جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۴

اعتراف تلخ روسای جمهور آمریکا درباره انتخابات

يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۴۰
کد مطلب: 436391
روسای جمهور کنونی و اسبق آمریکا در اظهاراتی جداگانه به تسلط پول بر نظام سیاسی این کشور اذعان کرده و از تسلط میلیاردرها بر نظام تصمیم‌‌گیری در این کشور به ویژه غلبه آنها بر نظام قانونگذاری ابراز ناخشنودی کردند.
اعتراف تلخ روسای جمهور آمریکا درباره انتخابات
به گزارش جهان، در حالی که فعالیتهای انتخاباتی جمهوریخواهان و دموکراتها برای انتخابات ۲۰۱۶ از یک سو و مخالفتها و موافقتها در قبال «برجام» ادامه دارد، روسای جمهور کنونی و اسبق آمریکا به سلطه میلیاردرها اذعان و از آن انتقاد کردند.

در حالی که با شروع و اوج گرفتن مبارزات انتخاباتی در آمریکا رسانه‌ها و تحلیلگران مسائل سیاسی از کشورهای مختلف بر «بازی کردن نقش بی بدیل پول» بر نظام سیاسی و تصمیم‌سازی ایالات متحده تاکید داشته‌اند، این بار دو تن از روسای جمهور آمریکا به واقعیت نفوذ بی حد «میلیاردرها و سرمایه‌داران» بر فضای حاکم این کشور اذعان کردند.

جیمی کارتر اخیرا در یک مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره تصمیم دیوان عالی آمریکا برای آزاد گذاشتن گروه‌های تبلیغاتی جهت صرف هزینه‌های هنگفت مالی گفت آمریکا اکنون یک نظام الیگارشی است که در آن «رشوه‌های سیاسی نامحدود» به اضمحلال کامل نظام سیاسی این کشور منجر شده است. وی افزود هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها چشم به این «پول نامحدود» دارند.

اذعان به نفوذ بی بدیل این «پول نامحدود» در فضای سیاسی آمریکا را باراک اوباما البته به نحوی دیگر مطرح و به آن اذعان کرد. رئیس‌جمهور کنونی که کمتر از دو سال به پایان ریاست جمهوری‌‌اش باقی مانده، جمعه(دیروز) در گفتگوی تلفنی با حامیان توافق هسته‌ای ایران در آمریکا به ناتوانی خود در برابر «میلیاردرها» اذعان کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: « لابی‌ای که در سوی دیگر (از سوی مخالفان توافق) انجام می‌گیرد، آتشین، با حمایت مالی بالا و خستگی‌ناپذیر است. با وجود توان گسترده‌ای که من دارم، اما این کافی نیست و نمی‌توان کار چندانی در برابر حامیان بزرگ مالی احزاب سیاسی، سفارش‌دهندگان تبلیغات تلویزیونی، میلیاردرهایی که با خرسندی از کمپین‌های انتخاباتی حمایت می‌کنند انجام داد. مخالفان این توافق به دفاتر کنگره سرازیر شده‌اند و همین حالا ۲۰ میلیون دلار تبلیغ در حوزه‌های(انتخابیه) هزینه کرده‌اند».

هرچند اوباما صریحا بر الیگارشی بودن نظام سیاسی که خود بالاترین فرد قانونی آن است، اشاره نکرده اما وقتی به ناتوانی خود در برابر «حامیان بزرگ مالی احزاب» و «میلیاردرها» برای پیش بردن برجام اذعان می‌کند، در واقع آنچه که کارتر ۹۰ ساله بدون لاپوشانی تصریح کرده او در لفافه آنرا بیان کرده است.

رئیس‌جمهور کنونی آمریکا پر واضح است که نمی‌تواند صراحت رئیس‌جمهوری اسبق را به خرج دهد چرا که خود او اکنون و لااقل در ظاهر در راس هرم سیاسی است و در ظاهر قدرتمندترین شخص در آمریکا است. جدای از آن اگر اوباما هم ملاحظات را کنار گذاشته و مانند کارتر سخن بگوید، مشروعیت خودش با سوالات جدی مواجه می‌شود.

پیش از این نیز رسانه‌های مستقل غربی درباره سلطه «پول» در آمریکا هشدار داده‌اند. وبگاه «گلوبال ریسرچ» اخیرا نوشت: «نمودار هزینه‌های مورد استفاده توسط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اعم از دموکرات و جمهوری خواه نشان می‌دهد که این انتخابات با هزینه تقریبی ۱۰ میلیارد دلار، گران‌ترین انتخابات در تاریخ آمریکا به شمار می‌آید. مبالغ هنگفت صرف شده توسط این احزاب ادعای "آمریکا یک دموکراسی است که توسط مردم اداره می شود" را به سخره می‌گیرد. این پول‌های هنگفت است که بر کل فرآیند انتخاب رییس جمهور تسلط دارد».
منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


صالح عباسی
Iran, Islamic Republic of
خدای پول، خدای حاکم بر سیاست لیبرال است...
اشتباه منفی دادم
هوشنگ ص
Iran, Islamic Republic of
طبیعیه دیگه. با جیب خالی که نمیشه وارد سیاست شد. اینم یه بیزینسه.
دارند چماق را اماده می کنند