شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۹
در حاشیه نامه امروز رئیس جمهور به وزرای علوم و بهداشت؛

از انکار بازنشستگی اساتید تا دستور فوری

چهارشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب: 174699

محمود احمدی نژاد امروز نامه‌ای به وزرای علوم و بهداشت نوشت که در آن خواستار جلوگیری از بازنشستگی بی‌رویه اساتید شد. 

به گزارش جهان، آقای احمدی‌نژاد برمبنای شنیده‌هایش نوشته است:
"شنیده شده است که اساتید بی رویه بازنشسته می شوند .ضروری است تا بررسی و تصویب آئین نامه بازنشستگی اعضاء هیئت علمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی از هر نوع بازنشسته نمودن اعضاء خودداری شود."

این دستور رئیس جمهور در حالی است که از همان ابتدای روی کار آمدن دولت نهم این انتقاد به وزارت علوم مطرح بوده است.

در همان ایام این بحث یک پای ثابت انتقادات به دولت بود تا جایی که رئیس جمهور در تمام محافل دانشجویی و دانشگاهی مجبور به پاسخگویی در این رابطه بود. این انتقادات تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۸ هم ادامه پیدا کرد.

اولین بار دوشنبه، ۲۰ آذر ۱۳۸۵ بود که رئیس جمهور در مقام پاسخ‌گویی در رابطه با بازنشسته شدن استادان برآمد و در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر گفت: براي اينكه نظر بنده را بدانيد، نظر احمدي نژاد اين است كه استادي دانشگاه هيچ گاه بازنشستگي نخواهد داشت. قانوني كه قبل از اين دولت بوده است، تعداد بازنشستگان سال ۱۳۸۳ و ۱۳۸۲ و ۱۳۸۱ چندين برابر سال ۱۳۸۴ است كه اين دولت در خدمت شماست.  رئیس دولت نهم با این اظهارات بازنشستگی اجباری اساتید را در حد شایعه دانست.

۱۸ مرداد ۸۷ هم جمعی از خبرنگاران به مناسبت این روز با آقای احمدی‌نژاد دیدار کردند و در مورد بازنشستگی اساتید از وی پرسیدند که او باز پاسخ داد: از آقاي دعايي(به عنوان سوال کننده) تشكر مي كنم كه از فرصت استفاده كردند و درباره استادان عزيزي كه "احياناً" بازنشسته شده‌اند اطلاع رساني كردند. من اعلام كردم استاد بازنشستگي ندارد. ما قانون و مصوبات هيئت امنا داريم. به رغم آنها باز تصميم گرفتيم ۶۵ سال را ۷۰ سال بكنيم. باز هم در جلسة قبل شوراي انقلاب فرهنگي از همكاران دبيرخانه خواستم كه اصلاحيه‌اي درست بكنند كه اين موانع قانوني هم از برابر اين موضوع برداشته بشود و ان شاءالله نتيجه آن به زودي اعلام خواهد شد. 

این پایان ماجرا نبود چرا که آقای احمدی‌نژاد دست به قلم برد و نامه‌ای را خطاب به وزرای وقت علوم، بهداشت و دو معاون خود نوشت. 

او در این نامه باز به بازنشستگی اساتید اشاره کرد و نوشت: اعضا هيات علمي از بهترين و مفيدترين اقشار جامعه و سرمايه اصلي دانش و دانشگاه و پايه و مايه پيشرفتهاي فرهنگي و علمي كشور هستند و صيانت از اين سرمايه عظيم يك وظيفه ضروري وارزشمند تلقي مي شود. 

گرچه سابقه علمي موجب غنا و باروري بيشتر عالمان بوده وفي نفسه ارزشمند است ليكن از گذشته دور بازنشستگي اين عزيزان همواره موضوع بحث و اختلاف بوده و قوانين و مقررات متعددي وضع شده است ولي متاسفانه نتوانسته است ضمن رعايت حقوق دانشگاه و كشور، زمينه را براي بهره برداري هر چه بهتراز اين سرمايه فراهم نمايد.

اينك لازم است در جلسات مشترك با دبيري دبير محترم شوراي عالي انقلاب فرهنگي نسبت به تنظيم ضوابط و مقررات يكسان و مناسب براي تداوم خدمت رساني اساتيد عزيزي كه به سن بازنشستگي مي رسند اقدام قانوني لازم به عمل آيد و تا آن زمان از وجود ارزشمند اين عزيزان پس از رسيدن به سن ۷۰ سالگي و در صورت تمايل آنان در بخش پژوهش وتحقيق استفاده كامل به عمل آوريد و نگذاريد كشور از اين سرمايه بي بديل محروم شود. 

رئیس دولت همچنین در پایان نامه‌اش نوشت: لازم است گزارش كار به اينجانب ارائه شود. 

امروز نیز آقای احمدی‌نژاد همین جمله را در پایان نامه خود نوشته است. اما امروز که این نامه بر اساس شنیده ها نوشته شده است بسیاری از اساتید مجرب بازنشته و خانه نشین شده اند. شاید این نامه جلوی دیگر برخورد های سلیقه ای با اساتید را بگیرد.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آقاي دكتر خيلي تند نرو
به اين مي گويند نوشدارو بعداز مرگ سهراب!! حالا ديگرخيالشان راحت شده كه استادان مزاحم!! بازنشسته شده اند!!
Iran, Islamic Republic of
درود بر احمدی دلاور
چطوره که آقای رئیس جمهور کاری انجام ندهد؟؟؟!!! چون هر کار ایشان اشکال دارد و هر نفر برگزیده ایشان هم انحرافی است؟؟؟!!!ولی بدانید مردم بازیچه نیستند.
Latvia
كسي منكر شان معلم و استاد نيست. اما نبايد با موضوع صفر و يكي هم برخورد شود. اولا بسياري از استاتيد دانشگاه به روز نبوده و فقط با جزوه اي چندين ساله و بي محتوا و منسوخ شده بر سر كلاس درس حاضر مي شوند. ثانيا بازنشسته كردن اساتيد پا به سن گذاشته راه را براي ورود تحصيلكردگان جوان و به روز باز مي كند و اين صد در صد به نفع علم و دانشگاه است . ثالثا استاد دانشگاه هم مثل هر انسان ديگر نياز به استراحت بخصوص در سنين بالا دارد. بنابراين به نظر بنده بعنوان يك راي دهنده به آقاي احمدي نژاد بازنشسته كردن اساتيد دانشگاه كار مذمومي نيست كه آقاي رييس جمهور دست به قلم شده و چنين نمايش تيليغاتي راه مي اندازند.
Iran, Islamic Republic of
آقای احمدی نژاد اونهایی که بازنشسته عیر قانونی شدند تکلیفشون چی میشه؟ این نامه یه جورایی بودار به نظر نمیاد؟
Iran, Islamic Republic of
استاد طیب هم به جرم انتقاد از رئیس دانشگاه علامه در سال 87 به اجبار بازنشسته شدند که رئیس جمهور در چند نامه (4 نامه) خواستار بازگشت ایشان به دانشگاه شد که رئیس دانشگاه علامه نپذیرفته!
این هم از قدرت رئیس جمهور!!!!!
Iran, Islamic Republic of
باید استادان پالایش شوند این همه افکار انحرافی و ... برای دانشگاه است و جوانان بعد از ورود به دانشگاه خراب می شوند باید ریشه یابی شود
Iran, Islamic Republic of
چرا نباید اساتیدی که در کلاسهاشون تمامی مبانی اسلامی رو زیر سوال می برند بازنشسته نشوند؟؟در آمریکا اگه استادی مثلا هولوکاست رو انکار کنه هم اخراج میشه هم بازداشت!!حتی بازنشستگی هم برای این اساتید زیاده.باید اخراج بشن تا از پول مملکت اسلامی چیزی عایدشون نشه...