پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۵
۲

وقتی هنرمندان نیکوکار، بیماران خونهای آلوده را فراموش کردند!

شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۷
کد مطلب: 436346
آیا خون بیماران ایرانی که با خون های آلوده فرانسوی ها به ایدز مبتلا شدند، برای هنرمندان، نسبت به دیگر هموطنان، کمرنگ‌تر است؟
وقتی هنرمندان نیکوکار، بیماران خونهای آلوده را فراموش کردند!
به گزارش جهان به نقل از فرهنگ نیوز، شعر" بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش زیک گوهرند" حداقل برای ما ایرانی ها غریبه نیست و کاملا با آن آشنا هستیم.بیتی که همواره در مواقع بحرانی و زمانی که در اقصی نقاط جهان برای انسان های مختلف حادثه ای پیش بیاید از آن بیشتر استفاده می شود.مخصوصا برای ایرانی ها که همواره در کمک به حادثه دیدگان ثابت قدم هستند.

حالا این شرایط ویژه تر هم می شود وقتی که طرف حادثه دیده و یا بیمار ایرانی باشد و نیاز به کمک داشته باشد، اینجاست که همه قشرهای مختلف جامعه در حد توان خود به میدان ورود کرده و همه سعی و تلاش خود را دارند تا گره ای از کار هموطن خود باز کنند.

این شرایط در آن سوی مرزها هم امکان پذیر است و بارها شاهد بوده ایم که ایرانی ها به آن سوی مرزها سفر کردند تا به کمک کودکانی بشتابند که در خطر فقر مفرط هستند و یا با مشکلات زیادی درگیر هستند.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/000436/n00436346-t.jpg

این مورد در قشر بازیگران و هنرمندان هم مستثنی نیست و آنها هم همواره در این زمینه به صورت محسوس تری پیشقدم بودند.اما اخیرا در یک مورد خاص که رنگ و بوی سیاست هسته ای دولتی به خود گرفته است، آن حس کمک و حمایت همیشگی به وجود نیامد.

ماجرا از این قرار است که خبر ورود لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه به تهران بار دیگر پرونده واردات خون‌های آلوده به ایدز از سوی این کشور را گشود.فابیوس در آن دوران نخست وزیر وقت دولت فرانسه بود و مسئولیت مستقیم نظارت بر تولید، توزیع و صادرات وزارت بهداشت این کشور و شرکت‌های تحت مدیریت آن را بر عهده داشت.


موضوع آلوده بودن خون‌های شرکت «مریو» در فرانسه به علت قربانی شدن بیش از صدها تن بلوایی به پا کرد؛ غرامت ۱۰ کشوری که از این شرکت خون آلوده دریافت کرده بودند پرداخت شد اما در طی ۳۲ سال گذشته دولت فرانسه و شرکت «مریو» هیچ غرامتی به قربانیان این حادثه در ایران پرداخت نکرد.

جدا از مسئله پرداخت غرامت، و با توجه به حضور مسئول اصلی این حادثه حداقل از این بازیگران و هنرمندان انتظار می رفت که به این موضوع در حد یک جمله هم که شده بپردازند تا مرحمی باشد بر داغ دل مادران فرزندانی که قربانی اقدام تاسف برانگیز فرانسوی ها شدند.

همواره در شرایط مختلف و با توجه به حوادث و مشکلاتی که برای هموطنان کشور از جمله حادثه و بیماری که به وجود می آید، بازیگران و هنرمندان با تشکیل کمپین و یا حضور در محل و با مواضع مختلف سعی می کنند تا علاوه بر پیگیری این اتفاق کمکی به افراد داشته باشند که این امر ستودنی است اما سوالی که حالا مطرح می شود این است که آیا حاضر شدن مسبب اصلی ورود خون های آلوده به کشور، در تهران و دیدار با مقامات کشورمان، فضا را برای حداقل یک موضع گیری برای همین هنرمندانی که برای بیماران هموفیلی کمپین تشکیل می دهند، فراهم نساخت؟آیا خون بیماران ایرانی که با خون های آلوده فرانسوی ها به ایدز مبتلا شدند، برای هنرمندان، نسبت به دیگر هموطنان، کمرنگ‌تر است؟

با توجه به فضای حاکم بر سیاست خارجی کشور و بحث جمع بندی توافق که بر همه حوزه های کشور از جمله فرهنگی و اجتماعی هم تاثیرگذاشته است، کمی این فضا طبیعی به نظر می رسد که مواضع برخی افراد تحت تاثیر قرار بگیرد اما هرگز وجدان های آگاه نمی تواند از نگاه هموطنانی که در زمان بیماری هموفیلی به بیماری دشوار ایدز مبتلا شدند، بگذرد.

سفر هفته گذشته فابیوس به ایران به اتمام رسید و فابیوس و فابیوس ها می آیند و می روند اما همچنان داغ دل بیماران هموفیلی و بستگانشان و البته عدم موضع گیری هنرمندان فعال در عرصه کمک رسانی، باقی است.

در ادامه صفحات اجتماعی برخی از هنرمندان ایران را مشاهده می کنید، که فعالیت های بشردوستانه خود را به نمایش گذاشته‌اند:

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000436/nf00436346-1.jpg

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000436/nf00436346-2.jpg
https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000436/nf00436346-3.jpg
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حامی ایدزیان
اینجاست که شاعر می گه دم خروس رو باور کنیم یا قسم حضرت عباسشون رو....!
خون مردم ایران برای این دارودسته تا جایی اهمیت داره که منافعشون اقتضا کنه

وگر نه مثل 88 از ریختن خون جوانان این کشور هیچ ابایی ندارند

اون دسته از مریضها و بی سرپرستهایی که مورد حمایت اینها هستند فقط وسیله معروف شدن و توجیه شدنشون هستند

حالا بگید کی ریا کاره ؟؟؟