جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

بومی سازی "ماهواره فجر" کامل شد

سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۵۹
کد مطلب: 410696
یکی از مدیران ارشد شرکت صنایع الکترونیک ایران با اشاره به جزئیاتی از ساخت ماهواره فجر گفت: بومی‌سازی زیرسیستم‌های ماهواره‌ای در ساخت ماهواره فجر کامل شد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، بسیج دانشجویی دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر در نشستی با عنوان "بررسی رویکرد فضایی ایران با محوریت ماهواره فجر" با حضور یکی از مدیران ارشد شرکت صنایع الکترونیک ایران (صا ایران/ سازنده ماهواره فجر) مدل ماهواره ملی فجر به نمایش گذاشته شد و جزئیاتی از این ماهواره بیان شد.

این مدیر ارشد شرکت صاایران با اشاره به اینکه ایران چهل و سومین کشور از کشورهای دارای ماهواره است و اولین نقطه مداری GEO را در سال ۱۳۵۶ ثبت کرده است، اظهار داشت: یکی دیگر از این نقاط مداری را هم به ماهواره عرب‌ست اجاره دادیم. ایستگاه زمینی دریافت تصویر در سال ۱۳۸۲ به‌طور کاملاً بومی طراحی و بهره برداری شد و در سال ۸۴ با پرتاب ماهواره سینا به باشگاه فضایی وارد شدیم. بومی شدن دانش ساخت ماهواره در کشور و در طی این چند سال فوق العاده بود، الآن دانشگاه‌ها هم ماهواره می‌سازند.

دست استکبار مانع پیشرفت فناوری فضایی ایران

مدیر ارشد صاایران افزود: ایران ابتدا فعالیت‌های ماهواره‌ای را با هند شروع کرد که با دخالت رژیم صهیونیستی، هند کنار کشید و پس از آن با روسیه همراه شدیم که سالهای بسیار تحقیر آمیزی بود. یک زمانی آرزو داشتیم یک ماهواره را از نزدیک ببینیم، اما همین روس‌ها مدل مهندسی ماهواره را از فاصله چند متری اجازه نمایش می‌دادند و اجازه لمس آن را هم نداشتیم که نکند با لمس کردن آن از جنس اجزای به کار رفته آن مطلع شویم.

وی ادامه داد: پس از این مشکلات و محدودیت‌ها بود که فهمیدیم باید روی پای خودمان بایستیم، ایستادیم و توانستیم، وقتی از روس‌ها پرسیدیم: به‌نظر شما ما کی می‌توانیم یک ماهواره بسازیم؟ جواب این بود: "شما تا ۳۵ سال دیگر هم نمی‌توانید ماهواره بسازید. اگر هم بسازید خودتان نمی‌توانید پرتاب کنید، ما هم پرتاب نمی‌کنیم"، اما جمهوری اسلامی توانست و خودش ماهواره ساخت و آن را پرتاب کرد و این روسها بودند که پس از پرتاب، اولین نفر تماس گرفتند و تبریک گفتند که یک شبه‌معجزه اتفاق افتاد.

وی تأکید کرد: تا وقتی این فناوری را نداشتیم، رفتار با ما تحقیر آمیز بود اما بعد از اینکه صاحب فناوری شدیم شرایط فرق کرد. تا زمانی که خودمان دنبال فناوری نرویم، امکان به دست آوردن تکنولوژی پیش نخواهد آمد و کسی تکنولوژی را به ما نخواهد داد. اصلی‌ترین دست‌آورد ماهواره امید، اثبات شعار "ما می‌توانیم" و کسب اقتدار ملی در دستیابی به فضا و ایجاد روحیه اعتماد به نفس و شوق تلاش در دانشگاه‌ها بود. ما در زمان جنگ نمی‌توانستیم یک نارنجک بسازیم اما در حال حاضر نهمین کشور دارای پرتابگر ماهواره به فضا هستیم.

این مدیر ارشد شرکت صاایران تصریح کرد: به چند دلیل از مشاور خارجی استفاده نکردیم. دلیل اول اینکه ناقض هدف پروژه یعنی بومی بودن، بود. علت دوم نیز این بود که به صداقت آنها اعتماد نداشتیم و در نهایت اینکه در تعاملات خارجی سختی‌هایی مانند اینکه زمان انجام کار را خیلی طولانی می‌کردند وجود داشت.

وی با اشاره به "ما هر سه عامل هوش، انگیزه و پول را برای پیشرفت داریم" گفت: بومی‌سازی زیرسیستم‌هایی که قبلاً در ماهواره امید طراحی نشده بود از دستاوردهای این ماهواره بود تا جایی که در این ماهواره همه نوع زیرسیستمی به کار رفته است. در حال حاضر زیرسیستمی را نداریم که بومی نکرده باشیم، مگر بعضی قطعات مثل سلول‌های خورشیدی که در آن موارد هم در ایران کار می‌شود.

مدیر ارشد صاایران تصریح کرد: گسترش شبکه‌های همکاری در سطح کشور (شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها، صنایع مختلف) اقتصاد مقاومتی به‌شکلی که این پروژه از لحاظ زمان و هزینه تقریباً یک‌پنجم کار مشابه در سطح جهان است از جمله دستاوردهای ساخت ماهواره فجر بود.

وی در پایان با اشاره به اینکه گروه فضایی صاایران آمادگی لازم را برای ارتباط دانشجویان و استفاده از ایده‌های آنها دارد، گفت: این گروه مکانی را برای این کار در نظر گرفته تا دانشجویان بتوانند به‌راحتی با مشاوران صنعتی ارتباط داشته باشند. در این طرح استفاده از ظرفیت عظیم پایان‌نامه‌ها، پیش‌بینی شده، به این صورت که دانشجویان می‌توانند پایان‌نامه‌های خود در زمینه‌های مختلف را از صنعت بگیرند تا هم موجب ارتقای دانش و تخصص دانشجو شده و هم نیاز‌های صنعت برطرف شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *