پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱۰
۷
بیانیه عفو بین الملل؛ صدایی از حلقوم انگلیس

بچه‌ای خوب است که آنگلوساکسون باشد!

سه شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب: 422297
چرا سازمان انگلیسی عفو بین الملل با تصویب قانون برای تشویق خانواده ها به فرزندآوری مخالف است؟ چرا انگلیس اجازه دارد که با مشوق های فراوان اقتصادی، نهایت تلاش را برای افزایش فرزندآوری زنان به عمل آورد، ولی وجود این مشوق ها برای خانواده‌های ایرانی خلاف حقوق بشر است؟
بچه‌ای خوب است که آنگلوساکسون باشد!
به گزارش جهان به نقل از کیهان، سازمان عفو بین الملل، در قریب به دو ماه گذشته دو بار نسبت به تغییر سیاست‌های جمعیتی ایران واکنش نشان داده و آن را بر خلاف حقوق بشر عنوان نموده است. عفو بین‌الملل در این زمینه بیانیه ای بلندبالا منتشر کرده است که می‌توان آن را در چند سطر خلاصه کرد:

« قانونی را برای افزایش جمعیت و استحکام خانواده تصویب نکنید. تحصیل و اشتغال زنان را سامان ندهید. افکار فمینیستی را ترویج کنید. بابت زنای محصنه و همجنسبازی کسی را مجازات نکنید. کنوانسیون رفع همه ی اشکال تبعیض علیه زنان را بی درنگ و بدون قید و شرط تصویب کنید. به دنبال کاهش سن ازدواج نباشید و سن ازدواج دختران را بالا ببرید. برای طلاق سخت نگیرید و بگذارید به آسانی خانواده‌ها متلاشی شوند. برنامه ی تنظیم خانواده یا همان باروری سالم را ادامه دهید، تا تشویق شوید. به عقیم سازی های دائمی در ایران ادامه دهید. سقط جنین را تسهیل کنید و در نهایت، دسترسی دختران نوجوان به وسایل ممانعت از بارداری را تضمین کنید!»

این بیانیه دارای نکات بسیار جالبی است، از جمله این که در موارد متعدد به مطالعات دکتر عباسی شوازی، رئیس کنونی مؤسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور استناد شده و از صحبت‌های جنجالی شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان- نیز در آن بهره برداری شده است.

اما به چه دلیل این سازمان غربی با افزایش جمعیت در ایران مخالف است؟ آیا غرب و سازمان انگلیسی عفو بین الملل، از عواقب بحران جمعیتی ایران بی خبرند؟

در زیر به ۴ نمونه از نظرات نخبگان غربی در مورد وضع بحرانی جمعیت ایران خواهیم پرداخت که به وضوح نشان می دهد غرب، آگاهی کاملی از جوانب و عواقب این بحران در ایران دارد.

در هم ریختگی وحشی جمعیتی

جاناتان وی لاست (Jonathan V. Last) که از نویسندگان و روزنامه نگاران مشهور غربی است و برای وال استریت ژورنال، لس آنجلس تایمز و واشنگتن پست نیز می نویسد در مقاله ای با عنوان « جمعیت شناسی، سرنوشت است؛ خطرات از دست دادن جمعیت» (Demography Is Destiny The perils of population loss) ضمن بررسی اجمالی از ساختار سنی جمعیت ایران، در مورد عواقب کاهش جمعیت جوان و حرکت سریع ایران به سمت سالخوردگی جمعیت، اینچنین می گوید: «یک جامعه پایدار و منظم، در مقابله با چنین در هم ریختگی وحشی جمعیتی (such wild demographic dislocations) دچار مشکل خواهد شد».(۱)

لاست پیش از این در کتابی پیرامون موضوع کاهش جمعیت در آمریکا (America’s Coming Demographic Disaster) طی اظهارنظری جالب گفته بود: « اگر آمریکا می‌خواهد به رهبری خود در جهان ادامه دهد، ما به بچه های بیشتری نیاز داریم!»

بزرگترین سقوط سنگین نرخ باروری برای همیشه

در سال ۱۹۸۰ نرخ باروری ایران به صورت میانگین هفت فرزند به ازای هر زن بود. امروزه این میزان به یک و هفت دهم رسیده است. این کاهش فوق العاده، شاید بزرگترین سقوط سنگین نرخ باروری باشد که برای همیشه ثبت شده است.(۲)

شدیدترین سقوط در باروری، آن هم پیش از توسعه یافتگی

هنوز شدیدترین سقوط در باروری و سریع ترین نرخ های سالمندی جمعیت، در کشورهای در حال توسعه در حال رخ دادن است، جایی که بسیاری از ملل در حال رشد سالمندی هستند، پیش از آن که ثروتمند شده باشند. ایران، به طور کامل دوسوم از سطح باروری خود را کاست و اکنون با سطح باروری کمتر از حد جایگزینی، قادر به حفظ جمعیت خود در طول زمان نیز نیست.(۳)

آینده تاریک سالمندی ایران

مایکل کوک در بیست و پنجم ژوئن سال ۲۰۰۹ میلادی در مقاله ای با عنوان «بحران جمعیتی ایران» (Iran’s demographic crisis) با اشاره به جمعیت بالای جوانان در کشور می‌نویسد: تا اواسط این قرن، این جوانان، سالمند خواهند شد و جمعیت در سن کارِ نسبتا کمی برای حمایت از آنها در جامعه ای با روابط شدیدا تضعیف شده ی خانوادگی، وجود خواهد داشت. در واقع در درازمدت، آینده، بسیار تاریک به نظر می رسد. (سوال حقیقی و) رمز و راز این است که چگونه نخبگان حاکم ایران، برای این مسأله آماده می شوند؟!

با توصیفی که رفت اگر کسی بگوید که غرب از بحران جمعیتی ایران بی اطلاع است، ادعایی بی اساس کرده که یا از روی جهل است و یا غرض ورزی.

اما سوال دیگری که پیش می آید این است که چرا سازمان انگلیسی عفو بین الملل با تصویب قانون برای تشویق خانواده ها به فرزندآوری مخالف است؟ چرا انگلیس اجازه دارد که با مشوق های فراوان اقتصادی، نهایت تلاش را برای افزایش فرزندآوری زنان به عمل آورد، ولی وجود این مشوق ها برای خانواده‌های ایرانی خلاف حقوق بشر است؟

به نظر می رسد در ذات ادعای سازمان انگلیسی عفو بین الملل، امری نژادپرستانه نهفته باشد و آن این که «کودکان آنگلوساکسون حق وجود دارند و کودکان ایرانی نه!»

شاهد مثال آن که بیماری نژادپرستی شیوع فراوانی در انگلیس دارد به گونه ای که سال گذشته، روزنامه ی انگلیسی ایندیپندنت نوشت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته، یک سوم بریتانیایی ها خود معترفند که نژادپرستند! آری گویا این بیماری شایع، به مسئولین سازمان انگلیسی عفو بین الملل نیز سرایت کرده است.(۴)

بیانیه ی عفو بین الملل به قدری مغرضانه است که یکی از دانشمندان ایرانی خارج از کشور نیز در مصاحبه ای با بی بی سی، این بیانیه را بی پایه و سیاسی می خواند. البته عملکرد سیاسی نهادهای حقوق بشری در راستای منافع قدرت های استکباری امروزه رسواتر از آن است که محتاج اثبات باشد و شاید تا همین جا نیز، سخن به توضیح واضحات و تکرار مکررات کشیده باشد، اما یک سوال.

اگر عفو بین الملل، یک سازمان انگلیسی نبود، طرفدار واقعی حقوق زنان بود، شیوه ای انسانی داشت و به دنبال صلح واقعی در جهان بود، در بیانیه اش چه می گفت؟ نگارنده معتقد است که اگر چنین بیانیه ای صادر می شد، مفادش از این قرار بود:

ایران دچار بحران جمعیتی است و باید به دنبال افزایش هرچه سریعتر نرخ باروری باشد، چرا که سرعت بی نظیر کاهش نرخ باروری در ایران سبب خواهد شد که این کشور با سرعت بی نظیری دچار مصیبت سالخوردگی جمعیت شود. متاسفانه در چند سال اخیر به خصوص در زمینه ی تصویب قانون، عزم استواری در مسئولین ایرانی مشاهده نشده است. متاسفانه هنوز قانون خسارتزای تنظیم خانواده به صورت کامل لغو نشده است.

برای تقویت نقش آفرینی مردم متمدن ایران در عرصه ی جهانی، باید مسئولین این کشور مولفه های فرهنگ صحیح بومی را در عرصه ی خانواده و جمعیت تقویت کنند. این امر، افزایش قدرت درونزای ایران را به دنبال خواهد داشت و از آن رو که ایران در ۲۰۰ سال گذشته به هیچ کشوری حمله نکرده است، منجر به تقویت صلح در سطح منطقه و جهان خواهد شد.

ایران رتبه ی نخست دنیا در سزارین را دارد و عوارض فراوان این عمل جراحی بر کسی پوشیده نیست. ایران باید برای حفظ سلامت زنان هرچه زودتر آمار سزارین را کاهش دهد.

سقط جنین جنایتی بزرگ در حق یک انسان بی دفاع است و چنین جنایتی نباید در سایه ی غفلت مسئولین و به صورت غیرقانونی، در دستگاه بهداشت و سلامت ایران صورت بپذیرد.

پوشش وسایل ممانعت از باداری در ایران بیشتر از کشورهای آلمان، اسپانیا، ایتالیا، ژاپن و استرالیا است و دیگر لازم نیست که ایران بیش از این در این مورد پیشرفت کند. خوب است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، توانش را متوجه پیشرفت در مواردی چون پزشک خانواده کند.

نهایتا ایران باید برای فایق آمدن بر بحران جمعیتی، از نظرات جمعیت شناسان امین استفاده کند و علی القاعده باید از مشورت با کارشناسانی که منافع غرب را دنبال می کنند، اجتناب کند. بی شک در مسیر افزایش جمعیت باید مراقب کسانی بود که: به صورت مداوم با صندوق جمعیت سازمان ملل مرتبطند، بی‌شرمانه آمارسازی می کنند و نرخ باروری ایران را بالاتر از حد واقع نشان می دهند، دانشمندان مرتبط با صهیونیسم جهانی را به ایران می آورند، تابعیت دوگانه دارند، خانواده شان در سوئیس و آمریکا زندگی می کنند و البته منکر وضع بحرانی جمعیت کشور و مدعی وضع عروسی جمعیتی هستند.

گویا حقوق بشری برای انگلوساکسونها مطرح است که تنها حقوق و منافع آنها را برآورده سازد، و این داستان ادامه دارد ...
ــــــــــــــ
۱- نشریه ی ویکلی استاندارد، آمریکا، مورخ ۲۳ آپریل ۲۰۱۲
لینک مقاله: http://www.weeklystandard.com/articles/demography-destiny_۶۳۶۹۹۸.html
۲- ص ۱۴۳ از کتاب «بحران جمعیت؛ خطرهای رشد غیرقابل تحمل برای استرالیا» نوشته ی دیک اسمیت، سال ۲۰۱۱
۳- برگرفته از مقدمه ی بخش نخست کتاب "کاهش جمعیت و بازسازی سیاست قدرت های بزرگ”، انتشارات پوتوماک واشنگتن، نوشته ی فیلیپ لانگمن، منتشر شده در سال ۲۰۱۲
۴-http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/racism-on-the-rise-in-uk-with-۱-in-۳-people-admitting-prejudice-۹۴۴۳۵۵۵.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


چه وقیح
غلطهای زیادی کردن . از بس جلولشون دولا راست شدیم و به روشون خندیدیم حالا بایدم اینقدر پرو بشن
من تا لحظات آخر فک میکردم اون متنه مزاحه نویسندس
حسین
در بحث جمعیت آمریکا و انگلیس رو بیخیال بشید. بگین عوامل داخلی دشمنان رو چی کار کنیم؟
مارادونا رو بی خیال. اصغری رو بچسب!
علی
با وجود بالا بودن سن ازدواج که نتیجه نظام آموزشی مزخرف ماست نه سیاست افزایش جمعیت جواب میده نه جمعیت سالم اخلاقی برای ما میمونه.
هی دانشگاه زدن ، هی پذیرش دانشگاهو زیاد کردن که باعث شد حس بیکاری و دنبال کار رفتن، که مقدمه ی ازدواج پسرهاست به تعویق بیفته و دخترها هم ( که در تحصیلات موفق تر بودند) بخاطر تحصیلات عالیه کسی رو هم شان خود پیدا نکنند....
درس خواندن شده مایه ی سر گرمی و مشغول بودن جوونها.... بعدش هم مایه پز و پر توقعیشون....
ازون طرف ماهواره ها اومد و از خلا فرهنگی و بی برنامگی مسولین برای تربیت جوانها بیشترین تاثیر را روی فکر و سلیقه سبگ زندگی ما گذاشت و مسوولین مشغول دعواهای داخلیشون بودن.....
بسم الله الرحمن الرحیم سلام
چرامردم بچه داری دوست ندارند
آیامیدانستیدکه خانواده های محروم و
طبقات ضعیف برای بچه دارشدن وازدیاد
جمعیت مناسب ترین افرادند!!؟
افرادی که زوددل میبندندودیردل میکنند!؟؟
افرادی قانع وحلال خوروصاحبان همت فراوان
تقریبابرعکس طبقات مرفه وسرمایه دارو
قدرتمند!؟؟
حسین
موضوع کاهش جمعیت ، معلول سه موضوع مهم است :1 - اشتغال 2 -فرهنگ سازی غلط طی 20سال گذشته 3 - شرایط اقتصادی
هر یک از اینها باید به طور عمیق مطالعه شود .
رشد جمعیت را باید متناسب با منابع فعلی و منابعی که در آینده ایجاد خواهد شد ،طراحی کرد.
مسئله امنیت آب و غذا و اشتغال دو منبع مهم قابل ملاحظه هستند .
سودجویی برخی از پرشکان (با عرض معذرت و با تاسف) و هدایت بانوان به سمت سزارین ، فرصت باروری را از زنان می گیرد. باید شرایط ازدواج تسهیل گردد. صداوسیما وقتی یک صورت فقیریانه از زندگی پرجمعیت نشان می دهد و برعکس یک زندگی آرام و مرفه از خانواده کم جمعیت باور کنید که تاثیر می گذارد.
موضوع کاهش جمعیت را باید با یک تصویر توسعه ای و هویتی(ملی گرایانه) ایجاد نماییم نه به صورت یک موضوع امنیتی هر چند اساس موضوع امنیتی است . این مسئله همراهی مردم را بدنبال خواهد داشت .
سیاستهای تشویق جمعیت باید شفاف و فایده گرایانه باشد نه دستوری .
باید فکری اساسی به شرایط اقتصاد خانواده کرد . من خودم یک کارمند هستم با دو فرزند ، ماهیانه حدود350هزارتومان هزینه تحصیل کودکانم را پرداخت می کنم. هزینه اجاره ام 600هزارتومان ،اگر تنها کسورات قانونی را حساب کنم و نه وامهایی که دارم ماهیانه 550هزارتومان برای خوراک ، پوشاک ، درمان و... زندگی ام می ماند . من با این شرایط انگیزه بسیار کمی برای فرزند سوم دارم.
به امید ایرانی آباد و سربلند