جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

دستگیری ۲۰ نفر از عوامل جیش‌العدل

سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۴
کد مطلب: 404198
سخنگوی وزارت کشور گفت: دستگاه های نظارتی و وزارت کشور فعالیت زودهنگام انتخاباتی را رصد می‌کنند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور در نشست خبری با خبرنگاران که در محل وزارت کشور برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر گفت: در دو هفته پیش کلید انتخابات توسط وزیر کشور زده شد که فضای سیاسی کشور تحت تأثیر این امر قرار گرفت و همه رسانه‌ها درباره آن به بحث و بررسی پرداختند.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر حق‌الناس بودن رأی مردم تصریح‌کرد: یکی از اظهارات وزیر کشور در این باره بود که مدیران سیاسی که قصد کاندیداتوری برای مجلس شورای اسلامی را دارند باید تا اول اسفند از سمت خود استعفا دهند.

امیری ادامه داد: در برخی رسانه‌ها این برداشت شده بود که این شامل بخش‌های اداری سایر دستگاه‌ها هم می‌شود اما باید بگویم آنچه وزیر کشور گفته‌اند درباره مدیران سیاسی داخل وزارت کشور است چرا که قرار است در این دوره انتخابات سالم باید انجام شود و نباید شاهد جانبداری از طرف مدیران وزارت کشور برای هیچ فردی یا گروه یا جناحی وجود داشته باشد.

سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه پس از این تاریخ وزیر کشور هیچ استعفایی را قبول نمی‌کند، خاطرنشان کرد: توصیه می‌کنیم که مدیران از فعالیت‌های زودهنگام انتخاباتی پرهیز کنند چرا که رصدهای لازم از سوی دستگاه‌های نظارتی در این زمینه انجام می‌شود.

امیری با بیان اینکه در هفته گذشته گزارشاتی در این زمینه داشته‌ایم که تذکر داده‌ایم، خاطرنشان کرد: هیچ یک از مدیران سیاسی نباید موضع‌گیری سیاسی داشته باشند تا هر گونه شائبه جانبدارانه‌ای از آن برداشت شود که گزارش‌هایی را در این زمینه داشته‌ایم که تذکر دادیم و توضیح خواستیم و رصد در حال انجام است.

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به سفر وزیر کشور عراق به دعوت رحمانی‌فضلی در هفته گذشته به ایران گفت: در این سفر توافقاتی را با وزیر کشور عراق انجام دادیم که تسهیلاتی را در این زمینه برای سال آینده و ایام اربعین فراهم شود که این برای اولین بار است که در این زمینه صورت می‌گیرد.

امیری با اشاره به سابقه معاون سیاسی جدید وزارت کشور،‌ گفت: در هفته گذشته با انتخاب معاونت سیاسی از سوی وزیر کشور روبه‌رو بودیم که آقای مقیمی از سوابق درخشانی برخوردارند.

سخنگوی وزارت کشور در ادامه سخنان خود به تقسیمات کشوری اشاره کرد و گفت: در این زمینه تصمیم گیری‌هایی انجام شده است تا لایحه جامعی آماده شود اما اولویت اصلی در تقسیمات کشوری توسعه پایدار و متوازن است.

امیری با تأسف از اینکه جمعیت روستایی کشورمان به جمعیت شهری تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه بر اساس آماری که از توزیع بودجه نیز گرفتیم بیشتر بودجه صرف امور جاری می‌شود و اعتبارات برای توسعه ناچیز است و این باید در رویکرد تقسیمات کشوری مورد توجه قرار بگیرد.

وی به موضوع انتخابات اشاره کرد و گفت: معاونت سیاسی مقدمات انتخابات مجلس شورای اسلامی را که پیش از این در حال انجام بود با سرعت بیشتری ادامه خواهد داد.

امیری به موضوع امنیت در مرزها اشاره کرد و گفت: توسعه پایدار و اشتغال در بخش‌های مرزی از اهمیت بالایی برخوردار است که ما در این زمینه اقداماتی را انجام دادیم.

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به جلسه شورای اجتماعی وزارت کشور گفت: این جلسه با حضور دستگاه‌های مختلف تشکیل شد که ریاست آن به عهده وزیر کشور است و در آن فوریت خدمات‌های پزشکی به تصویب رسید که مجتمعی به این منظور تشکیل شود.

وی با اشاره به سخن رئیس‌جمهور مبنی بر جمع‌آوری متکدیان و کارتن‌خواب‌ها تصریح کرد: با هماهنگی‌های لازم صورت گرفته از استانداری و شهرداری تهران قرار شد متکدیان از سطح شهر جمع شوند که باید در این زمینه از فعالیت‌های شهرداری تشکر کنیم.

امیری با اشاره به لایحه جامع نظام اطلاعات رفاهی و فقرزدایی خاطرنشان کرد: در این زمینه قرار است که توانمندسازی این امر پرداخته و آن را به سراسر کشور ابلاغ کنیم.

سخنگوی وزارت کشور انتخابات شورایاری‌ها اشاره کرد و گفت: قانون در این زمینه برای انتخابات شورایاری‌ها پیش‌بینی نشده است و آنچه قبلا برداشت می‌شد حکمی در قانون اساسی است که به نام تشکیل انجمن‌هاست بنابراین وزارت کشور مسئول برگزاری انتخابات شورایاری‌ها نیست.

وی ادامه داد: اگر این طرح قانون شود وزارت کشور خودش را در این زمینه مسئول می‌داند اما در شرایط فعلی کشور امکان اجرای آن نیست و وزیر کشور بر اساس قانون این موارد را به آقای چمران ریاست شورای شهر اعلام کردند.

سخنگوی وزارت کشور توسعه پایدار و توازن منطقه‌ای را از جمله اولویت‌های دولت خواند و خاطرنشان کرد: ما باید در این زمینه اقدامات مناسبی را انجام دهیم. در همین راستا نشست مشترک استانداران با سفرای جمهوری کشورهای همسایه که با حضور رؤسای اتاق بازرگانی انجام می‌شود که با توجه به مسائل اقتصادی است.

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به سفر رحمانی‌فضلی به استان سمنان تصریح کرد: در این سفر متوجه شدیم اتوبوس‌ها علاوه بر باک استاندارد خود باک غیرمجازی را حمل می‌کنند که ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلو است و باعث می‌شود که اتوبوس‌ها از تعادل خارج شوند.

وی به مهلت یک ماهه به این اتوبوس‌ها خبر داد و اظهار داشت: این اتوبوس‌ها فرصت دارند ظرف یک ماه باک‌های اضافه خود را بردارند و به حالت استاندارد برگردند اما پس از یک ماه راهنمایی و رانندگی از حرکت این اتوبوس‌ها جلوگیری می کنند.

امیری ادامه داد: یکی از موارد دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که استان آذربایجان غربی و شرقی ۲۵ طرح را برای احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفتند که بخشی از آن اجرایی شده و با این طرح‌ها ۳ سانتی‌متر آب دریاچه ارومیه بالاتر آمده است که امیدواریم شاهد ادامه این طرح‌ها باشیم.

سخنگوی وزارت کشور همچنین به برنامه استاندار لرستان برای برگزاری همایشی با همکاری مجمع تقریب مذاهب اسلامی اشاره کرد و گفت: مجمع تقریب مذاهب اسلامی یک مؤسسه است که در زمینه جهان اسلام تنها نباید در حوزه فرهنگی و دینی سرمایه‌گذاری کنیم بلکه می‌توانیم در زمینه امور اقتصادی نیز فکر کرده و برای سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی کنیم.

امیری در ادامه این نشست به حوادث امنیتی هفته گذشته اشاره کرد و گفت: متأسفانه در هفته گذشته یکی از شهروندان معلم مجددا در استان سیستان و بلوچستان به شهادت رسید که قاتل دستگیر شده است و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و علت این حادثه بحث قومی و قبیله‌ای بوده است.

وی ادامه داد: همچنین در حادثه سارقین مسلح گلپایگان متوجه شدیم که عوامل آن سه برادر بودند که در برابر نیروی انتظامی مقاومت کردند دو نفر از آنان کشته شدند و یک نفر زنده به دست نیروی انتظامی دستگیر شده است که پرونده در حال تکمیل است.

سخنگوی وزارت کشور در پاسخ به تابعیت برخی از افراد افغانی ساکن در ایران گفت: مسئله شناسنامه ایرانی یکی از موارد مهم است و در برخی موارد آقای رحمانی‌فضلی به طور شخصی موارد را پیگیری می‌کنند که مشکلی پیش نیاید. در این زمینه باید بگوییم برخی از افغان‌ها که تابعیت جایی را دارا هستند نمی‌توانند تابعیت ایرانی داشته باشند اما در این زمینه با افرادی مواجهیم که دارای تابعیت مشکوک هستند و ادعا می‌کنند ایرانی هستند.

وی ادامه داد: در این زمینه باید بگوییم اگر شورای تأمین تشخیص داد که فرد ایرانی است رأی به ایرانی بودن وی داده می‌شود اما اگر شورای تأمین احراز هویت نکند تقاضای آنان رد می‌شود.

سخنگوی وزارت کشور از انهدام اقدام اشرار مسلح در عصر گذشته در منطقه مرزی جکی بور خبر داد و اظهار داشت: این واقعه با هوشیاری مرزبانان منهدم شد.

امیری درباره عدم تشکیل کمیسیون ماده ۱۰ احزاب روز گذشته اظهار داشت: در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب باید نماینده وزیر کشور حضور داشته باشد که من به همراه وزیر کشور در جلسه‌ای با نمایندگان مجلس شورای اسلامی بودیم و جلسه طول کشید و نتوانستیم جلسه را برگزار کنیم اما وزارت کشور در این زمینه مصمم است تا در موعد مقرر کمیسیون را تشکیل بدهد و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دستور کار کمیسیون ماده ۱۰ احزاب بر اساس قانون است،‌تصریح کرد: اگر استعلامات درباره احزاب مثبت باشد به آنان مجوز می‌دهیم تا مبنای کار بر اساس قانون است و اگر مستحق نباشند مجوز نمی‌گیرند اما درباره حزب اتحاد ملت باید بگویم استعلام این حزب در مرحله کارشناسی به استعلامات است و پرونده آنها ناقص است.

سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه وزیر کشور آقای مقیمی معاون سیاسی خود را به عنوان نماینده وزارت کشور در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب کردند، تصریح کرد: از این پس آقای مقیمی در این جلسات شرکت می‌کند و من به دلیل مشغله کاری در این جلسات شرکت نخواهم کرد.

امیری با اشاره به دستگیری ۲۰ عامل گروهک تروریستی جیش‌العدل در یک خانه تیمی تصریح کرد: عامل یا عاملان اسیدپاشی اصفهان تاکنون شناسایی نشدند.

سخنگوی وزارت کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا مراسمی که برای مرحوم بازرگان گرفته شده است لغو شده است تأکید کرد: من از استاندار این امر را جویا شدم و به من گفتند که درخواست مجوزی برای این مراسم ارائه نشده است که مراسم لغو شود.

امیری با بیان اینکه استانداری بوشهر به دنبال جانمایی و تأمین اعتبار برای جابجایی روستای هلیله و بندرگاه در اطراف نیروگاه بوشهر است تصریح کرد: من اینجا اعلام کنم که قصد کاندیداتوری برای مجلس نه در تهران و نه در هیچ جای دیگر کشور را ندارم.

سخنگوی وزارت کشور همچنین بحث ایالت‌بندی را تکذیب کرد خاطرنشان ساخت: در زمینه تقسیمات کشوری باید به این امر توجه کنیم که این امر نباید به انسجام ملی ضربه بزند.

امیری در زمینه برگزاری انتخابات الکترونیک گفت: از الکترونیکی شدن انتخابات استقبال می‌کنیم اما این امر نیازمند ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار است که اگر تأمین شود انتخابات را به طور الکترونیکی برگزار می‌کنیم.

سخنگوی وزارت کشور در زمینه خانه احزاب گفت: خانه احزاب همانطوری که از اسم آن مشخص است دولتی نیست و وزارت کشور تسهیلاتی را در این زمینه ارائه می‌کند اما احزاب باید به نتیجه‌گیری در این باره برسند. به طور مجموع باید بگوییم ما از بازگشایی خانه احزاب استقبال می‌‌کنیم اما این امری است که باید خود احزاب به آن برسند.

وی با بیان اینکه نگاه حقوقی یکسانی به احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا داریم خاطرنشان کرد: نگاه ما به احزاب نگاه حقوقی است و بر مبنای قانون عمل می‌کنیم.

امیری در پاسخ به سوال دیگری از معرفی استاندار مرکزی به زودی خبر داد و گفت: استاندار قم استعفا نداده است و معاون استاندار استعفا داده است چرا که می‌خواهد در انتخابات شرکت کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *