین اتفاق برای عادی سازی روابط با آمریكا به صورت پیوسته رخ داده است كه اكنون می توان به روشنی آنها را قطعات بهم پیوسته یك پازل یا گامهای پشت سر هم از یك سناریو قلمداد كرد
دیگر
اردیبهشت ماه ۹۴ با حضور ظاهرا اتفاقی، برنامه ریزی نشده و سرزده جان كری وزیرخارجه آمریكا در محل اقامت دیپلماتیك ظریف در نیویورك ـ كه خاك دیپلماتیك كشورمان محسوب می‌شود ـ رقم خورد. شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی با انتشار خبر دیدار وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در عصر روز دوشنبه ۷ اردیبهشت ۹۴ نوشت:‌ «جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش در ساختمان دیپلماتیک ایران در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کرد.»

و اما آخرین گام؛

در حالی كه سفر آقای روحانی به سازمان ملل متحد تحت الشعاع اخبار فاجعه منا در كمترین حد از توجه رسانه ای در حال پایان یا به قول خود نیمه كاره ماندن بود،‌ خبری ابتدا در رسانه های غربی به سرعت و با آب و تاب فراوان و این بار هم باز به نوشته شبكه خبری بلومبرگ منتشر شد: «باراک اوباما برای بهبود رابطه کشورش با ایران اقدام به دست دادن با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، کرد. این موضوع را یک مقام دولت آمریکا که نخواسته نامش فاش شود، تائید کرده است.»

این خبر پس از علنی شدن،‌ توسط منابع غیررسمی ایرانی نیز تایید شد. یک منبع نزدیک به هیأت ایرانی اعلام کرد: «دوشنبه (۷ مهرماه) پس از پایان سخنرانی حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که در حال خروج از سالن مجمع بود به طور اتفاقی با باراک اوباما رئیس جمهور و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که در حال ورود به محل مجمع عمومی بودند روبرو شد و سلام و احوالپرسی کرد و دست داد.»

حدس اینكه حركت اتفاقی بعدی پس از ملاقات ظریف و اوباما چه می تواند باشد چندان سخت نیست. اینكه راهبرد اصلی سیاست خارجی دولت یازدهم، تكمیل كردن فرآیند بزك كردن آمریكا ـ مصداق اتم استكبار ـ و قالب كردن به اصطلاح كدخدای جهان به عنوان راه حل مشكلات داخلی است نیز بدیهی می نماید؛ اما مهمتر از آن واكاوی نحوه مواجهه ی دولتمردان با مردمی است كه لااقل ۵۰.۷% آنها به دوشعار اصلی روحانی در انتخابات اعتماد كردند و رای دادند: "تدبیر و صداقت"

"دیپلماسی اتفاقی" چه نسبتی با "دولت تدبیر" دارد؟ آیا اتفاقی دانستن تمامی گامهای برشمرده بالا را نمی توان مساوی عدم تدبیر دولت دانست؟ مردم چگونه می توانند باور كنند دولت در سایر موارد دارای تدبیر است و اتفاقی عمل نمی كند؟ آیا در این پارادایم حذف نظارتهای ایران كد و شبنم از بازار مصرف هم اتفاقی بوده است؟ آیا تك نرخی كردن بنزین و بی خاصیت نمودن شبكه كارت سوخت كشور هم چنین بوده است؟

اگر هم این موارد، همه با برنامه ریزی مستقیم یا حتی غیرمستقیم دولتمردان رخ داده باشد كه به نظر می رسد چنین است و سایر كشورها به خصوص آمریكایی ها نیز هرگز نخواهند پذیرفت كه بدون برنامه و الله بختكی در حوزه پیچیده دیپلماسی گام بر داشته اند، پس این سوال پیش می آید چرا هرآنچه در مرزهای خطوط قرمز رخ می دهد و تابوها را می شكند را اتفاقی نام می نهند؟ چرا با گردن افراشته و با شجاعت به مردم اعلام نمی كنند كه برنامه شان برای آینده سیاسی كشور چیست؟ این رفتار هم قطعا نسبتی با "دولت راستگویان" ندارد.

در پایان اگر بپذیریم كه این اتفاق و مواجهه، ناگهانی بوده است، باید گفت آقای ظریف به راحتی می توانست با هوشمندی از مسیر خود برگردد و مواجه نشود یا نهایتا با اخمی بر چهره و به سردی با اوباما برخورد كند و رد شود؛ كاری كه می توانست مصداقی برای هوش دیپلماتیك ظریف باشد كه متاسفانه نشد.

رهبر انقلاب در سخنرانی مردادماه ۹۳ خویش در تبیین "هوش دیپلماتیک" فرمودند: «این ویژگی انسان را قادر می‌سازد اهداف و حرکات طرف‌های مقابل را در مذاکرات و تعاملات پیش بینی کند و حرکات خود را با توجه به آن‌ها، برنامه‌ریزی و عملیاتی سازد.»

[۱] http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=۲۴۱۳۲

[۲] http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=۲۷۱۸۰
منبع: هفته نامه پنجره
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
نمیدونم کی باید جلوی این اتفاقات بایسته؟؟؟
ما هم چنان منتظر واکنش مناسب از سوی مجلس هستیم...
شهروند درجه چندم
بدبختی اینه که این قدم هایی که اینا برای نزدیک شدن به اوباما برمی دارند حتی یک ریال هم برای مردم سود و منفعتی ندارد!
مسعود
مجلس تا رئيسي همچون لاريجاني داشته باشه ,فقط در مقابل امثال احمدي نژاد خود را در رأس امور مملكت حس ميكنه و الا از لحاظ تفكرات سياسي و مملكت داري و نحوه برخورد با دشمنان اسلام و ايران, چندان فرقي بين لاريجاني و روحاني و خاتمي و هاشمي و امثال اينها وجود نداره ,تنها فرقشان در نوع رفتار ظاهري آنهاست!!
Estonia
ظاهرا تنها دیپلماسی اتفاقی نداره در اقتصاد هم همه چیز اتفاقی است مثل گران کردن بنزین و خارج شدن از رکود و پائین اومدن تورم !!!
Estonia
همه مردم پیش بینی میکنند سال آینده بطور اتفاقی روحانی با اوباما دیدار خواهد کرد و روحانی به آرزوی خود خواهد رسید !
آرزوی دیدار با شقی ترین دشمنان دین اسلام را
Iran, Islamic Republic of
راه خوبی را برای افزایش محبوبیت دولت انتخاب کرده اید . مظلوم نمایاندن دولت،دمتان گرم.بهترین خدمت به دولت را این روزها شما انجام میدین.
Iran, Islamic Republic of
کجاش مظلوم نمایش دادن دولته؟ برخی همه جوره داره میبره میدوزه. اتفاقا این مطلب نشون میده همون برخی داره زیر زیرکی کار میکنه
حمید
Estonia
با افتخار با شیطان دست میدهید اما از روبرو شدن با منتقدان هراس دارید !
Estonia
یک روزی هم عمر این دولت منفعل هم تموم میشه و روسیاهی در تاریخ ماندگار
Estonia
... مردم را چی فرض کرده ؟ آیا نمیخواهد دست از این توهم بردارد که مردم برای بهبود وضع اقتصادی به ایشون رای دادند نه دادن امتیاز به دشمن با توافق ننگین و دست دادن با رئیس جمهور مودب آمریکا ؟
علي
احسنت بر نويسنده.
جانا سخن از زبان ما ميگويي
Iran, Islamic Republic of
هوش ديپلكاتيك يعني همين كار آقاي ظريف...كاسه هاي داغتر از آش هم بهتره از اينكه كار دست كاردانها افتاده خوشحال باشند.
من واقعا از این خنده های ظریف حرص میخورم مگر مرد هم در مقابل دشمنانش نیشش را تا بنا گوش باز میکند
Iran, Islamic Republic of
این پازل نیست ساده لوحی است . خداوند متعال هم به پیامبر اکرم فرمودند اینها تا وقتی که تو از دینت دست بر نداری با تو در تقابل هستند اما مسئولین ما ذوق زده و بی تدبیر هستند و دارند با پای خود به پرتگاه بروند
Finland
دولتِ از اول اتفاقی...
Iran, Islamic Republic of
برخی برای تعامل با دنیا، حاضر از روی جنازه ما رد شود و فاجعه منا رو هم نادیده بگیرد و نیز منافع ملی را نابود کند.
مسعود دیپلمات
من فقط یک مورد را اتفاقی می پذیرم و آن هم مناظره انتخاباتی روحانی با سرهنگ قالیباف در خصوص مقابله با دانشجویان معترض کوی دانشگاه بود که منجر به برنده شدن روحانی گردید . بقیه موارد کاملا" سازماندهی شده و تبعیت از خطواط شیطان است.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ ﴿٢٠٨﴾

إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا ۚ إِنَّمَا يَدْعُو حِزْبَهُ لِيَكُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِيرِ ﴿٦﴾
من خیلی خوشحالم که خاینین به کشور دارن به شیطان نزدیک و نزدیک تر میشوندچون عاقبتشون مثل صدام شاه قذافی میشه فقط امیدوارم ملت تاوان این نزدیکی رو پس نده ملت خیلی مظلوم و زجر کشیده ی همه ی تاریخ ایران...