پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱۲
۲۱

شرم‌آورترین عذرخواهی دیپلماتیک/ قیمت حقوق زن در اروپا چند است! +فیلم

دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب: 418391
در عربستان سعودی دوازده میلیون زن زندگی می کنند که رانندگی برای آنها ممنوع است، آنها همچنین اجازه ندارند بدون همراه یکی از محارم مرد خود از خانه بیرون بیایند؛ واقعیتی که معمولا مدعیان پر و پا قرص حقوق زنان چشم خود را بر آن بسته اند.
شرم‌آورترین عذرخواهی دیپلماتیک/ قیمت حقوق زن در اروپا چند است! +فیلم
به گزارش جهان به نقل از شبکه خبر، زمانی که وزیر امور خارجه سوئد از این وضع در عربستان سعودی انتقاد کرد، زلزله ای دیپلماتیک در روابط ریاض - استکهلم رخ داد.

مارگوت والستروم، وزیر امور خارجه سوئد، گفته بود: حقوق زنان در عربستان سعودی نقض می شود، آنها حتی اجازه رانندگی ندارند. کشوری که در آن چنین حکومتی وجود دارد، اسم آن را جز دیکتاتوری نمی توان گذاشت.


از دید برخی کارشناسان این اقدام وزیر امور خارجه سوئد بسیار شجاعانه بوده است. اما مقامات عربستان سعودی به شدت واکنش نشان دادند و سفیر خود را از سوئد فراخواندند و بیانیه ای صادر کردند. آنها در این بیانیه گفتند پادشاهی عربستان سعودی این اظهارات را مداخله ای آشکار در امور داخلی خود می داند.

با این حال هیچ کدام از این واکنش ها به اندازه واکنش های داخلی برای وزیر امور خارجه سوئد تند و شدید نبود. مدیران صنایع و شرکت های بازرگانی سوئد به شدت واکنش نشان دادند، زیرا عربستان سعودی پس از آن صدور روادید بازرگانی را متوقف کرد.

ارزش تجارت سوئد با عربستان سعودی سالانه به یک میلیارد و سیصد میلیون دلار می رسد که بیشتر آن شامل فروش کالا به سعودی هاست. در این میان توافق دفاعی سوئد با عربستان سعودی که ارزش آن به نیم میلیارد دلار می رسید، به خطر افتاده بود.

با ادامه این فشارها موضع وزیر امور خارجه سوئد چندان نپایید و او مجبور شد حرف خود را پس بگیرد. او حتی مجبور شد عذرخواهی کند. او در گفتگو با رسانه ها گفت: ما لازم است روابط خود را با عربستان سعودی ترمیم کنیم، اختلاف ها درباره برخی مسائل اشکالی ندارد و طبیعی است؛ اما روشن است که ما می خواهیم روابط کاری خوبی با این کشور داشته باشیم.


به نظر می رسد عقب نشینی وزیر امور خارجه سوئد از حرف های خود کارساز بود؛ سفیر دوباره بازگشت، توافق تسلیحاتی که لغو شده بود دوباره برقرار شد و وزارت امور خارجه سوئد نیز اعلام کرد انتظار می رود روابط دوباره به وضع عادی بازگردد.

شاید این یکی از شرم آورترین عذرخواهی های اروپایی باشد که تا کنون رخ داده است؛ هر چند واقعیتی را به آشکارا نشان داد و ان هم نمایش ارزش های مورد تاکید اروپا در برابر پول است. از دید کارشناسان سیاسی این اتفاق پیامی جالب در عرصه سیاست مخابره کرد و آن اینکه با پول سعودی ها در نیفتید!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
البته ظاهر آن قدرت پول بوده ولی واقعیت آنست که عربستان وسایر کشورهای مرتجع منطقه ، حافظ منافع غرب هستند و اصلا جای تعجبه که این خانم چرا به عربستان گیر داده .
مرگ بر ال سعود
عکس العمل عربستانی ها خیلی باحال بود سفیر خودشون از سوئد فراخواندند یعینی همون کارهایی که ما بلد نیستیم و اگه کاری بخوایم بکنیم در حد جواب دادن به امسال اردوغان بعد مدعی هستیم که کشورهای دیگه پشت درهای بسته ما صف کشیدن تا جنساشون رو به ما بفروشن
Iran, Islamic Republic of
از قياسش خنده آمد خلق را
Iran, Islamic Republic of
دولتمردای ما یاد بگیرن که چطوری باید جلوی غریبه ایستاد
اقدام قابل تحسین از طرف سعودی ها که برای اثبات حرف خودشون حتی اگر درست هم نباشه چنان با قدرت و قاطعیت برخورد می کنن که طرف مقابل مجبور به تسلیم میشه به اینا میگن دیپلمات ولی به دستگاه دیپلماسی ما چی ؟؟ بیشتر شبیه دیپلم مات هستن تا دیپلمات
امير
Sweden
كاملا درسته،در سويد مارگوت را سرمايه سالا ران نقره داغ كردند و اين نشا نميدهند أرزش هاي حقوق بشري غرب چقدر تابع پول و جريان سرمايه است،اينها فقط زور شان به ايران اسلامي رسيده كه واقعا در ميان بسياري از كشوره اي دنيا حقاً دموكراسي و حقوق زنها و أديان و قوميت ها رعايت ميشود.اينها با اين عذره واهي ابروي نداشتن حقوق بشر خودشان را بروند. وقتي اين حقوق بشر غربي زورق به عربستان ديكتاتور و منحط نرسد ديگر كاملا أشكار است حناي انها هيچ رنگي ندارد.
علی
Iran, Islamic Republic of
یک نکته دیگه هم هست و اون اینکه اگر تمام تولیدکنندگان ایرانی یک ماه جلو دولت یا مجلس یه لنگه واستن اونها براشون تره هم خرد نمیکنن آخه تو ایران به تولیدکننده میگن سرمایه دار بی درد!!!!!!!!!!!
Sweden
ظاهرا قبل از اين حرفها قرار بود سويد به عربستان أسلحه نفر وشد ولي الان حرف ان هم نيست! عذر خواهي هم كه كردند سويدي هاي منگول! اقا حقوق بشر كيلويي چند؟
این اتفاق یک مسئله ی دیگر را هم نشان داد اینکه راه جلوگیری از مداخله ی کشورها در امور داخلی کشوری برخورد محکم و مقتدرانه است نه لبخند زدن و جوک گفتن.
آریو سوئد
Sweden
سوسیال دمکراتها همینطورند زیاد تعجبی نداره. هر کجا که آمریکا بخواد وارد بشه از پنجره سوسیال دموکراتها بخصوص مدل سوئدیش وارد میشه. حمایت اینها از فلسطین هم ظاهریست. اینها در ظاهر با سعودیها و دیگر رژیمهای ارتجاعی عرب اختلاف دارند ولی در خفا ازشون دفاع میکنند.
شمس
درست غلط رفتار عربستان با زنان جای خود ولی رفتارشون با سوئد واقعا درست بود مسئولین دیپلماسی لبخند یاد بگیرند.
دادا
فرمایش مولا حضرت امیر المومنین به مردم کوفه : کفار به کفرشان مصممند و شما به ایمانتان سست ...
Iran, Islamic Republic of
مسئولین ما یاد بگیرین ، اینطوری از طرف غذر خواهی میگیرن.
Iran, Islamic Republic of
یه نگاه دیگه عرضه ی عربستانی ها برای دفاع از ارزش های هرچند غلطشونه که گاهی همچین عرضه ای در برخی از مسئولین ما دیده نمی شود
Iran, Islamic Republic of
این نشون می ده منافع ملت سوئد برای دولتمردان از هر چیز دیگری باارزش تر است. ...
Sweden
بله اول منافع مادی بعد منافع حقوق بشری از نوع غربی البته!
Sweden
و همینطور نشون میده چقدر دم زدن از حقوق بشر از طرف اینها بی معنی است اینطور نیست؟ به عبارت دیگه اینها دم زدن از حقوق بشرشون صرفا برای رسیدن به منافع مادیشون هست و لاغیر.
اصلاً به نظر من ساده اون کسانی هستند که تفنگ فروش رو اخلاقی می دونند
این سوئدی ها اگر اخلاق و حقوق بشر براشون مهم بود که نیم میلیارد دلار اسلحه به عربستان نمی فروختند
United States
بايد قبول كنيم كه در جامعه بين الملل كشورها را نبايد با هم مقايسه كرد . عربستان اگر عرضه داشت و دنبال بمب هسته اي هم مي رفت هيچكس به آنها گير نمي دهد !
Iran, Islamic Republic of
آل یهود مستبد ترین ؛ تروریست پرورترین, دیکتاتورترین وقانون گریز ترین حکومته اما درهیچ مجمع جهانی هیچ قانونی درمحکومیت این رژیم بخاطر دلارهایش وجود ندارد!