پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
در غیاب رهبران اخوان مصر،

چه کسانی "اخوان" را مدیریت می‌کنند؟

چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۰۵
کد مطلب: 355490
گروه اخوان المسلمین مصر یکی با از بزرگترین بحران‌های خود در ۸۰ سال گذشته دست و پنجه نرم می‌کنند، در این میان و با وجود در بند بودن رهبران این گروه سوالی که مطرح می‌شود این است که مدیریت این گروه بر عهده چه کسانی است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، روزنامه عربستانی «الحیات»، در گزارشی پرسشی را درباره ماهیت مدیران فعلی اخوان المسلمین مصر مطرح کرده‌ است.

شکی نیست که اخوان المسلمین با یکی از بزرگترین بحران‌های خود در ۸۰ سال گذشته – از زمان تأسیس تا کنون- دست و پنجه نرم می‌کند، این در حالی است که رهبران این گروه در بند دولت موقت مصر به سر می‌برند و در پرونده‌های متعدد مورد محاکمه قرار می‌گیرند.

با وجود اینکه این گروه همواره به سرکوب و محدودیت از سوی حاکمان، عادت داشته اما شرایط فعلی حاکی از تلاش دولت برای از بین بردن و چند پاره کردن این گروه است.

تا کنون رهبران طراز اول و دوم این گروه از جمله اغلب رهبران دفتر ارشاد و شورای عمومی اخوان و روسای دفتر استانی یا در زندان به سر می‌برند و یا به کشورهای دیگر پناه برده‌اند و از سوی دیگر نیز رهبران معروف سیاسی و مردمی این گروه نیز با سرکوب نیروهای امنیتی روبه رو شده‌‌اند.

در این میان حتی زنانی که در عضویت اخوان المسلمین بودند نیز از آسیب سرکوب‌های دولت امنیتی مصر در امان نمانده‌اند و بسیاری از آنها کشته و زخمی شدند و تعدادی نیز با وجود نرسیدن به سن قانونی در زندان‌ها به سر می‌برند.

با این همه به نظر می‌رسد اخوان المسلمین بدنه اصلی خود را حفظ کرده و نشست‌های هفته‌گی و ماهانه این گروه و فعالیت‌های اعتراضی خیابانی با وجود سختی‌ها همچنان وجود دارد.

شواهد حاکی است که رهبری و مدیریت گروه اخوان در این شرایط بر عهده رده‌های چهارم و پنجم این گروه قرار داده شده و بسیاری از دانشجویان و فعالان سیاسی عضو اخوان که نامشان در فهرست نیروهای امنیتی نیست به راحتی در یک سال گذشته مسئولیت مدیریت این گروه را بر عهده گرفته‌‌اند.

باید توجه داشت که اخوان المسلمین تنها یک گروه و یا حزب سیاسی قابل حذف نیست بلکه یک جنبش اجتماعی است که ریشه‌ها و بخش‌های متعددی دارد که نمی‌توان آن را دست کم گرفت و این جنبش در خانواده‌ها و جامعه مصر ریشه دوانده و انحلال و یا کنار گذاشتن آن از چهره سیاسی مصر کار بسیار دشواری است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *