جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۲

العربیه: ایران کوبا نیست

شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب: 397197
شبکه خبری العربیه طی تحلیلی با اشاره به عادی‌سازی رابطه آمریکا و کوبا نوشت: مواضع قاطعانه ضدغربی رهبر عالی ایران و دیدگاه ضداسرائیلی مقام‌های این کشور همگی حکایت از عدم تغییر رویکردهای بنیادین جمهوری اسلامی ایران دارد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، شبکه خبری «العربیه» پنجشنبه هفته جاری در وبگاه خود طی گزارشی تحلیلی تحت عنوان «بعید است که ایران کوبایی دیگر برای اوباما باشد» نوشت: با وجود اعلام تاریخی عادی‌سازی روابط بین آمریکا و کوبا، فرض این مورد در باره ایران با توجه سیاست‌های این کشور در منطقه و جریان مذاکرات هسته‌ای بعید می‌باشد.

* تفاوت رفتارهای ایران و کوبا

بر اساس این گزارش، کوبا دیگر پایگاه کمونیست در نیمکره غربی زمین محسوب نمی‌شود. همچنین رفتار کوبا و افزایش ارتباط با کشورهای غربی و اتحادیه اروپا بسیار متفاوت با رفتار تهران است.

از دیدگاه نویسنده این گزارش، کوبا با حضور در اکثر نشست‌ها به رهبری آمریکا و کشورهای غربی از سال ۱۹۹۱ به این سو رفتار متفاوت با ایران را در پیش گرفت. این در حالی است که ایران جهت‌گیری کاملا متفاوتی را نسبت به هاوانا دارد و این مسئله از سوریه و عراق گرفته تا یمن و بحرین قابل رویت است.

* عدم توجه ایران به نشست‌های با میزبانی آمریکا

ایران به عنوان مثال، در ۲ نشست‌ حل بحران‌های خاورمیانه به رهبری آمریکا که در ژنو سوئیس برگزار شد شرکت نجست در نتیجه این رفتار هرگونه تلاش اوباما برای عادی سازی روابط با ایران را بغرنج کرده است.

از دیدگاه نویسنده، دیگر تفاوت در این مسئله نگاه متحدین آمریکا در اعمال تحریم‌ها علیه ایران و کوبا است که در این زمینه تحریم علیه ایران حمایت حداکثری متحدین آمریکا را در بر داشت.

* تفاوت دیدگاه رهبران ایران و کوبا

به گزارش العربیه، دیگر تفاوت مهم موجود بین ایران و کوبا تفاوت‌های تفکری، عقیدتی رهبران ایران و کوبا است.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب ایران تاکنون بر مواضع ضد غربی خود که پایه‌های انقلاب اسلامی این کشور از سال ۱۹۷۹ میلادی به این سو را شکل می‌دهد، استوار است و در ایران هیچ علامتی همانند آنچه که در کوبا اتفاق افتاد به چشم نمی‌خورد.

* عدم توجه مقام رهبری ایران به نامه‌های اوباما

هنوز ۴ نامه اوباما به رهبری ایران بدون پاسخ مانده است و در محکومیت اسرائیل از سوی مقام‌های ایرانی تغییری ایجاد نشده است.

در انتهای این گزارش تحلیلی آمده است: قیاس کوبا و ایران با توجه به رفتارهای این ۲ کشور که متفاوت از هم است، درست نیست. برای اوباما کوبا در دسترس‌ترین گزینه است تا همانند «ریچارد نیکسون» رییس جمهور وقت آمریکا که رابطه واشنگتن با چین را در سال ۱۹۷۲ برقرار کرد، رابطه با آن برقرار شود. این در حالی است که سران قدرتمند ایران هیچ تغییر خاصی را در رویکردهای خود از خود بروز نداده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رابطه با آمریکا پایان انقلاب ها نیست. حالا چین و کوبا خیلی خوب در مقابل آمریکا ایستاده اند و چین رقیب آمریکا شده است ولی رسانه ها طوری بیان می کنند که انگار کار کوبا تمام شد تسلیم شد و ...
United States
کشورهای حاشیه خلیج فارس مثل سگ ترسیده اند یادمون نرفته چطور سعودالفیصل بدون دعوت به ژنو رفت تا مذاکرات به نتیجه نرسه