جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تبعیض اتاق‌بازرگانی بین شرکت‌های‌خصوصی

يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۹
کد مطلب: 410191
۱۲ سال است با شرکت‌های اروپایی در زمینه فعالیت‌های دارویی تعامل می‌کنم ولی اتاق ایران و مجارستان خبری از ارتباط من با شرکت‌های مجاری نداشت.
به گزارش جهان، مهدی معصومیان فعال صنعت داروی کشور در گفتگو با «نسیم» در خصوص وضع موجود اتاق بازرگانی اظهار کرد: در حال حاضر اتاق بازرگانی یک مجموعه کاملا دولتی به حساب می آید که وظیفه آن سرویس دهی به بخش خصوصی است.

وی با اشاره به ظرفیت های موجود در اتاق بازرگانی بیان کرد: اتاق بازرگانی از ظرفیت های بالایی برخوردار است که تجار و صنعتگران و تولید کنندگان مختلفی در زمینه های مختلف در آن حضور دارند و باید از این ظرفیت استفاده شود.

این فعال صنعت دارو با بیان این مطلب که " اتاق بازرگانی وظیفه دارد که ریل گذاری بخش صنعت و بازرگانی کشور را عملیاتی کند " بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر اتاق بازرگانی نفش پررنگی در اقتصاد کشور ندارد و نوعی انحصار در هیات رئیسه اتاق وجود دارد.

معصومیان تصریح کرد: هیات رئیسه باید با همه اعضای اتاق در خصوص مسائل مختلف مشورت کند و به آن ها گزارش ارائه دهد اما متاسفانه چنین چیزی دیده نمی شود.

وی ادامه داد: بخش خصوصی باید احساس کند که اتقاق بازرگانی حامی او است، اما در عمل شاهد هستیم که در شهرتهران از میان ۱۱ یا ۱۲ هزار شرکتی که ثبت شده اند، تنها ۲۰۰ یا ۳۰۰ شرکت به طور مستقیم وی یا غیر مستقیم با اتاق بازرگانی ارتباط دارند.

عضو ائتلاف فراگیر ایرانی آباد با انتقاد از تعاملات بین المللی اتاق بازرگانی به نسیم بیان کرد: در چند روز گذشته هیاتی از کشور ایرلند برای همکاری در حوزه سلامت و دارو وارد کشور ما شد، اما با اینکه من در این بخش همکاری گسترده ای با شرکت های اروپایی داشته ام، اتاق بازرگانی هیچ خبری در این زمینه به من نداد.

معصومیان ادامه داد: با توجه به ارتباطی که با سفیر ایران در ایرلند داشتم متوجه سفر این هیات شدم ولی زمانی که به جلسه رفتم، اتاق بازرگانی تنها چند شرکت گلچین شده را برای جلسه دعوت کرده بود که این بسیار تاسف آور است.

وی افزود: در صورت ورود به اتقاق بازرگانی قطعا نخستین سیاستی را که پیگیری می کنم تقویت تعاملات بین المللی است، زیرا اتاق بازرگانی باید با همه اتاق های دنیا تعاملات تنگاتنگی داشته باشد و اطلاعات مورد نیاز را بدون تبعیض در اختیار همه شرکت ها قرار دهد.

این فعال صنعت دارو با انتقاد از عدم ارتباط با تشکل ها به نسیم بیان کرد: وقتی اتاق با سندیکا و تشکلی که ما در ان قرار داریم ارتباط ندارد، پس با ما هم ارتباطی ندارد، که این مسئله از نقاط ضعف اتاق است.

معصومیان با بیان این مطلب که "در حال حاضر اتاق هم در بخش بین المللی و هم در سیاست گذاری با مشکل رو به رو است " بیان کرد: علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری اقتصاد ما در حال حاضر یک اقتصاد دولتی است که در این زمینه هم دولت و اتاق بازرگانی هر دو مقصرند.

وی افزود: دولت در زمینه سیاست های کلان مقصر است و اتاق بازرگانی هم به دلیل اینکه نتوانسته است از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند، باید در این زمینه پاسخگو باشد.

عضو ائتلاف فراگیر ایرانی آباد دارو با اشاره به نیاز اتاق به ایجاد یک دبیرخانه فعال خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی برای جذب بیشتر بخش خصوصی باید دبیرخانه فعالی را ایجاد کند و در زمینه ارتباط گیری با همه اقشار بخش خصوصی فعالیت کند.

معصومیان با انتقاد از نوع اداره اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: در تصمیم گیری هایی که در اتاق بازرگانی انجام می شود هیات رئیسه بیشترین نقش را دارد و اعضای اتاق به حساب نمی آیند.

وی با اشاره به کمبود اتاق های مشترک ایران با کشورهای دیگر خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۲ سال است که با شرکت های اروپایی در زمینه فعالیت های دارویی تعامل می کنم ولی اتاق ایران و مجارستان خبری از ارتباط من با شرکت های مجاری نداشت و تازه در زمان انتخابات از من میخواهد که با آن ها همکاری کنم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *