جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۸
۳۹

راستی آزمایی سيلی زدن فرزند شاه به گوش كاردار سعودی

شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۸
کد مطلب: 416690
در نتیجه در سال ادعا شده در شایعه نه علیرضا پهلوی زنده بوده و نه فرودگاه جده ساخته شده بوده است!
راستی آزمایی سيلی زدن فرزند شاه به گوش كاردار سعودی
به گزارش جهان، پخش سريع شايعات بي پايه و اساس در شبکه هاي اجتماعي يکي از معضلات اينترنت در سال هاي اخير است. پخش شايعات مختلف به ويژه در مورد برخي اتفاقات تاريخي در هفته اخير، موج جديد انتقادات از شبکه هاي اجتماعي در محافل رسانه اي و دانشگاهي به راه افتاده است.

شايد نتوان اقدام بي شرمانه دو مامور سعودي در تجاوز به دو نوجوان ايراني در فرودگاه جده را برخلاف ادعاي برخي مستقيما به پاي دولت اين کشور نوشت، اما سياهه اقدامات آل سعود عليه مردم منطقه علي الخصوص ايران مثنوي هفتاد من کاغذ است. اما متاسفانه برخي گروههاي شايعه ساز كه وقايع روزانه و تاريخي را تحريف مي كنند براي ضربه و ايجاد شكاف بين حاكميت و مردم، دروغ هاي شاخداري را به مردم القاء مي نمايد.

متن شایعه

سال ۱۳۳۸ شرطه عرب توهمین فرودگاه جده میزنه توگوش ی نفر پیرمرد زایر ترک ارومیه ای میادپیش شاه شکایت، شاه بی درنگ سفیرعربستان رو میخواد، که سفیرشون ایران نبوده!!

میگه سرکنسولشون بیاد، طرف میاد کاخ مرمر؛ توسالن انتظار، شاپور علیرضا برادرشاه وپسررضاشاه که خیلی هم قلدربوده داشته تنیس بازی میکرده، شاه صداش میکنه ،میگه بروبزن توگوش سرکنسول عربستان؛ شاهپورمیگه ولی اعلیحضرت!!!

میگه حرف نباشه و...ثانیه ای بعد...سرکنسول عربستان با صدای غرغروناراحتی کاخ مرمرروترک میکنه و بعد از ۵ روز مراتب عذرخواهی کتبی عربستان به ایران میرسه؛ به اون میگفتن، قلدری، عزت، اقتدار.

در پاسخ به شایعه

درگوشی زدن به سرکنسول عربستان توسط علیرضا پهلوی به دستور شاه ... !!

۱- شاپور علیرضا پهلوی برادر محمد رضا و فرزند رضاخان در سال ۱۳۳۳ در سانحه هوایی کشته شد!

لينك اين مطلب در ويكي پديا

۲- مراحل ساخت فرودگاه جده در سال ۱۹۷۴ (۱۳۵۳ شمسی) آغاز گردید و در سال ۱۹۸۱ (۱۳۶۰ شمسی) افتتاح گردید!

لينك اين مطلب در ويكي پديا

۳- در نتیجه در سال ادعا شده در شایعه نه علیرضا پهلوی زنده بوده و نه فرودگاه جده ساخته شده بوده است!

۴- این ماجرا و چنین تنشی در تاریخ روابط سیاسی ایران و عربستان ثبت نشده است!

لينك در سايت مركز اسناد

۵- سفارتخانه در پایتخت کشورها مستقر می شود و کنسولگری در شهرهایی که مراودات خاصی در آنجا بین دو کشور باشد و پس از سفیر ، مقامی چون وزیر مختار یا کاردار عهده دار امور سفارتخانه است.

لذا کنسولگری در تهران نبوده که کنسول آن احضار شود!

لينك در سايت تبيان

۶- حادثه اخیر فرودگاه جده قلب تک تک ایرانیان را به درد آورده است و شایعاتی نیز جهت سواستفاده از این حادثه منتشر می شود که بعنوان مثال این مورد جهت القای کفایت سیاسی حکومت پهلوی تهیه شده است .

* حاجي ايراني كشته شده به دست مأموران سعودي به اتهام توهين به خانه خدا

ابوطالب مدني جواني ۲۲ ساله از يزد و متولد ۱۳۰۰ش. بود كه در سال ۱۳۲۲ش./ ۱۳۶۲ق. همراه همسرش به قصد انجام عبادت حج با كارواني عازم مكه شد. آنان از مرز قصر شيرين وارد عراق و سپس كويت شدند و از آن‌جا به عربستان رفتند و از مسير شني با تحمل سختي فراوان در روز دوم يا سوم ذي‌حجه به مكه مكرّمه رسيدند و بي درنگ اعمال عمره تمتع را آغاز كردند. شب نهم ذي‌حجه راهي عرفات شده، به ترتيب اعمال عرفات، مشعر و منا را انجام دادند و روز سيزدهم براي انجام دادن اعمال مكه به طرف مسجدالحرام رفتند.

ابوطالب در حال طواف بر اثر گرمي هوا و پر بودن شكم، دچار حالت تهوع شد و براي اين كه زمين مسجد آلوده نشود، گوشه جامه احرام خود را مقابل دهان گرفت و در آن استفراغ كرد و اطراف آن را گرفت تا در مسجد نريزد. اما قدري از آن مواد از گوشه جامه‌اش بر سنگ‌هاي مسجدالحرام ريخت. شُرطي‌هاي سعودي به گمان آن كه او قصد نجس‌كردن مسجد را دارد، وي را دستگير كردند و همراه چند مصري به عنوان گواه، به شرطي‌خانه بردند و از آن‌جا نزد قاضي فرستادند. مصري‌ها به ناحق گواهي دادند و قاضي به قتل آن حاجي بي‌گناه حكم كرد. وي را روز بعد ۱۴ ذي‌حجه پيش چشم مردم در برابر مروه در خيابان با ضرب شمشير، به جرم آلوده‌كردن خانه خدا كشتند.(۱)

بر پايه اتفاق‌نظر مذاهب چهارگانه فقهي اهل تسنن و نيز تشيع، حكم تنجيس عمدي بيت ‌الله، همانند حكم ارتداد، اعدام است. اما به اتفاق‌نظر همگان براي احراز جرم بايد شرايط فاعل از عقل و بلوغ و قصد و اختيار محقق باشد. نيز گواهي عادلان يا اقرار فاعل لازم است.(۲)بر پايه گزارش هفته‌نامه ام القري، مقام‌هاي رسمي عربستان اعلان كردند كه ابوطالب فرزند حسين از اتباع ايراني و منتسب به شيعه در ۱۲ ذي‌حجه ۱۳۶۲ق. با همراه داشتن نجاسات به هدف افكندن آن در محل طواف و آزار حاجيان و اهانت به اين مكان مقدس در حين ارتكاب جرم دستگير شده و پس از تحقيق، جرم وي ثابت و حكم شرعي اعدام درباره او صادر و روز شنبه ۱۴ ذي‌حجه ۱۳۶۲ق. جاري شد.(۳)

همسر ابوطالب در شرح اين رخداد مي‌گويد: پيش از ورود به حرم در رستوراني نزديك به آن‌جا ناهار خورديم كه احتمالاً غذايش فاسد بود. خستگي فراوان و گرمي هوا هم در اين اتفاق تأثير داشت. روز بعد كه حكم صادر شد، مردم مقابل مروه تجمع كردند. ابوطالب دست بسته در ميان مردم و شرطي‌ها قرار داشت و چون عربي نمي‌دانست، خيره خيره به اطراف مي‌نگريست. آن‌گاه يكي از شرطي‌ها در گوشش چيزي گفت كه بعداً معلوم شد جرم او (تلويث بيت*) را به وي گوشزد و كيفر آن را اعلام كرده است. اما وي چيزي نفهميد و هيچ واكنشي از خود نشان نداد. آن‌گاه جلاد آماده شد و شمشير را از پشت به گردن او زد. وي كه اكنون به ماجرا پي برده بود، سرش را شتابان به جلو كشيد و تنها زخم كوچكي برداشت. در اين لحظه تنها توانست اين سخن را بگويد: «بالاخره كار خود را كرديد!» آن‌گاه ضربه ديگر جلاد سرش را بر زمين انداخت.(۴)

بر پايه نقل حاجيان ايراني، جسد ابوطالب را پس از اعدام به پزشكي قانوني بردند. چند ساعت بعد اجازه انتقال جسد به همراهانش داده شد. هنگام دريافت پيكر ديدند سرش بر عكس به بدنش دوخته شده و نيز مسئول بيمارستان هزينه دوختن سرش را طلب مي‌كند. يكي از حاجيان با ناراحتي فرياد زد: هزينه را از كسي بگير كه حكم اعدامش را داده است! سرانجام جسد تحويل حاجيان شد و آنان پس از غسل دادن و كفن كردن، او را در قبرستان ابوطالب به خاك سپردند.(۵)

نقل شده كه گروهي در ۱۴ ذي‌حجه همان سال در مسجدالحرام گرد آمدند و به شادي پرداخته، قتل ابوطالب را به يكديگر تبريك ‌گفتند. آنان با مشاهده هر حاجي ايراني به او اهانت كرده، وي را تهديد به قتل مي‌نمودند. بر اثر اين رخدادها، بيم و وحشت ميان حاجيان ايراني پديد آمد. آنان مي‌كوشيدند به تنهايي جايي نروند و حتي هنگام نماز اهل سنت در مسجد نباشند و هنگام نماز و طواف نيز مراقب خود باشند.(۶)

پيش از اين رخداد نيز اختلافي درباره روز عرفه و عيد قربان ميان شيعيان و ديدگاه رسمي عربستان پديد آمده بود. به‌ رغم توصيه آيت‌ الله سيد ابوالحسن اصفهاني براي همراهي با نظر رسمي سنيان در عربستان و پرهيز از ايجاد اختلاف در مناسك حج، برخي شيعيان ايراني در نامه‌اي به پادشاه عربستان خواهان انجام مراسم عرفه و منا در ايام مورد نظر خود شده بودند. همين درخواست خشم پادشاه را برانگيخت و گويا در ايجاد يا تهييج اين فتنه و دست كم پيشگيري نكردن از آن، اثر داشته است.(۷)

پس از رسيدن خبر قتل ابوطالب، موجي از خشم و ناراحتي و اعتراض در ميان شيعيان جهان پديد آمد. آيت‌ الله سيد ابوالحسن اصفهاني كه آن هنگام در كربلا مقيم بود، واكنشي تند نشان داد و در نامه‌اي به شاه ايران، سكوت او را ناروا دانست و خواهان واكنشي مناسب شد. اهالي نجف و كربلا اعتراضشان را در همايش‌ها و راهپيمايي‌هايي اعلان كردند.(۸)در ايران عزاي عمومي اعلام و در اكثر شهرها مجالس ختم برگزار شد. دو خواهر ابوطالب در مدّتي كوتاه بر اثر اندوه آن حادثه جان باختند.(۹)روزنامه‌ها و مجلات ايراني چون اطلاعات، آژير، آذربايجان، تهران مصور، اميد، رعد، وصداي ايران و نيز نشريات عربي مانند منبر الشرق به بازتاب خبر و احياناً نقد رفتار حكومت سعودي و طرح انديشه ضرورت اصلاح سازمان مديريت حج و حرمين پرداختند.(۱۰)نيز مكاتباتي ميان دولت ايران و عربستان از جانب سفير ايران در مصر صورت گرفت كه حاوي اعتراض ايران و پاسخ عربستان بود. اين رويداد به قطع روابط ايران و عربستان به مدت پنج سال انجاميد و تا سال‌ها جز افرادي اندك، آن هم مخفيانه، كسي از ايران به حج نرفت. در سال ۱۳۲۷ش. به دستور نخست‌وزير، ديگر بار روابط برقرار و باب حج گشوده شد.(۱۱)بازگشايي ارتباط و سفر حج ايرانيان بر پايه درخواست و تمايل هر دو كشور به جهت منافع مالي براي عربستان و تمايل شديد ايرانيان براي اداي مناسك حج رخ داد.(۱۲)

منابع
آهنگ حجاز:سيد علي رضا حجازي، قم، فارس الحجاز، ۱۳۸۷ش؛ابوطالب يزدي شهيد مروه:سيد علي ق‍اضي ‌ع‍س‍ك‍ر، تهران، مشعر، ۱۳۸۴ش؛الرحلة الحجازيه:محمد لبيب البتنوني، مصر، المطبعة الجماليه، ۱۳۲۹ق؛شرح لمعه:سيد محمد جواد ذهني تهراني، وجداني، ۱۳۶۶ش؛الفقه علي المذاهب الاربعة و مذهب اهل‌ البيتعليهم السلام:سيد محمد غروي، مازج ياسر، بيروت، دار الثقلين، ۱۴۱۹ق؛خاطرات صدر الاشراف:محسن صدر، وحيد، ۱۳۶۴ش.

(۱). ابوطالب يزدي، ص۱۳-۱۴.
(۲). الفقة علي المذاهب الاربعه، ج۵، ص۶۴۰؛ شرح لمعه، ج۱۴، ص۲۲۲.
(۳). آهنگ حجاز، ص۲۸۵.
(۴). ابوطالب يزدي، ص۱۳-۱۴.
(۵). ابوطالب يزدي، ص۱۲۵-۱۲۹.
(۶). خاطرات صدر الاشراف، ص۴۶۶-۴۶۸.

(۷). نك: ابوطالب يزدي، ص۲۱-۲۳.
(۸). ابوطالب يزدي، ص۸۲-۸۵.
(۹). ابوطالب يزدي، ص۸۶-۸۹.
(۱۰). ابوطالب يزدي، ص۹۰-۱۰۲.
(۱۱). الرحلة الحجازيه، ص۱۲۵.
(۱۲). خاطرات صدر الاشراف، ص۴۶۸.

منبع: پارس
https://jahannews.com/vdcdn90ozyt0f96.2a2y.html
jahannews.com/vdcdn90ozyt0f96.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
شما خودتان در پاراگراف آخر نوشته اید: "اين رويداد به قطع روابط ايران و عربستان به مدت پنج سال انجاميد و تا سال‌ها جز افرادي اندك، آن هم مخفيانه، كسي از ايران به حج نرفت. در سال ۱۳۲۷ش. به دستور نخست‌وزير، ديگر بار روابط برقرار و باب حج گشوده شد." پس معلوم است در آن زمان قاطعیت لازم در برخورد با وهابیون وجود داشته است. (البته قبول دارم که داستان سیلی زدن شاهپور علیرضا به سفیر عربستان عاری از واقعیت است)
فرید
حالا شاهپور نزده یک شخص دیگه که زده!! طرف کنسول نبوده لابد کارداراول یا دوم سفارت یا دبیر سفارت بوده بالاخره تبعه سعودی مشغول بکار درسفارت عربستان که بوده!!!!
مسافر
آقای گیج !!! اصل قضیه دروغه !!!
حالا اون سال فرودگاه جده نبوده یه فرودگاه دیگه بوده که ...
حالا اینطوری نبوده اونطوری بوده که ...
بالاخره آقا یکی به یکی سیلی زده و شاه خیلی باجربزه! بوده و مردم بی غیرت! ایران تو سال 57 اشتباهی انداختنش بیرون.
Turkey
اصلا یه همچین واقعه ای وجود خارجی نداره
میفهمی؟
چرا شماها تا این حد تو فهم بدیهیات مشکل دارین؟
United States
تو در فهم مشکل داری.../?!
این دوتا حادثه با هم قابل مقایسه نیست. زیرا اعدام زایر ایرانی به طور رسمی و در ملا عام و با دستور قضایی و حمایتهای قبلی و بعدی حکومت سعودی انجام شده. اما حادثه جده خودسرانه و توسط پلیسی که از نظر حکومت سعودی نیز متخلف است و اکنون هم در حبس منتظر محاکمه است انجام گرفته. والبته این سخن منافاتی با برخورد قاطع مسئولان و حتی تعطیلی عمره مفرده و اقدامات دیگر ندارد.
France
نه برادر. این اتفاقات در پی فشار روحانیت اتفاق افتاد و پس از فوت ایت الله ابولحس اصفهانی شاه جرات کرد که روابط را از سر بگیرد.
احسنت
Iran, Islamic Republic of
خداوند مجتهد مجاهد آیت الله ابوالحسن اصفهانی را رحمت کند. البته ایشان در زمان حادثه مقیم کربلا و در زمان وفات (1325) مقیم نجف بودند و روابط ایران و عربستان دو سال پس از وفات ایشان به حالت عادی درآمد.
Iran, Islamic Republic of
حالا شایعه بدی هم نیست ...
خیلی هم بده.میخوان الکی ازشون پهلون پنبه درست کنن.بزرگ این طایفه که همه بهش رضا قلدر میگفتن تو جزیره موریس قدم میزد و میگفت: "شاهنشاه قدر قدرت، شاه شاهان، رضاشاه پهلوی، آی زکی".
بعد تو اونجا چیکار میکردی؟ چمدوناشو برده بودی؟
محمود
United Arab Emirates
...
سید حسین
اشتباهی مثبت دادم
Iran, Islamic Republic of
اگر اشتباه نکنم قضیه سیلی به سفیر ایران تو شوروی برمیگرده که وقتی گزارش به امام ره میرسه میگن این موضوع باید تکرار بشه سفیر شوروی فراخونده میشه و سیلی میخوره!!!
موضوع به هیچ وجه اینگونه نیست....
عللی
یه خورده مطالعه بد نیست. موضوع مربوط به امیر کبیر میشه که به خاطر سر و صدا کردن توی اتاق امیر کبیر کتک می خوره و بعد هم حبسش می کنه
سلام
شاه خيلى حج برايش مهم بود؟!
عین سین
Iran, Islamic Republic of
الا لعنه الله علی القوم الظالمین...وسیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون اگر مسئولین کاری نکنند در جرم شریک ظالمند
صحت نداره
توفیقی از قزوین
شاه بحرین را از دست نمی داد و به دولت عربستان نمی بخشید کافی بود ،سیلی زدنش را نخواستیم
آدمیزاد
Colombia
این حکایت مربوط به رضا خان است که خودش سرباز بود و برای یکپارچگی ایران با تن خود جنگیده بود اما بحرین را محمد رضا شاه بیعرضه از دست داد.
Iran, Islamic Republic of
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم وَاَهلِک اَعدائَهُم
اَللّهُمَّ عَجّل لِوَلِیِّکَ الفَرَج وَالعافِیَةِ وَالنَّصر
جیگر
ما عشق شاهیم دیگه
صادق
Russian Federation
حالا این حرف ها بکنار یه جوری بایستی غیرت نشان داد.
سیامک
Iran, Islamic Republic of
در اینکه باید به اقدام سعودی پاسخ دندان شکنی داد هیچ شکی نیست.
اماآگه مردم بدونن جونهای ایرانی در لبنان ، سوریه ، عراق ، ویمن چه سیلی محکمی به این شازده های تکفیری زدن به خودشون می بالن
دولت ما هم کاش سیلی که هیچ حتی اعتراض درست حسابی هم نکرد
بهنام
من حج نرفتم ونمیروم ولی یکی از دوستانم که حج رفته از احانت ماموران عربستان به او و کاروانشون برام تعریف کرده مثل پاره کردن کتاب دعا کتک زدم زاعران هنگام زیارت بقیع این احانت ها کم نبود حالا تجاوز هم اضافه شد .بعد انقلابم که درزمان رمی جمله چندین ایرانی را بخاک وخون کشیدن ما تاکی باید تحمل کنیم احانت علیه مردم ایرانو
محمد
قطع کردن روابط کار شاقی نیست شاه ایران هنر نکرده آیا شاه قاتل ابوطالب را قصاص کرد؟
و البته شرایط الان بسیار فرق داردزیرا:
اولا: خود وهابی ها دوست دارند که ما حج نرویم تا به صراحت بگویند شیعیان کافرند.
دوم : وهابی همین الان هم که شیعیان به حج و عمره می روند می گویند که اینها را حکومت ایران می فرستد و به مردم پول داده می شود تا در عربستان حضور پیدا کنند.
سوم : شما خود را جای کسانی بگذارید که آرزوی حج رفتن و مدینه رفتن دارند، واقعا دوست داری که حج تعطیل بشود؟
سید
خدا لعنت کند پهلوی های فاسد و بی عرضه که نوکرتمتم عیار آمریکاییها و انگلیسیها بودندو خدا هدایت کند آنهایی را که می خواهند این شایعات سخیف را چماق کنند و بر سر جمهوری اسلامی مقتدر که یک تنه در مقابل استکبار جهانی و رژیم های مرتجع در غرب ایستاده بکوبندو اگر قابل هدایت نیستند،خوار و ذلیل و رسوا فرمابد؛
Iran, Islamic Republic of
داداش تو برو املاتو بنویس میترسم غلط املایی پیدا کنی
Iran, Islamic Republic of
احسنت100000000000000000000000000000 لایک داری
Iran, Islamic Republic of
خدا لعنت کنه اونایی رو که بااسم اسلام خون مردمو میمکن.پهلوی هرچی بود خار و زلیل اعراب متجاوز نبود...
Iran, Islamic Republic of
یعنی برای اعتراض حج واجب را هم برای 5 سال تعطیل کردند چه برسد به حج مستحبی
سید
Iran, Islamic Republic of
گیریم تمام چیزهائی که نوشتید درست باشه . دولت اون وقت 5 سال با عربستان قطع رابطه کرده ( نقل از متن خودتون) ولی حالا ما منتظر میشیم ببینیم عربستان با مامورهای خاطی چیکار میکنه بعدش ما هم یه فکری بکنیم!!
Iran, Islamic Republic of
جناب! اونی که تو متن آمده در مورد اعدام رسمی یک ایرانی بیگناه بوده. تازه شاه خودش روابط را قطع نکرده...پس از کلی فشار توسط مرجعیت زمان این کار را کرده....
MEHDI
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما
اون کسی که سیلی زده، شاپور علیرضا نبوده بلکه شاپور غلامرضا بوده.
کمال
Netherlands
جالبه بدونیدکه همین شاپورعلیرضاپهلوی درمنطقه
مسجدسلیمان طی یک سفرکه به این منطقه داشته
بوده به قوم بختیاری توهین میکنه که توسط یکی از
سران بختیاری به اسم یاورخان سلطانی قندعلی
سیلی میخوره