جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
وزیر خارجه یونان در نشست خبری با ظریف:

یک فرهیختگی خاصی در توافق وجود دارد

دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۵۰
کد مطلب: 458496
وزیر خارجه یونان با بیان اینکه ما برای مسائل سوریه راه حل اساسی می‌خواهیم، زیرا این مساله گریبانگیر میلیون‌ها نفر شده است، گفت: اتحادیه اروپا باید عمق مشکلات مربوط به بحران سوریه را درک کند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، نیکولاس کوزیاس، وزیر امور خارجه یونان در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه روابط ایران و یونان از جمله قوی‌ترین روابط بشری است و قدمتی هزاران ساله دارد، اظهار داشت: کشورهایی که این تاریخ را ندارند، نمی‌توانند روابط دو کشور را درک کنند.
 
وی افزود: ما از توافق ایران و ۱+۵ استقبال می کنیم، زیرا یک فرهیختگی خاصی در توافق وجود دارد و راه را برای حل مشکلات نشان می دهد و هر کسی این توافق را اجرا نکند، چیزهای زیادی را از دست خواهد داد. قطعاً ایران به تعهداتش عمل می کند و امیدوارم کشورهای ۱+۵ نیز تعهدات خود را انجام دهند.
 
کوزیاس با اشاره به بحران سوریه تصریح کرد: مسئله سوریه برای ما اهمیت دارد، زیرا کشوری است که با آن همبستگی قدیمی داریم و امروز میلیون‌ها مهاجر از این کشور خارج می شوند که باعث بروز مشکلاتی در اروپا شده است.
 
وزیر خارجه یونان خاطرنشان کرد: کشورهایی مانند یونان در خصوص مهاجرت هزینه های زیادی را پرداخت می کنند، ما در سوریه با تمام شرکای خود همکاری می کنیم تا راه حلی سیاسی برای این مسئله پیدا شود.
 
وی تاکید کرد: یونان پلی میان خاورمیانه و اتحادیه اروپا است و برخی شرکای ما نمی توانند شرایط این منطقه را درک کنند، اما یونان شرایط مزبور را می شناسد؛ چراکه ما کشوری هستیم که می توانیم در مذاکرات وین در خصوص موضوع سوریه وساطت‌گری کنیم.
 
کوزیاس با بیان اینکه روابط ایران و یونان در یک مسیر خوبی قرار گرفته است، توضیح داد: روابط دوجانبه مربوط به گسترش روابط اقتصادی، فرهنگی و تبادل هیات های سیاسی است. امیدواریم هر سال دو بار وزرای خارجه دو کشور یکدیگر را در ایران و یونان ملاقات کنند.
 
وزیر خارجه یونان در پاسخ به سوالی در خصوص مشکلات ایجاد شده برای اتباع ایرانی در یونان که در پشت مرزهای این کشور مانده اند، گفت: مشکل اتباع ایرانی به این دلیل به وجود آمد که برخی کشورهای منطقه مجبور شدند تصمیمات اتحادیه اروپا را دنبال کنند و مرزهای خود را ببندند و بجز اتباع سوری و عراقی افراد دیگری را اجازه ورود ندهند.
 
وی ادامه داد: تلاش ما این است که بتوانیم به نیازهای انسانی این افراد رسیدگی کنیم. البته تا آنجایی که من می دانم شب گذشته مشکل اتباع ایرانی حل شده است.
 
کوزیاس تصریح کرد: هیچ نیرویی نمی تواند در مقابل انسان‌هایی که مهاجرت می کند، بایستد و این یک پدیده تاریخی برای اروپا است.
 
وزیر خارجه یونان با اشاره به سقوط هواپیمای روسیه در سوریه تاکید کرد: این اتفاق نباید می افتاد. البته دشمن، نه ترکیه و نه روسیه است بلکه دشمن اصلی داعش است. مساله سقوط هواپیمای روسیه باید پایان بپذیرد. دشمن واقعی برای سیاست خارجی و داخلی اتحادیه اروپا هم وجود دارد.
 
وی ادامه داد: من زمانی به اتحادیه اروپا گفتم باید مراقب تحولات لیبی و سوریه باشند، اما همکاران من با تعجب به من نگاه می‌کردند. در صورتی که باید بگویم اگر ما به تاریخ نرسیم، تاریخ به ما خواهد رسید.
 
کوزیاس اضافه کرد: تاکنون ۱۵۰۰ تجاوز هوایی از سوی ترکیه به مرزهای هوایی یونان انجام شده است. حال تصور کنید اگر ما می خواستیم به تمامی این تجاوزات هوایی واکنش نشان بدهیم، چه پیش می‌آمد. البته نمی خواهم بگویم که این کار درست است، اما باید واکنش ها را کنترل کنیم.
 
وزیر خارجه یونان اظهار کرد: ما برای مساله سوریه راه حل سیاسی می خواهیم؛ چراکه این مساله گریبانگیر میلیون ها نفر شده است. فکر می کنم باید اتحادیه اروپا به این حقیقت برسد که سطح مشکلات خیلی زیاد است. امروز یونان در یک مثلث بی ثباتی قرار گرفته است بنابراین ما می خواهیم سیاست وساطت و داوری در موضوع سوریه داشته باشیم و شریک خوبی برای کسانی که می خواهند مشکلات را حل کنند، باشیم.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه زمان سفر نخست وزیر یونان در چه تاریخی خواهد بود؟ توضیح داد: نخست وزیر یونان در نیمه اول سال ۲۰۱۶ به ایران خواهد آمد البته زمان دقیق سفر را بنا بر عرف دیپلماتیک باید دفتر نخست وزیر اعلام کند.
 
کوزیاس با اشاره به انعقاد تفاهمنامه های همکاری در خصوص مسائل تجاری و کشتیرانی بین ایران و یونان خاطرنشان کرد: ایران از جنبه موهبت های الهی و مواد اولیه غنی است و امیدواریم که بتوانیم با ایران همکاری های اقتصادی و تجاری داشته باشیم. البته به لطف وزارت خارجه ایران یک خط هوایی بین دو کشور ایجاد شده است که می تواند وسیله ارتباطی خوبی برای گسترش توریسم به ایران باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *