پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۳

واکنش نجف زاده به سفر فابیوس به ایران

شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب: 434997
مدیر دفتر سابق صدا و سیما در فرانسه درباره پیگیری فرآورده‌های خونی آلوده فرانسه به ایران گفت: از آمدن فابیوس به تهران خوشحالم، با وی گفت‌وگو می‌کنم تا سؤالات قدیمی و جدیدمان را بپرسیم، ولی یک رنگ خاکستری برای وی کنار گذاشتیم.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، یکم تا هفتم مرداد هر سال به عنوان هفته ملی هموفیلی‌ها نامگذاری شده است، حال این در شرایطی است که قرار است لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه طی روزهای آینده به تهران سفر کند، کسی که در دوران نخست وزیری‌اش یکی از مطلعین و مسببین صادرات فرآورده‌های خون‌های آلوده به برخی کشورهای جهان از جمله ایران بوده است و همیشه انگشت اتهام به‌سمت این سیاست‌مدار فرانسوی بوده است، فابیوسی که گرایش‌ها و حمایت‌های او از اسرائیلی‌ها بسیار مشهور است.

فابیوس دو رسوایی تاریخی را در دوران نخست‌وزیری‌ در کارنامه‌‌اش به ثبت رسانده است، یکی از این رسوایی‌ها در جولای ۱۹۸۵ اتفاق افتاد که طی آن کشتی جنگجویان رنگین‌کمان، متعلق به سازمان غیردولتی صلح سبز که علیه آزمایشات اتمی دولت فرانسه اعتراض می‌کرد، توسط سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه با برنامه‌‌ریزی و به‌عمد منفجر شد و در جریان آن یک عکاس نیز به قتل رسید. فابیوس در سمت نخست وزیری، ابتدا از دخالت دولتش در این عملیات اظهار بی‌اطلاعی کرد اما پس از انتشار گزارش تحقیقات مستقل مسئولیت این انفجار را پذیرفت و وزیر دفاع کابینه را مجبور به استعفا کرد.

پرونده فرآورده‌های خون‌های آلوده فرانسوی

اما رسوایی دیگر فابیوس تبعات بسیار گسترده‌تری داشت که تاکنون نیز هم برای او و هم برای قربانیان ادامه داشته است. در دوران نخست‌وزیری او فرآورده‌های خون‌های آلوده به ویروس‌های خطرناک در فرانسه توزیع شد و انستیتو مریو فرانسه فرآورده فاکتورهای انعقاد خونی آلوده به ویروس HIV و هپاتیت را به برخی از کشورها مانند آلمان غربی، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و ایران و ... صادر کرد. این فاکتور در کمک به انعقاد خون بیماران مبتلا به هموفیلی مصرف می‌شود و در نتیجه سبکسری انستیتوی فرانسوی تعدادی از بیماران هموفیلی کشورهای دریافت کننده به ویروسHIV و بیماری ایدز و هپاتیت مبتلا شدند.

براین اساس بازخوانی از سه دهه رنج و بیماری بیماران هموفیلی کشورمان به‌عنوان قدیمی‌ترین پرونده حقوقی بیماران کشور، را در تسنیم پیش رو خواهیم داشت، موضوعی که حدود سه دهه قبل و در جریان جنگ ایران و عراق، انستیتو "مریو" که اکنون در مالکیت شرکت سنوفی اونتیس فرانسوی است در خلال سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵ فاکتورهای انعقادی آلوده به "اچ‌آی‌وی" را برای استفاده بیماران هموفیلی به برخی کشورها نظیر آلمان (غربی)، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و ایران صادر کرد.

در همان زمان سازمان انتقال خون ایران با شرکت فرانسوی "مریو" قرارداد واردات فرآورده‌های خونی برای مصرف پالایشگاه‌های داخلی انتقال خون منعقد کرده بود. پس از مصرف نخستین فرآورده‌های خونی این شرکت، گروهی از بیماران هموفیلی به بیماری‌های هپاتیت C و ایدز مبتلا شدند و پس از آن بود که گروهی از مبتلایان به این بیماری‌های خونی، از سازمان انتقال خون ایران شکایت کردند.

آلوده بودن این فاکتورها بر اساس گزارش‌ها از سوی نماینده این شرکت در ایران در نامه‌ای به مقامات این کشور فاش شد. همین گزارش‌ها به نقل از منابعی که نخواستند نامشان فاش شود حاکی از این بود که برخی از مقامات بهداشتی وقت ایران در پاسخ به این نامه نوشتند که آلودگی در خون‌ها وجود ندارد و مشخص نیست چرا گفته شده این خون‌ها آلوده است. سپس به‌دنبال مشخص شدن این موضوع که منشأ آلودگی فرآورده‌های خونی در پرونده هموفیلی‌ها خارجی بوده است سازمان انتقال خون ایران در سال ۱۳۸۷ نسبت به شرکت فرانسوی شکایت کرد اما از آن زمان تاکنون شکایت از این شرکت به نتیجه نرسیده است.

در این رابطه کامران نجف‌زاده مدیر دفتر سابق صدا و سیما در فرانسه درباره حضور لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه به‌عنوان اصلی‌ترین مسبب و مطلع درباره صادرات فرآورده‌های خونی آلوده به ایران به تسنیم گفت: تا آنجا که من روی این پرونده کار کردم فرانسه بابت انتقال نخستین موارد ایدز همراه با خون‌های آلوده به ایران نه غرامتی داد و نه عذرخواهی‌ای کرد. البته آنها هم حتماً توضیحاتی دارند و خارج از دایره انصاف است اگر یک‌طرفه قضاوت کنیم. سفر فابیوس فرصتی برای واکاوی و بازخوانی این پرونده است و می‌خواهم بدانم چرا این‌قدر به‌خاطر ورود یک خبرنگار ایرانی به این خط قرمزهایشان حساسیت نشان دادند؟

نجف‌زاده گفت: از اینکه فابیوس به ایران می‌آید خوشحالم چون در طول دو سال مذاکرات فشرده کوبرگ در نود درصد اوقات همراه آقای ظریف بودم و می‌دیدم چطور لوران نقش لابی اسراییل و پلیس بد را بازی می‌کند، دوست داشتم فرصتی فراهم می‌شد و او هم یک روز به سؤالات ما پاسخ می‌داد.

نجف‌زاده، عالم سیاست خارجی را پیچیده خواند و گفت: فکر می‌کنم بحث‌های اقتصادی و سیاسی از جمله انتخاب رئیس جمهور آتی لبنان از جمله دلایل حضور فابیوس در تهران باشد اما بد نیست خودروسازان ما هم که نتیجه چیدن تخم‌مرغ‌هایشان را در سبد فرانسوی‌ها در زمان تحریم دیدند کمی با تدبیر بیشتر و بدون ذوق‌زدگی عمل کنند.

نجف‌زاده گفت: نمی‌شود در گذشته ماند، نمی‌شود به حضور فابیوس در تهران هم صرفاً از نیمه خالی لیوان نگاه کرد و هیجان‌زده و منفی یا مثبت برخورد کرد. اما باید به هر حال اگر هم به‌فرض روزی بخشیدیم به آقای لوران بگوییم که فراموش نمی‌کنیم. البته اینکه عده‌ای بگویند فابیوس را راه ندهیم هنر نیست در واقع همیشه قطع رابطه با یک کشور بهترین و آسانترین راه برای تأمین منافع نیست و نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اداره کل خبر سیما برای مصاحبه با آقای فابیوس درخواست داده و امیدوارم هماهنگی‌های لازم صورت پذیرد تا در گفت‌وگوی ویژه سؤالات قدیمی و جدیدمان را بپرسیم. ما درباره سرقت اموال عتیقه ایران و انتقال به موزه لوور و همچنین کشته شدن برخی دانشجویان ایرانی در فرانسه به‌سبکی یکسان و البته راهکارهای گشایش دوباره روابط فرهنگی و اقتصادی با فرانسه در دوران بعد از توافق حرف داریم، یک مصاحبه خاکستری، مثبت و منفی سفر او به تهران، مشکل اصلی ما این است که در جعبه مداد رنگی‌هایمان یک رنگ سیاه داریم و یک سفید، یک رنگ خاکستری اما برای آقای وزیر خارجه فرانسه کنار گذاشتیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چقدر ساده اي كه فكر كني اجازه سوال داري؟
عین سین
Iran, Islamic Republic of
سئوالات سخت نیست، جوابشان سخته!! و البته غربی های از خود راضی از این نوع کارنامه های سیاه زیاد دارند.
سامان عيسائيان
اين چهار سال چرا هيچكس دلش به حال مردم الوده شده نسوخت؟ چرا در دوره ى رياست جمهورى قبلى از اين حرفا نميزديد؟